Gå til innhold

Lommepenger tenåring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her!

Jeg kjenner at jeg gleder meg til å vise far svarene i denne tråden i kveld når vi skal diskutere dette ;) 15-åringen har fått "ubegrenset" med penger før og ringte oss kun fordi han trengte penger. Dette synes jo vi selvsagt er litt sårt, men jeg vet jo at det er vår egen feil.

Du over her som sier at jeg trakasserer mor, vet du i det hele tatt hva trakasserer betyr? Jeg skrev at jeg regner med det var en glipp fra mor at hun fortalte det til 15-åringen, i tillegg til at jeg spurte om dette er noe barna trenger/bør få vite, siden jeg strengt tatt ikke har hatt tenåringsbarn i hus før. Vi har et godt samarbeid med mor, så jeg kan for så vidt bare ta en tlf til henne og spørre om det selv siden vi ukentlig har kontakt med hverandre.

Dere som sier at mor burde betale underholdningsbidrag. Dette er vi klar over, men vi har sagt til mor at vi ikke ønsker dette. Hun har dårligere råd enn oss, i tillegg til at hun har en mann som er uten jobb. Vi trenger ikke de pengene for å overleve og har nok penger til å feriere flere ganger i året, "råd" til å spare til alle 3 ungene, til oss selv og å unne oss det lille ekstra. Mor har tidligere vært avhengig av bidraget, men har nå sagt at hun klarer seg uten. Vi har til og med tilbudt henne å betale litt "bidrag" til tross for at det nå er vi som har hovedansvaret for 15-åringen. Kall oss gjerne dumsnill, men dette er faktisk et veldig viktig menneske i 15-åringen sitt liv og vi ønsker ikke at hun skal havne i betalingsrøbbel. Som sagt så har vi alltid betalt ALT for 15-åringen selv om han har bodd hos mor, inkl klær, abo, aktiviteter, lommepenger osv.

Nå får det bli slutt på at vi skal rydde, vaske osv etter 15-åringen. Skal sette meg ned med far i kveld og sette opp en plan sammen. Håper far klarer å holde denne! Takk for svar! :)

Anonymous poster hash: 45522...c81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra jeg var ca 12 år til jeg var 15 fikk jeg 200 kr kontant hver uke som jeg selv disponerte. Fikk i tillegg alltid penger til jul og bursdag som jeg sparte. Disse pengene brukte jeg på akkurat det jeg ville. Kjøpte jeg klistremerker for 200 kr fikk jeg ikke ekstra til kinobillett, liksom. Men jeg fikk mye utenom så lenge jeg forklarte hva det var til, og hvorfor jeg trengte det. Mobil og abonnement og slikt fikk jeg utenom.

Når jeg var 16-18 fikk jeg hver mnd 2000 fast satt inn på konto (fikk bankkonto når jeg var 16). Disse disponerte jeg selv. Måtte planlegge en del og følge med på utskrift hva jeg hadde å rutte med. Fikk meg også en liten jobb når jeg var 16 der jeg jobbet annenhver lørdag hos tanten min sin bedrift. Fikk utbetalt ca 2000 kr der.

Til sammen 4000 per mnd. Da fikk jeg ikke noe utenom, med mindre det var en god grunn. Vinterklær og slikt fikk jeg utenom, men hvis det var noe dyrt jeg ønsket meg (ekstra dyr jakke/sko/e.l.) spleiset jeg med mamma.

Mamma har alltid vært opptatt av at vi skal skjønne hva penger er, hvor mye det er verdt, at man ikke kan kjøpe alt man ønsker seg, at man kan gå tom for penger osv.

Etter hvert når jeg var 17-18 fikk jeg jobbe mer, men fikk fremdeles 2000 kr hver mnd av mamma og pappa. Når jeg ble 19 var det stopp og jeg måtte klare meg med egne penger.

Nå er jeg 20 år og student. Har studielån + en ekstrajobb å leve av. Setter opp budsjett hver mnd, og har alltid råd til det jeg trenger. Kontoen er aldri tom, men så spiser jeg heller ikke ute hver dag.

Jeg har studievenner som alt første mnd var langt i minus fordi de kjøpte seg designmøbler til hybelen liksom.. De har aldri lært seg å disponere penger, bare fått litt her og der og har null oversikt over hvor mye de forbruker hver mnd.

Det er vel sånt de lærer seg etter hvert, men jeg er glad det ikke er meg som må ringe bestemor for å få satt over 200 kr til mat for å overleve til neste studielånutbetaling (som brukes på puter, kubbelys og friske roser...).

Gjør ham en tjeneste: lær ham verdien av penger, så stiller han bedre rustet når han snart forhåpentligvis skal klare seg selv.

(Og ja, det er en selvfølge å hjelpe til hjemme. Når han nå er så gammel og aldri har gjort det er det kanskje for sent å lære ham det. Skru igjen pengekrana og si han kan få bestemte beløp når han gjør bestemte oppgaver hjemme?)

Anonymous poster hash: 7d625...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...