Silfen Skrevet 11. august 2015 #41 Del Skrevet 11. august 2015 Trodde ikke man skulle drive på og dele etterlysninger av barn med mindre det kom fra offisielt hold. Mtp alle disse som faktisk ikke bør finne folk. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #42 Del Skrevet 11. august 2015 Hvilken mor slipper sin 15 år gamle datter løs i Tyrkia??? Det er det spørsmålet som står i hodet mitt. Anonymous poster hash: 9d35d...d96 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 11. august 2015 #43 Del Skrevet 11. august 2015 Trodde ikke man skulle drive på og dele etterlysninger av barn med mindre det kom fra offisielt hold. Mtp alle disse som faktisk ikke bør finne folk. Eg er så einig med deg. Folk deler heilt utenksamt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #44 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) De har stukket av frivillig, vil ikke bli funnet Klart de da ikke skal omtales offentlig i media! Det har med personvern å gjøre. Heldigvis er media mer kritisk enn foreldrene i denne saken, for dette kommer til å forfølge dem resten av livet. Anonymous poster hash: a68ea...0ef At denne saken har blitt stor i sosiale medier er jo så klart dumt for jentene i ettertid, men jeg forstår så absolutt foreldrenes tankegang i denne saken. Barnas trygghet og retur til norge trumfer personvern i akkurat denne saken. Retten til å vernes fra å bli etterlyst er jo noe de gav fra seg da de stakk av ettersom de ikke er myndige. Det ligger ingen offentlig savnetmelding innad i interpol eller politiet og det er derfor løgn fra foreldrene. De er savnet fra foreldrene, fordi de har frivillig forsvunnet. De er ikke savnet i den forstand at det settes igang leteaksjon fra det offentlige. Anonymous poster hash: a68ea...0ef Altså, hvor får du dette fra? Selvfølgelig er de etterlyst! Jeg er i Alanya nå hos en venninnes svigerfamilie og kan på det sterkeste bekrefte at det foregår en etterforskning i saken og at jentene blir lett etter av lokalt politi. Det er også sendt ut tekstmeldinger og automatiske telefonbeskjeder til alle som bor i området i samarbeid med politiet. Innlegg ryddet for spekulasjon i sitat Nordvesta, mod. Anonymous poster hash: 9ebfd...16a Endret 11. august 2015 av Nordvesta 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 11. august 2015 #45 Del Skrevet 11. august 2015 Jeg vokste opp i et fritt og liberalt øvre middelklassemiljø. Jeg stakk også av da jeg var 15-16 år, og ble borte i 2-3 uker på sommeren. Jeg tror ikke dette er uvanlig, men sosiale media har gjort dette mer synlig for folk flest. Det er om ikke vanlig, så heller ikke uvanlig at man i denne alderen ønsker å frigjøre seg fra foreldre og konvensjoner. Jeg syns det var veldg lenge, og ikke vanlig i mitt oppvekstmiljø. En natt, ja, men ikke over dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #46 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) At denne saken har blitt stor i sosiale medier er jo så klart dumt for jentene i ettertid, men jeg forstår så absolutt foreldrenes tankegang i denne saken. Barnas trygghet og retur til norge trumfer personvern i akkurat denne saken. Retten til å vernes fra å bli etterlyst er jo noe de gav fra seg da de stakk av ettersom de ikke er myndige. Altså, hvor får du dette fra? Selvfølgelig er de etterlyst! Jeg er i Alanya nå hos en venninnes svigerfamilie og kan på det sterkeste bekrefte at det foregår en etterforskning i saken og at jentene blir lett etter av lokalt politi. Det er også sendt ut tekstmeldinger og automatiske telefonbeskjeder til alle som bor i området i samarbeid med politiet. Anonymous poster hash: 9ebfd...16a Dette er hva som står i innlegget: De er meldt savnet hos lokal politi, norsk politi, Interpol, ambassaden og sjømannskirken. Det stemmer ikke! Innlegg redigert for sitat til redigert innlegg og svar til dette Nordvesta, mod. Anonymous poster hash: a68ea...0ef Endret 11. august 2015 av Nordvesta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Evans Skrevet 11. august 2015 #47 Del Skrevet 11. august 2015 En ting er at de gjør oppgjør og stikker fra foreldre, men de kan utsetter seg selv for fare ved å vandre rundt gatelangs alene. Samtidig er det flere sider ved denne delingen på Facebook, folk får veldig mye informasjon om hvor de er, hvem de er, hva situsjsonen er. Det kan noen utnytte nå, eller senere. . Jeg er enig med de som mener man skal vente med å dele noe før man det er bekreftet en savnet melding. Vips så er det noen som vil de vondt som legger ut en slik status. Samtidig har jeg forståelse for at foreldre og nære ønsker å bruke alle kanaler for å finne barna sine når de er bekymret. Men om det alltid er rikig er vel så som så. Det har visst vært på nyhetene i Tyrkia, på radioen i Norge, og Tyrkisk politi skal være koblet på saken så det offentlige i Tyrkia ser i hvertfall ut til å ta saken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #48 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Hvilken mor slipper sin 15 år gamle datter løs i Tyrkia??? Det er det spørsmålet som står i hodet mitt. Anonymous poster hash: 9d35d...d96 Om jeg hadde vært i Tyrkia med min mor som 15-åring så hadde jeg fått lov å gå alene på et handlesenter. I den savnetposten står det at de er sist sett ved et handlesenter. Det er vel ingen som følger konstant med på 15-åringene sine? De reiste ikke til Tyrkia alene. Trodde ikke man skulle drive på og dele etterlysninger av barn med mindre det kom fra offisielt hold. Mtp alle disse som faktisk ikke bør finne folk. Eg er så einig med deg. Folk deler heilt utenksamt. Hun ene som er kontaktperson i savnemeldingen skriver i kommentarfeltet at de har blitt rådet av politiet til å dele savnetmeldingen og at det er gjort i samarbeid med de. Innlegg redigert for sitat til redigert innlegg og svar til dette Nordvesta, mod. Anonymous poster hash: b00e1...f54 Endret 11. august 2015 av Nordvesta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adelia Skrevet 11. august 2015 Forfatter #49 Del Skrevet 11. august 2015 Så nå at hun ene har lagt it bilde på instagram rett etter midnatt. Jeg er sjokkert! At de fremdeles gjemmer seg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #50 Del Skrevet 11. august 2015 (endret) Dette er hva som står i innlegget: De er meldt savnet hos lokal politi, norsk politi, Interpol, ambassaden og sjømannskirken. Det stemmer ikke! Anonymous poster hash: a68ea...0ef At det ikke ligger noen savnet-melding ute hos Interpol har nok med sakens natur å gjøre: jentene har stukket av fordi de ikke vil reise fra Alanya. De har heller ikke pass med seg, så det er nok ikke naturlig på dette tidspunktet å gå ut med en etterlysning fra interpol. Sannsynligvis så har de mottat savnet-meldingen og avventer inntil tyrkisk politi får etterforsket saken. Poenget mitt er uansett at du ikke er i en posisjon til å komme med slike påstander. Å gå ut med slike spekulasjoner kan være direkte skadelig for arbeidet med å gjenforene jentene med foreldrene sine. Hva Instagram-bildet angår, så har jeg sett det selv og vet at det ser suspekt ut, men det er uansett ufint å spre rykter om dopbruk hos en 15-åring. Helt uavhengig av om det er sant eller ikke. Det har vært observasjoner av jentene mens de solgte en iPhone, og det er kun skrevet på engelsk på kontoen etter at jentene forsvant, så det er i det hele tatt ikke bekreftet at det faktisk er skrevet av jenta. Hva som er sannsynlig og ikke er jo en annen sak, men det er spekulasjoner og påstander som absolutt er urelevant på dette tidspunktet. Hva som skjer med jentene når de kommer hjem og får forklart seg blir en sak mellom jentene/foreldre og evt. barnevern. Innlegg ryddet for redigert sitat og svar til dette Nordvesta, mod. Anonymous poster hash: 9ebfd...16a Endret 11. august 2015 av Nordvesta 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #51 Del Skrevet 11. august 2015 Ja, da har de åpnet instagrammene sine begge to, og nå hagler det på med hatmeldinger mot dem fra folk som kaller de drittunger etc. Så lenge jentene ikke vil bli funnet så burde man vært forsiktig med å dele ting. Hvordan kan man vite hvor godt to femtenåringer takler at hele Norge er mot dem? Anonymous poster hash: a68ea...0ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. august 2015 #52 Del Skrevet 11. august 2015 Hun ene som er kontaktperson i savnemeldingen skriver i kommentarfeltet at de har blitt rådet av politiet til å dele savnetmeldingen og at det er gjort i samarbeid med de. Mtp fokuset som har vært angående å dele bilder av barn, så finner jeg det merkelig at politiet ikke har noe ute og at det visstnok ikke er anmeldt ifølge kommentarer over her. Jeg har ikke sett mer på det enn i morges da jeg såvidt sjekket om det var noe mer offisielt enn det innlegget som deles. Jeg deler altså IKKE bilder og etterlysninger dersom det ikke er ting fra offisielt hold. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #53 Del Skrevet 11. august 2015 Selvfølgelig kan ikke du vite om de er det eller ikke? At det ikke ligger noen savnet-melding ute hos Interpol har nok med sakens natur å gjøre: jentene har stukket av fordi de ikke vil reise fra Alanya. De har heller ikke pass med seg, så det er nok ikke naturlig på dette tidspunktet å gå ut med en etterlysning fra interpol. Sannsynligvis så har de mottat savnet-meldingen og avventer inntil tyrkisk politi får etterforsket saken. Poenget mitt er uansett at du ikke er i en posisjon til å komme med slike påstander. Å gå ut med slike spekulasjoner kan være direkte skadelig for arbeidet med å gjenforene jentene med foreldrene sine. Hva Instagram-bildet angår, så har jeg sett det selv og vet at det ser suspekt ut, men det er uansett ufint å spre rykter om dopbruk hos en 15-åring. Helt uavhengig av om det er sant eller ikke. Det har vært observasjoner av jentene mens de solgte en iPhone, og det er kun skrevet på engelsk på kontoen etter at jentene forsvant, så det er i det hele tatt ikke bekreftet at det faktisk er skrevet av jenta. Hva som er sannsynlig og ikke er jo en annen sak, men det er spekulasjoner og påstander som absolutt er urelevant på dette tidspunktet. Hva som skjer med jentene når de kommer hjem og får forklart seg blir en sak mellom jentene/foreldre og evt. barnevern. Anonymous poster hash: 9ebfd...16a Det er jo det som er hele poenget. Jentene er strengt tatt ikke savnet, de har rømt. Som tenåringer gjør innimellom. Uheldigvis skjedde dette i Tyrkia. Politiet i Norge har vett nok til å ikke ødelegger resten av livet dems med denne hendelsen, og sender derfor ikke ut etterlysning til media. Fordi det er frivillig. Hva mener du folk skal gjøre om de finner dem? De kan ikke arrestere dem, de kan ikke holde de tilbake hvis de ikke vil bli funnet. Anonymous poster hash: a68ea...0ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #54 Del Skrevet 11. august 2015 Skulle tro engelsken til jentene var bedre enn det, kan jo være noen andre som legger ut bildene Anonymous poster hash: d98e0...5e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Citronella Skrevet 11. august 2015 #55 Del Skrevet 11. august 2015 Jeg syns det var veldg lenge, og ikke vanlig i mitt oppvekstmiljø. En natt, ja, men ikke over dager. Legg merke til at jeg vokste opp i et liberalt miljø (hippier som hadde penger og velstand...), og det var ikke i Norge. Jeg er i 40-årene nå, så dette var i steinalderen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #56 Del Skrevet 11. august 2015 Så nå at hun ene har lagt it bilde på instagram rett etter midnatt. Jeg er sjokkert! At de fremdeles gjemmer seg! Ja, da har de åpnet instagrammene sine begge to, og nå hagler det på med hatmeldinger mot dem fra folk som kaller de drittunger etc. Så lenge jentene ikke vil bli funnet så burde man vært forsiktig med å dele ting. Hvordan kan man vite hvor godt to femtenåringer takler at hele Norge er mot dem? Anonymous poster hash: a68ea...0ef Folk spekulerer iallfall i at det kanskje ikke er de som har skrevet og lagt ut bildene selv, pga den dårlige engelsken. Håper det ikke stemmer og jentene fortsatt er frivillig borte. Mtp fokuset som har vært angående å dele bilder av barn, så finner jeg det merkelig at politiet ikke har noe ute og at det visstnok ikke er anmeldt ifølge kommentarer over her. Jeg har ikke sett mer på det enn i morges da jeg såvidt sjekket om det var noe mer offisielt enn det innlegget som deles. Jeg deler altså IKKE bilder og etterlysninger dersom det ikke er ting fra offisielt hold. Hva mener du med anmeldt? Sendt etterlysning? UD har jo uttalt seg på radio så det er helt klart at foreldrene også har vært i kontakt med norske myndigheter. Politiet i Norge avventer nok situasjonen siden jentene faktisk ikke er borte i Norge, men i Tyrkia og det er lite politiet kan gjøre enda, annet enn å bistå tyrkisk politi etterhvert. Og da velger naturlig nok media å la være å dekke saken. Anonymous poster hash: b00e1...f54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. august 2015 #57 Del Skrevet 11. august 2015 Hva mener du med anmeldt? Sendt etterlysning? UD har jo uttalt seg på radio så det er helt klart at foreldrene også har vært i kontakt med norske myndigheter. Politiet i Norge avventer nok situasjonen siden jentene faktisk ikke er borte i Norge, men i Tyrkia og det er lite politiet kan gjøre enda, annet enn å bistå tyrkisk politi etterhvert. Og da velger naturlig nok media å la være å dekke saken. Jeg sa simpelthen at jeg så ikke noe i morges. Og deretter at jeg ikke deler uten at det er noe fra offisielt hold. Det heter en generalisering. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #58 Del Skrevet 11. august 2015 Det er jo det som er hele poenget. Jentene er strengt tatt ikke savnet, de har rømt. Som tenåringer gjør innimellom. Uheldigvis skjedde dette i Tyrkia. Politiet i Norge har vett nok til å ikke ødelegger resten av livet dems med denne hendelsen, og sender derfor ikke ut etterlysning til media. Fordi det er frivillig. Hva mener du folk skal gjøre om de finner dem? De kan ikke arrestere dem, de kan ikke holde de tilbake hvis de ikke vil bli funnet. Anonymous poster hash: a68ea...0ef De er selvsagt savnet når de er under 18 år, og politiet kan så klart gjenforene de med foreldrene og få de ut av landet. Men de er ikke savnet med mistanke om noe kriminelt. Hadde de vært over 18 år kunne de gjort hva de ville så lenge de forholdt seg til tyrkiske lover. Anonymous poster hash: b00e1...f54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #59 Del Skrevet 11. august 2015 Jeg sa simpelthen at jeg så ikke noe i morges. Og deretter at jeg ikke deler uten at det er noe fra offisielt hold. Det heter en generalisering. Jeg skjønner ikke hva du vil med dette svaret. Jeg prøvde bare å få frem at foreldrene har lagt ut savnetmeldingen i samarbeid med politiet, så det er ikke noe uoverveid med det fra foreldrene sin side. Jeg har heller ikke delt savnetmeldingen, jeg deler aldri noe. Men poenget var altså at savnetmeldingen er sendt ut i samarbeid med politi. Anonymous poster hash: b00e1...f54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #60 Del Skrevet 11. august 2015 Ja, da har de åpnet instagrammene sine begge to, og nå hagler det på med hatmeldinger mot dem fra folk som kaller de drittunger etc. Så lenge jentene ikke vil bli funnet så burde man vært forsiktig med å dele ting. Hvordan kan man vite hvor godt to femtenåringer takler at hele Norge er mot dem? Anonymous poster hash: a68ea...0ef Rart at det siste bildet som er publisert er med en tekst på dårlig engelsk og mest sannsynlig av de tyrkiske guttene selv? Uansett...dette var bare komitragisk. Stakkars familie/venner til de to der... Anonymous poster hash: b84ba...be1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå