Harlekin Skrevet 17. august 2015 #61 Del Skrevet 17. august 2015 Det står dårlig til med jobbnorge. Det er mengder av helt absurde og irrelevante ting som sender CVen i søpla. Utenlandskklingende navn er én ting. Er du mindre pen synker sjansene, briller er et hinder, kort hår på kvinner og langt på menn reduserer sjansene, lave mennesker får sjeldnere jobb enn høye, og så videre. Rare navn er bare enda en greie som gjør det bittelitt vanskeligere å få jobb, og spesielt en jobb der du må forholde deg til kundenes fordommer. Da er det åpenbart noen som har en jobb å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august 2015 #62 Del Skrevet 23. august 2015 Skjerp dere. Det er faen ikke greit å kalle ungen sin for Sokrates. Det er så dumt og pretensiøst, jeg blir skremt av at det finnes mennesker ute i dette samfunnet som syns det er greit. Anonymous poster hash: a0be8...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #63 Del Skrevet 19. september 2015 Skjerp dere. Det er faen ikke greit å kalle ungen sin for Sokrates. Det er så dumt og pretensiøst, jeg blir skremt av at det finnes mennesker ute i dette samfunnet som syns det er greit. Anonymous poster hash: a0be8...731 Skjerp DERE. Det er hårreisende at man kan være så uhyre dømmende pga et navn. Et NAVN. Sikkert mange i Hellas som heter Sokrates! Skal jeg bli dømmende, så synes jeg Nina, Anne, Toril osv er UTROLIG kjedelige navn og jeg skjønner ikke hvorfor noen vil kalle barnet sitt noe så latterlig kjedelig man gjesper av ved bare forbokstaven. Jeg har heldigvis venner som ikke bryr seg om navn til folk, uansett hvor "rare" og "latterlige" de måtte være. De RESPEKTERER navnene, personen og foreldrene som ga dem dette navnet. Mange som er stolte over deres "latterlige" navn også. Stefaren min heter Pål - han synes det er latterlig kjedelig. Dere som ikke liker Sokrates liker vel heller ikke Leonardo, og det kræsjer vel ganske hardt om dere liker skuespilleren??? Da har navnet plutselig ikke så mye å si, da. Anonymous poster hash: eaa51...523 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #64 Del Skrevet 19. september 2015 Dersom navnet Sokrates betyr så mye for dere ville jeg heller valgt det som mellomnavn Anonymous poster hash: 41ea1...b49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 19. september 2015 #65 Del Skrevet 19. september 2015 Igjen, problemet er at det er så sterke assosiasjoner knyttet til det. Det er som å kalle barnet sitt Sherlock, Moses, Hercules eller Atilla. Disse navnene er svært lite brukt i Norge, og folk forbinder dem for det meste med historiske og litterære figurer. Hver eneste gang barnets navn nevnes vil folk tenke på disse. Hvis barnet da er merkbart annerledes (ikke så smart Sherlock eller liten og svak Hercules) vil det virke direkte ironisk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 19. september 2015 #66 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) (dobbelpost) Endret 19. september 2015 av Okapi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haaploes Skrevet 19. september 2015 #67 Del Skrevet 19. september 2015 Hvordan tenker dere å uttale det? Med trykk på k'en, Sokkrates, eller med trykk på a'en så det blir Sokraaates? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #68 Del Skrevet 19. september 2015 Fint navn, men syns ikke det passer seg så godt:) Men jeg er ikke fan av så spesielle navn som Sokrates, Silas, Zacharias eller Constantin Anonymous poster hash: d3243...260 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fliko Skrevet 19. september 2015 #69 Del Skrevet 19. september 2015 Igjen, problemet er at det er så sterke assosiasjoner knyttet til det. Det er som å kalle barnet sitt Sherlock, Moses, Hercules eller Atilla. Disse navnene er svært lite brukt i Norge, og folk forbinder dem for det meste med historiske og litterære figurer. Hver eneste gang barnets navn nevnes vil folk tenke på disse. Hvis barnet da er merkbart annerledes (ikke så smart Sherlock eller liten og svak Hercules) vil det virke direkte ironisk. Atilla finnes det mange av i verden, samme med Moses - som blir SVÆRT mye brukt i midtøsten, men det uttales annerledes (Moshe) enn resten av verden. Abraham blir også mye brukt. Sherlock er jo litt kult da, synes jeg, men det passer best i engelsk-uttalende land. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fliko Skrevet 19. september 2015 #70 Del Skrevet 19. september 2015 Fint navn, men syns ikke det passer seg så godt:) Men jeg er ikke fan av så spesielle navn som Sokrates, Silas, Zacharias eller Constantin Anonymous poster hash: d3243...260 Jeg vet om ei som heter Constantina, hun er halvt gresk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 19. september 2015 #71 Del Skrevet 19. september 2015 Atilla finnes det mange av i verden, samme med Moses - som blir SVÆRT mye brukt i midtøsten, men det uttales annerledes (Moshe) enn resten av verden. Abraham blir også mye brukt. Sherlock er jo litt kult da, synes jeg, men det passer best i engelsk-uttalende land. I verden, men ikke i Norge. Det finnes massevis av folk som heter Takeshi, Washington og Mohandes også, men det betyr ikke at det ikke virker merkelig når etnisk norske foreldre gir sine barn sånne navn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fliko Skrevet 19. september 2015 #72 Del Skrevet 19. september 2015 I verden, men ikke i Norge. Det finnes massevis av folk som heter Takeshi, Washington og Mohandes også, men det betyr ikke at det ikke virker merkelig når etnisk norske foreldre gir sine barn sånne navn. Jeg synes ikke at det er merkelig til etnisk norske barn. Man trenger ikke et etnisk norsk navn fordi man er etnisk norsk. Eller et etnisk engelsk navn fordi man er engelsk, osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2015 #73 Del Skrevet 19. september 2015 Www.funkygine.com Sønnen hennes heter Sokrates og han er så nydelig! Tror hu er italienskAnonymous poster hash: 3f5aa...1b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 19. september 2015 #74 Del Skrevet 19. september 2015 Jeg synes ikke at det er merkelig til etnisk norske barn. Man trenger ikke et etnisk norsk navn fordi man er etnisk norsk. Eller et etnisk engelsk navn fordi man er engelsk, osv. Det har jeg heller aldri sagt. Jeg bare påpeker at det blir ekstremt synlig, og at barnet gjerne må lide under foreldrenes behov for annerledeshet. Naruto Jørgensen kommer til å få høre det, for å si det sånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fliko Skrevet 19. september 2015 #75 Del Skrevet 19. september 2015 Det har jeg heller aldri sagt. Jeg bare påpeker at det blir ekstremt synlig, og at barnet gjerne må lide under foreldrenes behov for annerledeshet. Naruto Jørgensen kommer til å få høre det, for å si det sånn. Det at barnet blir å "lide" pga navnet har ingenting med foreldrene å gjøre. Det har noe de som dømmer og mobber fordi de ikke aksepterer eller liker at man er "litt" annerledes enn dem selv. Det er synlig ja, men jeg synes ikke det er noe negativt å være litt mer synlig enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 19. september 2015 #76 Del Skrevet 19. september 2015 Det har jeg heller aldri sagt. Jeg bare påpeker at det blir ekstremt synlig, og at barnet gjerne må lide under foreldrenes behov for annerledeshet. Naruto Jørgensen kommer til å få høre det, for å si det sånn. Tror du det? Jeg ville bare tenkt at de er blandet. Naruto var jo dessuten kult. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 19. september 2015 #77 Del Skrevet 19. september 2015 Det at barnet blir å "lide" pga navnet har ingenting med foreldrene å gjøre. Det har noe de som dømmer og mobber fordi de ikke aksepterer eller liker at man er "litt" annerledes enn dem selv. Det er synlig ja, men jeg synes ikke det er noe negativt å være litt mer synlig enn andre. Det er litt irrelevant, når det er barnet som står i sentrum her. Du kan ikke forandre andre enn deg selv, ja, folk vil mobbe og dømme, sånn er menneskelig natur. I denne situasjonen har alle et valg bortsett fra barnet som må leve med dette navnet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Coolaid Skrevet 19. september 2015 #78 Del Skrevet 19. september 2015 Ta noe som du selv og pappaen liker, ikke spør her inne, garantert mange som ikke liker det som du gjør, vi er alle forskjellige. Men ikke velg for deg, velg for barnet. Tenk også over dette: http://www.nrk.no/ytring/gi-barn-skikkelige-navn-1.12533075 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fruBeist Skrevet 19. september 2015 #79 Del Skrevet 19. september 2015 (endret) Har aldri hørt barn mobbe barn pga navnet. Og da har jeg vært lærer for mange barn i løpet av åtte år....Mobbeofrene jeg har tatt meg av/fulgt opp har hatt vanlige navn som Solveig, Andreas, Eirik osv. Vel, jeg ble som barn mobbet for mitt helt ordinære Maria, av andre barn. Nå var jeg hakkekyllingen i utgangapunktet, og navnet ble enda en greie å plukke på. Maria ble til Merra. Eller hvor har du gjort av Jesusbarnet og Josef nå da? Har de stukket av med eselet ditt? (på speideren, i kirka ) Da den Rune Rudberg-sangen ble populær var det ekstra artig å gaule på refrenget rundt meg. Poenget mitt er at alle kan bli mobba uavhengig av navn. Og navnet kan være noe av det som pirkes på, selv om sidemannen heter det samme og ikke blir mobba. Mobbeproblematikken ligger hos mobberen. Ofte er selvfølelsen så lav at se må finne noen å trykke lenger ned enn en selv befinner seg, for å føle seg overlegen. Da er det ikke viktig om det er Sokrates eller Maria som er offeret. Heller hvem av de mobberen klarer å bryte ned. Vi voksne kan like eller ikke like navn. Men vi kan holde oss for god til å rakke ned på navnevalgene andre tar. Navn lager ikke mobbeofre. Det er det mobberen som gjør. Endret 19. september 2015 av fruBeist 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå