Gå til innhold

Hjemme alene i bur?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en valp på 16 uker. Han har vært litt hjemme alene inni mellom, dersom jeg skal på bytur så setter jeg han bare i buret de timene jeg er ute på natta. Men dersom jeg er på jobb, så har vi laget ei grind til han. Han ser ikke ut til å trives i den grinden, og bryter seg løst fra den, og er helt vill når jeg kommer hjem.

Noen ganger har han vært i bur noen timer, f.eks. dersom jeg og samboeren har overlapping ved skift, jeg har tatt en bytur med jentene osv. Det ser ut til å gå bra, han slokter kjapt og faller til ro. Han liker godt buret sitt og trives i det såvel på dagtid.

Han er nå 16 uker gammel, nesten 4 mnd. Vi har hatt han siden 9 ukers alder. Han er vill og leken, og kjempe gira når vi kommer hjem. Fremover så har jeg noen utfordringer:

Til Søndag jobber jeg natt, 23-07. Kan jeg sette han i buret 2230, og ta han ut når jeg kommer hjem igjen 0730? La han være hjemme alene i buret alle de timene?

Samt igjen, samme uke, Fredag, her jobber jeg 15-23. Kan jeg sette han i buret alle de timene også?

Han ser ikke ut til å falle til ro hjemme, når han ser meg dra. Han piper og skriker. Litt usikker hvordan jeg skal gå frem. De neste ukene så har jeg deltidsjobb, så er få ganger det kræsjer. Men etterhvert er jeg i full jobb, og det er også mannen. Da vil det kræsje mer.

Vi er forberedt på å være med hunden resten av døgnet, men jeg ser at vi gjennomsnittlig har kanskje 0-4 ganger i uken hvor han må være alene 8-10 timer. Gjennomsnittlig dreier det seg om 11 ganger de neste 6 ukene. Så er gjennomsnittlig 2 ganger i uken.

Kan vi legge han i buret da?

Vi har hatt en annen hund, men hun fikk vi i voksen alder, og kunne fint ferdes helt alene hjemme, over alt. Men den lille valpen vår nå ser ikke ut til å trives med det, og er helt vill når vi går og kommer hjem igjen - selv om det bare er for kort tid. Samtidig er jeg redd han kan skade seg.

Noen med råd? Jeg hadde to som tilbydde seg å se til valpen mens jeg var på jobb. Men de har begge trukket seg. Det er heller ikke aktuelt å dra fra jobb, da det er for lang reisevei til at jeg rekker det i lunsjen.

Anonymous poster hash: 4023a...7ec
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS HER.

Det er forøvrig en liten valp, av typen bichon havanais, så den er stort sett med over alt. følger etter meg om jeg så går på do eller skifter rom.

Og nei, den er heller ikke stuerein enda.

AnonymBruker
Skrevet

TS IGJEN

Vi har prøvd med grind, hvor han har leker, mat, ++, men bryter seg ut av den.

Buret han har er forøvrig ganske stort, og plass til sikkert 3 stk av han i den. :P Han ligger gjerne på langs og skrått på den, og går generelt inn og ut av buret gjennom hele dagen. Sover litt over alt.  Han kan endre sovestilling også, noe han gjør gjennom natta.

Forøvrig så sover han alltid hele natta gjennom. 10 timer er nok litt drøyeste laget, men han sover glatt minst 8 timer ila natta. Vi behøver aldri å lufte han på natta. Vi har ikke merket noe uhell i buret.

Mine vakter varierer mellom 8-10,5timer. på disse dagene det kræsjer. Jeg innser at 10,5 timer kan bli i vel overkant. Men de fleste er 8 timer, og med reisevei så blir han så i buret i underkant av 9 timer da.

AnonymBruker
Skrevet

Dette lurer jeg og på. Er inne på tanken på en frise eller havanais. Jeg tror hunden vil klare seg, så vil den bli vant med det etterhvert. Har du prøvd å bure inn buret? Slik at han har tilgang til buret sitt. Hvis ikke er det jo like greit å sette han i buret, hvis det er der han liker seg best. Tenker en må se ann hunden sin å hvordan den trives best

Anonymous poster hash: 49acd...ef2

Skrevet

8 - 9 timer alene i bur for en liten valp synes jeg er veldig i overkant mye!!  

I sverige så er det faktisk forbudt å ha bruke bur, og hundene skal max være alene i 6 timer.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ALTFOR mye alenetid for en så liten valp(!)

De bør helst ikke være alene mer enn maks 1-2 timer så unge, og deretter øke med 20 min per uke frem til de er rundt 10-12 mnd.

Det du skaper er en utrygg hund med separasjonsangst, blæreskader etc

Anonymous poster hash: 1bc27...1b0
  • Liker 10
Skrevet

Prøv å la han sove i buret når du er hjemme om natten, så han blir vant til det.

Mine sover fint i burene sine (omtrent samme str som din hund og ditt bur) både når vi er hjemme og ikke :) 

Men som noen sier, sett buret inn i grinden med åpen dør så velger han selv om han vil være der :)

Skrevet

Jeg synes også dette er altfor lang tid for en hund å ligge i bur. Det er også antagelig mot Mattilsynets reglement. 

Husk at en hund skal ha anledning til å bevege på seg, gå litt rundt, skifte underlag, drikke vann osv. Når min hund er alene hjemme, så sover han ca en times tid på samme sted, før han våkner, tasser over gulvet noen meter og legger seg et annet sted. Det er naturlig for dem å bevege seg i løpet av så mange timer, mye mer bevegelse enn hva man kan få i et bur.

Det var et godt forslag å sette buret med døren åpen inni grinden. Da kan han gå inn der og legge seg hvis det er der han finner roen (hvis han kun finner roen med døren igjen, så er det mer et tegn på at han blir passiv fordi det ikke er noe annet å gjøre), og ellers ha mer plass å bevege seg på.

Hvis han ikke finner roen overhodet uten bur med døren igjen, så vil jeg si det er et tegn på at han ikke har lært å være hjemme alene ordentlig. Da bør dere gå tilbake litt i treningen. 8-9 timer er uansett ganske lenge for en så liten valp å være hjemme alene.

• Liker 9
Skrevet (endret)

Jeg leste siste nummer av Hund og Fritid i går og er nesten litt sjokkert over at de i dette bladet i 2015 faktisk råder til bruk av bur i diverse sammenhenger. Det er ikke rart det er mye å gjøre for oss som jobber heltid med hund :-(. Dessverre er bur årsaken til masse problemer som senere kan oppstå. I tillegg er det selvfølgelig feil å stenge en hund i et bur - og jeg vil si spesielt når den er alene. Det er nesten oppskriften på separasjonsangst senere. For ikke å snakke om dårlig mestringsevne osv.

TS har du ikke en gang hvor hunden kan være? Og lukke døren til de andre rommene? Evt. gjøre kjøkken/gang valpesikkert for når den skal være alene?

Det finnes også flere løsninger å feste grinder osv. Denne valpen er ikke stor og sterk og det begrenset hvor mye den klarer å bryte seg ut hvis man fester en ordentlig grinn skikkelig.

Det er i tillegg altfor lenge for en liten hund å være alene hjemme synes jeg. Du må selvfølgelig regne med at den gjør fra seg inne og ikke kjefte på den av den grunn. Er den i bur vil jeg bli overrasket over om den klarer å holde seg i så mange timer, og hunder synes det er skikkelig ekkelt å gå på do der de sover.

Som Tabris forklarer så har hunder behov for å skifte liggeunderlag og gå litt rundt innmellom når de sover. De har også et behov for å kunne søke tilflukt/flytte seg dersom de blir usikre eller redde (av lyder o.l.), og denne muligheten blir borte om de blir stengt inne i bur. Ergo vil fort kunne bli et sted for dårlige assiosasjoner og man har en hund som ikke lker å være hjemme. Og DET er et kjempeproblem!!

Her ville jeg uten tvil prøvd å finne noen som kan komme å lufte hunden. Evt. satt den bort til familie eller venner som kan passe på den den lange dagen. Og som nødløsning latt den være hjemme men ikke i bur!

TS skriver at hun er redd for at valpen skal skade seg om den går fritt. Fakta er at mange hunder også har skadet seg av å prøve å komme ut av et bur. Dersom man valpesikrer godt er sjansene virkelig minimale for at de skal skade seg.

EDIT: det kommer helt sikkert de som svarer i denne tråden at burbruk ikke har vært noe problem for de osv. Mange bruker dessverre altfor mye bur. Spørsmålet er også om du er villig til å ta sjansen... dessverre kjenner jeg til altfor mange som angrer bittert.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet mange går hjem en tur i lunjstider på jobb for å lufte hunden(e). Hva med folk som har betalt matpause? Kan man bare dra fra jobb? Akkurat nå har jeg ikke betalt lunsj, så det å gå hjem i lunsjen er mitt valg (med mindre det er akutt krise). Jeg kjenner ei dame som har hatt hund hele sitt liv, hun er min kollega. Hunden hennes er vant til å være hjemme alene, som regel 8 timer men også 9 timer. Jeg tenker det går greit så lenge man bruker resten av tiden sin på hunden. Pass på at hunden har alt den trengsel løpet av tiden. De første dagene kan man jo sette opp webkamera som kan kobles til mobil, så kan man se at alt er som det skal.

Skrevet

Jeg vet mange går hjem en tur i lunjstider på jobb for å lufte hunden(e). Hva med folk som har betalt matpause? Kan man bare dra fra jobb? Akkurat nå har jeg ikke betalt lunsj, så det å gå hjem i lunsjen er mitt valg (med mindre det er akutt krise). Jeg kjenner ei dame som har hatt hund hele sitt liv, hun er min kollega. Hunden hennes er vant til å være hjemme alene, som regel 8 timer men også 9 timer. Jeg tenker det går greit så lenge man bruker resten av tiden sin på hunden. Pass på at hunden har alt den trengsel løpet av tiden. De første dagene kan man jo sette opp webkamera som kan kobles til mobil, så kan man se at alt er som det skal.

Men dette er en valp som ikke er vant med å være så mye/lenge alene.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De som har betalt pause kan ikke bare dra fra jobb. Det er derfor de har betalt matpause.

Anonymous poster hash: 622f7...5bd
Skrevet

8 - 10 timer alene for en valp på 4 mnd? Ville nok prøvd å finne noen til å lufte og/eller passe valpen. 10 timer er lenge selv for en voksen hund, synes det er nesten uforsvarlig å etterlate en så liten valp så lenge alene.
Har du mulighet for å ha valpen med i bilen? Nå er det ikke beste årstiden å ha hund i bil på, men om du har mulighet til å lufte innimellom burde det gå bra på nattevaktene dine i alle fall.

Ville i det minste sørget for en skikkelig valpegård og så sette buret inni den. Kan hende han roer seg litt om han har tilgang på buret inne i valpegrinden. 

• Liker 4
Skrevet

Prøv å la han sove i buret når du er hjemme om natten, så han blir vant til det.

Mine sover fint i burene sine (omtrent samme str som din hund og ditt bur) både når vi er hjemme og ikke :)

Men som noen sier, sett buret inn i grinden med åpen dør så velger han selv om han vil være der :)

Så hunden skal sove i buret om natten samt 8-9timer om dagen mens du er på jobb?

Unnskyld at jeg spør, men du har ikke eller vurdert undulat?

• Liker 7
Skrevet

Så hunden skal sove i buret om natten samt 8-9timer om dagen mens du er på jobb?

Uten å være kverrulant... men undulater (og andre fulger) mistrives ihvertfall i bur! De flyr jo fra land til land normalt sett.

Men jeg skjønner poenget ditt altså :-)

• Liker 5
Skrevet

Har ikke sagt den gjør det. TS jobber natt, dermed er det natt den er i buret enten hun er på jobb eller sover.

Mine er i bur om natten, ca 5-6 timer. Er en stor familie med ulike døgnrytmer, som også har forskjellige arbeidstider. Så ja, hundene lider ingen nød. De har tilbud om hver sine bur, men ligger etter eget valg heller tettere i det ene.

AnonymBruker
Skrevet

Det er altfor lenge å være alene for en liten valp. Og grunnen til at den "roer" seg i bur, er fordi den blir apatisk. Det er altfor liten plass og alfor lang tid å holde seg, og kanskje også uten tilgang på vann. Hvorfor skaffe seg hund om man skal ha den i bur 1/3 av livet dens?

Nei, sperr heller av et område der den kan være mans du er på jobb. Og prøv å få til en avtale med noen som kan gå en liten tur med den mens du er på jobb. Selv får hunden her være i stue og kjøkken, og den er sjeldent alene mer enn 4-5 timer (er mulig pga fleksibel jobb). Selvsagt må man regne med noen ødeleggelser det første året, særlig om man glemmer å rydde vekk sko, fjernkontroller, bøker og annet som er tyggbart. Men la den ha noe å tygge på, som en kong e.l. Tyggeben kan den sette i halsen, så det bør man kun gi under oppsyn. Det er bedre at noen ting blir ødelagt enn å traumatisere hunden i et bur.

Anonymous poster hash: 79e09...9dd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke sagt den gjør det. TS jobber natt, dermed er det natt den er i buret enten hun er på jobb eller sover.

Mine er i bur om natten, ca 5-6 timer. Er en stor familie med ulike døgnrytmer, som også har forskjellige arbeidstider. Så ja, hundene lider ingen nød. De har tilbud om hver sine bur, men ligger etter eget valg heller tettere i det ene.

Ja men når TS jobber natt (med valpen i bur) så må hun jo sove en del timer på dagtid og da er vel antagelig valpen også i buret. Høres ut som det blir veldig mye tid i bur for denne stakkars valpen.

Anonymous poster hash: 92015...5b3

Gjest Geitebukk
Skrevet

håper det vanker saftige bøter på dere burtilhengere når Mattilsynet tør å ta skrittet helt ut slik som i Sverige. Hund er ikke dyr som skal tilbringe tid i bur annet enn på biltur. Når ble dette egentlig på moten, noen som kan svare på det?

• Liker 3
Skrevet

håper det vanker saftige bøter på dere burtilhengere når Mattilsynet tør å ta skrittet helt ut slik som i Sverige. Hund er ikke dyr som skal tilbringe tid i bur annet enn på biltur. Når ble dette egentlig på moten, noen som kan svare på det?

Det begynte å ta av på begynnelsen av 2000-tallet. I 2004/05 sa veldig mange oppdrettere til valpekjøperne sine at de måtte kjøpe bur så de ble husrene, og for at de skulle føle seg trygge i sine små huler når de var alene hjemme...

En trend plukket opp fra USA. Dessverre.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...