AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #21 Skrevet 19. juli 2015 Det jeg alltid har lurt på er hvorfor det er så mye verre med en stemor enn med en stefar. Har det til gode å høre at mor klager over barnets stefar.Anonymous poster hash: e8dc0...d0e 4
Gjest Mythic Skrevet 19. juli 2015 #22 Skrevet 19. juli 2015 I vår familie brukes aldri "ste" eller "bonus" i denne sammenheng. Spør noen er titlene til de som "deiset innom senere" fornavn eller f.eks "fars venninne". Dette for å understreke at den "nye" ikke har noen rolle eller relasjon med barnet. Ordet "stemor" er uhørt da det impliserer at personen skulle ha en slags morsrolle. Hos oss er det fullstendig uaktuelt.Anonymous poster hash: c46ba...c36 Du er jo nettopp en sånn TS sikter til. Selvfølgelig vil far/mors nye partner ha en rolle og en relasjon til barna, noe annet ville jo vært aldeles hårreisende. Blir man sammen med noen med barn fra før, tar man hele pakka. Blir man samboer/gift med noen med barn fra før, har man så klart både en rolle og en relasjon til barna. Noe annet fungerer jo ikke. Og selv om du misliker det aldri så mye, så har jo den nye personen en morsrolle. Hva i all verden er galt med at barna dine har et godt forhold til et annet voksent menneske? Hadde det vært bedre om fars nye kjæreste var persona non grata, og at hun behandlet barna likegyldig og dårlig?
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #23 Skrevet 19. juli 2015 Blir ei mor byttet ut pga far er utro, og finner ny dame, ja da blir alle bitre. Dette er stygt gjort. Skal ikke gå utover barna, men det gjør det pga: mor er lei seg, kjærlighetssorg, mistet mannen i sitt liv, ei annen dame har tatt over morens plass, mannen er forelsket i ny. Selvsagt blir alle forlatte kvinner bitre da. Det er da helt forstålig! Anonymous poster hash: 9b915...256 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #24 Skrevet 19. juli 2015 Stemte og biomødre kan være noen troll. 1. Stemor ble gravid. Da tømte barnas soverom. Et til det nye barnet,så skulle hun ha et som besøksreiser til sin mor.Hun var mye på besøk.Hun mente at ungene kunne komme på dag,og dra på kvelden. De bodde i nærheten.ungene skulle ikke være med de på ferie,for de hadde ferie med mor og stefar. De hadde ikke ungene en jul,ikke en julemiddag, for da skulle hennes fam være der. I dag er hun skilt fra faren. 2 Far vil lage bursdag til barnet.sammen med stemor.De bor i nærheten av mor.ingen i fam har problemer med å omgås. Mor protesterer.Den skal være hjemme hos henne,med hennes fam.ikke en gang får far lage. Hva er galt med at far lager?maktsyke damer.ødelegger for ungene med åpne øyneAnonymous poster hash: 72f2f...2b2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #25 Skrevet 19. juli 2015 Jeg tror stemødre, stefedre og foreldre som etablerer seg på nytt er uendelig naive og selvsentrerte når de tror at den andre foreldrene skal legge til rette for at deres liv i nyfamilien skal gå greit. Hvorfor skal de det? De deler ikke de nyforelskedes oppfatning av at konstellasjonen er den beste for barnet overhodet. Jeg syns det negative og problematiserende synet på barna som den ene tråden etter den andre her viser, beviser at mor (og far) har gode grunner til å være bekymret over hvordan barna har det i sine nye familier med sine nye steforeldre. Det har ikke slått deg og andre som liker svaret ditt at det er barnet det handler om. Hvorfor i all verden skal ikke mor legge til rette for ny partner i forhold til barna? Det må være i alles interesse at barna har det bra når de er hos far og stemor. Det er jo ikke for den nye partneren til far mor skal legge til ting rette, selv om enkelte trenger å lære å oppføre seg voksent, men for barna. Og hvorfor mener du det er egoistisk å forvente at mor samarbeider? Det er nettopp slike holdninger du viser som forsurer og vanskeliggjør et sunt miljø for barna. Anonymous poster hash: b05ff...a06 4
Gjest Mythic Skrevet 19. juli 2015 #26 Skrevet 19. juli 2015 Blir ei mor byttet ut pga far er utro, og finner ny dame, ja da blir alle bitre. Dette er stygt gjort. Skal ikke gå utover barna, men det gjør det pga: mor er lei seg, kjærlighetssorg, mistet mannen i sitt liv, ei annen dame har tatt over morens plass, mannen er forelsket i ny. Selvsagt blir alle forlatte kvinner bitre da. Det er da helt forstålig! Anonymous poster hash: 9b915...256 Ja, det er forståelig. Likevel skulle en tro at alle mødre ønsker det beste for barna sine, uavhengig av om far var utro eller ikke. Det er IKKE til barnas beste å bli brukt som maktmiddel, brekkstang eller kasteball mellom bitre foreldre.
xinnia Skrevet 19. juli 2015 #27 Skrevet 19. juli 2015 Selvfølgelig vil man som mor at barna skal ha det så bra som mulig hos sin far, men det er jo først og fremst hans ansvar- og drar han inn ny dame, vel da ligger hovedansvaret på de 2, at de legger til rett så det blir gjort til beste for barna,..
Christina82 Skrevet 19. juli 2015 #28 Skrevet 19. juli 2015 Jeg er både mor og stemor, vi har ingen problemer, og jeg har heller aldri tråkket mor på tærne. Vi har et godt forhold:) 1
Gjest Mythic Skrevet 19. juli 2015 #29 Skrevet 19. juli 2015 Selvfølgelig vil man som mor at barna skal ha det så bra som mulig hos sin far, men det er jo først og fremst hans ansvar- og drar han inn ny dame, vel da ligger hovedansvaret på de 2, at de legger til rett så det blir gjort til beste for barna,.. Men det er da fortsatt til det beste for barna å ha et godt forhold til fars nye dame.
xinnia Skrevet 19. juli 2015 #30 Skrevet 19. juli 2015 Men det er da fortsatt til det beste for barna å ha et godt forhold til fars nye dame. Selvfølgelig- men det er ikke mor's ansvar.. det ligger jo på den nye dama og far i hovedsak, mener jeg
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #31 Skrevet 19. juli 2015 Må først poengtere at jeg ikke er stemor og ikke er av disse som mener at mor og far er alt i universet... Men - jeg har en slags forklaring på hvorfor disse bitre mødrene øser ut av seg "stemorshat". Har nemlig vært der selv, og ser nå hvor tåpelig det var. Jeg var slik selv av en eneste grunn, og det var sjalusi (selv om det var jeg som avsluttet forholdet). Jeg var redd for at barna mine skulle bli en del av en ny "Big Happy Family" hvor jeg som mor ble glemt. Jeg var rett og slett livredd, og dette gikk utover den nye til min eks. I dag er jeg etablert på nytt og har et flott forhold til eksens dame (mye bedre forhold til henne enn til eksen min). Så, uten at jeg kjenner historien bak disse bitre damene så tror jeg faktisk at alle som en er sjalu (eller er redd for å bli det).... Anonymous poster hash: 6602c...a6c 3
Gjest Mythic Skrevet 19. juli 2015 #32 Skrevet 19. juli 2015 Selvfølgelig- men det er ikke mor's ansvar.. det ligger jo på den nye dama og far i hovedsak, mener jeg Mor har et ansvar ved å være raus og se positivt på situasjonen. Hvis mor saboterer og stikker kjepper i hjulene, prøver å straffe far gjennom barna, og generelt være vanskelig å ha med å gjøre, blir det ikke så lett for noen av de andre partnene.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #33 Skrevet 19. juli 2015 Dersom dere bitre mødrene ikke ønsker stemor til barna deres, så kanskje dere burde greid å holde på familien da. Anonymous poster hash: f713b...f8e
Peter007 Skrevet 19. juli 2015 #34 Skrevet 19. juli 2015 Her inne er det mange av dere. Er selv biomor og stemor, og skjønner rett og slett ikke hvorfor dere legger så mye hat i mot far og hans livspartner. Hvorfor ønsker dere i så stor grad å styre far og stemors hjem? Hvorfor bruker dere ikke fritiden på å kose dere? Hvorfor ønsker dere ikke at deres barn skal ha det bra og trives i fars hjem? Er det så grusomt at barnet har en til voksen som gir oppmerksomhet? Er det virkelig så krise at far og hans familie gjør ting annerledes en du selv? Utgjør det uopprettelig skade på barnet? Kan dere bitre biomødre der ute gå litt inn i dere selv og finne ut hvem dere tenker på, barnet eller dere selv?!Anonymous poster hash: 134bb...b5f Takk for et flott innlegg.
Gjest O.G. Skrevet 19. juli 2015 #35 Skrevet 19. juli 2015 Jeg tror stemødre, stefedre og foreldre som etablerer seg på nytt er uendelig naive og selvsentrerte når de tror at den andre foreldrene skal legge til rette for at deres liv i nyfamilien skal gå greit. Hvorfor skal de det? De deler ikke de nyforelskedes oppfatning av at konstellasjonen er den beste for barnet overhodet. Jeg syns det negative og problematiserende synet på barna som den ene tråden etter den andre her viser, beviser at mor (og far) har gode grunner til å være bekymret over hvordan barna har det i sine nye familier med sine nye steforeldre. Enig, trådene på KG vitner om at mange er dårlige foreldre (og steforeldre).
Lou Salome Skrevet 19. juli 2015 #36 Skrevet 19. juli 2015 Jeg mener ikke det er riktig å motarbeide stemor/far, og gjøre livet vanskelig for dem. Det er som regel ikke til barnets beste. Men jeg mener det et naivt å tro at man er enig i hva som er barnets beste, og det er naivt og ganske egoistisk å tro at det som er best for stemor/far automatisk et best for barnet. Her har man en far og mor som nødvendigvis har vært så uenige at de har gått fra hverandre, en stemorrolle som er svært vanskelig (som alle disse trådene her indikerer), det virker som far og stemor ofte et uenige ang batneoppdragelse. Så forventet man at mor og stemor skal være rørende enige i hva som er det beste for barnet?
Gjest O.G. Skrevet 20. juli 2015 #37 Skrevet 20. juli 2015 (endret) Det jeg alltid har lurt på er hvorfor det er så mye verre med en stemor enn med en stefar. Har det til gode å høre at mor klager over barnets stefar.Anonymous poster hash: e8dc0...d0e Jenter med stefedre har ofte en kikker i huset, de føler seg seksuelt utrygge. Endret 20. juli 2015 av O.G.
Gjest Petra Skrevet 20. juli 2015 #38 Skrevet 20. juli 2015 Jeg mener ikke det er riktig å motarbeide stemor/far, og gjøre livet vanskelig for dem. Det er som regel ikke til barnets beste. Men jeg mener det et naivt å tro at man er enig i hva som er barnets beste, og det er naivt og ganske egoistisk å tro at det som er best for stemor/far automatisk et best for barnet. Her har man en far og mor som nødvendigvis har vært så uenige at de har gått fra hverandre, en stemorrolle som er svært vanskelig (som alle disse trådene her indikerer), det virker som far og stemor ofte et uenige ang batneoppdragelse. Så forventet man at mor og stemor skal være rørende enige i hva som er det beste for barnet? Jeg kjenner ikke igjen så veldig mye av det du skriver. Tror ikke det er så veldig mange stemødre som forventer noe annet enn vanlig høflighet og samarbeid om barna. Tror heller ikke så mange stemødre legger seg opp i hva som er til det beste for barnet med mindre mor er helt på jordet. Konfliktene ligger ofte i at mor ikke tåler synet på stemor og omvendt på grunn av sjalusi, 2
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #39 Skrevet 20. juli 2015 Jeg kjenner ikke igjen så veldig mye av det du skriver. Tror ikke det er så veldig mange stemødre som forventer noe annet enn vanlig høflighet og samarbeid om barna. Tror heller ikke så mange stemødre legger seg opp i hva som er til det beste for barnet med mindre mor er helt på jordet. Konfliktene ligger ofte i at mor ikke tåler synet på stemor og omvendt på grunn av sjalusi, Det finnes jammen meg endel sjalu stemødre også.. Her oppfører stemoren seg til barnet mitt helt på jordet. Hun nekter eksen enhver kontakt med meg (vi har bare kontakt når det er noe som angår barnet), hun ser helst at barnet er minst mulig til faren. Barnet blir ikke invitert med i familieselskaper. Faren får ikke delta på foreldremøter sammen med meg......osv osv. Jeg konfronterte faren med hele situasjonen, og han unnskyldte henne med at hun er sjalu. Sjalu på det vi hadde og at han opplevde alt for første gang med meg, men for hun så er det hennes første gang (f.eks barnefødsel, forlovelse, bryllup). Dessverre er det barnet det går utover. Hun har absolutt ingen grunn til å være sjalu. Det er 12 år siden det ble slutt mellom faren og meg, det var jeg som gikk. 3 år etter bruddet fant jeg en fantastisk mann som jeg idag er gift med og har fått barn med. Jeg har aldri etter bruddet sett meg tilbake og angret. Så, det er ikke akkurat sånn at jeg vil ha eksen tilbake. Hennes sjalusi er fullstendig irrasjonel. Anonymous poster hash: 71021...601
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #40 Skrevet 20. juli 2015 Her inne er det mange av dere. Er selv biomor og stemor, og skjønner rett og slett ikke hvorfor dere legger så mye hat i mot far og hans livspartner. Hvorfor ønsker dere i så stor grad å styre far og stemors hjem? Hvorfor bruker dere ikke fritiden på å kose dere? Hvorfor ønsker dere ikke at deres barn skal ha det bra og trives i fars hjem? Er det så grusomt at barnet har en til voksen som gir oppmerksomhet? Er det virkelig så krise at far og hans familie gjør ting annerledes en du selv? Utgjør det uopprettelig skade på barnet? Kan dere bitre biomødre der ute gå litt inn i dere selv og finne ut hvem dere tenker på, barnet eller dere selv?!Anonymous poster hash: 134bb...b5f Godt innlegg, og mange av de som svarer understreker jo virkelig at du har et poeng. Jeg har også en god mix av egne barn og hans barn, og det ville være direkte latterlig om våre husregler og metoder som familie ikke skulle inbefatte hele flokken. Eksen her har aldri lagt seg opp i hvordan vi gjør det, og det har skapt trygghet og forutsigbarhet å få fungere som god omsorgsperson for alle. Men jeg er lite imponert over dem som legger seg opp i alt fra hva en skal kalles, til å gå i fistel om far har valt å likestille ny partner i daglige omsorgsoppgaver. Bitterheten og sjalusien som ligger bak slik oppførsel som du beskriver her, er vond å måtte forholde seg til for mange barn. Anonymous poster hash: d4a5f...2d7 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå