AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #1 Skrevet 20. juli 2015 Hei, jeg skal til Roma i starten av september. Det er første gang jeg besøker byen og lurer på endel ting. For det første; bekledning, hva er greit med tanke på sommervarmen og kirkebesøk/besøk i vatikanet osv. Noen gode tips? Vi har også tenkt å kjøpe såkalte "skip the line" billetter til noen av serverdighetene, hvor er dette tryggest/best å kjøpe? Andre ting å tenke på? Anonymous poster hash: 8545b...708
Aviale Skrevet 20. juli 2015 #2 Skrevet 20. juli 2015 Til Vatikanet må du dekke skuldrene og knærne, de er veldig nøye der (egne vakter som passer på det), så vær heller for konservativ enn omvendt. Og angående varmen er jeg ikke sikker, men jeg tror ikke det er sååå varmt der i september. Lurt å ha en hatt kanskje, ellers hadde jeg kledd meg i sommerklær som passer varmen, og hvis det er veldig varmt hadde jeg tatt museumsbesøk o.l. midt på dagen. Billetter får du kjøpt på severdighetenes nettsider, bare pass på at du kjøper for riktig dag dersom billetten er datobestemt. Hvis dere vil til Vatikanmuseet er det veldig lurt å kjøpe forhåndsbillett, da jeg var der i juli var det rundt 1 km kø (!!). Man kan også få tak i billetter på nett til f.eks Colosseum også. Bare google severdigheten og "tickets" så finner du sikkert hvor du kan kjøpe de, og kjøp fra en offisiell side om du finner det. God tur!
Nort Skrevet 20. juli 2015 #3 Skrevet 20. juli 2015 Vi var i Roma utenfor høysesongene og da var det nesten ikke kø noen steder. Vi stod kanskje i ett kvarter for å komme inn på Colosseum. Husk å spise is på Giolitti! Fantastisk is!
Rosenrød Skrevet 29. juli 2015 #4 Skrevet 29. juli 2015 Vi skal på bryllupsreise til Roma i starten av september. Noen som har tips til hva vi bør se/gjøre/spise/shoppe?
Frøkensina Skrevet 29. juli 2015 #5 Skrevet 29. juli 2015 ALT Nå er det noen år siden jeg har vært så heldig å være der, men hva har du/dere lyst til å oppleve? Starten av september kan være veldig varm i Roma.
Rosenrød Skrevet 29. juli 2015 #6 Skrevet 29. juli 2015 Vet ikke! Selvfølgelig de store attraksjonene, men også bare det å sitte ned på fine steder, spise god is, herlig mat, shoppe litt osv. 1
Frøkensina Skrevet 29. juli 2015 #7 Skrevet 29. juli 2015 Vet ikke! Selvfølgelig de store attraksjonene, men også bare det å sitte ned på fine steder, spise god is, herlig mat, shoppe litt osv. Hvor lenge skal dere være der? Fantastisk god is finner du så å si over hele byen, selv om mange har sine favoritter. Jeg har aldri fått en vond is der, eller vond kaffe for den saks skyld. Mat, styr unna restaurantene midt på/rundt de største attraksjonene (som f.eks. Piazza Navona) ofte er de rett rundt hjørnet fra slike steder mye bedre. Det finnes nok haugevis av mer oppdaterte restauranttips enn jeg har, men regelen om å se hvor mange lokale spiser .feks. er god. Pantheon. Prøv å stå så nærme midten som mulig inne i Pantheon og titt opp Veldig kjent, men fortsattt et under av antikk arkitektur. Hjelp... Har bare såvidt nevnt noe og kan nok sitte her hele dagen
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #8 Skrevet 29. juli 2015 Gelato; Frigidarium i Via del Governo Vecchio, Anonymous poster hash: e2752...74b
Frøkensina Skrevet 29. juli 2015 #9 Skrevet 29. juli 2015 Gelato; Frigidarium i Via del Governo Vecchio, Anonymous poster hash: e2752...74b Baren Jonathans's Angels i kvartalet bak var morsom en gang i tiden
Safiye Skrevet 29. juli 2015 #10 Skrevet 29. juli 2015 (endret) Vatikanet er helt magiskt om kvelden, etter min mening. Dra rundt kl. 10 om kvelden til Old Bridge og kjøp en diger iskrem, og gå deretter over til vatikanet og sett dere ned ved fontenen og nyt utsikten (og isen). Endret 29. juli 2015 av Pavilion
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2015 #11 Skrevet 29. juli 2015 Jeg har bodd i Roma og mitt viktigste tips er å legge vekk kartet og gå deg vill i smågater. Den gamle delen av byen er ikke større enn at du alltids finner tilbake til landemerker eller Tiberen. Spis på steder der det er flere italienere enn turister og unngå steder med bilder av maten på menyen. Anonymous poster hash: 39f9a...9c7 2
Gjest Gjest_Piiiip Skrevet 30. juli 2015 #12 Skrevet 30. juli 2015 Å gled deg. Roma er en fantastisk by om man liker kultur, flotte bygninger, historie etc. Helt magisk!Ja kle deg fornuftig når du skal inn i Kirker. Jeg hadde alltid et sjal i veska jeg - var der når det var ganske varmt. Skjørtene gikk til over knærne.Vil du gjøre noe litt utenom de "vanlige" turist attraksjonene så kan jeg anbefale dennehttps://en.wikipedia.org/wiki/Capuchin_CryptHer var det ikke mange turister - fikk en litt creepy følelse samtidig som det faktisk var vakkert.Ellers gikk vi på måfå rundt omkring. Fikk med oss alle de store attraksjonene.KJøpte ikke billetter inn til Vatikanet, men jeg er morgenfugl så vi var der tidlig og gikk da rett inn uten å måtte stå i kø. Ta en tur opp i Kuppelen på Peters Kirken - fantastisk utsikt over byen.Ellers er det bare å nyte
Rosenrød Skrevet 30. juli 2015 #13 Skrevet 30. juli 2015 Tusen takk for mange gode tips! Men altså, bør vi besøke Vatikanet tidlig om morgenen eller sent på kvelden? Begge deler blir jo foreslått her...
Soulless Skrevet 30. juli 2015 #14 Skrevet 30. juli 2015 Det er en restaurant rett ved spansketrappene som heter Gina, hvor du kan leie med deg en ferdig fylt piknikkurv med mat, snacks, vin, teppe, bestikk etc. Ta den med dere i Borghese-parken, nyt et veldig godt måltid i flott omgivelser, og lever kurven tilbake tom. Det er et av mine favorittminner fra Roma
Soulless Skrevet 30. juli 2015 #15 Skrevet 30. juli 2015 Spis på steder der det er flere italienere enn turister og unngå steder med bilder av maten på menyen. Anonymous poster hash: 39f9a...9c7 Enig, den beste pizzaen jeg noen sinne har smakt var i gamlebyen på en restaurant som ikke hadde engelsk meny engang!
Frøkensina Skrevet 30. juli 2015 #16 Skrevet 30. juli 2015 (endret) Tusen takk for mange gode tips! Men altså, bør vi besøke Vatikanet tidlig om morgenen eller sent på kvelden? Begge deler blir jo foreslått her... Pavilion mener sikkert at det er magisk rundt St. Peterskirken på kvelden, noe jeg kan være enig i, skulpturene på "armene" rundt plassen gir meg en følelse av Roma i antikken Selve Vatikanmuseet bør du dra til før de åpner på morgenen. Endret 30. juli 2015 av Frøkensina
Frøkensina Skrevet 30. juli 2015 #17 Skrevet 30. juli 2015 Et tips som kan være ekstra romantisk på bryllupsreise: Dra til Castel Sant'Angelo og gå på cafeen på toppen. Det er inngangspenger, men det er en svært interessant og historisk bygning som først var keiser Hadrians mausoleum. Fra denne litt mer "hemmelige" cafeen er det fantastisk utsikt over Roma, Tiberen og mot Peterskirken. Dere kan jo også passe på å gå englebroen Ponte Sant'Angelo på veien dit eller tilbake.
ninuska_ Skrevet 30. juli 2015 #18 Skrevet 30. juli 2015 Vil du gjøre noe litt utenom de "vanlige" turist attraksjonene så kan jeg anbefale dennehttps://en.wikipedia.org/wiki/Capuchin_Crypt Her var det ikke mange turister - fikk en litt creepy følelse samtidig som det faktisk var vakkert. Anbefaler denne også, det var noe utenom det vanlige og spennende å oppleve. Ellers, hvis dere vil dra på shopping en dag kan jeg anbefale Euroma2 utenfor byen - det er veldig billig og bra, og det er veldig rolig selv om det er veldig stort. Liker også veldig godt Trastevere-området og Villa Farnesina er vakkert 1
Rosenrød Skrevet 30. juli 2015 #19 Skrevet 30. juli 2015 Tuuuuusen takk for supre tips, nok en gang! Disse stedene skal definitivt testes ut!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå