Gjest Anonymous Skrevet 8. september 2004 #21 Del Skrevet 8. september 2004 En cavalier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lee Skrevet 9. september 2004 #22 Del Skrevet 9. september 2004 Det var da voldsomt som du henger deg opp i dette da, både her og i en anne tråd ser jeg Det må da for guds skyld være lov til å skrive at man syns det er en herlig rase!! Ja, jeg hang meg litt oppi det. Ikke fordi det ikke er lov til å skrive at det er en hærlig rase, bare fordi jeg synes det var et tåpelig argument. Ettersom dette er et diskusjonsforum, så regner jeg med at det er lov å utrykke sine meninger? (Så sant man ikke overskrider reglene.) Og om jeg uttrykker samme mening i en lignende tråd, er det et problem? Dette er vel ikke et kaffeslabberas hvor vi alle må jatte med hverandre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aline Skrevet 9. september 2004 #23 Del Skrevet 9. september 2004 ønsker du en stor hund? en liten hund? en hund som trenger mye pelsstell eller lite pelsstell? har du mye eller lite tid å bruke på å jobbe med hunden? Selv kommer mest sannsynlig min første hund til å være en korthåret dachs. Jeg bor i byen og har ikke allverdens plass å boltre meg på, er heller ikke typen som løper eller sykler mye rundt i skog og mark, men elsker å gå lange turer. korthåret dachs trenger lite pelsstell, trives som "kosehund" så lenge den får gått bra og blir stimulert både med selskap og turer. Om de får gå i ett "passe" tempo (ikke løpe i lange tider) så kan de være en ypperlig turkamerat for lange turer både i skog og mark og ellers. men hva slags rase kommer an på hva du ønsker ut av "forholdet". www.canis.no (tror jeg det er) har en rasesøker, der kan du plotte inn hva du søker etter, også kommer den med forslag til rase og beskrivelse av disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lee Skrevet 9. september 2004 #24 Del Skrevet 9. september 2004 Selv skriver du jo bare dette om hunderasen du nevner: Grunnen til at jeg ikke skrev mer om rasen var fordi jeg ikke anbefaler den som førstegangshund. Da er det kanskje ikke nødvendig å utdype? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lee Skrevet 9. september 2004 #25 Del Skrevet 9. september 2004 Jeg har hørt at jack Russel krever utrolig mye mosjon og aktivitet rundt seg. Mulig jeg husker feil...?! Dette har jeg også lest. Mener jeg har lest flere steder at dette ikke akkurat anbefales som en førstegangshund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Labanen Skrevet 9. september 2004 #26 Del Skrevet 9. september 2004 jeg ønsker en aktiv hund takk for svarene :-) Det er forskjell på å ha en hund som trives med aktivitet og en aktiv hund. Førstnevnte kan være med på laaange turer og er stort sett mer enn nok for de aller fleste. En aktiv hund er stort sett alt for slitsomt!! Har nabo med Jack Russel, har passet den endel - og den er vannvittig slitsom og krevende, mas og kjas hele tiden. Har sett endel fine JRT i hestemiljøet, men der får de jo løpe rundt i stallen i timesvis og være med på laaange rideturer osv, så det passer godt. Som gårdshund er de sikkert også bra, men ikke som leilighetshund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maki Skrevet 9. september 2004 #27 Del Skrevet 9. september 2004 Ok Bor på gård nå, men skal jo flytte ut i leilighet, så kanskje når vi skal over ta gåren da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nessi Skrevet 9. september 2004 #28 Del Skrevet 9. september 2004 En ting er at Jack Russell Terrieren trenger mye mosjon og aktivitet, en helt annet at det er en veldig stri rase. Du skal være innstillt på å jobbe mye med hunden og må være innstillt på å få et meget sta "barn". Er vel forskjell på invividene i denne rasen også, men dette er min erfaring. Vi samtidig få si at jeg digger rasen. Hadde en omplasseringshund et par år (fikk den da den var 11 år) og jeg har aldri før sett en hund med så mye persolighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brudulja Skrevet 9. september 2004 #29 Del Skrevet 9. september 2004 Unnskyld at jeg ødelegger tråden, men må bare få lov til å svare Lee... Ja, jeg hang meg litt oppi det. Ikke fordi det ikke er lov til å skrive at det er en hærlig rase, bare fordi jeg synes det var et tåpelig argument. Greia her var jo at jeg faktisk hadde argumentert i innlegget og avsluttet med å si at det var en herlig rase. Det du gjør er å sitere denne siste linjen, og det syns jeg var tåpelig gjort. Virker som du prøver å finne noe du kan kverulere med. Ser ikke vitsen med det... Men for all del lov å være uenig. Men det var ikke det det her dreide seg om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Xavia Skrevet 9. september 2004 #30 Del Skrevet 9. september 2004 Jeg digger også Jack Russel! Synes de er skikkelige tøffe. Men jeg har insett at det nok ikke er en rase for meg/oss. Vi har nå en rolig, bedagelig AmStaff, og en sånn propell av en JR, hadde ikke helt passet inn hos oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 9. september 2004 #31 Del Skrevet 9. september 2004 Hvilken rase som passer for hver enkelt har mye mer med hva man ønsker å bruke hunden til, enn om det er den første eller andre hunden man har. Jeg mener også at en person som har vokst opp med hund som regel ikke trenger å ta så mye hensyn til dette, siden man da har erfaring med hund. Første hunden til meg og sambo som voksne er en amstaff, men siden vi begge har hatt hund hele livet så regner vi oss ikke som førstegangseiere. Hvilke hunder som kan bli ett problem som første hund avhenger jo også av hva utfordringen med den rasen er. Feks med amstaffen så er utfordringen at man må være konsekvent og staere enn hunden sin. Og er man en slik person så har hunderfaring mindre med saken og gjøre, og amstaffen er en av de enkleste hundene jeg har vært borti, på alle andre punkter. For meg ville feks ett tidkrevende pelsstell eller ett høyt aktivitetsbehov vært en mye større utfordring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turid Skrevet 9. september 2004 #32 Del Skrevet 9. september 2004 Cavalier er en deilig hunderase - glade og vennlige hunder. Små hunder, men utrolig aktive og fine turkamerater. http://home.online.no/~magiccha/ Turid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holly Hobbie Skrevet 9. september 2004 #33 Del Skrevet 9. september 2004 Vil slaa et slag for blandingshunder jeg, selv om de selvsagt er like mangfoldige som renrasete dyr! Men man kan finne noen utrolig fine eksemplarer, ofte har de bra helse ogsaa. Mamma og pappa skaffet seg en blandingshund i fjor, en miks mellom border collie, lundehund og mellomschnauzer. En helt herlig hund! Av renrasede hunder vil jeg foreslaa labrador (hvis dere har tid til aa mosjonere en del), den har kjempebra gemytt. Ellers synes jeg Wheaten Terrieren er nydelig! Bearded Collien er ogsaa fin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå