Gjest Walden Skrevet 8. august 2015 #1 Skrevet 8. august 2015 Jeg ser angst karakteriseres som en lidelse eller sykdom. Jeg tenker at kreft og ebola er sykdommer. De eskalerer, og uten medisiner så dør man. En skade er et brukket bein. Man tar kanskje smertestillende, men først og fremst handler det om å holde seg i ro og ta forsiktige steg framover til beinet er like sterkt som før. Angst ser jeg på som en skade. Hos noen er det en alvorlig skade, som å ha vært i en bilulykke og blitt lam. Man kan kanskje aldri bli helt frisk. Men hos andre er det som et brukket bein. Om man ikke tar skikkelig tak skaden og gjør de rette tingene, så vil den hele tiden rippes opp (som og gå på et brukket bein hver dag og tro at det skal leges) For meg personlig var det veldig viktig i behandlingen og det å bli "frisk" (i den grad man kan bli frisk fra en helt normal menneskelig følelse) å tenke på det som en skade, og ikke en permanent sykdom. Jeg hadde følelsesmessige og emosjonll skade, som måtte fikses opp i. Andre som ser seg enige? 4
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #2 Skrevet 8. august 2015 Det finnes jo også mange fysiske sykdommer som man ikke nødvendigvis dør av uten medisiner...Anonymous poster hash: 72226...203
Gjest Walden Skrevet 8. august 2015 #3 Skrevet 8. august 2015 Det finnes jo også mange fysiske sykdommer som man ikke nødvendigvis dør av uten medisiner...Anonymous poster hash: 72226...203 Men det har jo ikke noe med det jeg skrev å gjøre? Ser ikke helt logikken..
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #4 Skrevet 8. august 2015 Jeg kan være delvis enig med deg i at det er en skade, men det er også en lidelse. Både arv og miljø gjør at man kan få angst, og hvis man er disponert gjennom arv for sårbarhet for angst vil jeg ikke si det er en skade. Ofte er det empatiske mennesker som får angst, disse er flinke til å ta andres perspektiv og tar ofte mer hensyn til andre enn seg selv noe som gjør at de lettere kjører seg i senk følelsesmessig. Hva kommer først, angst eller depresjon? Det er ofte komorbiditet når det kommer til angst, enten det er depresjon eller andre former for lidelser eller sykdommer. Det er veldig lett å si at det er så enkelt å bli frisk fra angst bare du gjør de riktige tingene. For hva er de riktige tingene? Ofte må man finne årsaken til angsten, kan den gjøres noe med? Hvis ikke, hva skjer da? Kan man trene bort angst hvis man feks har hundefobi som er en vanskelig type angst å hanskes med? Anonymous poster hash: a4dca...681 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #5 Skrevet 8. august 2015 Men det har jo ikke noe med det jeg skrev å gjøre? Ser ikke helt logikken.. "Jeg tenker at kreft og ebola er sykdommer. De eskalerer, og uten medisiner så dør man." Din logikk er altså at dersom man ikke dør uten medisiner, er det ikke en sykdom. Da mener du vel også at ME ikke er en sykdom?Anonymous poster hash: 72226...203 3
Gjest Walden Skrevet 8. august 2015 #6 Skrevet 8. august 2015 "Jeg tenker at kreft og ebola er sykdommer. De eskalerer, og uten medisiner så dør man." Din logikk er altså at dersom man ikke dør uten medisiner, er det ikke en sykdom. Da mener du vel også at ME ikke er en sykdom?Anonymous poster hash: 72226...203 Det er ikke fullt så svart hvitt nei. Jeg snakker i generelle termer og brukte de sykdommene som en analogi. Ikke heng deg sånn opp i de detaljene. Se det store bildet. Bruk det knekte beinet som et bilde og tenk videre derifra. 1
Gjest Walden Skrevet 8. august 2015 #7 Skrevet 8. august 2015 Jeg kan være delvis enig med deg i at det er en skade, men det er også en lidelse. Både arv og miljø gjør at man kan få angst, og hvis man er disponert gjennom arv for sårbarhet for angst vil jeg ikke si det er en skade. Ofte er det empatiske mennesker som får angst, disse er flinke til å ta andres perspektiv og tar ofte mer hensyn til andre enn seg selv noe som gjør at de lettere kjører seg i senk følelsesmessig. Hva kommer først, angst eller depresjon? Det er ofte komorbiditet når det kommer til angst, enten det er depresjon eller andre former for lidelser eller sykdommer. Det er veldig lett å si at det er så enkelt å bli frisk fra angst bare du gjør de riktige tingene. For hva er de riktige tingene? Ofte må man finne årsaken til angsten, kan den gjøres noe med? Hvis ikke, hva skjer da? Kan man trene bort angst hvis man feks har hundefobi som er en vanskelig type angst å hanskes med?Anonymous poster hash: a4dca...681 Takk for et normalt og saklig svar. Jeg tror alle typer angst kan gjøres mindre skumle og farlige. Angst er jo generelt sett en "feilkobling" i amygdala, og jeg er overbevist om at for de aller aller fleste (kanskje ikke de som er svært arvelig disponert, samt har lidd under vold, mishandling og overgrep) så handler det om å få ro og fred, hjelp til å forstå hva angst faktiske er for noe (mekanismer), at det er helt normalt, få hjelp til trening (både psykisk og fysisk) og gradvis eksponeres for det som trigger angst. 1
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #8 Skrevet 8. august 2015 Et menneske som har alvorlig eller mild angst kan alltid bli frisk igjen i og med at det er en psykisk lidelse. Men et menneske som er retardert har en skade som han eller hun aldri kan bli frisk av. Kan ikke helt se for meg at angst er en skade, men tenker mer sykdom og lidelse. Anonymous poster hash: 70f2d...706
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #9 Skrevet 8. august 2015 Et menneske som har alvorlig eller mild angst kan alltid bli frisk igjen i og med at det er en psykisk lidelse. Men et menneske som er retardert har en skade som han eller hun aldri kan bli frisk av. Kan ikke helt se for meg at angst er en skade, men tenker mer sykdom og lidelse. Anonymous poster hash: 70f2d...706 Kan du forklare hva du mente med dette? Hva er det å være retardet, og er det forbundet med angst og/ eller evt andre ting (og hvilke ting?) ? Anonymous poster hash: 42e29...15c
Gjest Coolaid Skrevet 8. august 2015 #10 Skrevet 8. august 2015 Det er det samme hva du kaller det, så lenge det passer hos deg, og så lenge du ikke benekter det. Angst og depresjon feks er en diagnose. Da er man psykisk syk. Om du syns det er enklere å kalle det en skade så gjør det.
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #11 Skrevet 8. august 2015 Kan du forklare hva du mente med dette? Hva er det å være retardet, og er det forbundet med angst og/ eller evt andre ting (og hvilke ting?) ? Anonymous poster hash: 42e29...15c Kan du forklare hva du mente med dette? Hva er det å være retardet, og er det forbundet med angst og/ eller evt andre ting (og hvilke ting?) ? Anonymous poster hash: 42e29...15c En som er retard er tilbakestående. Nei, det er ikke forbundet med angst. Håper du skjønner tanken. Anonymous poster hash: 70f2d...706
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #12 Skrevet 8. august 2015 Angst er en psykisk lidelse/sykdom. Så det går under sykdom som diagnose, men da psykisk sykdom. Lar seg behandle slik at man blir frisk, men ikke med medisiner som "vanlige" fysiske sykdommer. Anonymous poster hash: f9beb...644
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #13 Skrevet 8. august 2015 En som er retard er tilbakestående. Nei, det er ikke forbundet med angst. Håper du skjønner tanken. Anonymous poster hash: 70f2d...706 Ok. Takk for svar! Da er det med andre ord skader som ikke lar seg reparere? Anonymous poster hash: 42e29...15c
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #14 Skrevet 8. august 2015 Angst er en psykisk lidelse/sykdom. Så det går under sykdom som diagnose, men da psykisk sykdom. Lar seg behandle slik at man blir frisk, men ikke med medisiner som "vanlige" fysiske sykdommer. Anonymous poster hash: f9beb...644 Angst er en psykisk lidelse/sykdom. Så det går under sykdom som diagnose, men da psykisk sykdom. Lar seg behandle slik at man blir frisk, men ikke med medisiner som "vanlige" fysiske sykdommer. Anonymous poster hash: f9beb...644 Er helt enig med deg, men trenger visst en overdose med valium. Anonymous poster hash: 70f2d...706
AnonymBruker Skrevet 8. august 2015 #15 Skrevet 8. august 2015 Takk for et normalt og saklig svar. Jeg tror alle typer angst kan gjøres mindre skumle og farlige. Angst er jo generelt sett en "feilkobling" i amygdala, og jeg er overbevist om at for de aller aller fleste (kanskje ikke de som er svært arvelig disponert, samt har lidd under vold, mishandling og overgrep) så handler det om å få ro og fred, hjelp til å forstå hva angst faktiske er for noe (mekanismer), at det er helt normalt, få hjelp til trening (både psykisk og fysisk) og gradvis eksponeres for det som trigger angst. Ja noen mener det er en feilkobling, andre mener det er en atferd vi utvikler fordi vi lærer pga fare fra gammelt av, dvs krypdyrhjernen trer inn å lager fryktrespons og overstyrer alle rasjonelle tanker (mekanisme). Uansett er det oftest ikke spesielt hensiktsmessig med angst i dagens samfunn og det er fint det kan behandles eller bedres. Eksponering fungerer ofte, men i noen tilfeller gjør det ikke det. Jeg vet om en som har angst som forverres av eksponering, eksponering gjør også personen depressiv. Men for de aller fleste fungerer det og det er veldig bra. Bare pass på at du ikke generaliserer når det kommer til angst Anonymous poster hash: a4dca...681 1
Gjest Walden Skrevet 8. august 2015 #16 Skrevet 8. august 2015 Det er det samme hva du kaller det, så lenge det passer hos deg, og så lenge du ikke benekter det. Angst og depresjon feks er en diagnose. Da er man psykisk syk. Om du syns det er enklere å kalle det en skade så gjør det. Det er enklere ja..for da får man tatt i bruk riktig verktøy for å fikse det. Virker jo ikke som om folk kan tenke lenger? Les hovedinnlegget og prøv å forstå det
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #17 Skrevet 9. august 2015 Ja noen mener det er en feilkobling, andre mener det er en atferd vi utvikler fordi vi lærer pga fare fra gammelt av, dvs krypdyrhjernen trer inn å lager fryktrespons og overstyrer alle rasjonelle tanker (mekanisme). Uansett er det oftest ikke spesielt hensiktsmessig med angst i dagens samfunn og det er fint det kan behandles eller bedres. Eksponering fungerer ofte, men i noen tilfeller gjør det ikke det. Jeg vet om en som har angst som forverres av eksponering, eksponering gjør også personen depressiv. Men for de aller fleste fungerer det og det er veldig bra. Bare pass på at du ikke generaliserer når det kommer til angst Anonymous poster hash: a4dca...681 Kan du fortelle om hvilken type angst h*n har? Anonymous poster hash: 42e29...15c
Gjest Coolaid Skrevet 9. august 2015 #18 Skrevet 9. august 2015 (endret) Det er enklere ja..for da får man tatt i bruk riktig verktøy for å fikse det. Virker jo ikke som om folk kan tenke lenger? Les hovedinnlegget og prøv å forstå det Jeg er litt uenig med deg. Det er jo lov. Kjenner veldig godt til angst og depresjon. Du må tåle de svarene du får, ser også at du skriver i et av innleggene " Takk for et normalt og saklig svar.".... akkurat som om de som ikke er enig med deg ikke er normale. Du bruker også negative ord som sitert over.Og hvordan kan man svare på ditt innlegg dersom man ikke leser hovedinnlegget for å danne seg en mening? ? ? Hold deg til å respektere andres meninger, de er ikke mer riktig enn alle andres. Endret 9. august 2015 av Coolaid
Gjest Coolaid Skrevet 9. august 2015 #19 Skrevet 9. august 2015 Angst er en psykisk lidelse/sykdom. Så det går under sykdom som diagnose, men da psykisk sykdom. Lar seg behandle slik at man blir frisk, men ikke med medisiner som "vanlige" fysiske sykdommer. Anonymous poster hash: f9beb...644 Medisinbruk er ofte en del av behandligen av angst/depresjon. Også en viktig sådan.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2015 #20 Skrevet 9. august 2015 Jeg tenker at personlighetsforstyrrelsen min er en skade, fordi den har kommet av en vond barndom, altså hjernen min har aldri klart å bearbeide det som har skjedd og har dermed fått en skade. Har hatt angst hele livet, så jeg vil ikke si at det er en skade, men om det kom av noe traumatisk som har skjedd ville den vært en skade. Anonymous poster hash: 31cb5...843 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå