Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tenker å begynne å gi grøt om en tre ukers tid, da er vesla 4 mnd. Etterhvert vil jeg også gi moste grønnsaker og frukt. Det jeg lurer på er hvordan dere andre som har eldre barn har gjort dette - ga dere etterhvert noe ekstra til hvert måltid med morsmelk/MME, eller bare noen ganger til bestemte måltider? Og er det noen grøttyper som skal blandes med morsmelk eller må jeg da lage den selv? Andre tips og råd rundt dette setter jeg også pris på :jepp:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke ekspert, men hjemmelaget blanding med kjøtt, fisk og grønnsaker uten mye salt er mitt råd.

Skrevet (endret)

Jeg er ikke ekspert, men hjemmelaget blanding med kjøtt, fisk og grønnsaker uten mye salt er mitt råd.

Er for tidlig å introdusere kjøtt og salt for en baby på 4 mnd. Grønnsaksmoser kan blandes med morsmelk og smør u/salt eller en god olje. Endret av Semydfe
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Og så til det du spurte om ts:

I starten er det lurt å kun gi en skje av grøt eller grønnsaker etter at du har ammet ferdig. Fra 4 måneder er det mest for å trene baby på smaker og konsistensen. Mitt råd er å gå sakte fram. Ikke kjøtt eller fisk helt i starten. Det er for tungt for en liten mage som kun er vant til mm/mme. Etter en stund og dere har kommet opp i litt størrelser på porsjoner, så kan du begynne å gi fast føde først og deretter avslutte måltidet med amming. For vår del så tok vi først vekk et mm-måltid til fordel for fast føde ved 8,5 mnd. Frem til det var det mm før eller etter fast føde.

Det finnes masse gode og enkle oppskrifter å bruke hvis du ønsker å lage selv. Søtpotet og gulrot kan være fine ting å starte med.

Generelt vil det være snillere for magen til baby å starte med grønnsaker før grøt. Det er lettere å fordøye.

Kjøpegrøtene er veldig gode, men er også ganske enkelt å lage selv etterhvert.

Lykke til!

Endret av Semydfe
Skrevet

Takk for tips så langt, tar gjerne imot flere!

Skrevet

Vi gikk ikke så sakte frem med vår. Det var planen, men min elsket mat umiddelbart og blir helt vill når han ser skjeene sine. Magen fungerte også bedre enn noen gang. Det skal nevnes at mitt barn krevde mer enn MM, det ble rett og slett for lite.

Min erfaring er også at det er viktig at baby blir inkludert i måltider og får spise sammen med familien. Både for læring og det sosiale sin del.

Å ta det med ro er et godt råd, for all del, men les babyen din. Ingen er like :)

AnonymBruker
Skrevet

Er fortsatt anbefalt å vente til 6mnder før innføring av fast føde. Jeg ville venta til ungen selv begynte å vise interesse for mat, og da gitt grønnsaker, avocado, frukt.

Anonymous poster hash: 8f827...7f1
Skrevet

Er fortsatt anbefalt å vente til 6mnder før innføring av fast føde. Jeg ville venta til ungen selv begynte å vise interesse for mat, og da gitt grønnsaker, avocado, frukt.

Hvordan kan jeg se om hun er interessert i annen mat?

AnonymBruker
Skrevet

Hva er grunnen til at du ønsker å innføre fast føde tidligere enn det som er anbefalt?

Anonymous poster hash: 19c85...165

• Liker 1
Skrevet

Er for tidlig å introdusere kjøtt og salt for en baby på 4 mnd. Grønnsaksmoser kan blandes med morsmelk og smør u/salt eller en god olje.

Ja kjøtt er kanskje for hard føde. Men alt med måte.-

Skrevet

For at baby skal få smake på nye ting, for å kunne inkludere far litt mer, fordi jeg tror hun er klar for det. Tok det opp med helsesøster og hun synes det var helt i orden. Jeg vet det er anbefalt å fullamme til seks måneder og jeg har og vil fortsette å amme lenge enda, dette blir kun supplement.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan jeg se om hun er interessert i annen mat?

Jeg merka det tydelig ved at hun strakk seg etter maten min når hun satt på fanget mitt og jeg spiste. Laga smattelyder og stirra intenst på maten f.eks. Hun var vel ca 5.5mnder, da fikk hun smake :)

Skrevet

Vår helsesøster anbefalte smaksprøver fra fire måneder, selvom babyen hadde god vektøkning og jeg fullammet. Vi startet med grøt, og fortsatte etter en uke med ny smaksprøve på banan, og så videre med gulrot, eple, avokado osv. Bare et par små skjeer hver dag, og en veldig forsiktig og gradvis økning. Han var ca 5,5 måneder da vi var oppe i en full grøtporsjon. Dette fungerte bra for oss: Babyen har ikke reagert på noen matvarer, og elsker grøt og frukt (og spiser etterhvert også middag, men det tok lenger tid).

Jeg syntes det var litt vanskelig med morsmelk i grøten: ikke skal melken koke, og konsistensen på grøten blir ekstremt suppete pga enzymer i melken. Det var faktisk mye enklere med ferdiggrøt (og dette kommer fra ei som lager all mat fra bunnen av...). Jeg trøstet meg med at om babyen får morsmelk før eller etter grøten er det med å hjelpe fordøyelsen - morsmelken må ikke nødvendigvis være i grøten.

AnonymBruker
Skrevet

Vi gav HIPP risgrøt fra baby var ca 4 mnd. Begynte med en skje, og økte sakte til full posjon. Har også gitt smaksprøver på gulerot, potet, avocado, banan, mango, søtpotet, svisker. Kom opp i full posjon da baby var ca 4,5  mnd. Nå er baby 5,5 mnd og vi har økt til to grøtmåltider om dagen; lønsj og kveld. Kveldsmåltidet er nestle sin med litt hvete i slik at gluten introduseres sakte frem til 6 mnd. Merket at den lille trengte mer mat, så for å unngå at jeg ble spist opp om natta så måtte vi ha en posjon grøt til. Det har gått kjempelett, og grøt er en klar favoritt. Det eneste baby spytter ut igjen her er tran og avovado. Starter grøtmåltidet med pupp, eller blander morsmelk i grøten. Gir vann etter grøten. Får pupp om morgenen, til middag og om natta.

På 5 mnd kontrollen sa helsesøster at man gradvis bør innføre fast føde slik at de er oppe i 4 faste måltider når de er 9 mnd. For meg hadde det ikke gått å vente til babyen ble over 5 mnd og selv viser interesse for mat - jeg ville blitt spist helt opp. Amming tar på..

Det er også litt uenighet om rådet om å fullamme til 6 mnd.

http://forskning.no/forebyggende-helse-mat-menneskekroppen-svangerskap-barn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

http://www.babyverden.no/Nyheter/Anbefaler-fast-fode-for-seks-maneder/

Anonymous poster hash: ad8ca...23f
Skrevet

Vår helsesøster anbefalte smaksprøver fra fire måneder, selvom babyen hadde god vektøkning og jeg fullammet. Vi startet med grøt, og fortsatte etter en uke med ny smaksprøve på banan, og så videre med gulrot, eple, avokado osv. Bare et par små skjeer hver dag, og en veldig forsiktig og gradvis økning. Han var ca 5,5 måneder da vi var oppe i en full grøtporsjon. Dette fungerte bra for oss: Babyen har ikke reagert på noen matvarer, og elsker grøt og frukt (og spiser etterhvert også middag, men det tok lenger tid).

Jeg syntes det var litt vanskelig med morsmelk i grøten: ikke skal melken koke, og konsistensen på grøten blir ekstremt suppete pga enzymer i melken. Det var faktisk mye enklere med ferdiggrøt (og dette kommer fra ei som lager all mat fra bunnen av...). Jeg trøstet meg med at om babyen får morsmelk før eller etter grøten er det med å hjelpe fordøyelsen - morsmelken må ikke nødvendigvis være i grøten.

Takk for fint og utfyllende svar! Ser hva du mener med grøten, det blir nok ferdiggrøt her også, men alt det andre er jo fint å lage selv :jepp:

Skrevet

Det finnes flere gode ting fra Ellas Kitchen, som er verdt å prøve, eller å lage de sel, for de som finner tiden til det :-) Her har vi testet grøt, gulrotmos, søtpotetmos, eple, pære. Vi starter ved 4 mnd i samråd med helsesøster og nå er hun 5 1/2. Hun har stor appetitt for mat, så hun får mest melk, men litt mos + grøt fordelt på to måltider pr dag.

AnonymBruker
Skrevet

Er for tidlig å introdusere kjøtt og salt for en baby på 4 mnd. Grønnsaksmoser kan blandes med morsmelk og smør u/salt eller en god olje.

Det er ikke noe problem å gi kjøtt til en baby på 4 mnd, så lenge det har kokt lenge nok og er most.

TS: Ville begynt med eggeplomme blanda med grønnsaksmos. God næring og du kan variere smaken med grønnsakene. Det er ingenting i veien for å legge til kjøtt og fisk også. Bare begynn med små mengder. :)

Anonymous poster hash: 41bbf...59c

AnonymBruker
Skrevet

Vi startet med smaksprøver fra ca. fire måneder etter anbefaling fra helsestasjonen. Vi valgte bevisst å vente med grøt, og gav grønnsaksmoser i småsmå doser til ett av dagsens måltider. Tok mange uker før vi gav mindre mme i det måltidet! Tok ca. en smak i uken, og lot han få litt og litt mer etter hvert. Startet med gulrotmos, deretter søtpotetmos, eple, pære, avokado osv. Vi har aldri blandet med melk. Startet rundt 5,5 måneder med ulike grøter. Først økologisk hirsegrøt (rik på jern) og deretter Hipps havregrøt som er rik på proteiner. Når han ble 6,5 måneder startet vi med middag. Alt har gått supert, og nå når han nærmer seg 8 måneder spiser han tre måltider med fast føde. Han elsker mat, og alt går ned.. Viktig å ikke bytte ut måltider med poser fra Ellas og Semper, for der er det bare snakk om fruktsukker omtrent. Husk å påse at du gir nok jern, protein og fett, og velg matvarer ut i fra dette! :)

Anonymous poster hash: 0a238...904
AnonymBruker
Skrevet

De anbefaler vel bare smaksprøver fra 4 mnd?

Vi begynte med å la henne smake på det vi spiste fra 4 mnd. Uansety hva det var. Men det var bare snakk om litt på fingen min. Når det er så små mengder er det ikke nødvendig å tenke på salt.

Fra 5 mnd fikk hun smake og spise selv på kokte grønnsaker når vi spiste middag ( sittende, ikke liggende i f,eks vippestol eller newbornsete) begynte med grøt og middag fra 6-7 mnd

Anonymous poster hash: 81588...e35

Skrevet

For at baby skal få smake på nye ting, for å kunne inkludere far litt mer, fordi jeg tror hun er klar for det. Tok det opp med helsesøster og hun synes det var helt i orden. Jeg vet det er anbefalt å fullamme til seks måneder og jeg har og vil fortsette å amme lenge enda, dette blir kun supplement.

Fordi mor synes det er gøy... vent med smaksprøver til iallefall 5 mnd. Og da gir du smaksprøver, type halv teskje, etter amming. Begynn med en type av gangen, eks gulerotmos eller risgrøt. Det står på grøtboksen hva pulveret skal blandes med. Hvis du følger aldersanbefalingene på boksene, så unngår du bomme på gluten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...