Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har fått vite i dag at jeg har en forhøyet crp-verdi på 125. Jeg ble så forfjamset og det var så mye å snakke med legen om og jeg glemte helt å spørre henne hvor høy denne er i forhold til normalen.

Er det noen kloke helsearbeidere som kan fortelle meg hva verdien skal ligge på for å være normal? :fryser:  :sjenert:

Anonymous poster hash: 604e8...688
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Under 3 eller under 5 (litt avhengig av laboratoriet) er normalt.

Anonymous poster hash: 36bb0...e93
AnonymBruker
Skrevet

Under 3 eller under 5 (litt avhengig av laboratoriet) er normalt.

Anonymous poster hash: 36bb0...e93

Oi. Er ikke rart jeg er syk da...

Skrevet

normal crp ligger på under 10... (har du en kraftig forkjølelse så kan den ligge i overkant av ti.. mellom ti og 20.  så du har nok en meget kraftig infeksjon av noe slag. Mer en feks en en influensa. 

Håper virkelig at du får den behandling du trenger, som feks en hestekur av en antibiotika. (avhenger av type infeksjon da.

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Hei.

Jeg har fått vite i dag at jeg har en forhøyet crp-verdi på 125. Jeg ble så forfjamset og det var så mye å snakke med legen om og jeg glemte helt å spørre henne hvor høy denne er i forhold til normalen.

Er det noen kloke helsearbeidere som kan fortelle meg hva verdien skal ligge på for å være normal? :fryser:  :sjenert:

Min ligger på rundt 7 på normalt. 

Og, ja, det er ikke rart at du er syk. Du har en heftig bakterieinfeksjon. Jeg har vært på 117 og må bare si at du har min fulle sympati! GOD BEDRING TIL DEG!  :blomst:

Skrevet

det er en indikator på hvor hardt forsvarsmekanismene i kroppen din jobber... så des større infeksjon des høyere crp verdi. 

Kan jeg spørre hva du feiler? bakteriell lungebetennelse?

AnonymBruker
Skrevet

det er en indikator på hvor hardt forsvarsmekanismene i kroppen din jobber... så des større infeksjon des høyere crp verdi. 

Kan jeg spørre hva du feiler? bakteriell lungebetennelse?

Nei. Det er en uvi, som selexid ikke virker på. Jeg har nettopp begynt å ta de nye antibiotika-tablettene. Håper virkelig at de vil virke

AnonymBruker
Skrevet

Min ligger på rundt 7 på normalt. 

Og, ja, det er ikke rart at du er syk. Du har en heftig bakterieinfeksjon. Jeg har vært på 117 og må bare si at du har min fulle sympati! GOD BEDRING TIL DEG!  :blomst:

Tusen tusen takk  :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Behandlingskrevende crp hos voksne er 50.

Men det blir og vurdert hva pasienten plages med for symptomer, om det er en kronikker osv.

Crp kan vise seg på mange hundrede, så din er ikke uvanlig høy.

Normalt har man ikke noe utslag på CRP, fordi man ikke har infeksjon/akuttfaseprotein som crpen viser, i kroppen.

Anonymous poster hash: ece19...4d0

• Liker 1
Skrevet

ja det kan du fortelle meg...  Stakkars....hvis du går lang tid uten riktig behandling for det så kan du bli skikkelig dårlig ja... kan gå helt til nyrene med nyrebekkenbetennelse.

Håper det virker snart for deg. du skal begynne å føle deg bedre innen et par dager. kanskje allerede i morgen. God bedring til deg :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

normal crp ligger på under 10... (har du en kraftig forkjølelse så kan den ligge i overkant av ti.. mellom ti og 20.  så du har nok en meget kraftig infeksjon av noe slag. Mer en feks en en influensa. 

Håper virkelig at du får den behandling du trenger, som feks en hestekur av en antibiotika. (avhenger av type infeksjon da.

Influensa er utelukkende virus.... Som AB ikke funker på.

UVI er noe drit ts. Håper den nye AB`en tar kloa på den :)

Anonymous poster hash: a97ae...4cd

Skrevet

Influensa er utelukkende virus.... Som AB ikke funker på.

UVI er noe drit ts. Håper den nye AB`en tar kloa på den :)

Anonymous poster hash: a97ae...4cd

Jeg vet det da.... at ab ikke funker mot virus... men en virusinfeksjon slår likevel ut på crp

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet det da.... at ab ikke funker mot virus... men en virusinfeksjon slår likevel ut på crp

Det er en gjenstridig bakterie-infeksjon jeg har. 

AnonymBruker
Skrevet

ja det kan du fortelle meg...  Stakkars....hvis du går lang tid uten riktig behandling for det så kan du bli skikkelig dårlig ja... kan gå helt til nyrene med nyrebekkenbetennelse.

Håper det virker snart for deg. du skal begynne å føle deg bedre innen et par dager. kanskje allerede i morgen. God bedring til deg :blomst:

Tusen takk. Skal til legekontroll annenhver dag fremover, for å kanskje unngå innleggelse. Hvorfor skal man alltid bli syk på et tidspunkt der man ikke har tid til sykdom.

Skrevet

Det er en gjenstridig bakterie-infeksjon jeg har. 

ja jeg skjønte det :) jeg bare svarte den som trodde at jeg mente at ab fungerte mot virus

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Tusen takk. Skal til legekontroll annenhver dag fremover, for å kanskje unngå innleggelse. Hvorfor skal man alltid bli syk på et tidspunkt der man ikke har tid til sykdom.

Haha, det sa jeg også.  :fnise:  Hadde jeg orket så hadde jeg sikkert hylt og revet meg i håret av frustrasjon men kroppen orket ikke å lystre etter frustrasjonen, haha.  :laugh: Men jeg skjønner dem godt, de vil passe på at CRP-en din går ned for den er jo utrolig høy. 

Skrevet

Noen sier under 7, og andre under 5. Så din crp var vanvittig høy!! God bedring

AnonymBruker
Skrevet

125 er vel ikke SÅÅ høyt? Har hatt 180 selv uten å være dødssyk.

Anonymous poster hash: b9b4a...951

AnonymBruker
Skrevet

Crp brukes for å skille mellom virus og bakteriell infeksjon.

Er det virus slår ikke crp ut, er det bakterier slår i all hovedsak crp ut , men ikke uten unntak. Kjevebeinsbetennelse er et av unntakene, der slår ikke crp ut, fordi infeksjonen er i beinet og ikke i bløtvev.

Crp brukes mye alene sammen med symptomdiagnostikk. Er legen i tvil kan vanlig SR og Lpk hjelpe på veien videre i diagnostiseringen.

Anonymous poster hash: ece19...4d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...