Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2004 #41 Del Skrevet 16. september 2004 Begrunnelse kan være observasjoner som er gjort over tid (dato, klokkeslett), tester som man fyller ut (vurderes utfra alder, modning) Det er pedagogisk leder som sammen med styrer som sender informasjon videre. Helst med foreldres samtykke... Hvis du er usikker på hva som menes i papirene, be om samtale med Styrer i barnehagen. Samarbeid er best for alle parter - også barnet!! Barnehagen skal melde fra til gjeldene instanser utfra BARNETS behov og beste interesse. Punktum. Ikke for barnehagens skyld, eller foreldres skyld. Men slik jeg forstod det skulle det foreligge faglige begrunnelser FØR en oppmeldte barnet, altså at de faglige begrunnelsene skulle brukes som argument til å oppmelde. Man begynner vel ikke med tester og slikt før en har fått godkjenning? Så en barnehage kan ikke bruke som argument for å få foreldrene til å skrive under at det er for å hjelpe barnehagen? (men hvordan bevise at det er blitt sagt...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2004 #42 Del Skrevet 16. september 2004 Må også si at jeg ikke fikk så mye svar på det jeg spurte om. Kan du se litt nærmere på det jeg spurte om når det gjaldt de faglige vurderingene? (Skjønner ikke helt hvorfor man klapper før en er sikker på at den som spør skjønner. Beklagger å måtte si det, men...) Må nok også si at det gjør meg litt engstelig når en ped.leder ikke helt skjønner hva jeg spør om. Kanskje jeg uttrykte meg feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meg Skrevet 16. september 2004 #43 Del Skrevet 16. september 2004 Unnskyld meg men, makan til kravstor og utakknemlig :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meg Skrevet 16. september 2004 #44 Del Skrevet 16. september 2004 Skulle tro du forventet å få hjelp på lik linje som fra en advokat, de tar faktisk penger for det -mengder!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2004 #45 Del Skrevet 16. september 2004 Beklager å måtte si det. Men jeg blir virkelig skremt når man skriver at man er i gang med å vurdere alvorlige tiltak, når en sitter der med så mye makt, at det man legger fram kanskje blir brukt som argument, som noe en kan gå videre på, og så ....vel..jeg synes jo ikke akkurat at man fanget opp det jeg spurte om. Jeg er lei meg for om jeg sårer nå, men jeg følte bare behov for å si det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. september 2004 #46 Del Skrevet 16. september 2004 Skulle tro du forventet å få hjelp på lik linje som fra en advokat' date=' de tar faktisk penger for det -mengder!![/quote'] :o Er det så komplisert at barnehagefolk ikke kan svare her da???? Man trenger selvsagt ikke å svare. Men jeg forventer jo at man skjønner hva man svarer på.... Jeg er lei meg om jeg virker "vanskelig". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 17. september 2004 #47 Del Skrevet 17. september 2004 Vel, noe av grunnen til at vi ikke klarer å svare deg klart og presist nok er fordi vi ikke vet hvilken instans det er snakk om å melde opp til. Vi har forskjellige retningslinjer i forhold til forskjellige instanser. Så når vi bare vet at bhgen til barnet ditt trolig vil ha inn ekstra ressurs i forhold til barnet/avd, kan vi bare gi generelle svar. Om du kan gi oss noen flere detaljer kan det hende vi klarer å svare deg bedre. Faglige begrunnelser kan være observasjoner, tester og mange flere ting i kombinasjon. Tester kan vi kjøre uten at noen er meldt opp. Det er mange måter å gjennomføre en test på. Selv gjennomfører jeg en test i grov motorikk, hver høst på alle barna. Denne testen gir oss voksne mange a-ha opplevelser både av positiv og ikke fullt så positiv art. Samtidig vil jeg si at vi aldri baserer en henvendelse til videre instanser kun basert på en slik test. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 17. september 2004 #48 Del Skrevet 17. september 2004 Men slik jeg forstod det skulle det foreligge faglige begrunnelser FØR en oppmeldte barnet, altså at de faglige begrunnelsene skulle brukes som argument til å oppmelde. Man begynner vel ikke med tester og slikt før en har fått godkjenning? Så en barnehage kan ikke bruke som argument for å få foreldrene til å skrive under at det er for å hjelpe barnehagen? (men hvordan bevise at det er blitt sagt...) Ofte tar man kontakt med instanser fordi man som førskolelærer eller styrer er usikker på hvordan gå frem. Og om det er "hold i saken" -altså en reel begrunnelse/årsak. Barn er ikke en eksakt vitenskap, innen for "normalen" av barn er det stooor spredning i utvikling, modning, etc. Men man foretar gjerne observasjoner og tester FØR man går videre, for at man er sikker på at mistanken er korrekt. Men man bruker ikke så mye standariserte tester i barnehage lenger, nettopp fordi grensene mellom "normal"-"unormal" er svært utflytende. Siste del er jeg ikke helt sikker på hva du mener..men...Altså. Ofte ønsker man at foreldrene samarbeider med å skrive under på videre undersøkelse for at andre og mer spesialiserte fagfolk kan vurdere barnet. Også kan de vurdere om det er grunnlag for behandling, ekstra støtte, særskilte tiltak.(Som kan være: PPT, spesial pedagog, barne psykolog, lekterapi, en-til-en trening,lege, logoped, etc. ettersom hva det gjelder..) At det på noen måte skal være grunnlag for å søke om hjelp for å få ekstra person i barnehage, virker lite sannsynlig. Nettopp fordi den personen som kommer inn, vil fort se om det virkelig ER behov for tiltak ovenfor barnet. (akkurat derfor er det viktig med dokumentasjon for hvordan barnet virker på ulike områder) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 17. september 2004 #49 Del Skrevet 17. september 2004 Beklager å måtte si det. Men jeg blir virkelig skremt når man skriver at man er i gang med å vurdere alvorlige tiltak' date=' når en sitter der med så mye makt, at det man legger fram kanskje blir brukt som argument, som noe en kan gå videre på, og så ....vel..jeg synes jo ikke akkurat at man fanget opp det jeg spurte om. Jeg er lei meg for om jeg sårer nå, men jeg følte bare behov for å si det.[/quote'] Når jeg svarer så svarer jeg så godt jeg kan. Utfra de (få) opplysninger jeg har. Man reagerer og handler svært forskjellig utfra hva det gjelder. Det jeg har svart er på generelt grunnlag, men uten nærmere informasjon, kan jeg ikke svare bedre. I barnehagen sammarbeider man med mange instanser. Logoped, PPT, leger, fysioteraputer, ergoteraputer, helsestasjon, fagsenter, spesial pedagoger, psykologer, musikkteraput, lek-terapi. Men INGEN har alle disse tjenestene! Men det avheger av om det er i en fysisk, psykologisk, motorisk eller sosial sammenheng det gjelder. Man samarbeider også med politi og barnevern når det gjelder vannskjøtsel/misbruk/familie kriser etc. (som kan være sykdom i familie, død, skilsmisse, psykologiske sykdommer o.l.) Alle disse områdene går man frem på ulikt vis. Men som jeg har nevnt tidliger SKAL man dokumentere GRUNN og ÅRSAK til at man henvender seg til noen av disse instansene. Hvis barnehagen lyver, legger på falske hendelser og observasjoner -så er det en GROV feil fra barnehagens side!! Og skal ikke forekomme.. Da må man henvende seg til feks. barnehage kontoret i bydel/kommune og legge inn klage. Det er veldig viktig. Hvis du er redd for at barnehagen fabrikkerer argumenter, så bør du gå videre med det. ..nei jeg blir ikke såret av at du ikke synes du får gode nok svar..men det skader ikke med vanlig folkeskikk..jeg er ikke ansatt som KG's veileder i tviser i barnehagen Jeg uttaler meg som privat person som ønsker å hjelpe -med den lille informasjonen jeg får av deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #50 Del Skrevet 18. september 2004 At det på noen måte skal være grunnlag for å søke om hjelp for å få ekstra person i barnehage, virker lite sannsynlig. Nettopp fordi den personen som kommer inn, vil fort se om det virkelig ER behov for tiltak ovenfor barnet. (akkurat derfor er det viktig med dokumentasjon for hvordan barnet virker på ulike områder) Kan man da altså spørre hvilken kompetanse den som kommer inne som ekstraperson har? Kan man bruke hvem som helst? Er det bare å sette i gang tiltak uten å undesøke alle mulige grunner til "vanskene" først? Jeg lurer jo også litt på hvor aktive foreldrene får lov til å være under samarbeidet. Og om man sier til oss hva vi ikke får lov til å vite, eller om de forteller oss hvordan de oppfatter oss? De sier vi kan si nei til opplegget, men jeg lurer på om de da kan gå videre med den begrunnelse at vi ikke vil "barnets beste"? Forresten, Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 18. september 2004 #51 Del Skrevet 18. september 2004 Kan man da altså spørre hvilken kompetanse den som kommer inne som ekstraperson har? Kan man bruke hvem som helst? Er det bare å sette i gang tiltak uten å undesøke alle mulige grunner til "vanskene" først? Jeg lurer jo også litt på hvor aktive foreldrene får lov til å være under samarbeidet. Og om man sier til oss hva vi ikke får lov til å vite, eller om de forteller oss hvordan de oppfatter oss? De sier vi kan si nei til opplegget, men jeg lurer på om de da kan gå videre med den begrunnelse at vi ikke vil "barnets beste"? Forresten, Takk for svar Nå begynner du å bli litt klarere her! Ja man kan spørre hvem som skal inn som ekstra ressurs -helt normalt! (dessuten et tegn på at du engasjerer deg..) Noen ganger har man det man kaller "støtte-assistent", det kan være en person uten formel utdannelse, men kommer på avdeling fordi det trengs ekstra ressurser pga mange krevende barn, som trenger "litt ekstra" oppfølging. (feks mer behov for voksenkontakt..ikke noe farlig altså!) Foreldre SKAL være aktiv for barna sine. Foreldre har krav på å vite ALT om sine barn. Taushetsplikten gjelder bare ovenfor andre personer enn foreldrene. (som dog kan brytes med mistanke om alvorlig svikt i psykisk og fysisk helse -går under barnevernsparagrafen) Barnehagen kan gå videre med begrunnelse om barnets beste. Man kan ikke nekte "behandling" for barnet sitt - hvis det er alvorlig og kan dokumenteres. Men for samarbeidets skyld bør man jo være enig og ha en åpen dialog. Du kan jo si at du er villig til å forsøke, men at du vil se grunnlaget for bekymringen? (du har som sagt krav om å vite alt om deg og ditt barn, men du har ikke krav om å se papirene på observasjoner o.l., men du skal få vite konklusjoner og resultater barnehagen har gjort) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. september 2004 #52 Del Skrevet 18. september 2004 Ja man kan spørre hvem som skal inn som ekstra ressurs -helt normalt! (dessuten et tegn på at du engasjerer deg..) Noen ganger har man det man kaller "støtte-assistent", det kan være en person uten formel utdannelse, men kommer på avdeling fordi det trengs ekstra ressurser pga mange krevende barn, som trenger "litt ekstra" oppfølging. (feks mer behov for voksenkontakt..ikke noe farlig altså!) Takk for svar igjen Er det slik at hele opplegget med denne ressurspersonen avhenger av EN families godkjenning? Har nemlig fått det inntrykket, at alt presset skal legges på det å få øko.midler til å beholde denne personen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 19. september 2004 #53 Del Skrevet 19. september 2004 Neeii... kommer ann på hvor alvorlig det er. Men som regel er det styrer/ped.leder som vurderer behov. Også ser man om man har penger til det... Tror dog ikke foreldre kan nekte å ha en ekstra person der...Er ikke det bare bra at det er flere??(TRO meg -det er nok å gjøre i en barnehage!!) Men er du redd for at barnehagen bruker ditt barn som unnskyldning for å få ekstra ressurser? Uten grunn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. september 2004 #54 Del Skrevet 19. september 2004 Neeii... kommer ann på hvor alvorlig det er. Men som regel er det styrer/ped.leder som vurderer behov. Også ser man om man har penger til det... Tror dog ikke foreldre kan nekte å ha en ekstra person der...Er ikke det bare bra at det er flere??(TRO meg -det er nok å gjøre i en barnehage!!) Men er du redd for at barnehagen bruker ditt barn som unnskyldning for å få ekstra ressurser? Uten grunn? Ja, det er jeg faktisk redd for. Fordi de har jo ikke foretatt noen utredninger eller konklusjoner ennå, alt er bare synsinger, og det har ikke fremkommet tidligere at barnet har problemer. De har ikke engang undersøkt andre grunner. De ønsker kun en ressursperson, og argumenterer bare med hvor bra dette er for barn genrelt. Ingenting konkret overfor mitt barn. Vi bryr oss jo heller ikke med hva slags personer som er i barnehagen. Menj eg liker dårlig om de konstruerer problemer hos barn for å oppnå dette. Jeg lurer også på en annen ting; kan man bruke fagfolk med spesialfelt på annet grunnnlag enn det det er oppmeldt for? Vil ikke disse da se sine problemer overalt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 19. september 2004 #55 Del Skrevet 19. september 2004 Fagfolk kalles bare inn til de spesifikke områdene som de arbeider med. Ikke uvanlig at man i barnehagen starter med "synsing", så foretar man observasjoner for å kartlegge eventuelle områder barnet sliter med, så søker man etter ekstra ressurser. Kan du ikke be om samtale med barnehagen? Be om en skikkelig redgjørelse for hvorfor de mener at DITT barn trenger ekstra oppfølging? Det kan jo være noen små områder han/hun trenger litt støtte på? Da er det jo bedre at det kommer frem nå, istede for at det blir et stort problem senere? Men det kan jo være slik at det er flere barn som har "små-problemer", men som tilsammen på avdelingen gjør at de trenger ekstra ressurser. Og er det slik, så får ikke du vite at det gjelder andre barn, for det går under taushetsplikten. De infomerer bare om ditt barn til deg -ikke alle de andre.. Men hvorfor er du så redd for at det skal være noe med barnet ditt? Det er jo sikkert ikke noen store greier, det ville du jo lagt merke til. Eller mener du at det overhode ikke er noe? At barnehagen konstruerer "problemer" hos barnet ditt? Da må du i såfall be om en skikkelig redgjørelse, snakk med styrer hvis du kommuniserer bedre med den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #56 Del Skrevet 20. september 2004 Men det kan jo være slik at det er flere barn som har "små-problemer"' date=' men som tilsammen på avdelingen gjør at de trenger ekstra ressurser. Og er det slik, så får ikke du vite at det gjelder andre barn, for det går under taushetsplikten. De infomerer bare om ditt barn til deg -ikke alle de andre...[/quote'] Jeg vurderer selvsagt behovet utifra mitt barn. Jeg er da ikke redd for at det skal være noe med mitt barn. En slik kommentar ventet jeg på - typisk. Jeg har på følelsen av at det liksom er bedre å gripe ALT an i starten, for det kan jo uansett ikke skade. Jeg mener det er feil fremgangsmåte. Hvis det er en slik holdning man bygger sitt arbeide på så burde jo alle barn bli utredet. For ingen foreldre er vel redde for at det er noe feil med barnet sitt...så da kan en jo likesågodt vurdere alle. Det er slik jeg vurderer deres holdninger. Selvsagt vil jeg det beste for barnet mitt - men hvorfor blir det oppfattet som motvilje om jeg stiller spørsmål? Nå bryr de seg jo heller ikke noe om hva jeg legger merke til. Og en skikkelig redegjørelse; hva menes med det? Blir det lagt fram slik at jeg forstår det, eller slik de forstår det? Nå har jeg faktisk to lange universitetsutdanninger, så det er kanskje derfor jeg er så kritisk. .. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2004 #57 Del Skrevet 20. september 2004 Det kunne jo vært litt interessant å få vite hva en tenker om å utrede barn som det senere viser seg at det ikke var grunnlag for? Er det alltid ubetinget bra? Hvilke "problemer" kan oppstå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 20. september 2004 #58 Del Skrevet 20. september 2004 For det første: Når du som foreldre får en redgjørelse fra barnehagen, så skal du selvfølgelig få det slik at du forstå hve de mener! Skjønner du ikke, så spør en gang til.. Man går ikke utfra at alle barn skal undersøkes, men førskolelæreren bruker SIN utdannelse og erfaring for å vurdere ekstern hjelpnår hun/han blir bekymret. Som jeg allerede har forklart i andre innlegg. Hvis du mener så sterkt at barnehagen overreagere/tar feil, burde du snakke med dem, ikke oss. Vi kjenner ikke deg eller barnet ditt, og vi vet heller ikke hva slags ting det gjelder. (motorikk, tale, sosiale problemer, etc) Jeg ville ikke oppfattet det som motvilje hvis du stilte spørsmål om mitt arbeid. Ville heller sett på det som et tegn om interesse og engasjement fra din side -det er mange nok foreldre som bare overlater alt til barnehagen... Vet ikke om det kan oppstå noen problemer hvis det viser seg at bekymringen var ubegrunnet. Men barn er ikke en eksakt vitenskap og man er bare mennesker. Dette blir en litt "catch22" tilfelle: undersøker man ikke, og det viser seg senere at noe var der så er det feil, og motsatt.. Man går sjeldent igang med store undersøkelser og utredninger hvis det ikke er STERK mistanke om at "det er noe". Men observasjon og vurdering av førskolelærer og styrer gjøres fortløpende i barnehagen -hver dag. Men igjen: snakk med barnehagen, det er ikke frekt å stille krav og komme med spørsmål. Husk at slik jeg beskriver det, er slik JEG jobber og andre nåværende/tidligere kollegaer jobber. Hvordan ditt barns barnehage er, vet jeg jo ikke.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 20. september 2004 #59 Del Skrevet 20. september 2004 hei dere kan ikke gå til ppt med barnets navn uten foreldrenes samtyke det står i loven hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 20. september 2004 #60 Del Skrevet 20. september 2004 Les resten av innleggene du... Ikke til PPT, men barnevern kan man gå til uten samtykke. Men man kan konsultere PPT uten bruk av barnets navn. og dermed uten foreldres samtykke. Men er det tvingende nødvendig kan man også gå til PPT med barnets navn -skal da dog være svært alorlig! ("til barnets beste") Orker virkelig ikke ta denne debatten èn gang til! Svaret ble slik som det ble, da det var INGEN info fra trådstarter om hvilket område/instanser det gjalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå