Gå til innhold

Bekymring for nabofamilie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det eldste barnet er allerede ute av hjemmet. De andre barna er ulike i oppførsel og alder. De har litt tomme blikk og den ene som går på trinn med et av våre barn er stille/tilbaketrukket. Et av de andre barna slår mye.

Jeg er ikke i overkant nysgjerrig. Jeg er bekymret. At huset er kjøpt av en av foreldrene ble sagt av en nabo.

Anonymous poster hash: 30705...ec5

Jeg får være den store stygge ulven og skrive det folk tenker men ikke tør å skrive, men hvis barna har store adferdsproblemer, kan det tyde på at det foregår ubeskrivelige ting i det hjemmet. Vet du har allerede varslet BV, men kan være greit å gjøre BV oppmerksom på det også. Er mye bedre å rapportere om mistanke og ta feil enn å ikke gjøre noe og la de holde på som de vil bak lukkede dører.

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det eldste barnet er allerede ute av hjemmet. De andre barna er ulike i oppførsel og alder. De har litt tomme blikk og den ene som går på trinn med et av våre barn er stille/tilbaketrukket. Et av de andre barna slår mye.

Jeg er ikke i overkant nysgjerrig. Jeg er bekymret. At huset er kjøpt av en av foreldrene ble sagt av en nabo.

Anonymous poster hash: 30705...ec5

Du verden. Stakkars fam der naboer vet alt.

Anonymous poster hash: 0bc3d...a3c

• Liker 1
Gjest GlutenBlaster
Skrevet

Fascinerende å se hvordan mennesker som helt garantert synes det er dypt tragisk når det kommer frem historier om barn som er blitt mishandlet eller vanskjøttet i årevis uten at noen griper inn, nå setter alle kluter til for å mistenkeliggjøre mennesker som faktisk agerer på en bekymring som sladrete og invaderende.

Med tanke på alle de tragiske historiene som kunne vært unngått om alle de som tenkte at de "kanskje burde sendt en bekymringsmelding til BV" faktisk gjorde det så sier jeg kjør på. Er alt OK så er det ikke noen problemer for noen parter.

• Liker 18
Skrevet

Synes det er bekymringsverdig hvordan moren holder på. At hun har vridd virkelighetsforståelse kan forklare en del om barnas trivsel hjemme. Jeg ville absolut tipset barnevernet igjen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg får være den store stygge ulven og skrive det folk tenker men ikke tør å skrive, men hvis barna har store adferdsproblemer, kan det tyde på at det foregår ubeskrivelige ting i det hjemmet. Vet du har allerede varslet BV, men kan være greit å gjøre BV oppmerksom på det også. Er mye bedre å rapportere om mistanke og ta feil enn å ikke gjøre noe og la de holde på som de vil bak lukkede dører.

Kaller du den beskrivelsen store atferdsproblemer?

Og igjen, BV er jo allerede i bildet!

Det siste naboen trenger, er da en indirekte beskjed fra BV om at folk fortsatt snoker i deres liv.

Hvis TS skal gjøre noe som helst, så er det å være en god nabo, slutte å sladre om disse folkene og evt invitere nabobarna inn i leken.

Skrevet

^^Nei gjør ikke det, hvis du bruker øynene så ser du at jeg bruker ordet hvis. Vi vet ikke annet enn det TS beskriver for oss.

Ja, og godt er det, men kan melde om tilleggsopplysninger hvis det kan hjelpe å oppklare saken fortere. Enkelte saker har godt av å komme litt høyere i prioriteringslisten.

TS ER en god nabo, som faktisk bemerker seg uvanlig aktivitet og prøver  å forstå hva som ligger bak. Ja, godt mulig TS tar feil og det ikke er grunn til bekymring, men hvis det faktisk er tilfellet, så er det bedre å avsløre det så tidlig som mulig og ikke bare lukke øynene og ørene.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg vokste opp hadde vi ingen slektninger i nærheten, men hadde heldigvis mange gode naboer som vi lekte med, ble passet av, var i bursdag til, feiret 17. mai sammen hos hverandre etter tur, foreldrene våre gikk tur sammen om kveldene, vi dro på badetur flere familier sammen osv.... De var som en familie for meg - som tanter, onkler, og søskenbarn, som jeg ellers ikke hadde kontakt med. Vi visste når de andre var på ferie, når noen hadde ny jobb osv. Vil bare minne folk på at naboer kan være at de man kjenner best, kanskje på lik linje med lærere og foreldre i klassen. Det er flott med naboer som bryr seg.... Nå bor jeg i en bygård i Oslo hvor folk desverre ser heller brydd ut hvis jeg sier "hei" når vi passerer hverandre i trappa...

Anonymous poster hash: e40b5...059

• Liker 2
Skrevet

Huff, det er slike saker en skulle ønske vi hadde et velfungerende barnevern i Norge. Skulle så gjerne sagt at du bør varsle bv, men... Ofte har barn det bedre uten innblandelse fra bv.

• Liker 1
Skrevet

^^Nei gjør ikke det, hvis du bruker øynene så ser du at jeg bruker ordet hvis. Vi vet ikke annet enn det TS beskriver for oss.

Ja, og godt er det, men kan melde om tilleggsopplysninger hvis det kan hjelpe å oppklare saken fortere. Enkelte saker har godt av å komme litt høyere i prioriteringslisten.

TS ER en god nabo, som faktisk bemerker seg uvanlig aktivitet og prøver  å forstå hva som ligger bak. Ja, godt mulig TS tar feil og det ikke er grunn til bekymring, men hvis det faktisk er tilfellet, så er det bedre å avsløre det så tidlig som mulig og ikke bare lukke øynene og ørene.

Du skrev om atferdsproblemer på en fryktelig insinuerende måte.

Hvilke saftige "tilleggsopplysninger" mener du egentlig at TS har? BV har møtt moren og barna, de vet hvordan disse framstår. De har vært på hjemmebesøk, og sett tapen på døra (eller vinduet, eller hva det nå var). Muligens hadde naboen trukket fra vinduene for anledningen, men jeg vil ikke akkurat kalle det sensasjonelt hvis de fikk vite at gardinene vanligvis er trukket for.

TS er en god nabo som sladrer med andre om hvordan disse folkene egentlig har fått råd til å kjøpe seg hus?

I stedet for å oppføre seg som folk skal man ta en telefon til BV, og så har man gjort sitt?

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir kraftig provosert av de som ber TS passe sine egne saker og slutte å "snoke" i ting hun ikke har noe med å gjøre. Det er BARNA man skal ha i tankene i slike situasjoner, og slett ikke foreldrene! Det at dette naboparet finner det ubehagelig at naboene følger med er ingen som helst grunn til å unnlate at TS varsler barnevernet på nytt.

Dere som mener at TS ikke skal gjøre noe, hvorfor mener dere det? Vi har alle et ansvar for at alle barn skal ha det godt, ikke bare lukke øynene for ting. Og jeg må spørre dere som mener TS snoker, hva tenker dere i de tilfellene hvor det kommer frem omsorgssvikt, men etter mange år og uten at noen har meldt fra, til tross for at flere har hatt en magefølelse av at noe er galt?

All ære til deg TS som viser at du bryr deg om barna. Stå på!

• Liker 15
Gjest GlutenBlaster
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir kraftig provosert av de som ber TS passe sine egne saker og slutte å "snoke" i ting hun ikke har noe med å gjøre. Det er BARNA man skal ha i tankene i slike situasjoner, og slett ikke foreldrene! Det at dette naboparet finner det ubehagelig at naboene følger med er ingen som helst grunn til å unnlate at TS varsler barnevernet på nytt.

Dere som mener at TS ikke skal gjøre noe, hvorfor mener dere det? Vi har alle et ansvar for at alle barn skal ha det godt, ikke bare lukke øynene for ting. Og jeg må spørre dere som mener TS snoker, hva tenker dere i de tilfellene hvor det kommer frem omsorgssvikt, men etter mange år og uten at noen har meldt fra, til tross for at flere har hatt en magefølelse av at noe er galt?

Nettopp!

Alle historiene bærer jo preg av det samme. "Vi synes jo X og Y og Z var litt merkelig og det og det var rart, men vi tenkte det kanskje ble ivaretatt av noen andre eller at andre har gitt beskjed". Så viser det seg at ungene har bodd i et rusmisbruks eller misbrukshelvete i årevis uten at noen har grepet inn. At BV har fått en melding betyr jo ikke at alt er OK etterpå. Av og til må man ha flere beskjeder, særlig om noe som i utgangspunktet var i orden har blitt verre igjen. For eksempel hvis mental helse hos en eller begge foreldre har blitt forverret på kort tid.

• Liker 8
Skrevet

I all verden for noen kommentarer fra anonyme brukere!

Når det handler om barns beste så syns jeg man skal passe på. Hvis TS bor vegg i vegg og til tider hører mye bråk derfra så syns jeg må det være lov til å reagere. Å vokse opp i et slikt hjem er ikke ålright. Det er så himla typisk norsk og skulle passe sine egne saker. Vold skjer blant annet rett under nesa vår, og vi snur bare ryggen til!

TS, drit i de andre kommentarene her. De er totalt usaklige.

• Liker 9
Skrevet

Jeg tenker at det er veldig mange som er bitre over sin barndom, men at de ikke kjenner hva alternativet ville vært. BV gjør fryktelig mye skade.

Men i dette tilfellet er jo allerede BV inne i bildet. TS skriver at barna ikke bor hos sine foreldre hele tiden. BV har altså gjort en vurdering i saken, og med den grenseløse tiltroen dere alle viser BV er det jo da rett at de skal være delvis hos foreldrene.

TS skal stå på i sin omsorg for barna? Hvordan? Ved å gjennomføre en 10- minutters telefonsamtale?

Skrevet

Du skrev om atferdsproblemer på en fryktelig insinuerende måte.

Hvilke saftige "tilleggsopplysninger" mener du egentlig at TS har? BV har møtt moren og barna, de vet hvordan disse framstår. De har vært på hjemmebesøk, og sett tapen på døra (eller vinduet, eller hva det nå var). Muligens hadde naboen trukket fra vinduene for anledningen, men jeg vil ikke akkurat kalle det sensasjonelt hvis de fikk vite at gardinene vanligvis er trukket for.

TS er en god nabo som sladrer med andre om hvordan disse folkene egentlig har fått råd til å kjøpe seg hus?

I stedet for å oppføre seg som folk skal man ta en telefon til BV, og så har man gjort sitt?

Ja, også? Det kan være mange grunner for adferdsproblemene og jeg valgte ut det mest alvorlige.

Tja, hvis du hadde lest alle TS' innlegg, så hadde du fått med deg hvilke opplysninger hun sitter på. Hvordan vet du at BV har vært innom?? (uthevet del). Har du og TS personlig kontakt, for mulig jeg er blind i dag, men har ikke sett en eneneste gang at det er blitt skrevet her.

Huset i seg selv er helt irrelevant, kjernen i saken er det som skjer inni huset. Å sende en bekymringsmelding når det er grunn til det er å oppføre seg som folk.

• Liker 3
Gjest GlutenBlaster
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det er veldig mange som er bitre over sin barndom, men at de ikke kjenner hva alternativet ville vært. BV gjør fryktelig mye skade.

Men i dette tilfellet er jo allerede BV inne i bildet. TS skriver at barna ikke bor hos sine foreldre hele tiden. BV har altså gjort en vurdering i saken, og med den grenseløse tiltroen dere alle viser BV er det jo da rett at de skal være delvis hos foreldrene.

TS skal stå på i sin omsorg for barna? Hvordan? Ved å gjennomføre en 10- minutters telefonsamtale?

Sånn der antibarnevernspropaganda kan du spare meg, og særlig at det skulle vært et bedre alternativ at ingen grep inn under omsorgssvikt. At enkelte mennesker synes det må være helt greit at unger vokser opp hos mentalt syke foreldre som ikke klarer å ta vare på seg selv eller rusmisbrukere, får være deres egen business.

Det skader ingen om TS sier ifra.

Endret av GlutenBlaster
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Ja, også? Det kan være mange grunner for adferdsproblemene og jeg valgte ut det mest alvorlige.

Tja, hvis du hadde lest alle TS' innlegg, så hadde du fått med deg hvilke opplysninger hun sitter på. Hvordan vet du at BV har vært innom?? (uthevet del). Har du og TS personlig kontakt, for mulig jeg er blind i dag, men har ikke sett en eneneste gang at det er blitt skrevet her.

Huset i seg selv er helt irrelevant, kjernen i saken er det som skjer inni huset. Å sende en bekymringsmelding når det er grunn til det er å oppføre seg som folk.

Du får sette deg inn i hvordan BV jobber. Når barna allerede har besøkshjem, betyr det at BV har behandlet saken.

Insunuerende betyr forresten indirekte beskyldende, antydende. Med andre ord mente jeg at du gjorde "hvis"'et ditt veldig lite tydelig.  

Endret av yxnyx
Skrevet

Du er bekymret, da sender du en bekymringsmelding. Er BV allerede inne i bildet, medfører meldingen forhåpentligvis at det tas en ekstra sjekk om omsorgen er blitt forverret i forhold til tidligere.

• Liker 6
Gjest Walden
Skrevet

Skremmende at naboer skal drive å anmelde en til barnevernet fordi man ikke har "normal" jobb..

• Liker 1
Skrevet

Du får sette deg inn i hvordan BV jobber. Når barna allerede har besøkshjem, betyr det at BV har behandlet saken.

Riktig, er ikke kjent med BV eller deres arbeidsmetoder, men virker som du har hoppet over TS' innlegg og kommer med egne beslutninger. TS har aldri nevnt noe besøkshjem, bare at eldste ikke bor der. Det kan bety mangt og ikke nødvendigvis at BV allerede har vært der.

AnonymBruker
Skrevet
Moren i huset er helt ustelt og har en virkelighetsforståelse som ikke er helt på nett med resten av verden. Hun sier de rareste ting.

Jeg vokste opp i et slikt hjem. Skulle ønske noen hadde varslet barnevernet, jeg kunne hatt god bruk for oppfølging fra dem. Det var ikke et bra oppvekstmiljø hjemme.

Bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymous poster hash: 9cfa5...5c7

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...