Gå til innhold

Gamle journaler

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått til psykolog tidligere for en god del år tilbake. Da jeg var fysisk syk og var på sykehuset for noen år siden, fikk legen jeg hadde på sykehuset opp et skriv (usikker på om det var en journal, epikrise eller noe i den duren) fra psykologen jeg hadde gått til. Det var vel ca. to års mellomrom mellom psykologen og sykehuset.

Jeg hadde ikke gitt tillatelse til at legen skulle få noe fra den tidligere psykologen. Jeg antar at legen enten fant det gjennom datasystemet eller etterspurte det på egenhånd. Jeg reagerte på det, men jeg var ung, syk og visste ikke hva jeg skulle ha gjort med det, så jeg lot det ligge.

Jeg skal nå til psykolog igjen. Denne gangen en psykolog arbeidsplassen har avtale med. Det har overhode ingen sammenheng med grunnene til at jeg var hos psykolog for mange år siden.

Jeg har verken noe behov eller ønske om at psykologen jeg skal til henter opp gamle journaler om meg. Det er ikke vesentlig for saken, og det er ubehagelig at tidligere opplevelser kommer opp uten at man er forberedt på det.

Hvordan er det egentlig disse journalene fungerer? Kan leger og psykologer hente opp gamle journaler eller etterspørre det uten pasientens samtykke? Kan de spørre om informasjon fra tidligere psykologer uten at pasienten samtykker?

Hvis de kan det, vil jeg i så fall være forberedt på at gammelt grums kan komme opp, og at psykologen jeg nå skal til vet mer om meg enn jeg forteller. 

Anonymous poster hash: 07891...c67

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende et brev til de ulike helseinstansene du har hatt med å gjøre tidligere, og kreve at journalene dine blir sperret for innsyn for alle andre enn dem som er sikkerhetsklarert for det. Du rekker kanskje ikke å sperre journalene dine før psykologbesøket ditt, men ha dette i mente til neste gang du trenger å oppsøke en lege/psykolog.

Det er mange som snoker i pasienters journaler kun for  "ren underholdning", noe jeg synes er en uting.

Anonymous poster hash: 5749f...80c
AnonymBruker
Skrevet

Du kan sende et brev til de ulike helseinstansene du har hatt med å gjøre tidligere, og kreve at journalene dine blir sperret for innsyn for alle andre enn dem som er sikkerhetsklarert for det. Du rekker kanskje ikke å sperre journalene dine før psykologbesøket ditt, men ha dette i mente til neste gang du trenger å oppsøke en lege/psykolog.

Det er mange som snoker i pasienters journaler kun for  "ren underholdning", noe jeg synes er en uting.

Anonymous poster hash: 5749f...80c

Men er det lov å dra opp gamle journaler på den måten jeg har vært med på tidligere, eller er det noe som egentlig ikke skal skje?

Hvis det er lov må vil jeg ringe/sende brev å få et sperret. Ikke at det er noe som vil ødelegge for meg på noe måte, men det er ubehagelig å få dratt opp vonde ting som ikke har noe med nåværende situasjon å gjøre. Og det er ekkelt og ikke vite om den andre parten vet mer enn jeg sier. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som snoker i pasienters journaler kun for  "ren underholdning", noe jeg synes er en uting.       Anonymous poster hash: 5749f...80c

Det er neppe mange som gjør dette, for det er strengt ulovlig, bruk av journalsystemene blir logget, og det har store konsekvenser om man snoker i journaler man ikke har noe med. Skal man lese journalen til noen man ikke har pasientansvar for, må man i de fleste systemer skrive en begrunnelse for hvorfor man åpner angjeldende journal.

Det er ingen grunn til å tro at dette er utbredt, men naivt å tro at det aldri forekommer.

Men er det lov å dra opp gamle journaler på den måten jeg har vært med på tidligere, eller er det noe som egentlig ikke skal skje? Hvis det er lov må vil jeg ringe/sende brev å få et sperret. Ikke at det er noe som vil ødelegge for meg på noe måte, men det er ubehagelig å få dratt opp vonde ting som ikke har noe med nåværende situasjon å gjøre. Og det er ekkelt og ikke vite om den andre parten vet mer enn jeg sier.  Anonymous poster hash: 07891...c67

Det er veldig merkelig at en psykologjournal kommer opp hos behandlende lege på et sykehus, for dette er normalt helt adskilte journaler. Det må på ett eller annet tidspunkt være rekvirert en epikrise eller lignende.

Det er ingen automatikk i at epikriser og journalnotater sendes til andre instanser. Epikrise kan sendes til fastlege, men det gjøres sjelden på rutine, og aldri uten pasientens samtykke.

Når det er sagt - hvis du skal ha psykologbehandling som hjelper, er det litt rart at du ikke vil gi innsyn i heke din psykiske sykehistorie. Det er vanskelig å hjelpe pasienter som ikke forteller hele historien. Psykologen har taushetsplikt. Hvorfor vil du ikke gi ham/henne de redskapene som trengs for å behandle deg best mulig?

Anonymous poster hash: a76e3...aea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er neppe mange som gjør dette, for det er strengt ulovlig, bruk av journalsystemene blir logget, og det har store konsekvenser om man snoker i journaler man ikke har noe med. Skal man lese journalen til noen man ikke har pasientansvar for, må man i de fleste systemer skrive en begrunnelse for hvorfor man åpner angjeldende journal.

Det er ingen grunn til å tro at dette er utbredt, men naivt å tro at det aldri forekommer.

Det er veldig merkelig at en psykologjournal kommer opp hos behandlende lege på et sykehus, for dette er normalt helt adskilte journaler. Det må på ett eller annet tidspunkt være rekvirert en epikrise eller lignende.

Det er ingen automatikk i at epikriser og journalnotater sendes til andre instanser. Epikrise kan sendes til fastlege, men det gjøres sjelden på rutine, og aldri uten pasientens samtykke.

Når det er sagt - hvis du skal ha psykologbehandling som hjelper, er det litt rart at du ikke vil gi innsyn i heke din psykiske sykehistorie. Det er vanskelig å hjelpe pasienter som ikke forteller hele historien. Psykologen har taushetsplikt. Hvorfor vil du ikke gi ham/henne de redskapene som trengs for å behandle deg best mulig?

Jeg forstår deg slik at det i hvert fall ikke er vanlig praksis at man rekvirerer psykolog journaler/epikriser mellom instanser? Men at det er vanlig at psykologer har full tilgang til tidligere psykologjournaler?

Det er ingen krise at en psykolog får innsyn i hva jeg har vært med på tidligere, men det var så ubehagelig å få slengt gamle ting i fanget sånn plutselig, og føle at noen hadde sett inn i en del av livet mitt som jeg ikke selv har åpnet opp for.

Hvis det er slik at man ikke begynner med ”blanke ark”, er det kanskje lurt å ta det opp førte timen og rett og slett spørre psykogen hva hen har lest og satt seg inn i? Da får jeg i hvert fall vite hva hen faktisk sitter på av informasjon, og da slipper jeg å plutselig få noe gammelt i fanget. 

AnonymBruker
Skrevet

Du leser ikke helt riktig.

I utgangspunktet er det bare fastlegen som får epikriser fra andre behandlingssteder. Som oftest blir ikke epikrise sendt uten at det rekvireres.

Ulike systemer har ikke tilgang til hverandres journaloppslag selv om det er samme pasient. Det skal ekstremt vektige grunner til å utlevere journalopplysninger uten pasientens samtykke. Imidlertid kan det i visse situasjoner være slik at en pasient ved innskrivning samtykker i at viktige opplysninger kan gis til samarbeidende instanser (ikke så ofte når det kommer til somatisk sykdom).

Nei, psykologer har ikke tilgang til journaler fra tidligere behandlinger ved annen institusjon/annen praksis. Jeg bare stusser på hvorfor du mener psykologen ikke bør vite om din tidligere problematikk.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du forklare litt nærmere om den gamle psykologen jobbet på sykehus, poliklinikk, DPS eller på annen måten innen for samme system som sykehuslegen? For her er det noe som ikke stemmer.

Du som påstår at journaler blir logget for alle som er inne på dem, det stemmer på sykehus, men legevakt og legekontor har ikke alltid denne løsningen. Men det er ulovlig å snoke i journaler.

Anonymous poster hash: 15e49...2d9

AnonymBruker
Skrevet

Du som påstår at journaler blir logget for alle som er inne på dem, det stemmer på sykehus, men legevakt og legekontor har ikke alltid denne løsningen. Men det er ulovlig å snoke i journaler. Anonymous poster hash: 15e49...2d9

Det kommer an på hvilke journalsystemer som brukes, og hvordan de driftes (og hvem som drifter).

På legekontorer er problemstillingen ofte litt annerledes fordi det er svært få som i det hele tatt har tilgang til journalene, og en fastlege har jo faktisk ansvar for alle sine pasienter (og ikke tid til snoking).

AnonymBruker
Skrevet

Kan du forklare litt nærmere om den gamle psykologen jobbet på sykehus, poliklinikk, DPS eller på annen måten innen for samme system som sykehuslegen? For her er det noe som ikke stemmer.

Du som påstår at journaler blir logget for alle som er inne på dem, det stemmer på sykehus, men legevakt og legekontor har ikke alltid denne løsningen. Men det er ulovlig å snoke i journaler.

Psykogen jeg gikk til var på en poliklinikk, og den fysiske sykdommen var på et sykehus i samme region. Så det er kanskje grunnen her? Da er det kanskje tilknyttet hverandres datasystemer og kan hente ut det det som er i systemet på en annen måte om det for eksempel skulle vært en privat psykologtjeneste. 

AnonymBruker
Skrevet

Du leser ikke helt riktig.

I utgangspunktet er det bare fastlegen som får epikriser fra andre behandlingssteder. Som oftest blir ikke epikrise sendt uten at det rekvireres.

Ulike systemer har ikke tilgang til hverandres journaloppslag selv om det er samme pasient. Det skal ekstremt vektige grunner til å utlevere journalopplysninger uten pasientens samtykke. Imidlertid kan det i visse situasjoner være slik at en pasient ved innskrivning samtykker i at viktige opplysninger kan gis til samarbeidende instanser (ikke så ofte når det kommer til somatisk sykdom).

Nei, psykologer har ikke tilgang til journaler fra tidligere behandlinger ved annen institusjon/annen praksis. Jeg bare stusser på hvorfor du mener psykologen ikke bør vite om din tidligere problematikk.

Jeg har få timer til rådelighet, og årsaken til at jeg for at jeg gikk til psykogen tidligere var en helt annen enn årsaken til at jeg nå igjen skal oppsøke psykolog. Jeg tenker både at det ikke er relevant, men det handler også om jeg selv ønsker kontroll med hva jeg faktisk deler – og vet hva personen sitter ovenfor meg vet. Og at jeg ikke risikerer å få noe slengt i fanget fra gammelt av, som jeg har opplevd tidligere. Nettopp fordi det var så ubehagelig.

Jeg tror løsningen jeg har kommet til må være å spørre første time, da får jeg et klart svar på hva personen ovenfor meg vet og ikke vet, og jeg vil ikke få noen ubehagelig overraskelser. 

AnonymBruker
Skrevet

Psykogen jeg gikk til var på en poliklinikk, og den fysiske sykdommen var på et sykehus i samme region. Så det er kanskje grunnen her? Da er det kanskje tilknyttet hverandres datasystemer og kan hente ut det det som er i systemet på en annen måte om det for eksempel skulle vært en privat psykologtjeneste.  Anonymous poster hash: 07891...c67

Sykehus for somatikk/fysisk sykdom har tilgang til datasystem og alle journaler fra poliklinikk på psykiatrisk sykehus.

Du kan henvende deg til sykehuset og vise til at du var innlagt og oppgi måned og år. Skriv, for du må skrive, at du ønsker utskrift av dataloggen så ser du om han har hentet ut fra hvilken avdeling og hva den som hentet ut har kikket på og navn. Du må merke/stile brevet til den som er edb sikkerhetsombu, tror jeg det er det heter fordi hvem som helst får ikke lov til å gå inn i dataloggene.

Dette problemet vil bli økende når alle får kjernejournal.

AnonymBruker
Skrevet

Legen henviste meg til psykolog. Så han fikk skriv når beh var slutt

Anonymous poster hash: 4e6aa...8eb

AnonymBruker
Skrevet

Legen henviste meg til psykolog. Så han fikk skriv når beh var sluttAnonymous poster hash: 4e6aa...8eb

Epikrise/skriv er noe de fleste behandlingssteder sender etter endt behandling, enten det er sykehus eller andre spesialister.

Epikrise er en innarbeidet ordning. Men epikrise uten å innhente pasientens samtykke før epikrisen sendes er brudd på taushetsplikt, om en følger loven til punkt og prikke.

AnonymBruker
Skrevet

Legen henviste meg til psykolog. Så han fikk skriv når beh var slutt

Anonymous poster hash: 4e6aa...8eb

Det tenker jeg er mer "normalt" eller hva man skal kalle det, i forhold til å få det dratt opp sånn pluttselig som jeg opplevde. 

Legen jeg var hos hadde ikke hatt noe med meg å gjøre før jeg ble fysisk syk, og bare vært der en gang før tror jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Epikrise/skriv er noe de fleste behandlingssteder sender etter endt behandling, enten det er sykehus eller andre spesialister.

Epikrise er en innarbeidet ordning. Men epikrise uten å innhente pasientens samtykke før epikrisen sendes er brudd på taushetsplikt, om en følger loven til punkt og prikke.

så de som skjedde for denne andre (den du siterte): Psykologen sendte epikrise til legen etter endt behandling, er altså ikke lov? 

AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvor jeg går får jeg slengt i trynet at "psykolog ditt" og "psykolog datt" - så alle må jo kunne se det? Det er både hos fastlege, spesialister, sykepleiere etc

Anonymous poster hash: 72de9...d88
Skrevet

Det er absolutt ikke slik du har opplevd det, det fungerer. Jeg går selv til psykolog og jevnlig til Legen, Legen kan ikke se hva psykologen min skriver i journalen min. Og når jeg var et barn var jeg innlagt på akuttbup noen dager, 8 år etterpå var jeg innlagt på voksen akuttpsyk og de så at jeg hadde vært der, Men jeg måtte skrive under å godkjenne at de fikk tilgang til journalen fra den gangen. Fordi de tenkte at det kunne være noe relevant.

Så jeg vil tru at det du TS har opplevd, er ulovlig, Med tanke på at jeg måtte skrive under å godkjenne at de fikk journalen fra abup til voksenpsyk. Men dette er svar basert på egne erfaringer, Ikke noe jeg har bevis for.

AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt ikke slik du har opplevd det, det fungerer. Jeg går selv til psykolog og jevnlig til Legen, Legen kan ikke se hva psykologen min skriver i journalen min. Og når jeg var et barn var jeg innlagt på akuttbup noen dager, 8 år etterpå var jeg innlagt på voksen akuttpsyk og de så at jeg hadde vært der, Men jeg måtte skrive under å godkjenne at de fikk tilgang til journalen fra den gangen. Fordi de tenkte at det kunne være noe relevant.

Så jeg vil tru at det du TS har opplevd, er ulovlig, Med tanke på at jeg måtte skrive under å godkjenne at de fikk journalen fra abup til voksenpsyk. Men dette er svar basert på egne erfaringer, Ikke noe jeg har bevis for.

Epikriser er jo vanlig å sende rundt.

AnonymBruker
Skrevet

Epikriser er jo vanlig å sende rundt. Anonymous poster hash: 72de9...d88

Det er vanlig å sende epikrise til fastlegen. Epikriser til andre behandlende instanser må kun sendes dersom epikrisen er relevant for angjeldende behandling og med pasientens samtykke.

Forøvrig er det mer normen enn unntaket at fastleger må purre på epikriser svært lenge, om de i det hele tatt blir skrevet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig å sende epikrise til fastlegen. Epikriser til andre behandlende instanser må kun sendes dersom epikrisen er relevant for angjeldende behandling og med pasientens samtykke.

Forøvrig er det mer normen enn unntaket at fastleger må purre på epikriser svært lenge, om de i det hele tatt blir skrevet.

Jeg har alltid fått epikrisene i journalen nærmest umiddelbart. Og det er ikke bare fastlegen som ser de... De leser de jo høyt for meg på legevakt, hos revmatolog, når jeg skal trekke tenner på kjevekirurgisk osv..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...