Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er gravid. Er i dag 4+5. Tetstet positivt for to dager siden. I dag merker jeg litt bruk spotting. Er redd og vet ikke om jeg bør kontakte legen så tidlig. Hva kan legen gjøre?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke noe legen kan gjøre for å evt. stoppe en spontanabort eller sånn. Men legen kan ta blodprøver med noen dagers mellomrom, og dermed sjekke at hcg stiger som det skal. Alternativet er privat ultralyd... der kommer man gjerne veldig raskt til, men jeg vet ikke hvordan det er i disse ferietider.

Uansett, det kan godt hende det ikke er noe galt i det hele tatt. Har selv opplevd spotting tidlig i svangerskapet, og det var ingenting. Jeg valgteprivat ultralyd når jeg var litt over 6 uker på vei - da kan man se hjertet slå, og det er en indikasjon på at ting kommer til å gå bra.

Anonymous poster hash: e7366...3e8
AnonymBruker
Skrevet

Det er altfor tidlig for UL. Legen kan ikke gjøre annet enn å sjekke om det er en abort på gang, enten ved underlivsundersøkelse eller ved å måle hcg.

Jeg spottet brunt i flere dager i uke 6, men er nå 12 uker gravid og har sett levende baby på UL. Ca. 30% av de som fullfører svangerskapet opplever blødning i første trimester.

Anonymous poster hash: b05b4...be4

AnonymBruker
Skrevet

Heisann! Jeg opplevde også brun spotting tidlig i svangerskapet. Det jeg gjorde var å gå innom legen og måle HCG gjennom blodprøve med et par dagers mellomrom for å se om det var stigning. Dette hjalp ihvertfall meg å slappe litt av. Det er langt fler som blør i svangerskapet enn man kanskje tror, og selv om det kan være skummelt så er det viktig å holde motet oppe. Så lenge blødningen ikke tar seg opp og du opplever enorme smerter trenger ikke denne spottingen å bety spontanabort (menssmerter er forøvrig helt normalt, siden ting strekker seg litt nedentil)

Jeg råder deg egentlig til å ikke lese så mye på internett, for det skremte ihvertfall meg SKIKKELIG. Som de andre her sa - blodprøve og tidlig UL er det lille du kan gjøre pr nå, håper alt ordner seg. Gratulerer med graviditeten!

Anonymous poster hash: 7b224...a64
Skrevet

Jeg spottet også tidlig, uke 6 om jeg husker riktig. Tenkte nå er det over og ut, men her ligger jeg med en 3 mnd krabat ved siden av meg :)

Skrevet

Jeg har hatt alt fra brun spotting og til blødninger, daglig hele første trimester, i alle svangerskap. Jeg har riktignok hatt én SA, men den hadde ingenting med spottingen/blødningene å gjøre. I følge gynekologen var det ganske vanlig og skyldes de store hormonmengdene kroppen produserer for å holde svangerskapet gående. Fra ca uke 12 overtar morkaken hormonproduksjonen og da avtar både spotting og andre typiske svangerskapssymptomer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blør ikke, men har 3-4 dropper med brun slim i løpet av dagen. Noen ganger ser jeg det på truser, men ingenting når jeg tørker meg. Andre ganger ser jeg på papiret.

TS

Anonymous poster hash: dd1b7...924
Skrevet

Er i samme situasjon. Lege i dag. Hvordan går det TS?

Skrevet

Er i samme situasjon. Lege i dag. Hvordan går det TS?

Spotter fortsatt. Jeg er 5+2 og har hatt brunt utflod et par ganger daglig i de sister 4 dager. Venter på å få legetime for å måle hcg.

Er roligere nå enn de første dagene siden jeg ser at det ikke er mensen på vei. Jeg pleier å spotte ca 12 timer i forveien av mensen. Nå er det 4 dager.

Skrevet

Jeg blødde litt brunt blod i hele uke 6. Gikk til legen etter et par dager og fikk henvisning til UL. Kom inn der etter 2 dager til og fikk se et bankende hjerte :) Er 35+4 idag :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...