Gå til innhold

Kjernejournal - flere som har reservert seg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har reservert meg mot kjernejournal, fordi jeg ikke ønsker at private opplysninger om meg skal være så lett tilgjengelig for alt helsepersonell. Jeg mener man kan få god akutthjelp i de fleste tilfeller likevel. Jeg kan skjønne at det er til hjelp for dem med alvorlige allergier, implantater o.l, men det gjør jo også at andre helseopplysninger er mer tilgjengelig.

Er det flere som vurderer å reservere seg eller allerede har gjort det? Eller synes dere det er bra med deling av "kristisk helseinformasjon"?

Anonymous poster hash: 55e2d...e1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

* kritisk helseinformasjon

(Skriveleif)

Skrevet

Jeg vurderer å reservere meg. Det er dessverre ikke alle diagnoser som er til hjelp i en akuttsituasjon - snarere tvert imot. 

Anonymous poster hash: 12e9a...954
Skrevet

Har aldri hørt om kjernejournal, hvordan reserverer man seg mot det?

Anonymous poster hash: c6130...923

Skrevet

Har aldri hørt om kjernejournal, hvordan reserverer man seg mot det?Anonymous poster hash: c6130...923

Man må logge seg inn her:

https://helsenorge.no/kjernejournal

Som jeg forstod det kan man reservere seg mot deler av informasjonen eller journalen i sin helhet. Jeg valgte det siste.

Blant annet er alt av resepter på både papir og elektronisk tilgjengelig for alt helsepersonell. Og resepter sier jo noe om diagnoser, selv om det står at ikke alle diagnoser deles i kjernejournalen.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg skjønte ikke helt hva en kjernejournal ER, pliiz fortell meeeg

Skrevet

den linken funka ikke her

"​Kjernejournal samler informasjon fra flere kilder og gjør disse opplysningene tilgjengelig både for deg og for helsepersonell.

I din kjernejournal kan du se følgende opplysninger:​

Egne registreringer

Legemidler

Besøkshistorikk fra sykehus

Kritisk informasjon

Logg over hvem som har gjort oppslag i din kjernejournal"

Skrevet

Det er en journal alt helsepersonell kan logge seg inn på og se viktig info om deg. Du kan finne den på helse norge eller noe sånt.

For eksempel om du har alvorlige allergier eller hjertefeil som kan være greit å vite om du skulle bli akutt innlagt.

Min mor har alvorlige allergier og hun har fått legen sin til å oppdatere helsejournalen slik at det står der. For henne er det en trygghet. Jeg har vært inne og sjekket min, men det står ikke noe spesielt der, annet enn nærmeste pårørende og fastlege, så jeg bare lar det stå.

Anonymous poster hash: 8f474...dfe
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ok........ Klarer ikke helt å kjenne om jeg vil ha det eller ikke. Ser ingen fordeler eller ulemper.

Skrevet

Sjekket min og det står ikke noe viktig der. Skjønner ikke hvordan angsten og depresjonen er så viktig i et nødstilfelle? 

Men står ikke noe om allergien mot en type penicillin, eller svulster i hodet 2 ganger, det står ikke oppført. 

Anonymous poster hash: 44170...45f
Skrevet

Jeg har ikke reservert meg, kommer heller ikke til å gjøre det. Det er ikke enkelt for helsepersonell å logge inn på kjernejournal, det er mye vanskeligere enn en vanlig journal. Må gjennom tre passord og id-kort med chip for å komme innpå. 

Det er slett ikke alle diagnoser som skal inn i kjernejournal, men det er mer enn du tror som kan være relevant i en behandlingssituasjon. Så lenge du er våken og kan informere selv er det jo greit, men kommer du inn bevisstløs eller hardt skadet er ikke det nødvendigvis tilfellet. Du kan selv sjekke hva som står der via helsenorge.no, og du kan legge inn relevant info selv, f.eks om pårørende.

Det blir jo snart sånn at de som sletter seg er det grunn til å være obs på, da er det noe de ønsker skjule. Vi kan ikke se hva som står i kjernejournal uten å logge inn via ørten pålogg, men et ikon i journalsystemet for teller om pas eller lege har lagt inn relevant informasjon, eller om journalen er slettet.  

Blant annet er alt av resepter på både papir og elektronisk tilgjengelig for alt helsepersonell. Og resepter sier jo noe om diagnoser, selv om det står at ikke alle diagnoser deles i kjernejournalen.

Det er tilgjengelig uten kjernejournal også, resepter ligger tilgjengelig elektronisk på reseptformidleren.

Anonymous poster hash: 9167a...974
Skrevet

Jeg har ikke reservert meg, kommer heller ikke til å gjøre det. Det er ikke enkelt for helsepersonell å logge inn på kjernejournal, det er mye vanskeligere enn en vanlig journal. Må gjennom tre passord og id-kort med chip for å komme innpå.  Det er slett ikke alle diagnoser som skal inn i kjernejournal, men det er mer enn du tror som kan være relevant i en behandlingssituasjon. Så lenge du er våken og kan informere selv er det jo greit, men kommer du inn bevisstløs eller hardt skadet er ikke det nødvendigvis tilfellet. Du kan selv sjekke hva som står der via helsenorge.no, og du kan legge inn relevant info selv, f.eks om pårørende. Det blir jo snart sånn at de som sletter seg er det grunn til å være obs på, da er det noe de ønsker skjule. Vi kan ikke se hva som står i kjernejournal uten å logge inn via ørten pålogg, men et ikon i journalsystemet for teller om pas eller lege har lagt inn relevant informasjon, eller om journalen er slettet.    Det er tilgjengelig uten kjernejournal også, resepter ligger tilgjengelig elektronisk på reseptformidleren. Anonymous poster hash: 9167a...974

Ja, det er nok mye som allerede er tilgjengelig. På reseptformidleren kan man vel se alle elektroniske resepter. Men hvorfor da gjøre ting enda mer tilgjengelig?

Du skriver: "Det blir jo snart sånn at de som sletter seg er det grunn til å være obs på, da er det noe de ønsker skjule."

Det stemmer nok ofte, men er det noe galt i at folk ønsker å skjule diverse helseinformasjon? Må man være obs på dem, og i tilfelle hvorfor? Det kan være mange grunner til at folk ikke ønsker at informasjonen er tilgjengelig. Bør man ikke kunne skjule ting som for eksempel kan oppleves som belastende og irrelevant for akutthjelp? Jeg synes det.

Skrevet

Sjekket min og det står ikke noe viktig der. Skjønner ikke hvordan angsten og depresjonen er så viktig i et nødstilfelle? 

Men står ikke noe om allergien mot en type penicillin, eller svulster i hodet 2 ganger, det står ikke oppført. 

Jeg tror du kan legge til (og eventuelt fjerne?) ting selv. Om ikke kan du få fastlegen til å gjøre det, mener jeg. Allergien din er jo en sånn typisk ting som kan være lurt å ha der. Ikke dumt om de 2 svulstene blir oppført også. Men du velger selvsagt selv.

Skrevet

Min kjernejournal var helt tom.Har aldri vært innlagt på sykehus eller brukt medisiner over lengre tid.Er aldri til legen utenom hvis jeg er akutt syk,eller for å ta celleprøve hvert 3.år..Derfor har eg ingen grunn til å reservere meg føler jeg.

Kan forstå at folk i enkelte tilfeller vil reservere seg,men det er samtidig en sjanse å ta dersom man blir akutt og alvorlig syk og ikke kan kommunisere selv.

Skrevet

Der stod det overraskende lite syntes jeg. Ser ingen grunn til å reservere meg. Hvis denne journalen kan hjelpe helsepersonell med å redde livet mitt, så skal den jaggu få stå.

Anonymous poster hash: 346c3...d17
Skrevet

Grunnen til at jeg ønsker å reservere er fordi jeg er redd for at venner/bekjente skal kunne få tilgang til den (av de som jobber i helsevesenet naturligvis).

Skjønner at det er tåpelig, spesielt med tanke på AB#13 sin beskrivelse av innlogging.. men likevel, vil de bli oppdaget dersom de leser journalen uten tydelig grunn?

Anonymous poster hash: bf971...2f9
Skrevet

Min kjernejournal var helt tom.Har aldri vært innlagt på sykehus eller brukt medisiner over lengre tid.Er aldri til legen utenom hvis jeg er akutt syk,eller for å ta celleprøve hvert 3.år..Derfor har eg ingen grunn til å reservere meg føler jeg.

Kan forstå at folk i enkelte tilfeller vil reservere seg,men det er samtidig en sjanse å ta dersom man blir akutt og alvorlig syk og ikke kan kommunisere selv.

Jeg kan skjønne valget ditt ut fra det du skriver. Og har man mye informasjon man ikke ønsker skal være tilgjengelig, er det et dilemma å reservere seg. Men jeg skulle likt å vite hvor stort problem det var med akutthjelp før man hadde kjernejournal.

Mer og mer informasjon om ens private forhold blir lagt ut elektronisk, både nav, skatteetaten og nå helseopplysninger, og jeg føler selv det er problematisk. Tenk om noen hacker dette, for eksempel? Eller det politiske klimaet i landet forandrer seg, og plutselig sitter myndigheter med masse private opplysninger som i verste fall kan misbrukes.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror du kan legge til (og eventuelt fjerne?) ting selv. Om ikke kan du få fastlegen til å gjøre det, mener jeg. Allergien din er jo en sånn typisk ting som kan være lurt å ha der. Ikke dumt om de 2 svulstene blir oppført også. Men du velger selvsagt selv.

problemet er jo at andre gangen så ble jeg fraktet til sykehuset, var bevisstløs og over 18 år. Ingen var oppført som de kunne kontakte. Lå i koma i 2 uker og de tenkte ikke det var svulst (ikke kreft, svulst, to forskjellige ting) som var grunnen til at jeg var bevisstløs. 

Hadde ikke mamma tenkt på å kontakte sykehuset for å sjekke om jeg var innlagt, så hadde de ikke funnet svulsten i tide. Skolen kontaktet mamma fordi de fikk ikke tak i meg, og jeg møtte ikke opp på skolen flere dager på rad. Falt om på vei hjem fra skolen en dag, vet fortsatt ikke hvordan jeg endte opp på sykehuset. 

Hadde en før også, men det er over 10 år siden. Begge kom som lyn fra klar himmel. Dersom det samme skjer igjen, så vet de jo hva de kan se etter og utelukke... 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...