AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #1 Skrevet 10. august 2015 UNE ble bestemt opprettet av Kjell Magne Bodevik regjeringen (hvem andre) som enda en anke mulighet. De arbeider på en måte som ligner på domstoler, men det hindrer ikke at asylsøkere kan gå til rettssak i mot Norge. Nå har UNE bestemt at en asylsøker som kom til Norge via Bulgaria likevel ikke skal sendes til Bulgaria. Asylsøkeren som hevdet å være barn er deppa og UNE mener Bulgaria ikke har bra nok helsetilbud. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Murtaza-Azimi-ble-akutt-psykisk-syk-Na-far-han-saken-sin-behandlet-i-Norge-8114546.html Nå er det vel på tide å legge ned UNE? Anonymous poster hash: 82b65...cf4 2
Tømmerhøgger'n Skrevet 10. august 2015 #2 Skrevet 10. august 2015 Hvorfor er det på tide å legge ned UNE? At asylsøkere har mulighet til å klage på et vedtak de opplever som urettferdig er i mine øyne helt selvfølgelig. Akkurat som at du og jeg har mulighet til å klage på andre vedtak som fattes fra myndighetene som angår oss. 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2015 #3 Skrevet 10. august 2015 Hva feiler det UNE? Selvfølgelig er Bulgaria et trygt nok sted for denne unge mannen og selvfølgelig har de sykehus og alt han trenger. Ikke at han er strengt talt Bulgarias ansvar heller, men absolutt ikke Norges. På tide å nedlegge UNE og UDIs vedtak å bli endelig og umulige å prøve i retten? Ja, det må til for å stanse asylindustrien! Anonymous poster hash: 19917...3f3 2
julia83 Skrevet 10. august 2015 #4 Skrevet 10. august 2015 Hvorfor er det på tide å legge ned UNE? At asylsøkere har mulighet til å klage på et vedtak de opplever som urettferdig er i mine øyne helt selvfølgelig. Akkurat som at du og jeg har mulighet til å klage på andre vedtak som fattes fra myndighetene som angår oss. Asylsøkere har flere rettigheter en noen som er anklaget for mord, dette er bare ekstra byråkrati. Har han kommet via et annet europeisk land så må han returneres dit. Det er lett å spille psykisk syk. 1
Tømmerhøgger'n Skrevet 11. august 2015 #5 Skrevet 11. august 2015 Asylsøkere har flere rettigheter en noen som er anklaget for mord, dette er bare ekstra byråkrati. Har han kommet via et annet europeisk land så må han returneres dit. Det er lett å spille psykisk syk. Det må du gjerne mene. Jeg tror på rettspraksisen vi har i Norge og går ut i fra at både UDI og UNE kjenner til både denne og andre saker mye bedre enn det lille som kommer frem i media. 1
Drizzt Skrevet 11. august 2015 #6 Skrevet 11. august 2015 Det må du gjerne mene. Jeg tror på rettspraksisen vi har i Norge og går ut i fra at både UDI og UNE kjenner til både denne og andre saker mye bedre enn det lille som kommer frem i media. For at UNEs eksistens skal gi mening, må det være kun 1 ankemulighet og så er saken ferdigbehandlet og vedtaket endelig. Uten flere runder i domstolene og uten omgjøringer til det uendelige. Neste steg - utkastelse for de som ikke har opphold i landet eller opphold i lukkede mottak for de som av en eller annen grunn ikke kan settes på flyet umiddelbart. Norge må vise litt muskler her for å bli kvitt ryktene i 3.verden som får alle til å strømme hit.
Tømmerhøgger'n Skrevet 11. august 2015 #7 Skrevet 11. august 2015 For at UNEs eksistens skal gi mening, må det være kun 1 ankemulighet og så er saken ferdigbehandlet og vedtaket endelig. Uten flere runder i domstolene og uten omgjøringer til det uendelige. Neste steg - utkastelse for de som ikke har opphold i landet eller opphold i lukkede mottak for de som av en eller annen grunn ikke kan settes på flyet umiddelbart. Norge må vise litt muskler her for å bli kvitt ryktene i 3.verden som får alle til å strømme hit. Vi er helt klart grunnleggende uenige, og det er helt i orden. Men påstanden din om at det strømmer på fra den 3. verden kjøper jeg ikke. De aller fleste på flukt er på flukt i sitt eget land eller naboland. Menneskesmuglere er kyniske mennesker som gir blanke i menneskene de "hjelper" så lenge de får pengene sine. Joda, Norge må gjerne være strenge men da også rettferdige. Og vi må ikke glemme menneskeverdet i debatten - det er snakk om mennesker som har livene sine satt på vent, og mennesker som har en stor bagasje med seg. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #8 Skrevet 11. august 2015 Vi er helt klart grunnleggende uenige, og det er helt i orden. Men påstanden din om at det strømmer på fra den 3. verden kjøper jeg ikke. De aller fleste på flukt er på flukt i sitt eget land eller naboland. Menneskesmuglere er kyniske mennesker som gir blanke i menneskene de "hjelper" så lenge de får pengene sine. Joda, Norge må gjerne være strenge men da også rettferdige. Og vi må ikke glemme menneskeverdet i debatten - det er snakk om mennesker som har livene sine satt på vent, og mennesker som har en stor bagasje med seg. Menneskeverdet blir jo ofte en floskel i slike debatter. Det virker som man kan påberope seg en høyere moral og bedre menneskeverd jo flere flyktinger man kan ta inn. Altså Sverige har høyere og bedre menneskeverd enn Danmark fordi de tar inn flere flyktinger. En stor pissekonkurranse i moral har flyktningdebatten blitt. Anonymous poster hash: 44f23...62c 2
Tømmerhøgger'n Skrevet 11. august 2015 #9 Skrevet 11. august 2015 Menneskeverdet blir jo ofte en floskel i slike debatter. Det virker som man kan påberope seg en høyere moral og bedre menneskeverd jo flere flyktinger man kan ta inn. Altså Sverige har høyere og bedre menneskeverd enn Danmark fordi de tar inn flere flyktinger. En stor pissekonkurranse i moral har flyktningdebatten blitt. Anonymous poster hash: 44f23...62c Nå legger du ord i munnen min. Jeg har ikke sagt at menneskeverd måles i antallet man tar i mot. Menneskeverdet handler om hvordan disse menneskene tas hånd om fra ankomst til bosetting/retur. Det handler om deres rettigheter, rettsvern, behandling, integrering og aktivisering.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2015 #10 Skrevet 11. august 2015 Nå legger du ord i munnen min. Jeg har ikke sagt at menneskeverd måles i antallet man tar i mot. Menneskeverdet handler om hvordan disse menneskene tas hånd om fra ankomst til bosetting/retur. Det handler om deres rettigheter, rettsvern, behandling, integrering og aktivisering. Svaret ditt er som tatt ut i fra denne artikkelen: http://www.dagbladet.no/2015/08/11/kultur/meninger/asyl/asylpolitikk/press/40553197/ Når noen våger å snakke om begrensninger i flyktningdebatten flommer følelsene over. Den som mest liberal har størst moral. Anonymous poster hash: 44f23...62c
Drizzt Skrevet 11. august 2015 #11 Skrevet 11. august 2015 Vi er helt klart grunnleggende uenige, og det er helt i orden. Men påstanden din om at det strømmer på fra den 3. verden kjøper jeg ikke. De aller fleste på flukt er på flukt i sitt eget land eller naboland. Menneskesmuglere er kyniske mennesker som gir blanke i menneskene de "hjelper" så lenge de får pengene sine. Joda, Norge må gjerne være strenge men da også rettferdige. Og vi må ikke glemme menneskeverdet i debatten - det er snakk om mennesker som har livene sine satt på vent, og mennesker som har en stor bagasje med seg. Det at mange er på flukt i eget hjemland eller naboland er på ingen måte et motargument. Den enorme pågangen av folk fra 3.verden til Europa og Norge spesielt er for synlig til å bli ignorert og bagatellisert. Jo, vi må være rettferdige og regulere strengt adgangen til Europa slik at vi ikke tar imot flere enn det vi klarer å integrere på en verdig måte. Når vi ser ghettoiseringen og ødeleggelsene i mange europeiske områder, bør bremsene i gang. Det er ikke slik at dere som er for flest mulige flyktninger og ''flyktninger'' i Norge og Europa er dere som har størst moral. Så hold tilbake føleriet og forhold deg til fakta og fornuft Det er tross alt mye bedre å få hjelp i hjemlandet eller nabolandet enn å måtte reise verden rundt. Ville du foretrukket hjelp i Sverige-Danmark-Finland hvis Norge var utrygt eller bli bosatt permanent i et sted i Afrika-Asia?
jabx Skrevet 11. august 2015 #12 Skrevet 11. august 2015 (endret) Hvorfor er det på tide å legge ned UNE? At asylsøkere har mulighet til å klage på et vedtak de opplever som urettferdig er i mine øyne helt selvfølgelig. Akkurat som at du og jeg har mulighet til å klage på andre vedtak som fattes fra myndighetene som angår oss. Her har vi altså en person som er tatt i å prøve å lyve seg inn i landet. Når han blir avslørt så blir han "plutselig" psykisk syk? Det skal altså lønne seg å lyve. Endret 11. august 2015 av jabx
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå