Gå til innhold

Dyrevelferdsloven om burbruk

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dyrevelferdsloven kap. 2 paragraf 23 står det listet opp hvor stort buret til hunden skal være ( minstekrav) sett i forhold til størrelsen på hunden. Dersom buret er mindre enn dette skal burdøra holdes åpen slik at hunden kan velge om den vil ligge inne i buret eller utenfor. Det som forundrer meg er at burtilhengerne ( ihvertfall de jeg kjenner til) som påstår at hunden elsker buret sitt som er altfor lite iht kravene samtidig lukker døra til buret! Bruk gjerne bur som soveplass men hvorfor lukkes døra? Det " trygge hule "vrøvlet må vel snart ha utspilt sin rolle også sett i lys av at burene i Norge virker alt for små iht eksisterende lov. Hvorfor er ikke hele huset eller leiligheten en trygg hule for både mennesker og dyr. Jeg håper virkelig at vi ser til Sverige hvor minstekravet i loven blir fjernet og at dersom hunden skal ha bur så skal døra være åpen, slik at hunden selv kan velge hvor den vil ligge. Ser ikke folk at de driver dyreplageri ved å stenge hundene sine inne i bur og åttpåtil smelle døra igjen både dag og natt??

Anonymous poster hash: 716bf...765

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre så vet ikke folk hva forskjellen er på å "elske" buret og det med instinktet til hunden med å søke huler. Dessuten ser ikke disse personene lenger enn nesetippen sin og vil heller beskytte huset sitt fremfor å fremme dyrevelferd ved å bruke bur og helst holde dem innesperret hele døgnet. Litt av et liv, sier jeg...

Anonymous poster hash: 95056...4c6
Skrevet

Hunder er (dessverre, noen ganger) svært tilpasningsdyktige, samt at de er vanedyr. Hvis de vet at de må i buret når de legger seg hver natt, så vil de også gå inn der av seg selv. Av vane, og fordi de vet at de må. Det tolkes som at hunden trives der, fordi man sier at "hunden går inn der frivillig".

Så har man selvsagt også de hunder som ikke er trygge utenfor buret. De har tilbrakt hver natt - samt kanskje også timer på dagtid når de er alene i buret - fra de var små valper, og vet ikke om noe annet. Da vil jo noe annet enn bur etterhvert bli utrygt. Det er for meg ikke et tegn på at de trives i bur, men at de har store problemer med utrygghet utenfor buret som man heller burde ta tak i.

Det er også en misoppfatning at hunder er huledyr. Ulver - og noen hunder - søker til huler når de skal føde, og holder seg der med valpene når de er bittesmå. Så fort valpene er store nok til å komme ut og møte resten av flokken, så forlater de hulen - både valper og tispemora. 

• Liker 6
Skrevet

Helt enig. Man kan fint lage huler til hunden dersom den trives med det, f.eks. for å gi den et mørkt sted å sove i midnattssolens land, eller å få fred i en travel barnefamilie. Det slutter å være en hule så snart man stenger døra, og hvis eierne føler at de må gjøre det, så betyr det jo at hunden hadde flyttet på seg ellers? Og at det er noe eier ikke ønsker.

• Liker 1
Skrevet

Nå vet jeg at det ikke nytter å snakke om burbruk på kg men jeg har igjen burdøren til buret når jeg sover. Vist ikke hopper hunden opp i sengen og det skal den ikke. Jeg har igjen burdøren på bilturer også og det kommer jeg til å fortsette med. Ikke er jeg dyremishandler av den grunn, ikke er jeg slem og dum av den grunn heller. Jeg gjør det med veldig god samvittighet. Nå kommer det selvsagt en shit storm uten like for jeg vet at det skal så ytterst lite til før de som hevder de har fasitsvaret ang burbruk stempler mennesker som er uenig med de som onde fæle dyremishandlende hekser, for de vet at min hund aldri kan ha det godt, noe jeg som eier selvsagt ikke vet noe om selv. Og de må folk bare mene uten at det endrer noe av den grunn.

Anonymous poster hash: 33705...2b9

• Liker 3
Skrevet

Nå vet jeg at det ikke nytter å snakke om burbruk på kg men jeg har igjen burdøren til buret når jeg sover. Vist ikke hopper hunden opp i sengen og det skal den ikke. Jeg har igjen burdøren på bilturer også og det kommer jeg til å fortsette med. Ikke er jeg dyremishandler av den grunn, ikke er jeg slem og dum av den grunn heller. Jeg gjør det med veldig god samvittighet. Nå kommer det selvsagt en shit storm uten like for jeg vet at det skal så ytterst lite til før de som hevder de har fasitsvaret ang burbruk stempler mennesker som er uenig med de som onde fæle dyremishandlende hekser, for de vet at min hund aldri kan ha det godt, noe jeg som eier selvsagt ikke vet noe om selv. Og de må folk bare mene uten at det endrer noe av den grunn.

Jeg snakker selvfølgelig ikke om døra til buret i bilen. Jeg snakker om døra på buret på soverommet ditt. Bikkja kan fint læres opp til og ikke hoppe opp i sengen så det valget du tar med og stenge døra har jeg overhodet igjen forståelse for. Svaret ditt viser at vi trengte lovendringen som kom for litt siden og ingenting skal glede meg mer enn når bur blir påbudt i sin helhet. TS

• Liker 10
Skrevet

Jeg snakker selvfølgelig ikke om døra til buret i bilen. Jeg snakker om døra på buret på soverommet ditt. Bikkja kan fint læres opp til og ikke hoppe opp i sengen så det valget du tar med og stenge døra har jeg overhodet igjen forståelse for. Svaret ditt viser at vi trengte lovendringen som kom for litt siden og ingenting skal glede meg mer enn når bur blir påbudt i sin helhet. TS

Ikke påbudt men forbudt😜TS

• Liker 2
Skrevet

Jeg snakker selvfølgelig ikke om døra til buret i bilen. Jeg snakker om døra på buret på soverommet ditt. Bikkja kan fint læres opp til og ikke hoppe opp i sengen så det valget du tar med og stenge døra har jeg overhodet igjen forståelse for. Svaret ditt viser at vi trengte lovendringen som kom for litt siden og ingenting skal glede meg mer enn når bur blir påbudt i sin helhet. TS Anonymous poster hash: 716bf...765

Jaja. Greit det du

Skrevet

De eneste jeg hører om som hyler fort opp om dyremishandling er de som skal forsvare eget burbruk. Det er ofte i påstanden "nå blir jeg kalt dyremishandler" at jeg hører ordet brukt mest, ikke ellers.

• Liker 5
Skrevet

Klart du må ha bilburet lukket, det er jo en selvfølge. Livsfarlig med løs hund i bil.

Vi hadde vår i lukket bur hjemme om natta den første måneden vi hadde ham, for det sa oppdretter og folk vi kjente at var lurt. Angrer fremdeles. Tenker på det mye. Og vil aldri gjøre det igjen med en ny hund.

• Liker 5
Gjest Geitebukk
Skrevet

tja.. Du er nok bare uvitende og en smule arrogant som nekter å innse at du frarøver hunden din frihet. Trist

• Liker 2
Skrevet

Enkelt og greit så er han i bur om natta så han ikke skal bite istykker alle listene i hele huset og rive ned blomsterpottene.

Det optimale hadde sikkert vært å omplassere til en rikmann med 890 KVM stue der hunden kunne løpe fritt med 5 andre hunder og eieren var hjemmeværende samt overhøysensitiv og utdannet hundeinstruktør, OG lagde sitt eget hundefôr med kjøtt fra økologiske dyr han selv holdt i sin egen hage (han er selvfølgelig også utdannet veterinær og dyretolk, samt dyremassør), men det er ikke så lett alltid. Da gjør man det man kan.

Regner med du er veggis, TS?

Anonymous poster hash: 3d75d...6be

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er interessant at de som forsvarer bur av bruk føler de må gjøre det med å komme med masse overdrivelser og stråmenn. 

Beskyldninger om at man skal bli kaldt for "onde fæle dyremishandlende hekser". Og at man selvsagt må ha " rikmann med 890 KVM stue der hunden kunne løpe fritt med 5 andre hunder og eieren var hjemmeværende samt overhøysensitiv og utdannet hundeinstruktør, OG lagde sitt eget hundefôr med kjøtt fra økologiske dyr han selv holdt i sin egen hage (han er selvfølgelig også utdannet veterinær og dyretolk, samt dyremassør),".

Hvordan kan man ta argumentene seriøst når de blir presentert på en slik overdreven og useriøs måte?

Anonymous poster hash: db5a8...b0c
  • Liker 9
Skrevet

Enkelt og greit så er han i bur om natta så han ikke skal bite istykker alle listene i hele huset og rive ned blomsterpottene.

Det optimale hadde sikkert vært å omplassere til en rikmann med 890 KVM stue der hunden kunne løpe fritt med 5 andre hunder og eieren var hjemmeværende samt overhøysensitiv og utdannet hundeinstruktør, OG lagde sitt eget hundefôr med kjøtt fra økologiske dyr han selv holdt i sin egen hage (han er selvfølgelig også utdannet veterinær og dyretolk, samt dyremassør), men det er ikke så lett alltid. Da gjør man det man kan.

Veggis? Hva har det med saken å gjøre? Ellers faller dine argumenter på sin egen urimelighet. Merkelig argumentasjon- jeg er verken rik eller dyrlege, ei lager jeg mitt eget for eller er veggis men opptatt av dyrevelferd er jeg og det vil garantert regne forskningsrapporter som vil fremme yttligere endringer i lovverket- og hva gjør du med listene dine da?? Huff tør ikke tenke på alle listene bikkja di vil gnage i stykker! I det aller beste fall, vil materialistiske listefolk og blimstepotteelskere la være å skaffe seg hund fordi listene er mer verdt enn friheten til hunden sin, så kan jo de som har råd til det kjøpe seg nye blomsterpotter og lister når valpetiden er over. TS

• Liker 2
Skrevet

Blir ikke det litt for dumt...? Du vet jo sikkert selv at det du skriver er håpløst overdrevet.

• Liker 5
Skrevet

Haha! Jeg har lest mange rare "Regner med du ikke spiser kjøtt"-argumenter (om man kan kalle det det.) men dette ga absolutt ingen mening. Hva har det å spise kjøtt overhodet noe som helst med å sperre hunden din i bur? Spiser du hunden din etter at den har sittet i buret? Skal den behandles som kylling/kyr/gris fordi det finnes dyr under dårligere vilkår? :klo: "Regner med at du er veggis" kom vel opprinnelig fra pelstilhengere, men nå brukes det bare dyrevelferd nevnes og det er så latterlig. "Jeg misliker folk som mishandler dyr" -Åh, jasså ja! Du spiser kanskje ikke kjøtt du da, din dobbeltmoralist!! :fnise:  Det blir så dumt at jeg ikke har ord. All dyremishandling kan retterdigjøres så lenge man spiser kjøtt :kari:That makes sense.

Når man anskaffer seg hund så påtar man seg et ansvar og takler du ikke engang å rydde vekk/lære hunden din å ikke bite på lister/ting så er du ikke egnet til å ha hund. Punktum. Og du klarer vel å se forskjell på et bur og en mindre stue uten å måtte dra inn økologiske dyr, hundemat og gud vet..? Jøssenavn. Det trengs ikke magi å oppdra en hund. Det er dyreplageri å stenge en hund i bur om natten og når man er på jobb, om man spiser kjøtt eller ei (eller all verdens andre unnskyldninger/ansvarsavskrivelse) forandrer ikke det faktum.

Klarte helt fint å oppdra hunden min da han var valp uten bruk av bur. Og det helt uten en rikmann med 890 KVM stue der hunden kunne løpe fritt med 5 andre hunder og eieren var hjemmeværende samt overhøysensitiv og utdannet hundeinstruktør, OG lagde sitt eget hundefôr med kjøtt fra økologiske dyr han selv holdt i sin egen hage (han er selvfølgelig også utdannet veterinær og dyretolk, samt dyremassør), Det er da absolutt ingen kunst. Selvsagt gikk det noen ting om jeg ikke var flink til å sette det bort, og teppet måtte renses, det er noe man sier ja til og vet hva man går til når man får seg valp. Det er en god grunn for ekstrem burbruk er ulovlig i Sverige blant annet. En hund trenger å bevege seg flere ganger, den trenger å skifte underlag, si fra når den skal på do. Men det er klart, det går da fint at valpen tisser og bæsjer i buret og må ligge i det når Dagros står på bås i fjøset...

Det skulle virkelig vært sertifikat for å få seg hund, og har man ikke tid, råd, energi eller kunnskap til å oppdra den så kanskje en robothund vil være bedre, den slipper hvertfall å lide, det er ingen menneskerett å ha hund. Og jeg synes ekstremt synd på hunder som må lid pga ignorante hundeeiere.

"Hunden min elsker buret" Nei, da hadde du ikke trengt å lukke døra, hunden din er passiv og vet den ikke har noe valg. Eller så er den utrygg etter et helt liv i bur uten å bli oppdratt riktig under trygge omgivelser. Hunden min hater å bade, men går helt frivillig inn i dusjen, han elsker det på ingen måte av den grunn.

"Hunden min blir husren" Ja, av å tvinges til å holde seg fordi den ikke vil sitte i avføring, det kan være direkte farlig for hunden å ikke kunne gå på do når den må.

"Hunden biter i stykker ting, oppholder seg der den ikke får lov til å være, hopper opp i senga" Oppdra/tren den, din latsabb, og har du ikke tid til det så har man ikke tid til å ha hund.

"Hunden min har seperasjonsangst" Den kommer aldri til å bli bedre av å sitte i den "trygge lille hula" som kun passiviserer hunden. Og istedet for å gjøre den utrygg resten av livet så skaff hjelp til stakkaren, eller ikke la den være alene. (Igjen, det er ingen menneskrett å eie en hund)

"Den er overalt, møkker til og vi har barn, og derfor er bur riktig for oss" ....

Det er så mange unnskyldninger, og det er så provoserende hvor quick fix bur har blitt. Det er kun for eieren, og dyreplageri i mine øyne. Nå skal alt være så enkelt, før hadde man ikke noe valg, og man tok faktisk på seg ansvaret etter å ha overveid lenge om man faktisk har tid og økonomi. Skulle tro man fikk litt mer kunnskap om dyrevelferd med åra, men ser virkelig ikke slik ut. Det skal ikke være lett å få seg valp, oppdragelse/trening er noe som følger med.

Anonymous poster hash: d05a0...66c

• Liker 11
Skrevet

Beste innlegget jeg har lest på lenge! Godt skrevet😊 hilsen TS

• Liker 3
Skrevet

Haha! Jeg har lest mange rare "Regner med du ikke spiser kjøtt"-argumenter (om man kan kalle det det.) men dette ga absolutt ingen mening. Hva har det å spise kjøtt overhodet noe som helst med å sperre hunden din i bur? Spiser du hunden din etter at den har sittet i buret? Skal den behandles som kylling/kyr/gris fordi det finnes dyr under dårligere vilkår? :klo: "Regner med at du er veggis" kom vel opprinnelig fra pelstilhengere, men nå brukes det bare dyrevelferd nevnes og det er så latterlig. "Jeg misliker folk som mishandler dyr" -Åh, jasså ja! Du spiser kanskje ikke kjøtt du da, din dobbeltmoralist!! :fnise:  Det blir så dumt at jeg ikke har ord. All dyremishandling kan retterdigjøres så lenge man spiser kjøtt :kari:That makes sense.

Når man anskaffer seg hund så påtar man seg et ansvar og takler du ikke engang å rydde vekk/lære hunden din å ikke bite på lister/ting så er du ikke egnet til å ha hund. Punktum. Og du klarer vel å se forskjell på et bur og en mindre stue uten å måtte dra inn økologiske dyr, hundemat og gud vet..? Jøssenavn. Det trengs ikke magi å oppdra en hund. Det er dyreplageri å stenge en hund i bur om natten og når man er på jobb, om man spiser kjøtt eller ei (eller all verdens andre unnskyldninger/ansvarsavskrivelse) forandrer ikke det faktum.

Klarte helt fint å oppdra hunden min da han var valp uten bruk av bur. Og det helt uten en rikmann med 890 KVM stue der hunden kunne løpe fritt med 5 andre hunder og eieren var hjemmeværende samt overhøysensitiv og utdannet hundeinstruktør, OG lagde sitt eget hundefôr med kjøtt fra økologiske dyr han selv holdt i sin egen hage (han er selvfølgelig også utdannet veterinær og dyretolk, samt dyremassør), Det er da absolutt ingen kunst. Selvsagt gikk det noen ting om jeg ikke var flink til å sette det bort, og teppet måtte renses, det er noe man sier ja til og vet hva man går til når man får seg valp. Det er en god grunn for ekstrem burbruk er ulovlig i Sverige blant annet. En hund trenger å bevege seg flere ganger, den trenger å skifte underlag, si fra når den skal på do. Men det er klart, det går da fint at valpen tisser og bæsjer i buret og må ligge i det når Dagros står på bås i fjøset...

Det skulle virkelig vært sertifikat for å få seg hund, og har man ikke tid, råd, energi eller kunnskap til å oppdra den så kanskje en robothund vil være bedre, den slipper hvertfall å lide, det er ingen menneskerett å ha hund. Og jeg synes ekstremt synd på hunder som må lid pga ignorante hundeeiere.

"Hunden min elsker buret" Nei, da hadde du ikke trengt å lukke døra, hunden din er passiv og vet den ikke har noe valg. Eller så er den utrygg etter et helt liv i bur uten å bli oppdratt riktig under trygge omgivelser. Hunden min hater å bade, men går helt frivillig inn i dusjen, han elsker det på ingen måte av den grunn.

"Hunden min blir husren" Ja, av å tvinges til å holde seg fordi den ikke vil sitte i avføring, det kan være direkte farlig for hunden å ikke kunne gå på do når den må.

"Hunden biter i stykker ting, oppholder seg der den ikke får lov til å være, hopper opp i senga" Oppdra/tren den, din latsabb, og har du ikke tid til det så har man ikke tid til å ha hund.

"Hunden min har seperasjonsangst" Den kommer aldri til å bli bedre av å sitte i den "trygge lille hula" som kun passiviserer hunden. Og istedet for å gjøre den utrygg resten av livet så skaff hjelp til stakkaren, eller ikke la den være alene. (Igjen, det er ingen menneskrett å eie en hund)

"Den er overalt, møkker til og vi har barn, og derfor er bur riktig for oss" ....

Det er så mange unnskyldninger, og det er så provoserende hvor quick fix bur har blitt. Det er kun for eieren, og dyreplageri i mine øyne. Nå skal alt være så enkelt, før hadde man ikke noe valg, og man tok faktisk på seg ansvaret etter å ha overveid lenge om man faktisk har tid og økonomi. Skulle tro man fikk litt mer kunnskap om dyrevelferd med åra, men ser virkelig ikke slik ut. Det skal ikke være lett å få seg valp, oppdragelse/trening er noe som følger med.

Anonymous poster hash: d05a0...66c

Så veldig bra skrevet inkludert forslag til gode løsninger! :blomst: 

• Liker 3
Skrevet

De eneste jeg hører om som hyler fort opp om dyremishandling er de som skal forsvare eget burbruk. Det er ofte i påstanden "nå blir jeg kalt dyremishandler" at jeg hører ordet brukt mest, ikke ellers.

Haha! Jeg har lest mange rare "Regner med du ikke spiser kjøtt"-argumenter (om man kan kalle det det.) men dette ga absolutt ingen mening. Hva har det å spise kjøtt overhodet noe som helst med å sperre hunden din i bur? Spiser du hunden din etter at den har sittet i buret? Skal den behandles som kylling/kyr/gris fordi det finnes dyr under dårligere vilkår? :klo: "Regner med at du er veggis" kom vel opprinnelig fra pelstilhengere, men nå brukes det bare dyrevelferd nevnes og det er så latterlig. "Jeg misliker folk som mishandler dyr" -Åh, jasså ja! Du spiser kanskje ikke kjøtt du da, din dobbeltmoralist!! :fnise:  Det blir så dumt at jeg ikke har ord. All dyremishandling kan retterdigjøres så lenge man spiser kjøtt :kari:That makes sense. Når man anskaffer seg hund så påtar man seg et ansvar og takler du ikke engang å rydde vekk/lære hunden din å ikke bite på lister/ting så er du ikke egnet til å ha hund. Punktum. Og du klarer vel å se forskjell på et bur og en mindre stue uten å måtte dra inn økologiske dyr, hundemat og gud vet..? Jøssenavn. Det trengs ikke magi å oppdra en hund. Det er dyreplageri å stenge en hund i bur om natten og når man er på jobb, om man spiser kjøtt eller ei (eller all verdens andre unnskyldninger/ansvarsavskrivelse) forandrer ikke det faktum. Klarte helt fint å oppdra hunden min da han var valp uten bruk av bur. Og det helt uten en rikmann med 890 KVM stue der hunden kunne løpe fritt med 5 andre hunder og eieren var hjemmeværende samt overhøysensitiv og utdannet hundeinstruktør, OG lagde sitt eget hundefôr med kjøtt fra økologiske dyr han selv holdt i sin egen hage (han er selvfølgelig også utdannet veterinær og dyretolk, samt dyremassør), Det er da absolutt ingen kunst. Selvsagt gikk det noen ting om jeg ikke var flink til å sette det bort, og teppet måtte renses, det er noe man sier ja til og vet hva man går til når man får seg valp. Det er en god grunn for ekstrem burbruk er ulovlig i Sverige blant annet. En hund trenger å bevege seg flere ganger, den trenger å skifte underlag, si fra når den skal på do. Men det er klart, det går da fint at valpen tisser og bæsjer i buret og må ligge i det når Dagros står på bås i fjøset... Det skulle virkelig vært sertifikat for å få seg hund, og har man ikke tid, råd, energi eller kunnskap til å oppdra den så kanskje en robothund vil være bedre, den slipper hvertfall å lide, det er ingen menneskerett å ha hund. Og jeg synes ekstremt synd på hunder som må lid pga ignorante hundeeiere."Hunden min elsker buret" Nei, da hadde du ikke trengt å lukke døra, hunden din er passiv og vet den ikke har noe valg. Eller så er den utrygg etter et helt liv i bur uten å bli oppdratt riktig under trygge omgivelser. Hunden min hater å bade, men går helt frivillig inn i dusjen, han elsker det på ingen måte av den grunn. "Hunden min blir husren" Ja, av å tvinges til å holde seg fordi den ikke vil sitte i avføring, det kan være direkte farlig for hunden å ikke kunne gå på do når den må. "Hunden biter i stykker ting, oppholder seg der den ikke får lov til å være, hopper opp i senga" Oppdra/tren den, din latsabb, og har du ikke tid til det så har man ikke tid til å ha hund. "Hunden min har seperasjonsangst" Den kommer aldri til å bli bedre av å sitte i den "trygge lille hula" som kun passiviserer hunden. Og istedet for å gjøre den utrygg resten av livet så skaff hjelp til stakkaren, eller ikke la den være alene. (Igjen, det er ingen menneskrett å eie en hund) "Den er overalt, møkker til og vi har barn, og derfor er bur riktig for oss" .... Det er så mange unnskyldninger, og det er så provoserende hvor quick fix bur har blitt. Det er kun for eieren, og dyreplageri i mine øyne. Nå skal alt være så enkelt, før hadde man ikke noe valg, og man tok faktisk på seg ansvaret etter å ha overveid lenge om man faktisk har tid og økonomi. Skulle tro man fikk litt mer kunnskap om dyrevelferd med åra, men ser virkelig ikke slik ut. Det skal ikke være lett å få seg valp, oppdragelse/trening er noe som følger med. Anonymous poster hash: d05a0...66c

Å si et du det Tabris?

Vel her er det en ekstremist som går langt for å bruke ord som dyremishandler om oss som ikke er enige med dere så jeg vil si du tar ganske feil her.

Men slik er det hver gang noen ikke er enige med dere som liksom om har fasitsvaret, da er det dyremishadling med en gang.

Bur selges i dyrebutikker og det er ikke ulovlig å ha hund i bur, det er derimot ulovlig å drive med dyremishandling så alle dere som skriker så fælt må slutte med dette tullet, for ja det er tull

Skrevet

tja.. Du er nok bare uvitende og en smule arrogant som nekter å innse at du frarøver hunden din frihet. Trist

Den mest arrogante og uvitne her er deg. Du aner ingenting om min hund bortsett fra en ting og det er at den er i bur om natten og ut fra det har du diktet deg litt av historie. Men om det gjør at du føler deg bedre enn meg så værsegod, det virker som at det er viktig for deg. Jeg vet derimot at min hund har det helt utmerkede bra :) og det er det viktigste for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...