Gå til innhold

Hva sier man til venn med selvmordstanker?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kompis som for tiden er VELDIG nedfor. Han sier "jeg vil ikke leve mer", "alt hadde vært lettere om jeg ikke hadde levd", "jeg vil bare dø nå" ol. 

Hva skal jeg si til han når han sier slikt? Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det. 

Anonymous poster hash: ea2eb...0a4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det beste du kan gjøre er å vise at du bryr deg om han. snakk med han og hør hva han har og si. Hjelp han ved å få snakket ut følelsene sine. Han går sikkert rundt og holder på noe hemmelig som tærer på han

Anonymous poster hash: cc7a9...02e
AnonymBruker
Skrevet

"Just do it"

Anonymous poster hash: 9abf3...536
Skrevet

"Just do it" Anonymous poster hash: 9abf3...536

?!?? Hva er det for en kommentar å komme med i denne tråden???

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig situasjon for deg som venn. Vis at du bryr deg.

Men er det en som har sagt det lenge så be han oppsøke en psykolog. Jeg syns det er egoistisk av folk som sier slikt til sine venner. Det er meget belastende.

Anonymous poster hash: de9e6...b5d

Gjest Sunflower-Delight
Skrevet

Er enig med de som sier at du skal vise at du bryr deg. Det kan nok virke vanskelig ut hvordan du skal reagere, men flest ganger hva de trenger mest er noen som viser at de bryr seg om dem og er glad i dem. Prøv å se for deg hvordan du mener en god venn burde være, hva ville du ha ønsket sjølv om du gikk igjennom en veldig vanskelig situasjon i livet ditt? Ville du ha likt det om de du kaller vennene dine ikke hadde brydd seg eller snudd ryggen til deg når du trengte dem aller mest?

Noen ganger så kan de små ting bety mye for en person. Små ting som å være en god lytter, prøve å komme med oppmuntrende ord. Hjelpe vennen din til å se at livet har fortsatt en mening, minne han på alle de som er glade i han, at han betyr noe. Gjøre ting som du vet han liker å drive med, sjølv om han kan flere ganger virke tom og vise lite glede så kan det alikevel hjelpe mye å drive med "venne-ting". 

Vær det du mener er å være en god venn.

Skrevet

Si at  det finnes andre løsninger, be han gå til legen og få time hos psykolog. Si du selvfølgelig skal være der under prosessen,, men at det er veldig viktig at han får profesjonell hjelp i tillegg til din støtte. 

Press han litt til å gå til legen og si det ikke er en skam å søke hjelp. 

Skrevet

Vær der for han, vær sosial (kino, sport, hobby f.eks) med han, spør om kan være interessert i å snakke med lege. Fortell han at du er der for han.

Det eneste du kan gjøre er i grunn bare å være vennen hans. Det trenger ikke bare være prat, men også aktivitet. Jeg har merket at det beste i slike stunder er å en venn som rett og slett er en helt vanlig og god venn. Viktig å huske at du ikke er en psykolog.

Skrevet

Vær der som en venn.

Vær lyttende og hjelp til med å sette navn på følelser.

Vær ærlig og åpen. Bruk tid til å bare være der.

Forsøk å finne trygge steder hvor dere kan prate og evt gråte.

Legg til rette for å kunne søke hjelp i helsevesenet.

Skrevet

Vær der, spør hvordan det går og lytt til han.

Og viktigst: motivér han til å gå til legen. Om han er så langt nede at han har begynt å planlegge hvordan han skal avslutte livet sitt, trenger han behandling og hjelp, utover det du kan tilby som en god venn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...