Gå til innhold

Jeg NAV'er

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet (endret)

Jeg har lyst til å si noe til dere som irriterer dere over folk som er i NAV-systemet. For nå begynner jeg å bli litt lei av å bli kalt lat, snylter, egoist, løgner+++ 

Jeg har vært i klørne på NAV i fire år nå. Og tro meg, det var ikke frivillig. Jeg har slitt psykisk i mange år, men i juni for 4 år siden sa det pang. Psyken takla ikke mer. Jeg flyttet hjem til min far for å kunne hvile ut til jeg kom meg på beina igjen. Jeg var så himla langt nede, at de første tre månedene sov jeg stort sett. Da jeg så vidt kunne heve hodet igjen, fikk jeg en kronisk stoffskiftesykdom som tappet meg for enda mer krefter. Jeg var så sliten at det gjorde vondt å stå opp og kle på seg om morgenen. Etter jeg dusjet måtte jeg legge meg ned og sove, for da var jeg helt tom.

Oppi det hele, så måtte jeg snakke med NAV. Jeg måtte jo ha inntekt. De var behjelpelig i sykemeldingsperioden min, men da ett år var gått og jeg måtte over på AAP, klarte de å rote bort saken min. Det var to måneder uten lønn. Og på den tiden hadde jeg flyttet i en liten leilighet for å prøve å komme meg opp og ut igjen. Det var to måneder nesten uten mat det. For husleia måtte jo betales. Til tross for utmattelsen min, var jeg på NAV-kontoret hvertfall to ganger i uka. Jeg burde vært der mer, men jeg greide det ikke. Da pengestyret ordnet seg, fikk jeg nye problemer. Leiligheten var for dårlig og fuktig, så jeg ble syk av å være der, på grunn av allergi og astma. Jeg sa opp leiligheten i håp om å finne en rimelig, men bedre leilighet. Det gjorde jeg ikke, så etter oppsigelsestiden sto jeg på bar bakke. Det endte med at jeg måtte bo på sofaen til venner og bekjente. NAV kunne ikke hjelpe meg med ny bolig, for jeg hadde fortsatt tak over hodet siden jeg hadde venner.

Etter 6 måneder uten et sted å bo ordnet det seg heldigvis. Men i de månedene pluss noen måneder til, fikk jeg ikke tak i saksbehandleren min i det hele tatt. Jeg ventet og ventet for å høre om jeg skulle i et tiltak, men nei. Ingenting skjedde. Nå tenker du sikkert at jeg kunne ha mast mer, men jeg sliter med å "mase" på folk, og ordne opp i ting, på grunn av psyken min. Dette har NAV nedskrevet i sakspapirene mine.

Jeg ga litt opp NAV da. Så kom en periode der jeg flyttet sammen med en kjæreste i et annet fylke, og da ble det selvfølgelig problemer med overflytting av saken min. Etter nesten to år, flyttet jeg fra kjæresten tilbake til faren min, og fikk samme problem med overflytting igjen. Men da fikk jeg beskjed fra NAV at det var helt og holdent min egen feil, siden jeg flyttet så mye. På grunn av den feilen holdt jeg på å miste AAP helt. 

I april hadde jeg bodd hos faren min i nesten et helt år. Det var ordentlig ugunstig, siden jeg har problemer med å gjøre meg selvstendig. Og der han bor finnes ikke kollektivtrafikk eller noe som helst for å hjelpe meg tilbake i jobb igjen. I samarbeid med saksbehandleren min fikk jeg tak i en leilighet som er alt for dyr for meg, i en by jeg ikke trives i. Det skulle ikke være problem i følge NAV, for de skulle hjelpe meg! 

Nå sitter jeg her da. Med brev fra NAV om at jeg tjener 144 kr for mye til å få livsopphold. Strømmen kan de hjelpe meg med, men ikke noe mer. Beregningene deres sier at jeg får 1000 kr mer utbetalt i måneden enn hva jeg faktisk får (basert på gjennomsnittstall for hele året), og det gjør at jeg sitter igjen med akkurat nok penger til mat, men ikke noe mer. Ikke en tyggegummipakke over matbudsjett.

Medisiner uten blåresept? Vitaminer? Reisekostnader? Nope. Nada. 

Så når jeg da, etter å ha forsvart meg ovenfor NAV, kranglet med de, forhandlet med de og bedt på mine knær for å få noen hundrelapper ekstra til nødvendige utgifter, så er det SISTE jeg vil høre fra uforstående folk rundt meg at jeg er en snylter. Jeg vil tilbake i jobb, men jeg har ikke helse til det. Hver gang det går riktig vei, så stikker NAV kjepper i hjulene for meg. Det virker nesten som om de vil ha meg i systemet! Jeg har jobbet før jeg ble syk, jeg betalte skatt, og gjett: jeg betaler fortsatt skatt!

Bare fordi det ikke vises på meg at jeg er syk, betyr det ikke at du kan dømme meg fordi jeg går på NAV.

Det ble litt langt det her. Men håper dette hjelper noen til å forstå at å måtte gå til NAV er absolutt ikke noe å foretrekke.

Er det noen andre som føler likt som meg? Flere som jobber for pengene sine på NAV?

Edit: Jeg tok bort NAV'er uttrykkene, da jeg ble informert om at jeg brukte det feil. Får dessverre ikke gjort noe med overskriften. Beklager :P

Endret av flabbycat
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helse til kjæreste har du, men ikke jobb i samme periode? 

• Liker 21
Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Vel, jeg vet ikke med deg, men jeg pleier ikke å bli sliten av kjærester, på samme måte som med jobb.

• Liker 14
Skrevet

Vel, jeg vet ikke med deg, men jeg pleier ikke å bli sliten av kjærester, på samme måte som med jobb.

Kjærester krever energi. Jobb i utbedring gjennom nav så kunne du fint funnet en lav % som hadde krevd mindre energi. 

Det er jo ikke vanskelig å se at du finner unnskyldninger, og det er vell det folk flest reagerer på. Det er alt for mange på NAV som rett og slett finner unnskyldninger for å slippe jobbe. Ikke bra nok jobb for meg. For mye stress etc. Det finnes nok av jobber som ikke innebærer ansvar og stress. 

• Liker 19
Skrevet

Kjærester krever energi. Jobb i utbedring gjennom nav så kunne du fint funnet en lav % som hadde krevd mindre energi. 

Det er jo ikke vanskelig å se at du finner unnskyldninger, og det er vell det folk flest reagerer på. Det er alt for mange på NAV som rett og slett finner unnskyldninger for å slippe jobbe. Ikke bra nok jobb for meg. For mye stress etc. Det finnes nok av jobber som ikke innebærer ansvar og stress.

Enig med Timza. Du klarer tydeligvis å flytte over fylker og skaffe deg kjæreste, men skal legge ut en stor sympatisak for at andre skal si du fortjener de pengene. Kom deg i jobb!

Anonymous poster hash: b37e3...3c5

• Liker 19
Skrevet

Og hvordan kan du si at du jobber for pengene på NAV? Mener du at å kreve penger fra NAV når de allerede har bestemt at du ikke skal få er en jobb?

• Liker 4
Skrevet

Men hvorfor skal det være sånn at vi som er uenig i at NAV utbetales for mye skal få den "sånn er systemet, deal med det"

Får du ikke penger fra NAV så kvalifiseres du ikke til det. Slutt å syt! Mener NAV at du ikke har et tilstrekkelig behov for de pengene så er det sånn systemet er - deal med det. La heller de som virkelig trenger denne støtten få den

• Liker 5
Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Wow, ja, der kommer det. Jeg visste det! Jeg er ikke ute etter sympati. Jeg vil gjerne forklare at det er ikke en drømmesituasjon å være i NAV.

Ja, jeg var kanskje dum nok å forelske meg mens jeg er syk. Men tror dere at bare fordi man er syk, så må man sitte inne hele dagen? Da blir man neimen ikke fortere frisk. Jeg var sosial, jeg ER sosial, men i begrensede mengder. Hvis jeg overanstrenger meg blir jeg fysisk dårlig. Jeg unner ingen å oppleve det samme.

Men dere har litt rett. Forholdet fungerte ikke, fordi jeg var for syk til å henge med. Sånn er det bare. 

Og det jeg mente med å jobbe for pengene fra NAV, er at det må dokumenteres opp og ned i mente, og det er ikke lett når man ikke holder ut særlig lenge av gangen. Det er ikke bare å troppe opp på NAV og si at du trenger penger. Du må bevise at du er syk.

• Liker 7
Skrevet

Å nave er jo å motta penger fra NAV når mam er fullt arbeidsdyktig, fordi man ikke gidder å jobbe. Syke faller ikke inn under dette begrepet.

• Liker 26
Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

For så vidt mener jeg faktisk ikke at det er for lite penger fra NAV. Men Norge er et dyrt land å leve i, med dyre husleier, dyr strøm, dyre matvarer etc. Men jeg kan være den første til å innrømme at jeg hadde ikke hatt mye å farte med dersom jeg hadde bodd i f.eks. USA. 

Målet mitt med innlegget var vel egentlig å vise at man ikke bare kan tusle inn på et NAV-kontor og si "gi meg penger". Jeg skulle gjerne gitt en arm eller et ben for at jeg kunne jobbe igjen. Og det er jo det jeg sikter i mot. 

Vær snill og ikke kritiser folk fordi de sliter med noe du ikke skjønner.

• Liker 4
Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Å nave er jo å motta penger fra NAV når mam er fullt arbeidsdyktig, fordi man ikke gidder å jobbe. Syke faller ikke inn under dette begrepet.

I min krets brukes begrepet for alle som går på NAV. er det forskjellig fra sted til sted tro? :)

• Liker 1
Skrevet

Dette blir litt for dumt da. Man kan fint ha kjæreste selv om man ikke er arbeidsfør. Det finnes helseproblemer (kanskje særlig psykiske) som er så komplekse og sammensatte at arbeid i det store og hele ikke er hensiktsmessig for en periode mens man går i behandling eller på andre måter prøver å bedre situasjonen.

• Liker 16
Skrevet

I min krets brukes begrepet for alle som går på NAV. er det forskjellig fra sted til sted tro? :)

Da bruker de uttrykket feil, og feil er feil. Uansett hvor man kommer fra. "Å drive dank på statens regning"/"heve stønad eller trygd uten å ha et reelt behov for fet" er korrekte definisjoner :-)

• Liker 11
Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Da bruker de uttrykket feil, og feil er feil. Uansett hvor man kommer fra. "Å drive dank på statens regning"/"heve stønad eller trygd uten å ha et reelt behov for fet" er korrekte definisjoner :-)

Jeg måtte google det selv også. Du har nok helt rett! Der lærte jeg noe nytt ;)

• Liker 1
Skrevet
Leit å høre at du har så negative erfaringer med NAV. Jeg har selv hatt kontakt med dem i flere år (gikk på AAP og er nå uføretrygdet), og har ikke hatt noen dårlige opplevelser med systemet.

Jeg vet selv hvor gjerne jeg skulle ønske at jeg var så frisk at jeg kunne jobbe, og forstår frustrasjonen din over at folk ikke forstår at vilje ikke er nok til å kunne fungere i jobb.

Anonymous poster hash: 654d1...7e7
  • Liker 4
Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Leit å høre at du har så negative erfaringer med NAV. Jeg har selv hatt kontakt med dem i flere år (gikk på AAP og er nå uføretrygdet), og har ikke hatt noen dårlige opplevelser med systemet.

Jeg vet selv hvor gjerne jeg skulle ønske at jeg var så frisk at jeg kunne jobbe, og forstår frustrasjonen din over at folk ikke forstår at vilje ikke er nok til å kunne fungere i jobb.

Anonymous poster hash: 654d1...7e7

Takk for forståelsen :) Det er godt å høre fra noen med positive opplevelser! Hadde viljen min styrt, så hadde jeg nok vært i jobb for lenge siden ja :P

Skrevet

Det er helt greit at man har en psykisk knekk i livet og trenger økonomisk støtte en periode, men å aktivt svindle staten i årevis for at man rett og slett ikke gidder å jobbe, holder rett og slett ikke... Har ikke den minste sympati jeg. Synes det er svært merkelig at du både har AAP og samtidig tror du har rett på sosialhjelp/livsopphold?? Det er i mine øyne ikke bare snylting, men dypt trygdemisbruk å tro at du kan heve TO trygder samtidig!! Samtidig høres du ikke særlig syk ut da du både har fått tid til reiser, flytting fra sted til sted, ferier og kjæreste på toppen. En syk person kunne bare drømme om alt dette... I tillegg bruker du hele innlegget på å forsvare at du har rett på penger fra det offentlige og fortjener det... En syk person trenger ikke forsvare sin sykdom, med mindre man gjør det fordi man vet at det man holder på med er mistenksomt... 

• Liker 5
Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Det er helt greit at man har en psykisk knekk i livet og trenger økonomisk støtte en periode, men å aktivt svindle staten i årevis for at man rett og slett ikke gidder å jobbe, holder rett og slett ikke... Har ikke den minste sympati jeg. Synes det er svært merkelig at du både har AAP og samtidig tror du har rett på sosialhjelp/livsopphold?? Det er i mine øyne ikke bare snylting, men dypt trygdemisbruk å tro at du kan heve TO trygder samtidig!! Samtidig høres du ikke særlig syk ut da du både har fått tid til reiser, flytting fra sted til sted, ferier og kjæreste på toppen. En syk person kunne bare drømme om alt dette... I tillegg bruker du hele innlegget på å forsvare at du har rett på penger fra det offentlige og fortjener det... En syk person trenger ikke forsvare sin sykdom, med mindre man gjør det fordi man vet at det man holder på med er mistenksomt... 

Du vet at alle har rett til å søke om sosialhjelp/livsopphold? Jeg har aldri hatt behov for det før de siste månedene, etter jeg tok en leilighet som er for dyr for meg, men NAV sa jeg skulle ta siden de skulle støtte meg. Sosialhjelp/livsopphold er ikke en trygg, men bistand. Det er mange som får litt ekstra hjelp innimellom :)

Jeg skrev ingenting om reiser eller ferier. Jeg har faktisk aldri vært på ordentlig ferie, ikke da jeg var frisk en gang. Jeg var heldig som fikk kjæreste, og som jeg skrev på en kommentar lenger opp, så kan man ikke stenge seg helt inne når man er psykisk syk. Da blir man aldri frisk. Jeg både ble og blir presset av min psykolog og saksbehandler på NAV om å komme meg mer ut på sosiale ting, og jeg gjør så godt jeg kan, så lenge helsen er med på det.

Som jeg skrev i hovedinnlegget, så skrev jeg teksten nemlig for å opplyse folk om at det ligger ting til grunn for at man må på NAV. Jeg er ikke der av egen vilje, men av ren og skjær nødvendighet. Så fort jeg blir frisk skal jeg moonwalke til den første og beste jobben, you have my word.

• Liker 5
Skrevet

Du vet at alle har rett til å søke om sosialhjelp/livsopphold? Jeg har aldri hatt behov for det før de siste månedene, etter jeg tok en leilighet som er for dyr for meg, men NAV sa jeg skulle ta siden de skulle støtte meg. Sosialhjelp/livsopphold er ikke en trygg, men bistand. Det er mange som får litt ekstra hjelp innimellom :)

Jeg skrev ingenting om reiser eller ferier. Jeg har faktisk aldri vært på ordentlig ferie, ikke da jeg var frisk en gang. Jeg var heldig som fikk kjæreste, og som jeg skrev på en kommentar lenger opp, så kan man ikke stenge seg helt inne når man er psykisk syk. Da blir man aldri frisk. Jeg både ble og blir presset av min psykolog og saksbehandler på NAV om å komme meg mer ut på sosiale ting, og jeg gjør så godt jeg kan, så lenge helsen er med på det.

Som jeg skrev i hovedinnlegget, så skrev jeg teksten nemlig for å opplyse folk om at det ligger ting til grunn for at man må på NAV. Jeg er ikke der av egen vilje, men av ren og skjær nødvendighet. Så fort jeg blir frisk skal jeg moonwalke til den første og beste jobben, you have my word.

Det er bra at du er åpen for jobb, og jeg håper du følger mitt råd og fortsetter med å utfordre deg selv sosial og ikke søk etter varig trygd, da du jo også selv skjønner at det ikke hjelper å sitte inne å syntes synd på seg selv. Problemet med varig trygd er at du får null oppfølgning og tilbud om hjelp, og man blir ikke prioritert.

Etter mitt syn er du en jente med kanskje noen psykiske problem, men som framstiller seg som både sterk og full av ubrukte gode ressurser som kan bidra masse til samfunnet. :)

Gjest Gjest_flabbycat
Skrevet

Det er bra at du er åpen for jobb, og jeg håper du følger mitt råd og fortsetter med å utfordre deg selv sosial og ikke søk etter varig trygd, da du jo også selv skjønner at det ikke hjelper å sitte inne å syntes synd på seg selv. Problemet med varig trygd er at du får null oppfølgning og tilbud om hjelp, og man blir ikke prioritert.

Etter mitt syn er du en jente med kanskje noen psykiske problem, men som framstiller seg som både sterk og full av ubrukte gode ressurser som kan bidra masse til samfunnet. :)

Takk for fint svar :) Jeg gjør det jeg kan for å unngå trygd, har dessverre sett hva det gjør for en del unge mennesker :/

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...