FruHudson Skrevet 14. august 2015 #41 Del Skrevet 14. august 2015 Det som er normalt for deg er ikke nødvendigvis normalt for andre. Anonymous poster hash: eaa51...523 Det er vel ingen som ser på navnet Sokrates som normalt i Norge. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2015 #42 Del Skrevet 14. august 2015 Da er er man med på å kaste vekk kanskje fantastiske og flinke mennesker som man trenger i arbeidslivet. Og man velger heller en dårligere arbeider fordi han har et vanlig navn og virker mer "seriøs" med foreldre med "vett" i hodet.. Jeg sa ikke at jeg ikke hadde tatt han inn, men da hadde jeg jo allerede hatt et dårlig inntrykk av han før jeg i dete hele tatt har møtt han, noe som er uheldig. Og det er helt høl i huet å kalle ungen sin det i, da er du faktisk helt bånntæla. Som en skriver over, du kan like gjerne kalle han Saddam. Eller Quisling. Eller Tarmgass, høres like fjernt ut. Det er ikke bare litt ille liksom, det er helt ute i natta Anonymous poster hash: a0be8...731 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
globalagogo Skrevet 14. august 2015 #43 Del Skrevet 14. august 2015 Synes ikke Anne Kath Vestli laget gode historier så hun er ikke den beste navnereferansen..Anonymous poster hash: 49f39...7c5 Din mening. Jeg elsker bøkene hennes Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 15. august 2015 #44 Del Skrevet 15. august 2015 Det er vel ingen som ser på navnet Sokrates som normalt i Norge. Eh, jo, det er jo flere eksempler på det i denne tråden. Hvorfor kan ikke dere som er så negative til dette navnet, og sammenligner det med Quisling, og hva var det, Tarmgass, gå litt i dere selv og ikke henge dere så voldsomt opp i at det en gang i tiden tilhørte en kjent filosof? Og få dårlig inntrykk at noen på forhånd bare fordi han heter Sokrates, da er man bra tullete. Ikke noen jeg ville vært på intervju hos, i alle fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 15. august 2015 #45 Del Skrevet 15. august 2015 Eh, jo, det er jo flere eksempler på det i denne tråden. Hvorfor kan ikke dere som er så negative til dette navnet, og sammenligner det med Quisling, og hva var det, Tarmgass, gå litt i dere selv og ikke henge dere så voldsomt opp i at det en gang i tiden tilhørte en kjent filosof? Og få dårlig inntrykk at noen på forhånd bare fordi han heter Sokrates, da er man bra tullete. Ikke noen jeg ville vært på intervju hos, i alle fall. Det er vel mer foreldrene man får dårlig inntrykk av, stakkars Sokrates må ta konsekvensene av foreldrenes valg. Er vel heller Sokrates som kommer til å slite med å få jobbintervju. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vena Cava Skrevet 15. august 2015 #46 Del Skrevet 15. august 2015 Ja det er for drøyt. Ikke gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #47 Del Skrevet 15. august 2015 Jeg ville ikke valgt det selv da det ikke er min type navn, men barn nå til dags har så mange uvanlige navn. Vet om en Aristoteles, forkortet til Aris. Nå er riktignok ene forelderen gresk. Anonymous poster hash: a8d0e...63e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #48 Del Skrevet 15. august 2015 Ikke av mine favorittnavn, men jeg har hørt verre. Jeg er så gammel at jeg leste Anne-Cath Vestlys bøker om Aurora og lillebroren Sokrates da jeg var liten, så jeg synes egentlig ikke det høres så snodig ut, selv med en ex.phil siden dengang. Anonymous poster hash: 97aa6...bcb Litt morsomt at da jeg leste bøkene i barndommen så fantes det knapt folk som het Aurora. Det har fått et kraftig oppsving som kjent, så hvorfor skulle ikke det samme skje med Sokrates? Anonymous poster hash: 15872...6f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #49 Del Skrevet 15. august 2015 Jeg hadde en gang en katt som het Sokrates, så for meg blir det litt kleint. Men navnet i seg selv er fint, jeg bare assosierer det med dyr :-) Hver sin smak. Anonymous poster hash: c3a6c...023 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #50 Del Skrevet 15. august 2015 Jeg kjenner foreldre til både Sokrates og Amadeus (ref. kommentar fra annen bruker i tråden), og jeg tenker mitt om foreldrene. Hvilke forventninger har de egentlig til gutten sin? Jeg synes ikke det passer på norske barn, men så liker jeg klart best gode, gamle, norske/norrøne navn fra beste- og oldeforeldregenerasjonene.Anonymous poster hash: 28b47...c7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #51 Del Skrevet 15. august 2015 Eh, jo, det er jo flere eksempler på det i denne tråden. Hvorfor kan ikke dere som er så negative til dette navnet, og sammenligner det med Quisling, og hva var det, Tarmgass, gå litt i dere selv og ikke henge dere så voldsomt opp i at det en gang i tiden tilhørte en kjent filosof? Og få dårlig inntrykk at noen på forhånd bare fordi han heter Sokrates, da er man bra tullete. Ikke noen jeg ville vært på intervju hos, i alle fall. Det er ikke tullete å ha dårlig inntrykk av den grunn, nei. Mange barn blir som foreldrene sine på noen områder. Derfor er det lett å tenke at hvis man har stokk dumme foreldre, så er man kanskje ikke den salteste nøtta i posen selv. Det finnes såklart unntak, men jeg hadde tenkt mitt om en som het Sokrates. Jeg hadde tenkt at stakkaren har foreldre som er helt blotta for intelligens, men jeg hadde faktisk også tenkt at han var ganske lavpanna selv etter som han ikke hadde bytta navn. Anonymous poster hash: a0be8...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #52 Del Skrevet 15. august 2015 Jeg kjenner en som har en katt som heter Stalin, og ei som har en hund som heter Satan. Og det er komisk siden det er dyr, men hadde det vært barna deres som hadde fått de navnene hadde jeg ringt barnevernet liksom, det er helt ute Anonymous poster hash: a0be8...731 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 15. august 2015 #53 Del Skrevet 15. august 2015 Det navnet fungerer vel egentlig bare i Hellas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #54 Del Skrevet 15. august 2015 Helt innafor, heller Sokrates enn Ronny eller Arnt Gudleik. Hørt om den gyldne middelvei?Anonymous poster hash: ec545...980 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august 2015 #55 Del Skrevet 15. august 2015 Jeg sa ikke at jeg ikke hadde tatt han inn, men da hadde jeg jo allerede hatt et dårlig inntrykk av han før jeg i dete hele tatt har møtt han, noe som er uheldig. Og det er helt høl i huet å kalle ungen sin det i, da er du faktisk helt bånntæla. Som en skriver over, du kan like gjerne kalle han Saddam. Eller Quisling. Eller Tarmgass, høres like fjernt ut. Det er ikke bare litt ille liksom, det er helt ute i natta Anonymous poster hash: a0be8...731 Det er 'helt ute i natta' og 'fjernt' at du sammenligner et navn som tilhørte en anerkjent filosof med en landssviker, en diktator og en kroppsfunksjon. Anonymous poster hash: 9deb3...0a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 15. august 2015 #56 Del Skrevet 15. august 2015 Det er vel mer foreldrene man får dårlig inntrykk av, stakkars Sokrates må ta konsekvensene av foreldrenes valg. Er vel heller Sokrates som kommer til å slite med å få jobbintervju. Det har jeg ingen tro på. Jeg velger å tro at de fleste ledere ikke er som AB-en jeg siterer under, som velger å la jobbsøkerens navn gir ham/henne et dårlig førsteinntrykk. I motsatt tilfelle står det dårlig til med jobbnorge. Det er ikke tullete å ha dårlig inntrykk av den grunn, nei. Mange barn blir som foreldrene sine på noen områder. Derfor er det lett å tenke at hvis man har stokk dumme foreldre, så er man kanskje ikke den salteste nøtta i posen selv. Det finnes såklart unntak, men jeg hadde tenkt mitt om en som het Sokrates. Jeg hadde tenkt at stakkaren har foreldre som er helt blotta for intelligens, men jeg hadde faktisk også tenkt at han var ganske lavpanna selv etter som han ikke hadde bytta navn. Anonymous poster hash: a0be8...731 Jeg synes synd på deg hvis du faktisk mener at foreldre som kaller barnet sitt Sokrates, er dumme. Da tenker jeg mitt om deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #57 Del Skrevet 16. august 2015 En kan jo slenge på et norsk navn i tillegg;P Leste i en tråd her for lenge siden om noen som hadde kallet barnet sitt Sokrates Helge. Anonymous poster hash: 20bcd...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2015 #58 Del Skrevet 16. august 2015 For meg som har vokst opp med bl.a Aurora og Sokrates, er dette en merkelig tråd. Ser på Sokrates som et vanlig navn og kjenner en liten Sokrates med helt normale foreldre. Det er absolutt ikke for drøyt å kalle barnet sitt for det og jeg blir skremt over holdningene til flere i denne tråden. Å "ikke kalle noen inn til jobbintervju" pga navnet er så skremmende uttalelser fra voksne (?) folk at jeg blir helt matt. Som arbeidsgiver har jeg ansvar for nyansettelser og kunne aldri drømt om å ekskludere noen pga hva de heter. I alle dager, på min arbeidsplass er vi opptatt av kvalifikasjoner. Mine barn er forøvrig vant med både "vanlige" og "uvanlige" navn blant klassekamerater og venner i barnehagen. For dem er alle navn like normale inntil noen voksne forteller dem noe annet. Anonymous poster hash: 0a796...a7f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Molly85 Skrevet 16. august 2015 #59 Del Skrevet 16. august 2015 Har aldri hørt barn mobbe barn pga navnet. Og da har jeg vært lærer for mange barn i løpet av åtte år....Mobbeofrene jeg har tatt meg av/fulgt opp har hatt vanlige navn som Solveig, Andreas, Eirik osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 16. august 2015 #60 Del Skrevet 16. august 2015 (endret) Det har jeg ingen tro på. Jeg velger å tro at de fleste ledere ikke er som AB-en jeg siterer under, som velger å la jobbsøkerens navn gir ham/henne et dårlig førsteinntrykk. I motsatt tilfelle står det dårlig til med jobbnorge. Det står dårlig til med jobbnorge. Det er mengder av helt absurde og irrelevante ting som sender CVen i søpla. Utenlandskklingende navn er én ting. Er du mindre pen synker sjansene, briller er et hinder, kort hår på kvinner og langt på menn reduserer sjansene, lave mennesker får sjeldnere jobb enn høye, og så videre. Rare navn er bare enda en greie som gjør det bittelitt vanskeligere å få jobb, og spesielt en jobb der du må forholde deg til kundenes fordommer. Endret 16. august 2015 av Okapi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå