Gå til innhold

Du burde jo kunne jobbe redusert vel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg får høre fra tid til annen. Jeg har en samboer som tjener greit så jeg kunne sikkert jobbet 80% stilling. Men slik er det ikke. Vi har for få år siden bygget et hus, som jeg står med en halvpart på og da vil jeg også bidra med min del av lånet. Vi har prioritert to nye, trygge biler slik at vi alle tre kjører trygt uansett hvilke bil vi har. Vi har lyst på hytte og båt som vi må spare til. Samboeren min kunne betalt mer på ting eller jeg kunne opprettholdt hva jeg betaler i dag og valgt å ikke spare. Det vil jeg ikke. Jeg vil spare til det overnevnte samt til uforutsette hendelser. Man vet jo aldri hva som kan skje i fremtiden.

Jeg er den eneste i min vennekrets av oss som har barn som jobber fullt. Dette har jeg merket at noen reagerer på, siden de mener min samboer burde kunne betale mer og jeg burde være hjemme med med barnet vårt. De andre med barn jobber enten 60 eller 80 prosent stilling. Men en forskjell er det på oss og det er at mange av de med redusert stilling til gjengjeld er mye borte på kveldstid og helger, mens jeg til gjengjeld er mest hjemme med barnet mitt på kvelden og helger. Så sett under ett så tror jeg kanskje ikke jeg tilbringer så mye mindre tid med jenta mi.

Til sist er også en av grunnene det at jeg liker å jobbe. Og jeg har aldri vært noe mamma-person. Jeg var lenge usikker på barn, men så dukket jenta mi opp for fire år siden. Jeg elsker henne utrolig mye, og kunne ikke vært foruten henne! Men jeg blir ingen flink mamma hvis jeg ikke får jobbet. Jeg får dårlig samvittighet av å tenke det, og hvertfall skrive det, men jeg går lei om jeg må være mye hjemme. Det smerter meg å lese hva jeg skriver, men sånn er det altså. Jeg liker å tilbringe tid med henne sånn som det er når jeg jobber fullt, samt i ferier. Det siste jeg skrev oppgir jeg aldri som grunn de gangene det er snakk om full eller redusert stilling. Jeg er livredd for at folk skal tro at jeg ikke er glad i jenta mi, eller at jeg er en dårlig mor. Så håper jeg ikke datteren min kommer til å mislike at jeg valgte å jobbe fullt, selv om jeg egentlig kunne jobbet redusert :(

Vet ikke hva jeg vil med innlegget. Kanskje gi uttrykk for en frustrasjon over at folk skal legge seg opp i andres valg og gi dårlig samvittighet.

Anonymous poster hash: 83edb...4e1

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor du midt i bibel-beltet eller? Folk er jo helt blåste hvis de legger seg oppi noe så vanlig som at begge foreldrene jobber fulltid.... 

Anonymous poster hash: 5df2d...838
  • Liker 18
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Ikke bry deg over hodet om hva de andre mener om det! Slike ting er da vitterlig en privatsak mellom deg og din mann. Jeg hadde prøvd å bytte samtaleemne dersom det kom opp flere ganger, eventuelt sagt rett ut at jeg ikke ønsker å snakke med de mer om det.

Skrevet

Bibel-belte? Hva vil det si?

Jeg forsøker å ikke bry meg om det. Men jo flere som spør jo mer redd blir jeg for at min datter skal tenke at jeg ikke bryr meg om henne, siden jeg egentlig kunne vært hjemme med henne en dag i uka... Men jeg fungerer best som mamma når jeg kan gjøre det på måten jeg gjør nå.

• Liker 3
Skrevet

Spør de mannen din om det samme? Har mannen din kvaler for at han ikke jobber redusert? Trodde ikke det, nei.

Anonymous poster hash: d49f8...18c
  • Liker 19
Skrevet

Ikke tenk på hva andre sier. Datteren din har det helt fint i barnehagen med jevnaldrende, og glad mamma = glad datter. 

• Liker 3
Skrevet

De er hjemme,men har de tenkt over at en dag er ekteskapet slutt. Hva med pensjonspoeng?

Anonymous poster hash: 7bf1f...01a

• Liker 4
Skrevet

Tror du virkelig at datteren din vil tenke at du ikke brydde deg, fordi du jobbet 100%.....? Da vil hun vel tenke det samme om faren, eller? Hallo - vi lever i 2015....

Anonymous poster hash: 81e7f...4ef

• Liker 3
Skrevet

Svar med samme mynt:"du burde vel kunne jobbe litt mer og bidra til samfunnet?". (Nei, det er vel ikke et godt råd, men en veldig fristende tanke!)

• Liker 5
Skrevet

Takk for støtten fra dere :-) Det hjelper å lese.

Helt ærlig så vet jeg ikke helt hva jeg tror og ikke tror akkurat om dette :-/

Skrevet

Selv om disse mødrene som jobber 80 % er borte fra barna en kveld eller to i uka så er jo faren hjemme. Poenget er vel å kunne gi små barn en pust i hverdagen. Jeg skjønner veldig godt at ikke alle har samvittighet til å ha små barn på 3-4 år 40 timer i bhg hver uke når de faktisk ikke må. Jeg må innrømme at jeg syns du prioriterer feil som heller vil spare til hytte og båt enn å gi 4-åringen din et pusterom en dag i uka. Du skriver at du ikke blir noen flink mamma om du ikke får jobbet. Men det å jobbe 80 % er da ikke det samme som å ikke jobbe? Og om du jobber 80 % i fem år så mister du faktisk ikke mer enn ett års ansiennitet, du har tydeligvis ikke tenkt å få flere barn så jeg syns du argumenterer svært tynt.

Anonymous poster hash: 5623f...b3a
  • Liker 6
Skrevet

Mange kan ikke jobbe redusert på grunn av økonomi eller jobbens natur i seg selv. Men å velge bort en roligere start i livet for ungen fordi man har lyst på luksusartikler selv blir litt mer i gråsoneland for meg. Men alle gjør jo som de selv vil, du får be vennene dine passe sine egne saker og glede deg til hytte og båt er i boks.

Anonymous poster hash: c2982...4d5
  • Liker 5
Skrevet

Selv om disse mødrene som jobber 80 % er borte fra barna en kveld eller to i uka så er jo faren hjemme. Poenget er vel å kunne gi små barn en pust i hverdagen. Jeg skjønner veldig godt at ikke alle har samvittighet til å ha små barn på 3-4 år 40 timer i bhg hver uke når de faktisk ikke må. Jeg må innrømme at jeg syns du prioriterer feil som heller vil spare til hytte og båt enn å gi 4-åringen din et pusterom en dag i uka. Du skriver at du ikke blir noen flink mamma om du ikke får jobbet. Men det å jobbe 80 % er da ikke det samme som å ikke jobbe? Og om du jobber 80 % i fem år så mister du faktisk ikke mer enn ett års ansiennitet, du har tydeligvis ikke tenkt å få flere barn så jeg syns du argumenterer svært tynt.

Anonymous poster hash: 5623f...b3a

De som jobber redusert er gjerne ikke hjemme den dagen de har fri. Det er fullt opplegg fra tidlig til sent da også.

Jeg sparer ikke bare til hytte og båt, men også tilfelle noe skal skje, om jeg plutselig ender opp alene så er det greit å ha en buffer.

Hva mener du med siste setningen? Nei, vi skal ikke ha flere barn, men hva har det med tynn argumentasjon å gjøre?

• Liker 5
Skrevet

Mange kan ikke jobbe redusert på grunn av økonomi eller jobbens natur i seg selv. Men å velge bort en roligere start i livet for ungen fordi man har lyst på luksusartikler selv blir litt mer i gråsoneland for meg. Men alle gjør jo som de selv vil, du får be vennene dine passe sine egne saker og glede deg til hytte og båt er i boks.

Ville du sett det like i gråsonen dersom jeg var mann?

• Liker 17
Skrevet

Pffft, du velger for deg og andre velger for seg. Punktum. Hvis du trives med å jobbe fullt, kjør på! Vi har jo et flott barnehagetilbud og datteren din har en fornøyd mor som elsker henne. Og jeg ønsket meg alltid hytte på landet når jeg var liten, men vi hadde ikke råd.

Syns du er flink jeg!

• Liker 4
Skrevet

Ville du sett det like i gråsonen dersom jeg var mann?

Jeg har selv en mann som har skiftet til en mindre krevende jobb for å kunne være mer sammen med barna. I min jobb er det dessverre ikke mulig med deltidsjobb så jeg er evig takknemlig. Mannen min sier at om vi hadde vunnet kjempegevinst i lotto så kunne han tenkt seg å være husfar på heltid, jeg syns det er kjempesexy med en mann som prioriterer barn og familie over jobben sin :)

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes vi skylder ungene våre å gi dem litt slakk om det går an. Materielle goder er virkelig mindre verdt enn hverdagen til ungene. Jeg er heller ingen "mammaperson", men har fri en dag i uka for at ungene skal få være hjemme. Dette er bare mine tanker, sier ikke at det er det riktige. Vi er alle ulike.

Anonymous poster hash: 326cd...9e7

• Liker 3
Skrevet

Jeg er den eneste i min vennekrets av oss som har barn som jobber fullt. Dette har jeg merket at noen reagerer på, siden de mener min samboer burde kunne betale mer og jeg burde være hjemme med med barnet vårt. De andre med barn jobber enten 60 eller 80 prosent stilling.

De som jobber redusert er gjerne ikke hjemme den dagen de har fri. Det er fullt opplegg fra tidlig til sent da også.

Så de mener at du bør jobbe redusert og ha ungen din hjemme mens de selv jobber redusert og likevel har ungene sine i bhg hele uka? :klo:

Skrevet

Så de mener at du bør jobbe redusert og ha ungen din hjemme mens de selv jobber redusert og likevel har ungene sine i bhg hele uka? :klo:

De har ikke barna i barnehagen den/de dagene de har fri. Men heller ikke hjemme. Det er gjerne lekeland, badeland, shopping osv hvor dagene ofte blir enda lenger enn om de hadde vært i barnehagen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er ille at to foreldre med så god økonomi ikke kan velge bort 20% jobb for å gi et barn en litt roligere hverdag ja. Jeg husker hvor sliten min ble av fire dager i uka i barnehagen, og kunne aldri hatt barn der full uke. At noen ikke har mulighet til å gjøre det pga økonomien kan jeg forstå, men når man har så god råd at eneste grunnen er fordi man heller vil jobbe enn å tilbringe en dag i uka med barnet sitt, da stusser jeg over hvorfor de fikk barn.. 

Det er 1-2 år til hun skal på barneskolen. At man ikke kan ofte en onsdag i uken i noen få år mens barna er små er trist, rett og slett. Det er for barnas skyld man gjør det, for at de skal slippe kjas og mas med fulle uker om man ikke må. 

Anonymous poster hash: 91212...419
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...