Gå til innhold

Snorking

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått høre fra både venninner og samboer at jeg snorker. Hvor høyt jeg snorker vet jeg ikke men samboer sier at hvis han er våken er det høyt nok til at han sliter med å få sove. Han våkner vissnok sjelden av snorkingen min hvis han først har sovnet. Han sier også at jeg ikke snorker hele tiden og heller ikke hver natt, men det kan jo hende jeg bare snorker mindre og lavere enkelte netter. Såvidt jeg og samboer vet så stopper jeg ikke å puste om natta.

Uansett synes jeg det er plagsomt og jeg vil jo ikke at samboer skal sove dårlig og bli irritert av snorkinga mi. Dessuten synes jeg det er pinlig å være en snorker så jeg vil gjerne dempe eller bli kvitt snorkinga. Jeg prøvde for noen år siden en sånn spray man sprayer bak i svelget men den ga ingen stor effekt. Jeg har vært hos øre/nese/hals-lege og blitt undersøkt uten at han kunne finne noe fysisk galt i nesen eller svelget. Jeg er plaget med tett nese men legen kunne ikke finne noen grunn til det (utover irriterte og tørre slimhinner) så jeg mistenker allergi. Har tatt generell blodprøvetest hos fastlege uten at det slo ut på noen allergener.

Har nå begynt å bruke saltvannsspray + Livostin allergispray for å lindre tettheten og det fungerer litt. Jeg blir litt mindre tett og puster litt lettere. Men jeg er tett og snorker fremdeles. Jeg røyker ikke men er overvektig. Har begynt å trene og prøver å passe på hva jeg spiser så jeg jobber med å gå ned i vekt (veier allerede 5-6 kg mindre enn jeg gjorde på mitt tyngste). Det kan også nevnes at flere på begge siden av familien snorker (både normalvektige og overvektige) så mulig det er noe arvelig også.

Så hva kan jeg gjøre? Jeg begynner å bli litt desperat. Er det noen som har erfaring med f.eks. neseplaster, biteskinne eller sånn "klype" man setter inn i nesen om natta? Funker det eller er det helt bortkastet? Jeg vil helst slippe operasjon av gane/svelg da jeg har hørt at noen får lettere for å sette mat i vrangstrupen etterpå, og det er jeg allerede nok plaget med (har angst for å sette noe i halsen og kveles).

Tar i mot tips og råd med glede!

Anonymous poster hash: 94451...d73
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så plaget med at min samboer snorket, at vi valgte et par år å sove på hvert vårt rom. Jeg hadde/har store søvnvansker fra før og snorkingen bidro ikke positivt på søvnen. Han gikk ned 20 kg og ble normalvektig og snorkingen ble borte. Alle snorker en gang i blant. Det avhenger av stillingen på nakke og hodet.<br /><br />Om samboeren min snorker nå, holder jeg forsiktig igjen neseborene i et par sekunder, han vrir litt på hodet og snorkingen er borte. Han våkner ikke av det.

Anonymous poster hash: b3117...742

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så plaget med at min samboer snorket, at vi valgte et par år å sove på hvert vårt rom. Jeg hadde/har store søvnvansker fra før og snorkingen bidro ikke positivt på søvnen. Han gikk ned 20 kg og ble normalvektig og snorkingen ble borte. Alle snorker en gang i blant. Det avhenger av stillingen på nakke og hodet.<br /><br />Om samboeren min snorker nå, holder jeg forsiktig igjen neseborene i et par sekunder, han vrir litt på hodet og snorkingen er borte. Han våkner ikke av det.

Anonymous poster hash: b3117...742

Det trikset med å holde igjen neseborene noen sekunder har jeg prøvd på samboeren uten hell (han snorker av og til han også, bare ikke så ofte som jeg). Siden jeg er tett i nesen og ofte puster gjennom munnen tror jeg ikke det hjelper så mye på meg heller.

Noen som har erfaring med diverse remedier fra apotek som de synes hjelper? Det meste får dårlig omtale på nett men enkelte leger mener at bittskinne kan bedre snorkingen hos mange, i tillegg til at det hindrer tanngnissing med alle dets konsekvenser. Jeg har nå uansett bestilt noen billigutgaver på Ebay av bittskinne i silikon, neseplaster og sånn dings til å putte i nesen for å holde neseborene åpne. Funker de ikke så har jeg i hvert fall ikke sløst bort så mye penger.

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig så få snorkere her inne?

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig så få snorkere her inne?

Jeg blir plaget av andre som snorker :fnise:

Anonymous poster hash: 05bb0...e3b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir plaget av andre som snorker :fnise:

Så du vet ikke om noen av dem har prøvd diverse hjelpemidler mot norking? ;)

AnonymBruker
Skrevet

*snorking

AnonymBruker
Skrevet

Nei :( Kanskje du skulle tatt en søvnutredning på sykehus? Vet du om du snorker med når du ligger på ryggen?

AnonymBruker
Skrevet

Nei :( Kanskje du skulle tatt en søvnutredning på sykehus? Vet du om du snorker med når du ligger på ryggen?

Søvnutredning handler vel mer om søvnapné enn hvor mye og når man snorker. Legen min var ikke bekymret for snorkingen så lenge jeg ikke stopper å puste. Gjør man det må man til søvnutredning for å se hvor ofte man slutter å puste og få behandling deretter (biteskinne eller i verste fall pustemaskin som ved hjelp av trykk tvinger oksygen ned i lungene og holder luftveiene åpne).

Jeg spurte om andres erfaringer med enkle midler man kan prøve hjemme, ikke råd om utredelser hos lege. Jeg har kontakt med legen min, så den delen trenger jeg ikke råd om.

Alle snorker mer når de ligger på rygg, til og med folk som vanligvis ikke snorker kan dra tungt hvis de sover på rygg.

AnonymBruker
Skrevet

Søvnutredning handler vel mer om søvnapné enn hvor mye og når man snorker. Legen min var ikke bekymret for snorkingen så lenge jeg ikke stopper å puste. Gjør man det må man til søvnutredning for å se hvor ofte man slutter å puste og få behandling deretter (biteskinne eller i verste fall pustemaskin som ved hjelp av trykk tvinger oksygen ned i lungene og holder luftveiene åpne).

Jeg spurte om andres erfaringer med enkle midler man kan prøve hjemme, ikke råd om utredelser hos lege. Jeg har kontakt med legen min, så den delen trenger jeg ikke råd om.

Alle snorker mer når de ligger på rygg, til og med folk som vanligvis ikke snorker kan dra tungt hvis de sover på rygg.

Men kjæresten din vet jo ikke om du slutter å stoppe å puste med mindre han våker over deg hver natt. Det du også kan gjøre er å få deg en app på mobilen som tar opp lyder når du sover, slik du kan høre hvordan det er. Jeg tror ikke midlene man får kjøpt på apoteket hjelper noe særlig om man er en snorker. Jeg tror det kanskje kan hjelpe dem som bare snorker av og til. Hvis du ikke har søvnapne kan du teste ut forskjellige midler. Du sier jo også selv at du har prøvd midler men at det ikke hjelper så du trenger ikke å bli snurt når jeg nevner søvnutredning da. Det kan godt hende at du trenger det likevel.

Du nevner at du er overvektig samt at det ligger i familien. Kan jeg spørre hvor overvektig du er? Det kan være at snorkingen forsvinner når du går ned i vekt :) Både mor og far snorker, men jeg har sluppet billigere unna. Jeg snorker av og til, kan hende om jeg ligger på ryggen eller har drukket litt for mye alkohol :fnise: 

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å si at det kan være at du kun snorker på rygg men ikke andre stillinger. Har du spurt kjæresten din om det? 

AnonymBruker
Skrevet

Men kjæresten din vet jo ikke om du slutter å stoppe å puste med mindre han våker over deg hver natt. Det du også kan gjøre er å få deg en app på mobilen som tar opp lyder når du sover, slik du kan høre hvordan det er. Jeg tror ikke midlene man får kjøpt på apoteket hjelper noe særlig om man er en snorker. Jeg tror det kanskje kan hjelpe dem som bare snorker av og til. Hvis du ikke har søvnapne kan du teste ut forskjellige midler. Du sier jo også selv at du har prøvd midler men at det ikke hjelper så du trenger ikke å bli snurt når jeg nevner søvnutredning da. Det kan godt hende at du trenger det likevel.

Du nevner at du er overvektig samt at det ligger i familien. Kan jeg spørre hvor overvektig du er? Det kan være at snorkingen forsvinner når du går ned i vekt :) Både mor og far snorker, men jeg har sluppet billigere unna. Jeg snorker av og til, kan hende om jeg ligger på ryggen eller har drukket litt for mye alkohol :fnise:

Selvfølgelig ligger han ikke våken hele natta hver natt og følger med men de gangene han har hørt meg snorke har jeg ikke hatt pustepauser. Faren min hadde pustepauser (ikke overvektig men hadde skjev neseskillevegg som han senere opererte) og da sa mamma at han "holdt pusten" støtt og stadig. Hun lå ikke våken og lyttet hele tiden hun heller. Har man søvnapné i tillegg til snorkinga vil nok samboer merke det før eller senere.

Jeg ble ikke snurt av svaret ditt, jeg bare påpeker hva jeg spurte om i åpninginnlegget og der skrev jeg forøvrig også at jeg har vært i kontakt med lege. Jeg ønsker erfaringer fra andre som enten snorker selv eller er kjent med snorkere som har brukt forskjellige remedier med gode eller dårlige erfaringer. At du "tror" hjelpemidler fra apoteket ikke fungerer hjelper jo ikke stort ;) Jeg er skeptisk selv men det bør jo være litt hold i dem siden de selges på apotek. Det vil også være litt meningsløst å bruke hjelpemidler mot snorking dersom man snorker bare av og til. Da er det jo ikke noe problem.

Pr nå er jeg ca 20 kg overvektig men jeg har snorket ca siden jeg kom i puberteten og da var jeg normalvektig/slank. Jeg snorker nok mer/oftere nå enn da, så vektnedgang vil hjelpe på men neppe fjerne problemet.

Jeg har ikke så stor tiltro til at jeg blir kvitt snorking ved å bruke hjelpemidler men jeg håper bare det finnes noen som demper snorkinga nok til at jeg slipper å føle meg som en bråkete gammel gubbe og samboeren slipper å irritere seg. Selv om han snorker litt selv og sier han ikke plages ekstremt mye.

Glemte å si at det kan være at du kun snorker på rygg men ikke andre stillinger. Har du spurt kjæresten din om det? 

Ja han sier jeg som oftest ligger på rygg når jeg snorker men jeg kan snorke når jeg sover på siden også.

AnonymBruker
Skrevet

Av de jeg har vært sammen med har ingen av legemidlene hjulpet, det var derfor jeg sa at det kanskje hjalp mer på dem som snorket av og til. Om du har snorket så lenge ligger det nok i genene men vektnedgang vil nok hjelpe mer enn diverse midler. Når du har gått ned de 20 kg og fortsatt har samme problem kan det være lurt å gå til legen igjen. Da tenker jeg på om det er like ille. Nå vet jeg ikke når du la på deg de 20 ekstra kiloene men det kan være at det ikke er så ille om du har vært overektig siden tenåra. Det kan som sagt være lurt å få en app som tar opp lyd.

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Av de jeg har vært sammen med har ingen av legemidlene hjulpet, det var derfor jeg sa at det kanskje hjalp mer på dem som snorket av og til.

Hvorfor svarte du tidligere nei på spørsmålet om noen av snorkerne du kjente hadde prøvd hjelpemidler, mens nå sier du at du har vært sammen med snorkere som har prøvd hjelpemidler?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor svarte du tidligere nei på spørsmålet om noen av snorkerne du kjente hadde prøvd hjelpemidler, mens nå sier du at du har vært sammen med snorkere som har prøvd hjelpemidler?

Jeg leste nok litt feil der... Svært fiendlig tone på deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste nok litt feil der... Svært fiendlig tone på deg.

Er det fiendtlig å stille spørsmål ved at noen motsier seg selv? Jaja :rolleyes:

Takk for tilbakemelding så langt.

AnonymBruker
Skrevet

Er det fiendtlig å stille spørsmål ved at noen motsier seg selv? Jaja :rolleyes:

Takk for tilbakemelding så langt.

Det er menneskelig å lese feil ;) Er nok ikke bare snorkinga du trenger hjelp med...

AnonymBruker
Skrevet

Andre som har noen innspill?

Gjerne førstehånds erfaring med å teste ut noen av hjelpemidlene som tilbys på apotek og på nett.

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg testet ut første hjelpemiddel: neseplaster. siden både jeg og samboeren har sovet godt vet jeg ikke om jeg har snorket mindre men det var uansett en helt utrolig god virkning på nesetettheten! Jeg kan ikke huske sist jeg følte meg så åpen i nesen og pustet så uanstrengt. Følte at jeg sov ekstra godt i natt. Men dette kan jo bli dyrt i lengden siden man bruker nytt plaster hver gang, selv om man bestiller fra Ebay.

AnonymBruker
Skrevet

jeg snorker også men usikker på om jeg har søvnapne eller ikke! våkner aldri for å hive etter pusten eller nattlige tisseturer men jeg er trøtt og tørr i munnen når jeg står opp, er all snorking farlig? jeg føler meg ikke sånn av jeg må sove trøtt utover dagen mn på morgenen når jeg står opp litt trøtt, flere som har det sånn? snorker i tilegg ganske lavt til medium lyd hehe

Anonymous poster hash: d489c...e8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...