Gå til innhold

Lyst til å jobbe med regnskap og lønn! Noen gode råd?


LilleMille

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er idag butikksjef i en relativt stor butikk i Oslo. Jeg konterer fakturaer, har budsjettansvar og en del andre regnskaps-relaterte oppgaver.

Denne delen av jobben min er noe jeg virkelig liker og jeg kunne tenke meg å prøve på fulltid!!

Hadde også et år med regnskap på videregående hvor jeg gikk ut med en 5'er.

Må jeg ha mer utdannelse/erfaring for å få meg en slik jobb?

Er det noen som vet om bra kveldsstudier i denne retningen?

Hvordan ligger lønnen?

Blit veldig takknemmelig for alle råd!

LilleMille :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan

Jeg er lønningskonsulent. Har ingen spesiell utdannelse utover videregående og advokatsekretær. Det er også mye regnskap inne i bildet.

Jeg har hatt regnskap på skolen, men synes ikke det var nok. Har kjempet en del for å lære meg alle detaljer i regnskap.

Du kan godt jobbe med lønn uten å kunne noe. Det er så mange forskjellige systemer, at opplæring er nødvendig. Du må imidlertid ikke ha problemer med å lese (og forstå) avtaleverk og lovverk. Likedan må du kunne takle "sinne" hos de du lønner. Lønn er det "viktigste" hver måned og hvis den er feil så blir det fort frustrasjoner. Mulig at NKS har noe brevkurs.

Hvis du bare satser på regnskap så tror jeg at Bedriftsøkonom-studiet på BI er å anbefale. Det tar 2 år på kvelden. Med mer utdannelse og interesse for faget så har du større sjanse til å få mer spennende oppgaver enn bare bilagsføring.

Mine oppgaver innenfor lønn er i tillegg til lønnsbilag for vel 400 personer:

Sykepengerefusjon, reiseregnskap, feilsøking og oppretting mot regnskap, rapportering og masse andre små og store oppgaver. Har mye kontakt med "mine" på telefon eller besøk på kontoret.

I tillegg har jeg en del personalsaker.

Anbefaler deg å prøve å få deg jobb innenfor området. Jeg har jobbet med det i 3 år og stortrives.

Lønnen varierer, men jeg kan tenke meg mellom 250 000 - 325 000. Alt etter utdanning og erfaring. Med mer utdanning så er det enklere å få lederjobber med høyere lønn.

Du kan jo starte med å hente kurskataloger fra kveldsskoler og internett. Kanskje etterhvert prøve på et vikarbyrå. De stiller vanligvis strenge krav til vikarer innen lønn og regnskap.

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chica

Går du til et vikårbyrå er det muligheter for at du får jobb med regnskap og lønn ut i fra den erfaringen du har. Kanskje ikke toppjobb med engang, men... Jeg tror det lønner seg for deg å begynne på den måten framfor å gå to år på BI. Kanksje får du lavere startlønn, men totalt sett tror jeg det lønner seg å begynne å jobbe med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er akkurat ferdig med to år (fulltid) på BI. Jeg er nå utdannet ARF (Autorisert regnskapsfører). Til høsten skal jeg videreutdanne meg til revisor. Jeg har lært masse, og alle de firmaene jeg har snakket med har vært veldig positive til å ansette meg. Det er absulutt en fordel med utdanning, du får mere varierte arbeidsoppgaver og lønnen blir høyere. Det er også lettere å stige i gradene.

Har foresten fått mange rare blikk når jeg forteller hva jeg studerer. :o Folk kan ikke skjønne at man virkelig kan interessere seg for tall og regnskap...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode svar! Det setter jeg pris på!

Til deg som svarte sist; som nyutdannet regnskapsfører hva kan du renge med å tjene?

Lykke til med siste studieår!

LilleMille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet faktisk ikke hva jeg kan tjene hvis jeg går ut i jobb nå. Har ikke orket å sjekke, for da er det så lett å bli fristet til å ta et friår... Har gjort det en gang før, da tok det meg 6 år å komme tilbake til skolebenken :oops: Og med så mye lån og så liten inntekt jeg har nå, så er det VELDIG lett å bli fristet!

Men jeg vet at hvis jeg vil ut i arbeid, så er det stor etterspørsel etter regnskapsførere og revisorer. Har allerede fått 3 jobbtilbud. Da har jeg ikke engang søkt, de har bare hørt om meg via jungeltelegrafen. Alle bedrifter må jo ha en revisor og de fleste har jo en regnskapsfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...