AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #21 Skrevet 13. august 2015 De har nok ikke tid til å bruke tid på barnet om morgenen. Det vet vi alle foreldre kan være hektisk. Stå opp, kle på,spise osv. Jeg synes foreldrene må prøve å styre barnet til å sove lenger om morgenen. Legger barnet seg kl 18 og sover til 5/5.30 er det tydelig at barnet sover i 11/11 1/2 t om natta. Legger du barnet kl 19, sover barnet til 6.30/7.00. Det er en overgang å få det til, men det skal gå fint. Anonymous poster hash: 44bda...7b9 Vå datter har aldri vært noe sove barn. Fram til 1-års alder var det morgen mellom 04-06. Lagt seg kl 19 fra hun var mnd etter råd fra helsestasjonen. Soving på dagen (max 30 min pr lur fra nyfødt til drøyt 18mnd). Har prøvd det meste,men insett at slik er vårt barn.stod aldri opp med henne kl 04,men prøvde alle triks i boka vi kom over. Fra 2 års alder sluttet de nattlige oppvåkningen også (hadde mellom 2-5 hver natt). Da ble vi alle mere uthvilt og i bedre i humør 😊. Har vært i kontakt med søvneksperter og prøvd diverse tiltak. I sommer var det en 4 uker hun ble lagt nærmere 1930-våknet likevel kl 05😀droppet da dagsoving....hjalp vel ikke. Vi har rolige morgener hver dag. Frokost sammen som familie,prat om dagens planer,litt barnet før vi drar til bhg. Vi har etter tøffe år innsett at vårt barn trenger mindre søvn enn normalen.... TsAnonymous poster hash: 44405...335 1
ViljaH Skrevet 13. august 2015 #22 Skrevet 13. august 2015 Min 3-åring har akkurat begynt på storbarns. Der har alle 3-åringer hvilestund midt på dagen, hvor de enten sover eller bare hviler/ser i en bok/hører en fortelling. De har godt av en rolig stund midt på, og flere sover fortsatt blund. Min har hvilt ikke sovet siste halvåret uansett.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #23 Skrevet 13. august 2015 Min 3-åring har akkurat begynt på storbarns. Der har alle 3-åringer hvilestund midt på dagen, hvor de enten sover eller bare hviler/ser i en bok/hører en fortelling. De har godt av en rolig stund midt på, og flere sover fortsatt blund. Min har hvilt ikke sovet siste halvåret uansett. De har hvilestund på avd hver dag,men hun blir likevel sliten.... TsAnonymous poster hash: 44405...335
Semydfe Skrevet 13. august 2015 #24 Skrevet 13. august 2015 De har hvilestund på avd hver dag,men hun blir likevel sliten.... TsAnonymous poster hash: 44405...335 Hvorfor vil ikke bhg legge til rette for at hun kan få en liten dupp i hviletiden? Jeg tror jeg ville insistert på at hun skulle få en liten dupp en liten periode til.
Gjest Magnifiq Skrevet 13. august 2015 #25 Skrevet 13. august 2015 Men er ikke alle som slutter med duppen litt småtrette en periode da-? Slik at de må legges litt før normalt noen uker?
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #26 Skrevet 14. august 2015 Jeg er veldig enig med deg. Jeg ser stadig folk her inne som klager over at barna står opp så tidlig (5-tiden), men så kommer det frem i de samme trådene at barna faktisk legger seg rundt kl 18. Da sier det seg selv at de står opp rundt 5, barn sover normalt ikke mer enn 11-12 timer i løpet av natten. Når barnet først har begynt å stå opp tidlig blir det altså en ond sirkel, der barnet må legges stadig tidligere. Videre får man et problem når barnet blir så stort som TS sitt, fordi den tidlige våkningen gjør at barnet (som egentlig er stort nok til å droppe dagsovingen) likevel behøver å sove på dagen. Denne dagduppen gjør igjen at barnet får behov for mindre søvn neste natt. Så har man det gående... Jeg ler litt når jeg ser folk sier at "barnet mitt er rett og slett bare en morgenfugl, det er ikke noe å gjøre med" Det handler ikke om å være morgenfugl når man står opp kl 5. Da er man vel akkurat like mye morgenfugl hvis man står opp 6.30, det er jo også tidlig på morgenen! Og selvsagt er dette man kan gjøre noe med, men man må være utholdende for å greie å bryte mønsteret dersom barnets døgnrytme først har vent seg til at natten er fra 18-5. Det kan fort ta 2-3 uker å greie å endre den biologiske klokka til et barn. Jeg har selv tre barn, og de har alle vært gjennom perioder der de har villet stå opp i 5-tiden (pga tenner, sykdom, utviklingssprang osv). Hos oss har vi for det første ALDRI stått opp før kl 6. Selv om barnet er lysvåkent lar vi det bare være i senga (eventuelt tar det i vår seng dersom det er veldig urolig/gråter) frem til minimum kl 6. Videre har vi absolutt aldri lagt barna noe tidligere enn 18.45, selv om de har vært stuptrøtte på kvelden, nettopp for å unngå å starte den onde sirkelen der barnet står tidligere opp og blir desto tidligere trøtt på kvelden osv. Noen kvelder er det selvsagt ganske slitsomt å holde et barn våkent, de kan jo bli både sutrete og grinete når de er trøtte. Men da gjelder det å aktivisere og underholde nok (lese, synge, gå en liten tur o.l.) til at barnet greier å holde ut frem til leggetid. Nå er barna mine 1, 3 og 5 år gamle, og de to minste legger seg kl 19 og sover alltid minimum til Anonymous poster hash: a1925...893 Barna dine våknet selv kl 05 i en periode, men du reagerer på at andre kaller barna sine morgenfugler? For alt du vet kan de jo følge samme praksis som deg med å ikke stå opp før kl 06. Men barnet VÅKNER jo likevel tidlig, uansett når det er lov til å stå opp, og noen gjør faktisk det uansett om de legger seg kl 18, 19 eller 20.Anonymous poster hash: 49e9b...631
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #27 Skrevet 14. august 2015 Stiller meg undrende til at barnet ditt våkner så tidlig som 05/05.30.. Det er altfor tidlig. Og det er altfor tidlig å legge henne klokka 18. Dere får jo forferdelig lite tid med henne i løpet av en dag, og den lille tida på ettermiddagen skal dere lage middag etc? Nei, få inn rutine på at hun sover minst en time lenger, slik at hun i alle fall holder ut til kl 19.00. Hun er i grenseland hva angår dupp midt på dagen. Hun trenger ikke det fast. Våkner hun f.eks kl 7, så klarer hun fint å holde ut til kl 19 Mamma til 4Anonymous poster hash: 44bda...7b9 Og jeg stiller meg undrende til at mor til 4 ikke skjønner at barn er ulike. De kommer ikke m bryter du kan stille inn på når de skal våkne. Vår våkner også 05.30 -06.00 det har han gjort siden han ble født. Legger han seg senere enn 19 våkner han ennå tidligere og blir super grinete. Til TS: enten må barnet sove på dagen eller du må legge 18 når barnet er trett. 2,5 åringen her vil ikke sove på dagen lenger når vi er hjemme fra bhg og sovner da mellom 17.30 og 18, når bhg sover han 1-1,5 time der og legger seg 19. Anonymous poster hash: 2c86d...3b5
skruf Skrevet 14. august 2015 #28 Skrevet 14. august 2015 Kjenner jeg får litt høyere blodtrykk av folk som bastant påstår at det å legge barna seinere gjør at de sover lengre på morgenen. Minste her i huset er morgenfugl på sin hals. Fra hun var nyfødt og til hun var en ca 7 år så spratt hun opp mellom kl 5 og 5.30, hver eneste morgen. Av og til kunne hun finne på å starte dagen før 5 også. Og tro meg: vi prøvde virkelig å forskyve leggetiden lenge i håp om at hun skulle sove lengre (det er ikke akkurat gøy å stå opp før 5....). Det eneste vi oppnådde var en sur og ekstremt grinete unge som var i konstant dårlig humør. Hun brukte å legge seg kl 19. Hun sov heller ikke noe særlig på dagtid, kun en halvtime et par ganger om dagen. (nå er hun 12, legger seg senere, kl 21 på skoledager og senere på helg, og fortsatt spretter hun opp før fuglene skiter på jord) Husker godt da hun begynte i storavd på barnehagen, hun var stuptrøtt hver ettermiddag. Det hendte flere ganger at hun sovnet ved middagsbordet, dyttet tallerkenen unna, la hodet på bordet og sov. Når sånt hender så ser jeg ikke poenget i å trumfe ungen våken i timesvis, så i denne perioden skjedde det ofte at hun la seg kl 18. Men, det var bare en periode, en slags innkjøringsfase før hun kom inn i rytmen i sin nye barnehagetilværelse.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå