Gå til innhold

Stebarn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min stemor lærte meg hvordan en ikke skal være mot sitt stebarn. Hun lærte meg mye om hvordan det er å vokse opp med å bli hatet fordi min far hadde meg fra før av. Jeg ble dyttet bort.

Jeg er i dag stemor til en nydelig jente. Jeg og far stiller likt og vi har det fantastisk alle tre sammen.

Etter å ha opplevd en 《fremmed》 har jeg innsett mye og ønsker å vise ovenfor mitt stebarn at en stemor er en person som ser på barnet som sitt eget. Samtidig er det viktig for meg at min mann og barnet får tid alene sammen. Jeg reiser gjerne vekk av og til, slik at de kan få alene tid.

For at en skal kunne starte på nytt med en ny familie, er det viktig med god kommunikasjon, samt at en steforelder har noe i livet til barnet å gjøre. Ellers vil det ikke fungere. Hadde ikke jeg og min mann hatt god kommunikasjon, eller jeg hatt lik rettigheter til meninger, ville det ikke fungert.

Anonymous poster hash: 3a98d...385

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke så lenge det bare er en venn/venninne. Men når de har vært sammen i årevis, og kanskje er gift og det er vel da man også kan bruke begrepet stemor/far. Altså om en etablert konstellasjon. Eller skal det ikke være mulig å etablere seg på nytt dersom man har feilet en gang??

Anonymous poster hash: d84ea...2f2

Selvsagt lov å etablere seg på nytt - men "den nye" har aldri rett på eller krav på rettigheter i forhold til barnet som er mors og far barn - ikke ditt!

Du bør holde deg unna.

Anonymous poster hash: 60555...342

AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt lov å etablere seg på nytt - men "den nye" har aldri rett på eller krav på rettigheter i forhold til barnet som er mors og far barn - ikke ditt!

Du bør holde deg unna.

Jo. De har krav på å bli respektert i eget hjem og være med å ta avgjørelser som angår livet deres.

Anonymous poster hash: b553e...8f8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri vært noe problem her, men mannen min og hennes mor har et godt samarbeid og det har aldri vært noen konflikter de 10 årene vi har vært sammen. 

Vi har et kjempegodt forhold og hun hører på meg som hun hører på foreldrene sine. 

Anonymous poster hash: 32547...7fb
AnonymBruker
Skrevet

Mor og far er ansvarlige for sitt barns oppdragelse.

Mors eller fars nye venninne/kjæreste passer på seg og sitt.

I forhold til et barn som allerede har to foreldre så har ikke mors eller fars nye venninne/venn overhode noe å si på det området.

Skulle tro personen har et liv.

Du bør holde deg unna.

Enten er du ute etter å provosere og fyre oppunder folk eller så er du umoden og vet lite om å være i et steforeldre-forhold.

Hvis man skal følge din logikk bør jo stemor nekte å kjøre stebarna i sin bil, nekte å lage mat til dem, nekte å rydde/vaske etter dem, nekte å vaske klærne deres og generelt sett holde seg langt unna alt som har med å bidra til felles økonomi som går til mat, ferie og andre ting som kommer stebarna til gode. Det du påstår er så fjernt at jeg klarer ikke ta deg seriøst en gang. Prøv på nytt og gjør et forsøk med å underbygge påstandene dine med mer enn bare synsing.

Anonymous poster hash: c40d5...a48

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jo. De har krav på å bli respektert i eget hjem og være med å ta avgjørelser som angår livet deres.

Det er kun mor og far som oppdrar sitt eget barn og tar avgjørelser i barnets liv.

AnonymBruker
Skrevet

Enten er du ute etter å provosere og fyre oppunder folk eller så er du umoden og vet lite om å være i et steforeldre-forhold.

Hvis man skal følge din logikk bør jo stemor nekte å kjøre stebarna i sin bil, nekte å lage mat til dem, nekte å rydde/vaske etter dem, nekte å vaske klærne deres og generelt sett holde seg langt unna alt som har med å bidra til felles økonomi som går til mat, ferie og andre ting som kommer stebarna til gode. Det du påstår er så fjernt at jeg klarer ikke ta deg seriøst en gang. Prøv på nytt og gjør et forsøk med å underbygge påstandene dine med mer enn bare synsing.

Anonymous poster hash: c40d5...a48

Fars kjæreste bør "nekte å...?" Hun bør "love å"!

Hun bør love å holde seg unna barnet, la far kjøre barnet overalt (og mor hvis far ikke kan), og far bør selv lage mattil sitt barn / eventuelt barnet gjør det Selv når det er gammelt nok.

Hadde jeg vært barnet i et slikt hjem ville jeg ha frosset bort fars kjæreste. Du bør forstå at posisjonen er i skuddlinjen.

AnonymBruker
Skrevet

Min stemor lærte meg hvordan en ikke skal være mot sitt stebarn. Hun lærte meg mye om hvordan det er å vokse opp med å bli hatet fordi min far hadde meg fra før av. Jeg ble dyttet bort.

Jeg er i dag stemor til en nydelig jente. Jeg og far stiller likt og vi har det fantastisk alle tre sammen.

Etter å ha opplevd en 《fremmed》 har jeg innsett mye og ønsker å vise ovenfor mitt stebarn at en stemor er en person som ser på barnet som sitt eget. Samtidig er det viktig for meg at min mann og barnet får tid alene sammen. Jeg reiser gjerne vekk av og til, slik at de kan få alene tid.

For at en skal kunne starte på nytt med en ny familie, er det viktig med god kommunikasjon, samt at en steforelder har noe i livet til barnet å gjøre. Ellers vil det ikke fungere. Hadde ikke jeg og min mann hatt god kommunikasjon, eller jeg hatt lik rettigheter til meninger, ville det ikke fungert.

Anonymous poster hash: 3a98d...385

Fint der det faktisk fungerer.

Husk at som oftest er det vi mødre som er barnets mor: vi ønsker ikke at hvem som helst skal være i barnets hjem foruten barnets kjære far og mor.

Vi ønsker ofte st barnet vært kun skal være med fineste kvalitet i barnets private hjem. Det vil si kun far og mor samt genetisk familie.

AnonymBruker
Skrevet

Det er kun mor og far som oppdrar sitt eget barn og tar avgjørelser i barnets liv.

Og stemor har ansvar for sitt eget liv og sitt eget hjem. Så lenge det angår hennes liv har hun noe å si. Så enkelt er det faktisk.

AnonymBruker
Skrevet

Og stemor har ansvar for sitt eget liv og sitt eget hjem. Så lenge det angår hennes liv har hun noe å si. Så enkelt er det faktisk.

Der er vi uenige.

Jeg synes det er en klar selvfølge og forutsetning at kun barnets mor og far "oppdrar" barnet i hjemmet og privat (skole og barnehage er off topic).

AnonymBruker
Skrevet

Du bør holde deg unna.

Bare for ordens skyld - jeg er ikke stemor. Jeg har likevel en "stefar" til mine barn (han har ikke egne barn). Tror ikke de ser på han som en stefar, men mer som kompis, en trygg voksenperson og fin samtalepartner. Har tar de med på turer og lignende, lager middag når jeg ikke er hjemme, kjører de hit og dit og eldstemann låner ofte bilen hans. Ville ha blitt veldig galt dersom han ikke skulle ha noe å si ift til ungene da synes jeg, når han er så involvert i deres liv. Han er jo mer tilstede i deres liv enn biologisk far.

Det er han jeg diskuterer evt problemer vedr ungene med, og selvfølgelig deles gledene med. Så dersom han skulle blitt "holdt unna" ungene, ville de nok aldri ha fått en slikt nært forhold. Så at kun mor og far har "rettigheter" ift ungene er bare tull og tøys!!

• Liker 1
Skrevet

Jeg retter dette stort sett til stemødre, siden jeg kan ikke huske å se stefedre lage mange tråder.

Jeg gjentar meg selv:

Hvilke fordeler har et barn av at en ny voksen og gjerne et par barn flytter inn?

La oss si du er en voksen med samboer og har vært det en stund. Så kommer din samboer hjem og forteller at det skal flytte inn en ny dame hos dere. Det tas som en selvfølge at du skal være glad for dette, siden du får en ny dame du kan bake med, shoppe med og gå på treningsstudio sammen med (jfr: Tenk så flott det blir å få en mor til!)  Hvis du protesterer, kanskje gråter, og sier at du vil ikke dette, så får du høre at du trasser, du er bortskjemt og at du trenger grensesetting.

Mange steforeldre tar det som en selvfølge at de beriker barnets hverdag. Det de gjør, er å endre på rutiner og komme med et nytt sett regler. Det er kostelig der hun bare flytter inn uten å kjøpe seg inn, og så begynner hun å si "Mitt hus, mine regler!"

Faren er dradd mellom å gjøre sine barn glad, og å gjøre stemoren glad. Ofte gjør han ikke noe, fordi uansett hva han gjør blir det galt. For mange menn er unnvikende og tror det skal gå bra hvis de ikke stresser med ting. For mange stemødre er utålmodige og vil ha familieidyll. De blir sinte over at mannen er så ettergivende og mener at stebarnet må taes hardt, så han/hun skjønner at stemor er en del av familien nå.

Det som skulle vært gjort, er å senke forventningene til at barna skal være lykkelige over at stemor/far kommer inn i bildet. Og å forberede de på at det kommer til å skje. Når det kommer et nytt barn i en familie, tar det 9 måneder. Det skulle gå like lang tid fra første gang barnet/barna blir fortalt at det skal flytte inn noen, til de faktisk flytter inn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Der er vi uenige.

Jeg synes det er en klar selvfølge og forutsetning at kun barnets mor og far "oppdrar" barnet i hjemmet og privat (skole og barnehage er off topic).

Igjen, enhvert voksent menneske har medbestemmelse i sitt eget liv. Om man blir fratatt denne retten er jeg ganske sikker på at det er ulovlig. Det er ikke lov med slaveri lenger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fint der det faktisk fungerer.

Husk at som oftest er det vi mødre som er barnets mor: vi ønsker ikke at hvem som helst skal være i barnets hjem foruten barnets kjære far og mor.

Vi ønsker ofte st barnet vært kun skal være med fineste kvalitet i barnets private hjem. Det vil si kun far og mor samt genetisk familie.

Hva om barnets bestemor, din egen mor har fått seg ny kjæreste. Fryser du ut denne mannen fra familien også da? Eller om din bestefar har funnet seg en ny dame, får ikke hun være med i barnets familiebursdag fordi hun er "steoldemor"?

Eller gjelder reglene dine kun en eventuell stemor til dine barn?

Anonymous poster hash: 9dce4...b02

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Respekt er noe man gjør seg fortjent til- ikke noe man kan kreve... og er det ikke barnas hjem også?

Anonymous poster hash: da3f8...55b

AnonymBruker
Skrevet

Respekt er noe man gjør seg fortjent til- ikke noe man kan kreve... og er det ikke barnas hjem også? Anonymous poster hash: da3f8...55b

Respekt går begge veier, eller mener du at stemor trenger ikke heller vise barna respekt?

Anonymous poster hash: c36b7...7e2

Skrevet

Hva om barnets bestemor, din egen mor har fått seg ny kjæreste. Fryser du ut denne mannen fra familien også da? Eller om din bestefar har funnet seg en ny dame, får ikke hun være med i barnets familiebursdag fordi hun er "steoldemor"?

Eller gjelder reglene dine kun en eventuell stemor til dine barn?Anonymous poster hash: 9dce4...b02

AB 342, jeg er litt nysgjerrig på hva du mener om dette.

AnonymBruker
Skrevet

Bare for ordens skyld - jeg er ikke stemor. Jeg har likevel en "stefar" til mine barn (han har ikke egne barn). Tror ikke de ser på han som en stefar, men mer som kompis, en trygg voksenperson og fin samtalepartner. Har tar de med på turer og lignende, lager middag når jeg ikke er hjemme, kjører de hit og dit og eldstemann låner ofte bilen hans. Ville ha blitt veldig galt dersom han ikke skulle ha noe å si ift til ungene da synes jeg, når han er så involvert i deres liv. Han er jo mer tilstede i deres liv enn biologisk far.

Det er han jeg diskuterer evt problemer vedr ungene med, og selvfølgelig deles gledene med. Så dersom han skulle blitt "holdt unna" ungene, ville de nok aldri ha fått en slikt nært forhold. Så at kun mor og far har "rettigheter" ift ungene er bare tull og tøys!!

Hvis din nye kjæreste ser barna dine mer enn barnas far høres det ut dom om dere IKKE har delt bosted med 50/50...

Hadde dere hatt 50/50 ville samarbeidet dere foreldre i mellom om barns gått mye mer smidig.

AnonymBruker
Skrevet

Eller gjelder reglene dine kun en eventuell stemor til dine barn?

Anonymous poster hash: 9dce4...b02

Absolutt, ja det stemmer / ja til alt.

Nei til bursdag.

Nei til siste spørsmålet: gjelder alle.

Skrevet

Fars kjæreste bør "nekte å...?" Hun bør "love å"!

Hun bør love å holde seg unna barnet, la far kjøre barnet overalt (og mor hvis far ikke kan), og far bør selv lage mattil sitt barn / eventuelt barnet gjør det Selv når det er gammelt nok.

Hadde jeg vært barnet i et slikt hjem ville jeg ha frosset bort fars kjæreste. Du bør forstå at posisjonen er i skuddlinjen.

Og du ville som voksen frosset ut "nye" familiemedlemmer.

Har du noen gang fått høre at begrensningen her ligger i din egen personlighet?

Mitt "stebarn" er raus, inkluderende og kjærlig. Ikke dumsnill. Du når ikke det barnet til anklene engang i emosjonell og relasjonell intelligens.

Synd du føler det truende at far skulle ha en kjæreste som hjelper barnet ditt å komme seg til trening. Er du redd for at barnet ditt skal oppdage at du ikke er den eneste i verden? Tror du ikke at du vil tåle sammenligning med selv en stemor?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...