Gå til innhold

Hvor viktig er det for et barn å ha mulighet til å...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

... Overnatte hos andre.

Å overnatte hos venner og familie, å kunne være med på ferieturer med overnatting osv.

Vil du si at et barn bør ha "rett på" å ha mulighet til å overnatte hos venner. At barnet bør ha "rett på" muligheten til å besøke/overnatte hos familie?

Eller vil det være helt greit for barn å ikke ha denne muligheten?

Anonymous poster hash: 00a52...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig, så lenge barnet vil! Og foreldre plikter å legge til rette, det er en del av å bli trygg og eldre. 

Alle barn har rett på sosialt liv, og det innebærer overnattinger hos venner og familie, og ferie. 

Er dette et lurespørsmål for så å komme med en annen problemstilling?

Anonymous poster hash: d0ebe...34d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig for barn å ha denne muligheten. Det er viktig å gi litt slipp på barna, og det er viktig for barna å bli vant med å være litt borte fra foreldrene. Og så handler det jo om det sosiale også. 

Hvorfor lurer du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, så lenge barnet vil! Og foreldre plikter å legge til rette, det er en del av å bli trygg og eldre.

Alle barn har rett på sosialt liv, og det innebærer overnattinger hos venner og familie, og ferie.

Er dette et lurespørsmål for så å komme med en annen problemstilling?

Jeg lurer fordi vi har en litt vanskelig situasjon når det gjelder overnattinger.

Barn med nedsatt funskjonsevne som er avhengig av hjelpemidler. De nødvendige hjelpemidlene har vi innvilget og det har gått bra hittil, men nå har barnet blitt større og da endrer behovene seg noe. Vi må bytte ut et hjelpemiddel (til et en større modell) og har da ikke mulighet til å få med oss det nødvendige for å kunne overnatte (ikke plass i bilen).

Har fått beskjed om at det ikke gis støtte til at vi kan få med oss hjelpemidlene på tur, fordi ferie og lengre turer ikke anses som en "nødvendighet".

Derfor lurer jeg på hva andre ville synes om deres barn mistet muligheten til å overnatte borte.

Jeg føler det er galt at et barn skal fratas muligheten til å sove borte fordi barnet har en funskjonshemming. Jeg mener ikke at man bør ha rettigheter ift å reise til syden hvert år, men barnet bør vel ha muligheten til å besøke familie og overnatte hos venner på lik linje som barn med normal funskjonsevne?

(Vi har familie som bor langt unna så vi har nå mistet muligheten til å besøke de. Dagstur er ikke mulig fordi det tar så lang tid å kjøre).

ps. Jeg trenger ikke negative kommentarer på denne situasjonen jeg beskriver. Ønsker svar på det som står i HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst at dere ikke får større bil? Det er helt nødvendig for dere å kunne komme ut av huset som andre med funksjonsfriske barn. Dere kan ikke gi dere i denne saken om dere så må bruke TV 2 hjelper deg eller andre instanser.

Det offentlige kan ikke la en familie ikke ha en mulighet til å ha et så tilnærmet normalt liv som andre har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst at dere ikke får større bil? Det er helt nødvendig for dere å kunne komme ut av huset som andre med funksjonsfriske barn. Dere kan ikke gi dere i denne saken om dere så må bruke TV 2 hjelper deg eller andre instanser.

Det offentlige kan ikke la en familie ikke ha en mulighet til å ha et så tilnærmet normalt liv som andre har.

Vi har søkt om tilhenger sånn at vi har mulighet til å ta med hjelpemidlene, men fått avslag fordi det ikke er nødvendig for å utføre dagliglivets gjøremål. Altså at det å kunne besøke familie, reise på turer eller overnatte hos venner ikke er en nødvendighet i hverdagen.

Vi er veldig isolert fra før av. Har ikke mulighet til å reise på ferier og delta på aktiviteter/arrangementer som familier med funskjonsfriske barn har, og nå mister vi i tillegg muligheten til å reise på tur for å besøke familie. Jeg syns det er trist.

Skulle jo helst ønske vi klarte oss uten hjelpemidler, men det er ikke sjangs for at det kan gå bra med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har søkt om tilhenger sånn at vi har mulighet til å ta med hjelpemidlene, men fått avslag fordi det ikke er nødvendig for å utføre dagliglivets gjøremål. Altså at det å kunne besøke familie, reise på turer eller overnatte hos venner ikke er en nødvendighet i hverdagen.

Vi er veldig isolert fra før av. Har ikke mulighet til å reise på ferier og delta på aktiviteter/arrangementer som familier med funskjonsfriske barn har, og nå mister vi i tillegg muligheten til å reise på tur for å besøke familie. Jeg syns det er trist.

Skulle jo helst ønske vi klarte oss uten hjelpemidler, men det er ikke sjangs for at det kan gå bra med det første.

Spare til tilhenger, ønsk dere bidrag til dette i gaver når det er anledninger.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville klaget på vedtaket.

Anonymous poster hash: c3f5c...afb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere kontaktet barnevernet? De kan gi økonomisk støtte til slike ting hvis det ikke dekkes av nav og man ikke har midler selv, fordi det påvirker barnet veldig. 

Vet barnevernet ofte sponser ferie, tusenfrydturer, barnehage etc for familier med dårlig råd, rett og slett for at de skal få den gleden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Overnatte hos andre.

Å overnatte hos venner og familie, å kunne være med på ferieturer med overnatting osv.

Vil du si at et barn bør ha "rett på" å ha mulighet til å overnatte hos venner. At barnet bør ha "rett på" muligheten til å besøke/overnatte hos familie?

Eller vil det være helt greit for barn å ikke ha denne muligheten?

Ja absolutt - veldig viktig!!

Anonymous poster hash: da65a...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto ikke at det var henger dere trengte av HI, men uansett ville jeg ikke gitt meg i en slik sak.

Kommunene rundt omkring har ofte hengere som leies/lånes ut. Har jobbet en del frivillig og fått låne henger når det har vært ferietilbud for barn i kommunen jeg bor i. Har dere sjekket dnne muligheten?

Har lest litt på NAV og finner dessverre ikke noe punkt om tilskudd til henger, bare til bil. 

Er det lov å spørre om hva må dere ha med siden dere trenger en henger?

Det er viktig ikke bare for barnet at dere kommer ut/bort, men også for dere som familie. Hjelpemidler er til for at folk skal komme ut av isolasjon som en ser når en leser på NAV sine sider.

Endret av Belima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsto ikke at det var henger dere trengte av HI, men uansett ville jeg ikke gitt meg i en slik sak.

Kommunene rundt omkring har ofte hengere som leies/lånes ut. Har jobbet en del frivillig og fått låne henger når det har vært ferietilbud for barn i kommunen jeg bor i. Har dere sjekket dnne muligheten?

Har lest litt på NAV og finner dessverre ikke noe punkt om tilskudd til henger, bare til bil. 

Er det lov å spørre om hva må dere ha med siden dere trenger en henger?

Det er viktig ikke bare for barnet at dere kommer ut/bort, men også for dere som familie. Hjelpemidler er til for at folk skal komme ut av isolasjon som en ser når en leser på NAV sine sider.

Det går innunder stønad til spesialutstyr via nav bilsenter. Vi kommer til å klage på avslaget, så gir oss ikke. Det er godt å høre at andre også mener det er viktig for barnet og oss som familie å kunne reise bort. Jeg føler meg på en måte kravstor når vi er nødt til å søke om slike ting. Det er jo ikke sånn at vi har ønsket denne situasjonen, eller at vi ønsker å måtte ha med oss et lass med ting for å reise på en liten tur, men føles som om nav tror vi søker om dette for moroskyld.

Jeg vet at henger kan innvilges og kjenner noen som har fått gjennomslag for dette. De har fått henger for å frakte et hjelpemiddel til og fra avlastning, som ikke er en nødvendighet å ha med engang så jeg kan egentlig ikke forstå hvordan de kunne få det, men at vi får avslag.

Vi har en del hjelpemidler som vi må ha med oss på overnattingsturer, men det hjelpemiddelet som nå gjør at vi ikke lengre har plass i bilen er reiseseng. Barnet er avhengig av spesialtilpasset seng for å kunne sove og den typen vi har nå som vi såvidt får plass til i bilen sammen med det andre vi må ha med oss, har blitt for liten så vi må ha en større type. Den nye senga vil vi ikke ha sjangs til å få plass i bilen, selvom vi hadde droppa all annen bagasje.

Vet ikke om kommunen tilbyr utleie av henger osv, men det er tvilsomt. Tror heller ikke barnevernet vil kunne hjelpe i denne situasjonen, for det går på barnets nedsatte funsksjonsevne og da er nav bilsenter rette instansen.

Jeg vet at vi kan kjøpe henger selv, eller leie henger for de gangene vi skal på tur, men jeg syns det er feil at vi skal ha disse enorme ekstrautgiftene pga barnets funksjonshemming. Vi har hatt veldig store utgifter på å tilrettelegge bolig (for det er en kommunal tjeneste, og her vi bor må man nesten være personlig konkurs for å i det heletatt kunne søke om tilskudd). Jeg sliter med å komme meg ut i jobb fordi barnet krever mye oppfølging, så vi lever på en inntekt.

De som sier at man bare skal spare til det selv, mener kanskje at ingen skal benytte seg av rettighetene sine? At man ikke skal søke om dagpenger om man mister jobben, for man kan heller spørre familie om hjelp?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så frustrert og trist på deres vegne, og jeg er så lei av å høre om hvor stor forskjell det er fra kommune til kommune hva gjelder hjelp og økonomisk støtte. Jeg vet om flere familier som har flyttet til annen kommune med bedre vilkår for familiene og deres barn, og jeg synes det er fryktelig at det er så stor forskjell.

Jeg er helt enig med deg, TS, i at dere bør få dette innvilget og at det ikke skal være noe dere skal måtte påkoste selv.

Sender klem og varme tanker og håper dette ordner seg for dere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon, men siden dette går på barnets sosiale liv, så kan det hende barnevernet kan bistå med bl.a en klage. De vet mye om hvor mye sosiale gleder har å si for å ha et godt liv, tror du ikke de kan stå på din side mot kommunen i dette? 

Jeg synes ikke det skader å forsøke, hvis dere forklarer situasjonen så får dere raskt vite om det er noe de kan hjelpe med. 

Hvem andre er med på søknaden av fagpersoner? Regner med dere har uttalelser fra både ergoterapeut og lege, men hvis dere får med noen som rett og slett snakker på vegne av barnets sosiale behov kanskje dere kommer lenger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er en vanskelig situasjon, men siden dette går på barnets sosiale liv, så kan det hende barnevernet kan bistå med bl.a en klage. De vet mye om hvor mye sosiale gleder har å si for å ha et godt liv, tror du ikke de kan stå på din side mot kommunen i dette?  Jeg synes ikke det skader å forsøke, hvis dere forklarer situasjonen så får dere raskt vite om det er noe de kan hjelpe med.  Hvem andre er med på søknaden av fagpersoner? Regner med dere har uttalelser fra både ergoterapeut og lege, men hvis dere får med noen som rett og slett snakker på vegne av barnets sosiale behov kanskje dere kommer lenger?  Anonymous poster hash: d0ebe...34d

Ergoterapeut hjalp oss med å søke, men vår ergoterapeut er ikke alltid så veldig behjelpelig. Vi klarer fint å skrive klage selv, jeg ville egentlig bare høre litt hva andre tenker om barnets behov for å kunne være med på reiser, besøke familie, overnatte hos venner osv fordi en liten del av meg har vært litt redd for at jeg krever for mye ved å ønske at barnet mitt skal kunne delta på slike ting på lik linje med andre barn. Jeg føler det er diskriminerende at barnet mitt nektes dette av nav bilsenter.

Jeg kan forhøre med med barnevernet. De kan jo evt gi en uttalelse vi kan legge ved klagen :) hadde ikke tenkt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergoterapeut hjalp oss med å søke, men vår ergoterapeut er ikke alltid så veldig behjelpelig. Vi klarer fint å skrive klage selv, jeg ville egentlig bare høre litt hva andre tenker om barnets behov for å kunne være med på reiser, besøke familie, overnatte hos venner osv fordi en liten del av meg har vært litt redd for at jeg krever for mye ved å ønske at barnet mitt skal kunne delta på slike ting på lik linje med andre barn. Jeg føler det er diskriminerende at barnet mitt nektes dette av nav bilsenter.

Jeg kan forhøre med med barnevernet. De kan jo evt gi en uttalelse vi kan legge ved klagen :) hadde ikke tenkt på det.

Ja, det var det jeg tenkte. Ergoterapeuten burde vært mer på lag med dere, men denne skal vel uansett se på fysiske funksjoner. Få med skriv fra barnevernet, skole/barnehage og fastlege angående det sosiale. Barnevernet bør ha vært borti flere slike problemstillinger før. 

Les gjennom barnekonvensjonen og se om du finner noe relevant der. Hvis dere fortsatt får avslag, så kan det hende barnevernet da vil støtte det, siden de vet at dere har forsøkt alt. 

Vanvittig at dere ikke får støtte til dette...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Denne tråden synes jeg er så intr at jeg gjerne vil vite hvordan det går for dere til slutt hvis mulig.

Lykke til med alt dere har å gjøre fremover. 
Håper dere til slutt får et tilnærmet normalt liv dere også. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Spar til en henger selv:)

Det er selvfølgelig trist at dere ikke får hjelp. Men som dere får beskjed om så får dere hjelp til det dagligdagse. Altså ikke henger til å gjøre ting ut over det dagligdagse. Hva med å spare opp til henger selv? Evt flytte nærmere familie? Du sier jo at dere er isolerte, så det kan da umulig skade å flytte? Men det er ikke en menneskerett å få overnatte hos andre, altså kan dere heller ikke kreve å få hjelp til det.

Jeg vet ikke hvordan det er å ha handikappede barn, men jeg vet at de fleste stort sett klarer seg med det de får hjelp til. For deg er det kansje vondt at dattern din ikke kan overnatte hos andre, men med handikappede barn følger det med "komplikasjoner" som gjør noen ting mer avansert. Spar til en henger så er problemet ditt løst. 

Anonymkode: 0c276...2db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spleis på en henger med bekjente/naboer? En henger er jo kjekt å ha til andre ting også. 

Anonymkode: ac2ab...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...