Gjest Geitebukk Skrevet 20. juli 2015 #21 Skrevet 20. juli 2015 Det begynte å ta av på begynnelsen av 2000-tallet. I 2004/05 sa veldig mange oppdrettere til valpekjøperne sine at de måtte kjøpe bur så de ble husrene, og for at de skulle føle seg trygge i sine små huler når de var alene hjemme... En trend plukket opp fra USA. Dessverre. Vanvittig opplegg, så her går folk rundt og tror de gjør hunden sin en tjeneste ved å lukke dem inn i bur med minimal bevegelse- det må da finnes nok av forskning som beviser motsatt? verden vil jammen bedras! Mine hunder har aldri og kommer aldri til å bli lukket inne, da ofrer jeg heller et par tøfler eller noen dørlister i valpetiden, kan man ikke det bør man revurdere sitt egoistiske ønske om hund. Trodde folk var mer oppegående, men hva vet vel en bonde om livet i byen! 3
Portvinpiken Skrevet 20. juli 2015 #22 Skrevet 20. juli 2015 Vanvittig opplegg, så her går folk rundt og tror de gjør hunden sin en tjeneste ved å lukke dem inn i bur med minimal bevegelse- det må da finnes nok av forskning som beviser motsatt? verden vil jammen bedras! Mine hunder har aldri og kommer aldri til å bli lukket inne, da ofrer jeg heller et par tøfler eller noen dørlister i valpetiden, kan man ikke det bør man revurdere sitt egoistiske ønske om hund. Trodde folk var mer oppegående, men hva vet vel en bonde om livet i byen! Det er vel litt som at vi har blitt vant med å ha fugler i bur... Vi må ikke glemme at ofte er det oppdretter og veterinærer (og hundetrenere) det veldig mange folk tror er fakta og dermed en sannhet i sitt fulle. Så så lenge dette har fått en så god grobunn så tror jeg det er vanskelgi å få det bort. Litt som den gamle skolen med dominans og fysisk straff. Jeg tror noe av grunnen er at mange i dag ønsker en quick fix på alt. Vi har blitt utålmodige og klarer ikke vente på noe. Alt må skje NÅ. Div. hundeprogram har jo frontet quik fix en stund også. Amerikanerene (og europeerne) elsker jo effektivitet, så da er ofte løsningen å sette de i bur så de blir bedre... Trist men sant. Jeg personlig tror hunder er på god vei til å bli burdyr som mange andre av våre kjæledyr. Men "heldigvis" ser vi også en trend hvor folk etterspør råd fordi hundene nå har blitt uselvstendige, takler ikke være alene etc etc. og noen ønsker faktisk råd om hvordan man kan venne hunden til å IKKE være i bur. Og da er det jo noe galt, når det blir et arbeid. Det begynner å bli litt forskning på området nå (selvom jeg synes det er unødvendig å bevise at ingenting levende foretrekker å bli låst inne...). Men dette er jo relativt nytt, så vi begynner kun å se bi-virkningene nå. Og jeg kan love deg at vi ser de! I hvertfall i mitt fagmiljø og vi som driver med konsultasjoner, atferd og kurs. Forskningen er helt i startgropen og det er i USA og Tyskland noen har begynt. 4
Gjest Geitebukk Skrevet 21. juli 2015 #23 Skrevet 21. juli 2015 Det er vel litt som at vi har blitt vant med å ha fugler i bur... Vi må ikke glemme at ofte er det oppdretter og veterinærer (og hundetrenere) det veldig mange folk tror er fakta og dermed en sannhet i sitt fulle. Så så lenge dette har fått en så god grobunn så tror jeg det er vanskelgi å få det bort. Litt som den gamle skolen med dominans og fysisk straff. Jeg tror noe av grunnen er at mange i dag ønsker en quick fix på alt. Vi har blitt utålmodige og klarer ikke vente på noe. Alt må skje NÅ. Div. hundeprogram har jo frontet quik fix en stund også. Amerikanerene (og europeerne) elsker jo effektivitet, så da er ofte løsningen å sette de i bur så de blir bedre... Trist men sant. Jeg personlig tror hunder er på god vei til å bli burdyr som mange andre av våre kjæledyr. Men "heldigvis" ser vi også en trend hvor folk etterspør råd fordi hundene nå har blitt uselvstendige, takler ikke være alene etc etc. og noen ønsker faktisk råd om hvordan man kan venne hunden til å IKKE være i bur. Og da er det jo noe galt, når det blir et arbeid. Det begynner å bli litt forskning på området nå (selvom jeg synes det er unødvendig å bevise at ingenting levende foretrekker å bli låst inne...). Men dette er jo relativt nytt, så vi begynner kun å se bi-virkningene nå. Og jeg kan love deg at vi ser de! I hvertfall i mitt fagmiljø og vi som driver med konsultasjoner, atferd og kurs. Forskningen er helt i startgropen og det er i USA og Tyskland noen har begynt. Bra og opplysende skrevet! Jeg håper du ikke gir opp ig fortsetter å opplyse folk om hva slags traumer de utsetter sin beste venn for. Jeg håper dyrevernsorganisajone setter inn større press på myndighetene slik at denne nymotens galskap stopper en gang for alle. Så til mattilsynets nye restriksjoner, jeg kan ikke se at det finnes store nok bur til de større rasene som oppfyller kravet om bevegelighet? Helt enig ned deg når det kommer til forskning, det burde ikke være nødvendig da forskningen om bevegelse for dyrevelferd er slått fast for lenge siden. Her på gården har vi 4 hunder, 2 av hundene deltar aktivt i driften av gården, den tredje gidder ikke og får slippe og den fjerde plukket jeg opp fra det lokale vetrinærkontoret . Denne hunden skulle avlives fordi den var engstelig og slet med seperasjonsangst. Veterinær spurte om ikke vi hadde mulighet til å ta oss av den siden den stort sett hadde tilbragt tiden sin i bur og var tydelig stresset. Eieren stolte ikke på den da den var engstelig rundt mennesker. Vi var skjønt enige om at dette i utgangspunktet antagelig var en meget uheldig og ulykkelig hund, med et broket lynne. Jeg tok henne med hjem , satt buret på låven. Hun var redd for mennesker og krympet seg bare jeg klødde meg i hodet, så dette med dominering har jeg også meninger om i likhet som deg. Dette er 2 år siden, denne hunden er ikke til å kjenne igjen- kommer det folk løper hun dem i møte og ønsker dem velkommen, tar med ballen sin i tilfelle de gidder å kaste den.., hun elsker alle, både dyr og mennesker og seperasjonsangsten er som blåst bort. Jeg synes hun er et klassisk eksempel! Ellers legger hundene seg til å sove før meg på kvelden, og ingen av dem ligger på samme sted som de sovnet. Frie hunder er glade hunder! 2
Wildstar Skrevet 21. juli 2015 #24 Skrevet 21. juli 2015 Hvordan noen kan tro at å ha en valp alene så mange timer av gangen, og att og med i bur, er for meg totalt uforståelig. Hvorfor har du fått deg valp når dere helt åpenbart ikke har tid til det en valp krever? Får helt vondt av valpen... 3
Jeane Skrevet 21. juli 2015 #25 Skrevet 21. juli 2015 Det begynner å bli litt forskning på området nå (selvom jeg synes det er unødvendig å bevise at ingenting levende foretrekker å bli låst inne...). Men dette er jo relativt nytt, så vi begynner kun å se bi-virkningene nå. Og jeg kan love deg at vi ser de! I hvertfall i mitt fagmiljø og vi som driver med konsultasjoner, atferd og kurs. Forskningen er helt i startgropen og det er i USA og Tyskland noen har begynt. Kan du fortelle litt om hva slags tilfeller du ofte opplever gjennom jobben som har tatt skade av burbruk? Er det vanskelig å rette opp i problemer som har oppstått på grunn av burbruk? Jeg synes mattilsynet har gitt oss et viktig verktøy ved å gå ut med de nye retningslinjene. Det betyr at hver gang noen foreslår bur, spesielt på nett, så kan man si at det ikke er greit å oppfordre til brudd på mattilsynets retningslinjer ang. dyrevelferd. Det er viktig! Før så har debatten rundt bur handlet om at noen sier "ja, det er skadelig og slemt med burbruk," mens andre parten sier "nei, det er det ikke, og din mening er ikke mer relevant enn min." Dette har endret seg, for nå har faktisk mattilsynet vært tydelig på hva som er greit og hva som ikke er det.
N.Tonks Skrevet 21. juli 2015 #26 Skrevet 21. juli 2015 Du har ikke mulighet til å ha den på et begrenset område da? Vi har åpent bur til vår, på kjøkkenet, hvor han er når vi er ute.. Sover i buret, har leker og bamser, tilgang til vann ol. Eventuelt få familie/venner til å ha den på de dagene hvor du har såpass lange vakter?
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #27 Skrevet 21. juli 2015 Du har ikke mulighet til å ha den på et begrenset område da? Vi har åpent bur til vår, på kjøkkenet, hvor han er når vi er ute.. Sover i buret, har leker og bamser, tilgang til vann ol. Eventuelt få familie/venner til å ha den på de dagene hvor du har såpass lange vakter? Er buret stor nok ift hva som er lov da? Anonymous poster hash: ea333...a3e
N.Tonks Skrevet 21. juli 2015 #28 Skrevet 21. juli 2015 Er buret stor nok ift hva som er lov da? Anonymous poster hash: ea333...a3e Jeg vet ikke hva loven sier, ikke satt meg inn i den da han har mer enn nok stort bur for den lille hundekroppen på 7 kg og buret står åpent, som jeg nevnte, så når han rører på seg så går han da ut av buret
Jeane Skrevet 21. juli 2015 #29 Skrevet 21. juli 2015 Jeg vet ikke hva loven sier, ikke satt meg inn i den da han har mer enn nok stort bur for den lille hundekroppen på 7 kg og buret står åpent, som jeg nevnte, så når han rører på seg så går han da ut av buret Hvis hunden er 7 kg går jeg ut i fra at den ikke har mankehøyde over 40 cm. Da sier mattilsynet at ingen av sidene (burveggene) skal være kortere enn 1 meter dersom døren er stengt. Er det åpent, så regnes det ikke som burbruk; da er det en hule for hunden som den selv kan velge å gå ut og inn av. 1
N.Tonks Skrevet 21. juli 2015 #30 Skrevet 21. juli 2015 Hvis hunden er 7 kg går jeg ut i fra at den ikke har mankehøyde over 40 cm. Da sier mattilsynet at ingen av sidene (burveggene) skal være kortere enn 1 meter dersom døren er stengt. Er det åpent, så regnes det ikke som burbruk; da er det en hule for hunden som den selv kan velge å gå ut og inn av. Døren er aldri stengt så den er jo grei
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #31 Skrevet 21. juli 2015 Jeg vet ikke hva loven sier, ikke satt meg inn i den da han har mer enn nok stort bur for den lille hundekroppen på 7 kg og buret står åpent, som jeg nevnte, så når han rører på seg så går han da ut av buret Å ja, men da er den jo ikke bur som sådan. Forstår ikke hvorfor folk kaller det å være i bur når døren står åpen!?? Da er det jo bare en liggeplass. Merkelige greier. Anonymous poster hash: ea333...a3e 2
N.Tonks Skrevet 21. juli 2015 #32 Skrevet 21. juli 2015 Å ja, men da er den jo ikke bur som sådan. Forstår ikke hvorfor folk kaller det å være i bur når døren står åpen!?? Da er det jo bare en liggeplass. Merkelige greier. Anonymous poster hash: ea333...a3e Jeg sa åpent bur, for å fortelle at vi bruker et faktisk bur. Beklager at jeg forvirret deg med de merkelige greiene.
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #33 Skrevet 21. juli 2015 Jeg sa åpent bur, for å fortelle at vi bruker et faktisk bur. Beklager at jeg forvirret deg med de merkelige greiene. Nei, da bruker dere jo ikke bur. Når folk sier de bruker bur så betyr det at de har hunden sin inni buret og lukker døra. Dere har et bur som hunden bruker som liggeplass fordi det er åpent. Anonymous poster hash: ea333...a3e 1
N.Tonks Skrevet 21. juli 2015 #34 Skrevet 21. juli 2015 Nei, da bruker dere jo ikke bur. Når folk sier de bruker bur så betyr det at de har hunden sin inni buret og lukker døra. Dere har et bur som hunden bruker som liggeplass fordi det er åpent. Anonymous poster hash: ea333...a3e Ja, da blir det riktig:) Var bare et tips til den som startet tråden:)
AnonymBruker Skrevet 21. juli 2015 #35 Skrevet 21. juli 2015 Til overskriften: Nei!Anonymous poster hash: 2eea9...aa5
Jeane Skrevet 21. juli 2015 #36 Skrevet 21. juli 2015 Døren er aldri stengt så den er jo grei Jeg så det, jeg ville bare informere. Du trenger ikke å føle deg truffet i burdebatter, da til og med mattilsynet har skrevet tydelig at dersom buret er åpent så hunden kan komme og gå som den vil, så regnes det som en hule. 1
Portvinpiken Skrevet 21. juli 2015 #37 Skrevet 21. juli 2015 Kan du fortelle litt om hva slags tilfeller du ofte opplever gjennom jobben som har tatt skade av burbruk? Er det vanskelig å rette opp i problemer som har oppstått på grunn av burbruk? Jeg synes mattilsynet har gitt oss et viktig verktøy ved å gå ut med de nye retningslinjene. Det betyr at hver gang noen foreslår bur, spesielt på nett, så kan man si at det ikke er greit å oppfordre til brudd på mattilsynets retningslinjer ang. dyrevelferd. Det er viktig! Før så har debatten rundt bur handlet om at noen sier "ja, det er skadelig og slemt med burbruk," mens andre parten sier "nei, det er det ikke, og din mening er ikke mer relevant enn min." Dette har endret seg, for nå har faktisk mattilsynet vært tydelig på hva som er greit og hva som ikke er det. Det vanlige er et forhøyet stress pga mistrivsel og dårlig og for lite søvn. Det skjer det samme med hunder som med oss når vi ikke får sove så mye som vi behøver og søvnkvaliteten er dårlig. Som resultat av dette er det vanlig at hundene blir mer "umulige" og får atferdsproblemer som kan gi alle mulige slags utfall. For eksempel at de overreagerer (dette er veldig vanlig), begynner å gjøre utfall mot andre hunder (og noen ganger folk), tygger/ødelegger ting, overaktive og "umulig å håndtere" ifølge eiere og tissing/markering inne etc etc. Noen utvikler separasjonsangst i større eller mindre grad. Værste tilfellet jeg har vært bort i er en hund som skadet seg da den prøvde å grave seg ut av buret. Klør som blødde (knekt), og den hadde klart å få hodet sittende fast mellom bursprinklene. Separasjonsangsten utvikles gjerne om hunden ikke føler seg så trygg og blir enda mer utrygg og utilpass når den mister den naturlige "fluktmuligheten" som er et dypt instinkt i hunder. Det kommer selvfølgelig an på hvor lenge problemet har vart og graden av det, men i noen tilfeller kreves det veldig lang tid å få rettet det opp. Noen ganger ender det med at eier omplasserer eller avliver hunden fordi de ikke har tid/lyst/evne til å jobbe med problemet (de har skapt) i etterkant. Å endre atferd på en hund krever en god del egeninnsats og tar fra et par md til et par år. Noen blir aldre helt "bra", andre går det fint eller ok med. Èn ting er sikkert - og også veldig interessant; det er nemlig at de hundene som har atferdsproblemer blir uansette bedre etter at eier slutter å bruke bur! Det er ikke et eneste tilfelle hvor dette IKKE har hjulpet! Det er ikke noen mirakelkur, men burbruk har slik jeg ser og opplever det - ikke en eneste god ting for seg. Og jeg blir faktisk like overrasket over de positive tilbakemeldingene hver gang. En av de jeg husker best er den familien som hadde en utagerende og overstresset rottweiler hanne. Mannen i huset var av den llitt "tøffe" typen og ville gjerne vise at han hadde "kustus på bikkja". Når jeg anbefalte å slutte å bruke bur (de hadde han i bur om natten), så ringte mannen meg tilbake bare to døgn senere og fortalte at han ikke bare hadde satt buret ut i garasjen, men lagt det ut på gis bort på finn og skrevet at det buret kunne folk få gratis av han - for det hadde bare skapt problemer! Etter kun to netter hadde hunden nemlig først og fremst sovet bedre fordi den følte seg tryggere, kunne gå rundt som den ville og sove der den ville. Da ble hunden også mer opplagt og i bedre humør! :-) Og nettopp fordi jeg har jobbet med hund og atferd i snart 15 år, og sett og erfart litt av hvert - at jeg er så overbevist om at bur er en uting og bidrar til å skape flere problemer enn løsninger. Det sagt, så forstår jeg selvfølgelig at bruk av bur i bil, og i de tilfeller man av en eller annen grunn må ha hunden i bur pga dyrlegeopphold, eller fly, så forstår jeg jo at det ikke nødvendigvis er så skadelig. Det jeg hele tiden snakker om er å bruke bur som oppholdssted for hunder i hjemmet. Det synes jeg er bare trist. Ble langt dette innlegget, men det er ikke så ofte noen spør så kloke spørsmål. Jeg bruker som oftest tiden på å forsvare meg når det gjelder dette emnet :-) 4
Thalassos Skrevet 22. juli 2015 #38 Skrevet 22. juli 2015 Det vanlige er et forhøyet stress pga mistrivsel og dårlig og for lite søvn. Det skjer det samme med hunder som med oss når vi ikke får sove så mye som vi behøver og søvnkvaliteten er dårlig. Som resultat av dette er det vanlig at hundene blir mer "umulige" og får atferdsproblemer som kan gi alle mulige slags utfall. For eksempel at de overreagerer (dette er veldig vanlig), begynner å gjøre utfall mot andre hunder (og noen ganger folk), tygger/ødelegger ting, overaktive og "umulig å håndtere" ifølge eiere og tissing/markering inne etc etc. Noen utvikler separasjonsangst i større eller mindre grad. Værste tilfellet jeg har vært bort i er en hund som skadet seg da den prøvde å grave seg ut av buret. Klør som blødde (knekt), og den hadde klart å få hodet sittende fast mellom bursprinklene. Separasjonsangsten utvikles gjerne om hunden ikke føler seg så trygg og blir enda mer utrygg og utilpass når den mister den naturlige "fluktmuligheten" som er et dypt instinkt i hunder. Det kommer selvfølgelig an på hvor lenge problemet har vart og graden av det, men i noen tilfeller kreves det veldig lang tid å få rettet det opp. Noen ganger ender det med at eier omplasserer eller avliver hunden fordi de ikke har tid/lyst/evne til å jobbe med problemet (de har skapt) i etterkant. Å endre atferd på en hund krever en god del egeninnsats og tar fra et par md til et par år. Noen blir aldre helt "bra", andre går det fint eller ok med. Èn ting er sikkert - og også veldig interessant; det er nemlig at de hundene som har atferdsproblemer blir uansette bedre etter at eier slutter å bruke bur! Det er ikke et eneste tilfelle hvor dette IKKE har hjulpet! Det er ikke noen mirakelkur, men burbruk har slik jeg ser og opplever det - ikke en eneste god ting for seg. Og jeg blir faktisk like overrasket over de positive tilbakemeldingene hver gang. En av de jeg husker best er den familien som hadde en utagerende og overstresset rottweiler hanne. Mannen i huset var av den llitt "tøffe" typen og ville gjerne vise at han hadde "kustus på bikkja". Når jeg anbefalte å slutte å bruke bur (de hadde han i bur om natten), så ringte mannen meg tilbake bare to døgn senere og fortalte at han ikke bare hadde satt buret ut i garasjen, men lagt det ut på gis bort på finn og skrevet at det buret kunne folk få gratis av han - for det hadde bare skapt problemer! Etter kun to netter hadde hunden nemlig først og fremst sovet bedre fordi den følte seg tryggere, kunne gå rundt som den ville og sove der den ville. Da ble hunden også mer opplagt og i bedre humør! :-) Og nettopp fordi jeg har jobbet med hund og atferd i snart 15 år, og sett og erfart litt av hvert - at jeg er så overbevist om at bur er en uting og bidrar til å skape flere problemer enn løsninger. Det sagt, så forstår jeg selvfølgelig at bruk av bur i bil, og i de tilfeller man av en eller annen grunn må ha hunden i bur pga dyrlegeopphold, eller fly, så forstår jeg jo at det ikke nødvendigvis er så skadelig. Det jeg hele tiden snakker om er å bruke bur som oppholdssted for hunder i hjemmet. Det synes jeg er bare trist. Ble langt dette innlegget, men det er ikke så ofte noen spør så kloke spørsmål. Jeg bruker som oftest tiden på å forsvare meg når det gjelder dette emnet :-) Tusen takk for at du videreformidler dette på en ordentlig måte. Når jeg forsøker legger jeg ofte for mye følelser i det, og da blir det vanskelig å få frem poenget. Kan jeg spørre om du er atferdsterapaut eller lignende? Det er virkelig noe jeg kunne tenkt meg å jobbe med selv.
Portvinpiken Skrevet 22. juli 2015 #39 Skrevet 22. juli 2015 Tusen takk for at du videreformidler dette på en ordentlig måte. Når jeg forsøker legger jeg ofte for mye følelser i det, og da blir det vanskelig å få frem poenget. Kan jeg spørre om du er atferdsterapaut eller lignende? Det er virkelig noe jeg kunne tenkt meg å jobbe med selv. Ja jeg jobber fulltid med hund; kurs, konsultasjoner og utdanning innen hundetrening og atferd :-). En jobb jeg elsker :-)
AnonymBruker Skrevet 22. juli 2015 #40 Skrevet 22. juli 2015 Jeg synes ikke hunder skal stenges inne i bur uannsett. Og ja, jeg har hørt alle argumentene om hvor trygge de er i bur osv, det hjelper ikke. Hunder finner seg i så utrolig mye selv om det ikke er bra for dem.. og alle hunder bør kunne være trygge hjemme uten å måtte være i et bur, da får man heller avgrense plassen så de har 1-2 rom, feks ved å lukke dørere eller sette opp grinder - og jobbe med alenetrening. Med min øvde vi med økende tid alene hjemme, samtidig som vi startet med ett rom og etter hvert ga mer og mer fri tilgang til hele huset. En liten valp kan ikke rive ned grinder hvis de er satt opp ordentlig... Anonymous poster hash: 2e727...8c0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå