AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #1 Skrevet 11. august 2015 Datter (fyller 3 I høst)har hatt leggetid 1915 siste året. Alltid sovnet innen 20 min. Har siden baby alder våknet 05/0530 hver dag. Forrige uke begynte hun på stor avd i bhg. De sover ikke der, men har hvilestund i stedet. M er nå veldig sliten etter bhg,og enkelte dager har hun blottlagt kl 18 (!)fordi hun er så sliten.alle forsøk på å aktivisere og skifte fokus er nytteløst......lunta er på mnustallet. Er det feil å legge et såpass stort barn så tidlig?Anonymous poster hash: 44405...335 2
Gjest Solstråla88 Skrevet 11. august 2015 #2 Skrevet 11. august 2015 Ikke hvis barnet har behov for det. Når de er så trøtte er det jo bare å få de i seng 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #3 Skrevet 11. august 2015 Jeg synes det er alt for tidlig, og at det tyder på at barnet enda trenger en blund på dagen når hun er så sliten etter barnehagen. De burde kunne tilrettelegge for henne! Noen barn trenger å sove på dagtid lengre enn andre, ikke alle slutter når de er 2 år. En annen ting er jo at det er veldig lite tid igjen til barnet sammen med dere foreldre når hun legger seg så tidlig, etter å gå hele dagen i bhg. Anonymous poster hash: 9c67a...b83 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #4 Skrevet 11. august 2015 Jobber på stor avd. Og der har vi barn som sove som kommer fra liten avd i år. Vi tilpasser det etter barnet.. Anonymous poster hash: 21eb4...01f 1
Papirfly Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 "De sover ikke der"? Hva med datteren din? Hvis hun skal slutte med blund på dagen, må det være fordi hun er klar for det, ikke fordi det passer best for avdelingen. Som du skriver, er hun trøtt, umulig å aktivisere, og sutrete. Snakk med leder på avdelingen og be om tilrettelegging for at hun fremdeles kan ta en blund på dagen.
epleskrott Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Min begynte også på stor avdeling og der sover alle treåringene middagshvil ennå kansje du kan ha en vogn hun kan sove litt I?
epleskrott Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 (endret) . Endret 11. august 2015 av epleskrott
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Datter (fyller 3 I høst)har hatt leggetid 1915 siste året. Alltid sovnet innen 20 min. Har siden baby alder våknet 05/0530 hver dag. Forrige uke begynte hun på stor avd i bhg. De sover ikke der, men har hvilestund i stedet. M er nå veldig sliten etter bhg,og enkelte dager har hun blottlagt kl 18 (!)fordi hun er så sliten.alle forsøk på å aktivisere og skifte fokus er nytteløst......lunta er på mnustallet. Er det feil å legge et såpass stort barn så tidlig?Anonymous poster hash: 44405...335 herregud, er da vel du som bestemmer når barnet skal slutte med blund på dagen og ikke abrnet, dummeste jeg har hørt. Anonymous poster hash: b3577...e9a
Missy1 Skrevet 12. august 2015 #9 Skrevet 12. august 2015 De skal legge til rette for at barna får sove hvis de har behov for det. Herlighet, barn er ikke laget på fabrikk, de utvikler seg forskjellig så det er ingen automatikk i når barna slutter med å sove på dagtid. Ang leggetid. Nei, det er ikke for tidlig om barnet har behov for å legge seg så tidlig. Det er mye verre å tvinge barnet til å holde seg våken en time eller to lengre. Sønnen min har behov for å sove på dagtid, men han klarer ikke falle til ro. Vi legger 18:00 for da er han utslitt. Han våkner i 5-tiden hver morgen, uansett når han legger seg så det er blir ikke noe bedre av å legge senere. Vi prøver å forskyve leggetiden, og fikk det til i en periode, men nå er vi tilbake til 18:00 fordi han har behov for det. 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #10 Skrevet 12. august 2015 Hvis hun sover hele natten uten problemer så ser jeg ikke problemetAnonymous poster hash: 08612...d40 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2015 #11 Skrevet 12. august 2015 Jeg hadde bedt om at barnet fikk sove i barnehagen. Når hun legger seg kl 18, hvor mye får hun vært sammen med familien i løpet av en dag da?? Anonymous poster hash: ee0d8...3af
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #12 Skrevet 13. august 2015 Datter (fyller 3 I høst)har hatt leggetid 1915 siste året. Alltid sovnet innen 20 min. Har siden baby alder våknet 05/0530 hver dag. Forrige uke begynte hun på stor avd i bhg. De sover ikke der, men har hvilestund i stedet. M er nå veldig sliten etter bhg,og enkelte dager har hun blottlagt kl 18 (!)fordi hun er så sliten.alle forsøk på å aktivisere og skifte fokus er nytteløst......lunta er på mnustallet. Er det feil å legge et såpass stort barn så tidlig?Anonymous poster hash: 44405...335 Stiller meg undrende til at barnet ditt våkner så tidlig som 05/05.30.. Det er altfor tidlig. Og det er altfor tidlig å legge henne klokka 18. Dere får jo forferdelig lite tid med henne i løpet av en dag, og den lille tida på ettermiddagen skal dere lage middag etc? Nei, få inn rutine på at hun sover minst en time lenger, slik at hun i alle fall holder ut til kl 19.00. Hun er i grenseland hva angår dupp midt på dagen. Hun trenger ikke det fast. Våkner hun f.eks kl 7, så klarer hun fint å holde ut til kl 19 Mamma til 4Anonymous poster hash: 44bda...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #13 Skrevet 13. august 2015 Kanskje dere kan se det an ei ukes tid og bare legge henne kl.18 noen dager nå? Overgangen til bhg etter ferie kan jo være stor, og hvis hun nettopp har sluttet med dupp, er det ikke noe rart om hun er trøtt på ettermiddagen noen dager nå. Kanskje går det seg fint til slik at dere kan strekke leggetiden til kl.19 etterhvert, og det er da ikke så veldig tidlig (vår datter la seg iallefall kl.19 på den alderen). Det er jo ikke så uvanlig at barn blir trøtte på ettermiddag/ kveld i overgangen til å ikke sove på dag, så det vil kanskje skje om dere tar den overgangen om et halvår også.Anonymous poster hash: 21ee6...05c
Gjest Magnifiq Skrevet 13. august 2015 #14 Skrevet 13. august 2015 Man legger vel ungene når de er trette? Er hun trett kl 18, så må hun jo få legge seg da? Når man er tre år, er det vel alikevel greit å kutte dagluren i Bhg?
litle_my Skrevet 13. august 2015 #15 Skrevet 13. august 2015 Stiller meg undrende til at barnet ditt våkner så tidlig som 05/05.30.. Det er altfor tidlig. Anonymous poster hash: 44bda...7b9 Det er jeg rimelig sikker på at foreldrene også mener. Jeg stiller meg undrende til at en person som skriver under som "mor til fire" tydeligvis ikke har forstått at mennesker er ulike. Noen er "tidligvåknere", andre ikke. I forhold til tid med familien; det er trolig en god del tid om morgenen før de må dra i bhg/jobb, og det kan godt hende TS med familie utnytter denne til fulle, det vet vi ingenting om, 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #16 Skrevet 13. august 2015 Det er jeg rimelig sikker på at foreldrene også mener. Jeg stiller meg undrende til at en person som skriver under som "mor til fire" tydeligvis ikke har forstått at mennesker er ulike. Noen er "tidligvåknere", andre ikke. I forhold til tid med familien; det er trolig en god del tid om morgenen før de må dra i bhg/jobb, og det kan godt hende TS med familie utnytter denne til fulle, det vet vi ingenting om, De har nok ikke tid til å bruke tid på barnet om morgenen. Det vet vi alle foreldre kan være hektisk. Stå opp, kle på,spise osv. Jeg synes foreldrene må prøve å styre barnet til å sove lenger om morgenen. Legger barnet seg kl 18 og sover til 5/5.30 er det tydelig at barnet sover i 11/11 1/2 t om natta. Legger du barnet kl 19, sover barnet til 6.30/7.00. Det er en overgang å få det til, men det skal gå fint. Anonymous poster hash: 44bda...7b9
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #17 Skrevet 13. august 2015 De har nok ikke tid til å bruke tid på barnet om morgenen. Det vet vi alle foreldre kan være hektisk. Stå opp, kle på,spise osv. Jeg synes foreldrene må prøve å styre barnet til å sove lenger om morgenen. Legger barnet seg kl 18 og sover til 5/5.30 er det tydelig at barnet sover i 11/11 1/2 t om natta. Legger du barnet kl 19, sover barnet til 6.30/7.00. Det er en overgang å få det til, men det skal gå fint. Anonymous poster hash: 44bda...7b9 Jeg er veldig enig med deg. Jeg ser stadig folk her inne som klager over at barna står opp så tidlig (5-tiden), men så kommer det frem i de samme trådene at barna faktisk legger seg rundt kl 18. Da sier det seg selv at de står opp rundt 5, barn sover normalt ikke mer enn 11-12 timer i løpet av natten. Når barnet først har begynt å stå opp tidlig blir det altså en ond sirkel, der barnet må legges stadig tidligere. Videre får man et problem når barnet blir så stort som TS sitt, fordi den tidlige våkningen gjør at barnet (som egentlig er stort nok til å droppe dagsovingen) likevel behøver å sove på dagen. Denne dagduppen gjør igjen at barnet får behov for mindre søvn neste natt. Så har man det gående... Jeg ler litt når jeg ser folk sier at "barnet mitt er rett og slett bare en morgenfugl, det er ikke noe å gjøre med" Det handler ikke om å være morgenfugl når man står opp kl 5. Da er man vel akkurat like mye morgenfugl hvis man står opp 6.30, det er jo også tidlig på morgenen! Og selvsagt er dette man kan gjøre noe med, men man må være utholdende for å greie å bryte mønsteret dersom barnets døgnrytme først har vent seg til at natten er fra 18-5. Det kan fort ta 2-3 uker å greie å endre den biologiske klokka til et barn. Jeg har selv tre barn, og de har alle vært gjennom perioder der de har villet stå opp i 5-tiden (pga tenner, sykdom, utviklingssprang osv). Hos oss har vi for det første ALDRI stått opp før kl 6. Selv om barnet er lysvåkent lar vi det bare være i senga (eventuelt tar det i vår seng dersom det er veldig urolig/gråter) frem til minimum kl 6. Videre har vi absolutt aldri lagt barna noe tidligere enn 18.45, selv om de har vært stuptrøtte på kvelden, nettopp for å unngå å starte den onde sirkelen der barnet står tidligere opp og blir desto tidligere trøtt på kvelden osv. Noen kvelder er det selvsagt ganske slitsomt å holde et barn våkent, de kan jo bli både sutrete og grinete når de er trøtte. Men da gjelder det å aktivisere og underholde nok (lese, synge, gå en liten tur o.l.) til at barnet greier å holde ut frem til leggetid. Nå er barna mine 1, 3 og 5 år gamle, og de to minste legger seg kl 19 og sover alltid minimum til Anonymous poster hash: a1925...893
AnonymBruker Skrevet 13. august 2015 #18 Skrevet 13. august 2015 Meg over; ettåringen og treåringen min sover alltid til minimum kl 7. Femåringen legger seg 19.30, og sover gjerne til mellom 8 og 9 hvis han ikke blir vekket Anonymous poster hash: a1925...893
litle_my Skrevet 13. august 2015 #19 Skrevet 13. august 2015 De har nok ikke tid til å bruke tid på barnet om morgenen. Det vet vi alle foreldre kan være hektisk. Stå opp, kle på,spise osv. Anonymous poster hash: 44bda...7b9 Troller du nå? Du kan selvsagt (like lite som meg, kanskje mindre, ettersom du ikke har hatt barn som våknet i gryotta) ikke vite hva de har tid til om morgenen?!?! Viss en er oppe kl halv seks, rekker en gjerne ganske mye før en skal ut av huset f.eks i halv åtte/åtte-tida.
Missy1 Skrevet 13. august 2015 #20 Skrevet 13. august 2015 De har nok ikke tid til å bruke tid på barnet om morgenen. Det vet vi alle foreldre kan være hektisk. Stå opp, kle på,spise osv. Jeg synes foreldrene må prøve å styre barnet til å sove lenger om morgenen. Legger barnet seg kl 18 og sover til 5/5.30 er det tydelig at barnet sover i 11/11 1/2 t om natta. Legger du barnet kl 19, sover barnet til 6.30/7.00. Det er en overgang å få det til, men det skal gå fint. Anonymous poster hash: 44bda...7b9 Når barnet står opp veldig tidlig har man mye mer tid enn de familiene som må vekke barna om morgenen har. Vi har ikke noe stress her om morgenen før bhg og jobb fordi vi har god tid, nettopp fordi barnet står opp tidlig. Den tiden dere har ekstra med barna om kvelden fordi de legger seg senere, den tiden har jeg med barna fordi han står opp tidligere. Og det blir for dumt å mene at man kan bestemme at barna skal sove 1 time eller 2 lengre om morgenen. Noen barn våkner tidlig uansett leggetid og da er det viktig å sørge for at de får nok søvn til tross for at de våkner tidlig (altså, ikke drøye leggetiden fordi sånne som deg mener det er feil). Og tro meg. Kunne jeg velge, så hadde jeg selvfølgelig likt å kunne sove lengre enn til 5-6 tiden om morgenen, og ha mer tid med barnet mitt på ettermiddag og kveld. Men det er ikke noe koselig å ha han våken til 19-20 når han er stuptrøtt i 18-tiden. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå