Gå til innhold

Kollegaer med barn...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som kommer sent og kompenserer for det med å gå tidlig. Det er ALLTID noe. Hun må gå hjem kl 3 hver sag for å hente i BHG. Hun har en mann, men han kan tydeligvis aldri hente. Hun koner som regel slentrende i 9-9:30 tiden fordi barna hennes hadde en ' vanskelig dag'. Hun er hjemme med sykt barn eller er syk selv hele tiden. Hun forventer tydeligvis et stort smil og 'selvfølgelig' for hun blir furten når noen påpeker at vi har 8 timers arbeidsdag... Arg! Selv om du har barn så må du også jobbe!

Anonymous poster hash: 328a0...0aa

Kjenner jeg blir provosert av holdningen din! Det kan faktisk hende at det er en god grunn til at mannen ikke kan være hjemme eller hente barn. Har du tenkt på det? Har du noen gang spurt din kollega hvorfor hun ikke jobber fulle arbeidsdager? Eller er du en av de typiske kollegane som ikke har annet å gjøre enn å spekulere og baksnakke andre kollegaer? Kanskje et smil er det hun trenger når hun kommer til jobben? At hun møter en haug med sure kollegaer kan jo være en av grunnene til at at hun kommer sent og går tidlig. En sånn arbeidsplass er det vel ingen som vil ha.

Så klart skal folk jobbe ut arbeidstiden sin men det finnes unntak og andre avtaler mellom kollega og sjef. Så hvis du ikke er sjefen så kan du vel heller konsentrere deg om å gjøre en god jobb selv når du er på jobb.

Anonymous poster hash: b2a9b...7b5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I Norge så er det faktisk slik at de fleste arbeidsplasser er åpent mellom 8-16.

Noen må faktisk være tilstede. Alle kan ikke komme rekende 0930.

Jeg kan til en viss grad forstå at man ikke alltid rekker å være der til 0800, men 0930 da... Da er man relativt treg om morgenen.

Jeg har vært leder i mange år, og det er ikke grenser for hva mange småbarnsmødre (ja, spesielt mødre!) mener de har krav på i et arbeidshold. Noen ganger velger man som leder å si det er greit fordi man vil slippe støyen.

De samme småbarnsmødrene har selvfølgelig "krav på" ferie i hele juli (altså 5 uker sammenhengende), fordi de har barn. De fleste viser ingen sympati over barnløse, da de etter deres mening bare kan ta ferie i mai eller oktober. Har mistet tellingen på hvor mange ganger vi har hatt den diskusjonen.

Dessuten opplever jeg også at mange småbarnsmødre selv tror de gjør en bedre jobb enn hva de faktisk gjør. Akkurat som man får langt høyere tanker om seg selv etter å ha født et barn.

Jeg tar ikke alle under en kam nå, fordi unntakene finnes. Men hos oss har det vært mer regel enn unntak. Jeg ansetter ikke lengre kvinner med små barn - det blir for mange problemer og mye sutring.

Mvh kvinnelig leder.

Anonymous poster hash: 35a7a...3a3

Du fremstår som en usympatisk og veik leder.

Du lar altså disse fæle småbarnsmødrene, som har så alt for høye tanker om seg selv, valse over deg fordi du vil slippe støyen ved å sette ned foten?

"Jeg tar ikke alle under en kam nå, fordi unntakene finnes. Men hos oss har det vært mer regel enn unntak. Jeg ansetter ikke lengre kvinner med små barn - det blir for mange problemer og mye sutring."

Snakk om å generalisere. Småbarnsmødre er da like forskjellige som alle andre mennesker.

Men det er greit at du ikke ansetter meg altså, for jeg har definitivt ikke lyst til å jobbe under deg.

Anonymous poster hash: 99693...d4b

• Liker 6
Skrevet

Så lenge ikke TS blir sittende med ekstra arbeid fordi personen ikke gjør jobben sin så kan du ikke si noe på det.

Jo det har det. Hvis det er greit at noen ansatte jobber mindre så lenge kollegene ikke må jobbe ekstra pga dem, så får jo denne fraværende kollegaen høyere timelønn.

Lik lønn for likt arbeid.

• Liker 4
Skrevet

Det er klart at enkelte foreldre utnytter disse ordningene for alt det er verdt.Hadde selv en kollega som var hjemme med "sykt barn"..vel barnet var 14 år gammelt og klarte seg sikkert selv.En annen kollega kunne ikke ta seinvakter for hun hadde en 16 år gammel sønn som hun ikke ville la være alene etter skolen.Småbarnsforeldre er ofte enda verre.Ammefri er jo dessuten helt latterlig.Man skal gå en time før andre for å jurmate en unge i barnehagealder 1 gang daglig?Hva er vitsen,ungen kan spise vanlig mat så sant den er i barnehage eller hos dagmamma resten av dagen.

Mange burde vært kjørt mye hardere,og jeg tror heldigvis det kommer innstramminger som gjør det vanskeligere å snike seg unna den oppsatte arbeidstiden.

Anonymous poster hash: 761f7...5c1
  • Liker 4
Skrevet

Det er jo en sak for sjefen, ikke deg. Med mindre du er sjefen, da gir du henne en skriftlig advarsel. Er ikke sjefen klar over dette, kan du gjerne informere vedkommende (men du bør være sikker på at damen ikke jobber redusert, har ammefri, jobber på kveldene eller noe etter avtale).

Høres rart ut at dere ikke stempler, skriver timer eller noe?

Anonymous poster hash: bbdd0...bb1

Det går jo ut over meg ( jeg må jobbe ekstra når hun ikke er her). Sjefen trekker på skuldrene...

TS

Skrevet

Kan det hende hun benytter seg av retten til å jobbe redusert når hun har småbarn?

Barn kan bli syke, og de blir syke. Mor blir ofte smittet. Sånn er det!

Anonymous poster hash: 2fad5...1a0

Hun har 100% stilling. Ja barn blir syke, men det er jeg som straffes for det. Jeg må jo fly som en strikk for å ta igjen alt hun skulle gjort.

TS

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jo det har det. Hvis det er greit at noen ansatte jobber mindre så lenge kollegene ikke må jobbe ekstra pga dem, så får jo denne fraværende kollegaen høyere timelønn.

Lik lønn for likt arbeid.

Men det kan jo hende personen det er snakk om tar igjen jobben hjemme på kvelden eller i helgene. 

Tillegg: Ser nå at det ikke er tilfelle, så da synes jeg absolutt TS har rett til å være irritert og bør ta det opp med sjefen :)

Endret av Florence
Skrevet

Det kan jo hende kollegaen din jobber hjemme om ettermiddag/kveld/helger? Det er helt vanlig hos oss. Det er veldig mange som kommer sent og går tidlig, både for hente/bringe unger og for å unngå verste rushtrafikken. De jobber tydeligvis hjemmefra for å kompensere, for det renner inn mailer sendt seint på kveld, og i helger.

Dette kan det godt hende kollegaen din har en avtale med sjefen om at er greit. Så lenge det ikke går direkte ut over deg, som i at du må gjøre vedkommendes oppgaver, eller må sitte lengre for å få jobben gjort før deadline, har du ikke noe med det.

Anonymous poster hash: 5c704...3ce

Det er ikke mulig i vår jobb. Alt arbeidet skjer på arbeidsplassen, når hun ikke er her, så er det jeg som må gjøre det...

TS

• Liker 3
Skrevet

Du fremstår som en usympatisk og veik leder.

Du lar altså disse fæle småbarnsmødrene, som har så alt for høye tanker om seg selv, valse over deg fordi du vil slippe støyen ved å sette ned foten?

"Jeg tar ikke alle under en kam nå, fordi unntakene finnes. Men hos oss har det vært mer regel enn unntak. Jeg ansetter ikke lengre kvinner med små barn - det blir for mange problemer og mye sutring."

Snakk om å generalisere. Småbarnsmødre er da like forskjellige som alle andre mennesker.

Men det er greit at du ikke ansetter meg altså, for jeg har definitivt ikke lyst til å jobbe under deg.

Anonymous poster hash: 99693...d4b

Nå var det kollegaer med barn som var diskusjonstema her da. Så da forholdt jeg meg til det.

Når folk blir grinete for at de ikke får fri 7ende romjul på rad... Og bruker arbeidsdagen på å slenge dritt om arbeidsplassen sin av den grunn. Så hender det man gir etter for å slippe slik støy ja.

De kan jo heller aldri bidra ekstra på overtid osv. Jeg gjorde et eksperiment en gang der.. 500 kr ekstra til alle som kunne jobbe ekstra i kveld. Pussig nok så passet det for de 3 som aldri kan ellers..

Og til deg som kommenterte dette: Du hadde nok ikke blitt ansatt hos meg heller ;)

Skrevet

Det er klart at enkelte foreldre utnytter disse ordningene for alt det er verdt.Hadde selv en kollega som var hjemme med "sykt barn"..vel barnet var 14 år gammelt og klarte seg sikkert selv.En annen kollega kunne ikke ta seinvakter for hun hadde en 16 år gammel sønn som hun ikke ville la være alene etter skolen.Småbarnsforeldre er ofte enda verre.Ammefri er jo dessuten helt latterlig.Man skal gå en time før andre for å jurmate en unge i barnehagealder 1 gang daglig?Hva er vitsen,ungen kan spise vanlig mat så sant den er i barnehage eller hos dagmamma resten av dagen.

Mange burde vært kjørt mye hardere,og jeg tror heldigvis det kommer innstramminger som gjør det vanskeligere å snike seg unna den oppsatte arbeidstiden.

Er barnet i barnehagealder er barnet mest sannsynlig over ett år og man får dermed ikke betalt for ammefri. Spiller det noen rolle hva folk bruker fritiden sin på da?

Anonymous poster hash: a13b0...ab0

• Liker 1
Skrevet

I Norge så er det faktisk slik at de fleste arbeidsplasser er åpent mellom 8-16.

Jeg kan til en viss grad forstå at man ikke alltid rekker å være der til 0800, men 0930 da... Da er man relativt treg om morgenen.

Jeg har vært leder i mange år, og det er ikke grenser for hva mange småbarnsmødre (ja, spesielt mødre!) mener de har krav på i et arbeidshold. Noen ganger velger man som leder å si det er greit fordi man vil slippe støyen.

De samme småbarnsmødrene har selvfølgelig "krav på" ferie i hele juli (altså 5 uker sammenhengende), fordi de har barn. De fleste viser ingen sympati over barnløse, da de etter deres mening bare kan ta ferie i mai eller oktober. Har mistet tellingen på hvor mange ganger vi har hatt den diskusjonen.

Dessuten opplever jeg også at mange småbarnsmødre selv tror de gjør en bedre jobb enn hva de faktisk gjør. Akkurat som man får langt høyere tanker om seg selv etter å ha født et barn.

Jeg tar ikke alle under en kam nå, fordi unntakene finnes. Men hos oss har det vært mer regel enn unntak. Jeg ansetter ikke lengre kvinner med små barn - det blir for mange problemer og mye sutring.

Mvh kvinnelig leder.

En god leder ville ha tatt en samtale med slike småbarnsmødre og fortalt at de ikke jobber så bra "som de tror".

Anonymous poster hash: 58017...1f1

• Liker 1
Skrevet

Dere småbarnsmødre som har en avtale med sjefen, innser dere ikke at det beste for generell moral på arbeidsplassen var å være åpne om det? Hvis alt kollegene vet er at du skal jobbe like mye som dem og hele tiden tilsynelatende skulker, så er det ikke rart det blir baksnakking og dårlig stemning.

Anonymous poster hash: 7af63...11f
  • Liker 4
Skrevet

Man får betalt ammefri for å jurmate en baby som er hjemme med pappaen i pappaperm...

Synd at de som har mest greie på hvordan samfunnet skal styres er opptatt med drosjekjøring...

Skrevet

Jeg opplever ikke småbarnsmødre som et spesielt stort problem hos oss. Middelaldrende damer med voksne barn og hytte, derimot.

Skrevet

Kanskje et smil er det hun trenger når hun kommer til jobben? At hun møter en haug med sure kollegaer kan jo være en av grunnene til at at hun kommer sent og går tidlig. 

Anonymous poster hash: b2a9b...7b5

Hvis man kunne komme sent og gå tidlig hver gang kolleger var sure, hadde det ikke vært mange igjen på arbeidsplassene rundt omkring. Ellers enig med de som sier at hvis man har en avtale om redusert arbeidstid er det en selvfølge å være åpen om det. Hvis jeg hadde gått ned i 70% stilling uten å nevne det for kollegene mine, er det en god sjanse for at jeg ikke hadde blitt populær.

Anonymous poster hash: 609d8...f0e

Skrevet

Og å ta på seg å jobbe en ekstra helg virker som å be dem om å drepe sin egen bestemor. I løpet av de siste tre mnd har jeg hatt tre frihelger! For det gjør jo ikke noe at jeg jobber hver helg når jeg ikke har barn som trenger meg.

Jeg kjenner jeg er gladjeg jobber på et sted der også de med barn skjønner at barnløse også trenger fri.

Skrevet

Hun har 100% stilling. Ja barn blir syke, men det er jeg som straffes for det. Jeg må jo fly som en strikk for å ta igjen alt hun skulle gjort.

TS

Så begyn å forhandle om høyere lønn. 

Skrevet

Dere småbarnsmødre som har en avtale med sjefen, innser dere ikke at det beste for generell moral på arbeidsplassen var å være åpne om det? Hvis alt kollegene vet er at du skal jobbe like mye som dem og hele tiden tilsynelatende skulker, så er det ikke rart det blir baksnakking og dårlig stemning.

Enig.

Skrevet

Kan ikke folk bare passe sine egne saker og egen jobb

Anonymous poster hash: a13b0...ab0

• Liker 2
Skrevet

Mvh kvinnelig leder.

Hahaha! Dette kan ikke være seriøst?? :P En leder som lar mødrene på jobben seile sin egen sjø - fordi hun ikke ønsker å "ta støyten"? Og heller lar være å ansette nye mødre i jobben... utelukkende fordi de er mødre. Det er jo sykt. Og ehh... ulovlig. Litt paradoksalt, når man først er inne på dette med å gjøre en dårlig jobb liksom... du snakker om dobbeltmoral.

Hva med å fortelle de ansatte hva som forventes av de på jobben i stedet?

Shitaz... glad jeg har en (mannlig) sjef som behandler både foreldre og barnløse likt. :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...