Gå til innhold

Kollegaer med barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kollega som kommer sent og kompenserer for det med å gå tidlig. Det er ALLTID noe. Hun må gå hjem kl 3 hver sag for å hente i BHG. Hun har en mann, men han kan tydeligvis aldri hente. Hun koner som regel slentrende i 9-9:30 tiden fordi barna hennes hadde en ' vanskelig dag'. Hun er hjemme med sykt barn eller er syk selv hele tiden. Hun forventer tydeligvis et stort smil og 'selvfølgelig' for hun blir furten når noen påpeker at vi har 8 timers arbeidsdag... Arg! Selv om du har barn så må du også jobbe!

Anonymous poster hash: 328a0...0aa

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo en sak for sjefen, ikke deg. Med mindre du er sjefen, da gir du henne en skriftlig advarsel. Er ikke sjefen klar over dette, kan du gjerne informere vedkommende (men du bør være sikker på at damen ikke jobber redusert, har ammefri, jobber på kveldene eller noe etter avtale).

Høres rart ut at dere ikke stempler, skriver timer eller noe?

Anonymous poster hash: bbdd0...bb1

• Liker 5
Skrevet

Kan det hende hun benytter seg av retten til å jobbe redusert når hun har småbarn?

Barn kan bli syke, og de blir syke. Mor blir ofte smittet. Sånn er det!

Anonymous poster hash: 2fad5...1a0

• Liker 2
Skrevet

Enig med deg, ts! Har hatt noen sånne. En kom alltid for sent pga barna ikke ville kle på seg osv. Og han måtte alltid hente i barnehagen (kona var hjemmeværende), og unnskyldningen var at hun ikke hadde lappen. Han gikk også ut å røyka flere ganger om dagen, og var borte 10-15 min hver gang. Hvis jeg forklarte han at han måtte jobbe 8-16, og ikke 930-1400, ble han dritsur og bare "DET ER FAMILIE!! FAMILIA!!!"... Herrregud

Anonymous poster hash: ab6fd...145
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har en kollega som kommer sent og kompenserer for det med å gå tidlig. Det er ALLTID noe. Hun må gå hjem kl 3 hver sag for å hente i BHG. Hun har en mann, men han kan tydeligvis aldri hente. Hun koner som regel slentrende i 9-9:30 tiden fordi barna hennes hadde en ' vanskelig dag'. Hun er hjemme med sykt barn eller er syk selv hele tiden. Hun forventer tydeligvis et stort smil og 'selvfølgelig' for hun blir furten når noen påpeker at vi har 8 timers arbeidsdag... Arg! Selv om du har barn så må du også jobbe!

Anonymous poster hash: 328a0...0aa

Sak for ledelsen det der.

Gjest solavskjerming
Skrevet

Håper ikke noen tenker slik om meg de dagene jeg går tidlig, for da skulle de virkelig sett alle timene jeg jobber etter at barna er i seng. Jobber godt og vel mine timer selv om jeg av og til går tidligere hjem.

Var forresten kun et par stk som viste at jeg hadde 1 time amme fri på slutten av hver dag i 4 mnd. Så var flere som ble overrasket da de fikk vite det rett før jeg var ferdig med å ha det.

Når det er sagt er jeg stortsett alltid på plass før arbeidsdagen starter.

Skrevet

På vår arbeidsplass har sjefen gitt godkjenning til at ansatte med barn kan flekse: komme senere, gå tidligere: så lenge de gjør den jobben i den stillingen de er ansatt i.

Det er mye styr med barn:tilpasning til ny avdeling/nye ansatte, barnehagestart, SFO-start, skolestart...masse sykdom i barnehagen som smitter og barn/foreldre blir ofte syke. Mange har avtale med sin leder om at de jobber ekstra pp ndrentidrr: bare jobben blir gjort.

Anonymous poster hash: 58017...1f1

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommet sent og går tidlig pga små barn. Jobber redusert, tjener mindre, gjør det jeg skal, og har heldigvis min fulle rett til det.

Anonymous poster hash: b8acc...90c

• Liker 3
Skrevet

Kanskje hun har en avtale med sjefen... Ellers ville hun nok fått en advarsel på det.

Anonymous poster hash: 7831d...36d
Skrevet

Kan det hende hun benytter seg av retten til å jobbe redusert når hun har småbarn?

Barn kan bli syke, og de blir syke. Mor blir ofte smittet. Sånn er det!

Anonymous poster hash: 2fad5...1a0

Men man har bare så så mange sykedager. Også fedre bør bli hjemme med sykt barn.

• Liker 1
Skrevet

Men man har bare så så mange sykedager. Også fedre bør bli hjemme med sykt barn.

Man har kun 10 sykt-barn-dager. Det er ikke mye om man har et barn med utfordringer som hele tiden kommer tilbake og må følges opp uten at det er snakk om en diagnose.

Jeg er selvsagt enig i at fedrene også må få brukt sine sykt-barn-dager.

Anonymous poster hash: 4bf70...2ac

Skrevet

Det kan jo hende kollegaen din jobber hjemme om ettermiddag/kveld/helger? Det er helt vanlig hos oss. Det er veldig mange som kommer sent og går tidlig, både for hente/bringe unger og for å unngå verste rushtrafikken. De jobber tydeligvis hjemmefra for å kompensere, for det renner inn mailer sendt seint på kveld, og i helger. 

Dette kan det godt hende kollegaen din har en avtale med sjefen om at er greit. Så lenge det ikke går direkte ut over deg, som i at du må gjøre vedkommendes oppgaver, eller må sitte lengre for å få jobben gjort før deadline, har du ikke noe med det. 

Anonymous poster hash: 5c704...3ce
  • Liker 2
Skrevet

Dette er en sak for ledelsen, ikke deg. For alt du vet, har hun en avtale om redusert arbeidstid, og får da selvsagt betalt iht. det. Hvis hun ikke har det, er det jo en annen sak, men det er fortsatt ikke noe dere kollegaer har noe med. Hvis du VET at hun ikke har avtale om redusert arbeidstid, ta det opp med sjefen da? Da er han/hun i det minste klar over det.

Sykdom er det ikke noe å gjøre med, så det bør du holde utenfor klagen din.

Skrevet

Det kan jo hende kollegaen din jobber hjemme om ettermiddag/kveld/helger? Det er helt vanlig hos oss. Det er veldig mange som kommer sent og går tidlig, både for hente/bringe unger og for å unngå verste rushtrafikken. De jobber tydeligvis hjemmefra for å kompensere, for det renner inn mailer sendt seint på kveld, og i helger.

Dette kan det godt hende kollegaen din har en avtale med sjefen om at er greit. Så lenge det ikke går direkte ut over deg, som i at du må gjøre vedkommendes oppgaver, eller må sitte lengre for å få jobben gjort før deadline, har du ikke noe med det.

Anonymous poster hash: 5c704...3ce

Spørs jo ha for yrke vedkommende har det. Ikke alle har kontorjobb som de kan gjøre på pcn hjemme. Noen yrker er sånn at man må være der fysisk å gjøre arbeidet

Skrevet

Høres nesten ut som du beskriver meg :(

Jeg kommer mellom 9 og 9:30 og går mellom 15 og 15:30. Jeg har en avtale med lederen min om dette, og det er greit så lenge jeg gjør det jeg skal. For å få gjort unna det jeg skal så jobber jeg gjerne litt på kveldene og i helgen når det er behov for det. I tillegg har jeg en jobb hvor det tidevis er veldig hektisk, og da jobber jeg LANGT utover normal arbeidstid, og vi har en avtale hjemme om at da må mannen bare være "alenepappa" i disse periodene.

Utover dette så mener min leder at det er ok jeg i en periode jobber noe mindre enn jeg skal, da de mener mine kvaliteter veier opp for dette.

Jeg og sjefen har altså en enighet rundt dette.

Allikevel har jeg en kollega som går rundt og sladrer og prater om at jeg kommer sent og går tidlig, noe som er utrolig leit da jeg går rundt og føler litt på dette selv på tross av avtalen jeg har med sjefen.

Kanskje det er deg TS? I såfall så synes jeg du kan ta deg en bolle og passe dine egne saker.

Anonymous poster hash: 99693...d4b
  • Liker 4
Skrevet

I Norge så er det faktisk slik at de fleste arbeidsplasser er åpent mellom 8-16.

Noen må faktisk være tilstede. Alle kan ikke komme rekende 0930.

Jeg kan til en viss grad forstå at man ikke alltid rekker å være der til 0800, men 0930 da... Da er man relativt treg om morgenen.

Jeg har vært leder i mange år, og det er ikke grenser for hva mange småbarnsmødre (ja, spesielt mødre!) mener de har krav på i et arbeidshold. Noen ganger velger man som leder å si det er greit fordi man vil slippe støyen.

De samme småbarnsmødrene har selvfølgelig "krav på" ferie i hele juli (altså 5 uker sammenhengende), fordi de har barn. De fleste viser ingen sympati over barnløse, da de etter deres mening bare kan ta ferie i mai eller oktober. Har mistet tellingen på hvor mange ganger vi har hatt den diskusjonen.

Dessuten opplever jeg også at mange småbarnsmødre selv tror de gjør en bedre jobb enn hva de faktisk gjør. Akkurat som man får langt høyere tanker om seg selv etter å ha født et barn.

Jeg tar ikke alle under en kam nå, fordi unntakene finnes. Men hos oss har det vært mer regel enn unntak. Jeg ansetter ikke lengre kvinner med små barn - det blir for mange problemer og mye sutring.

Mvh kvinnelig leder.

Anonymous poster hash: 35a7a...3a3

• Liker 8
Skrevet

Ja kollegaer med barn kan være noe herk. Der jeg jobber må vi jobbe fulle dager, flexitid i helsesektoren er umulig, så de utnytter heller sykt barn-dager og helligdager. For det gjør jo ikke noe at jeg som er barnløs må jobbe hver eneste helligdag, for jeg har jo ikke familie som trenger meg?! 

• Liker 7
Skrevet

Så lenge ikke TS blir sittende med ekstra arbeid fordi personen ikke gjør jobben sin så kan du ikke si noe på det.

Skrevet

Ja kollegaer med barn kan være noe herk. Der jeg jobber må vi jobbe fulle dager, flexitid i helsesektoren er umulig, så de utnytter heller sykt barn-dager og helligdager. For det gjør jo ikke noe at jeg som er barnløs må jobbe hver eneste helligdag, for jeg har jo ikke familie som trenger meg?!

Ja. Slik er det hos oss og.. De har krav på fri helligdager og inneklemte dager fordi de har barn. Får de nei, så er de syke.

De uten barn feirer sannsynligvis hverken jul, påske eller 17mai.

Mvh kvinnelig leder

Anonymous poster hash: 35a7a...3a3

• Liker 2
Skrevet

Ja. Slik er det hos oss og.. De har krav på fri helligdager og inneklemte dager fordi de har barn. Får de nei, så er de syke.

De uten barn feirer sannsynligvis hverken jul, påske eller 17mai.

Mvh kvinnelig leder

Og å ta på seg å jobbe en ekstra helg virker som å be dem om å drepe sin egen bestemor. I løpet av de siste tre mnd har jeg hatt tre frihelger! For det gjør jo ikke noe at jeg jobber hver helg når jeg ikke har barn som trenger meg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...