AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #21 Skrevet 16. juli 2015 Når jeg gikk på ungdomsskolen fikk jeg summen av hva barnetrygden var i måneden, og 1500 kr på videregående. Foreldrene mine har betalt mobilregning, busskort, frisør etc. De ga meg litt ekstra hvis jeg skulle noe spesielt en måned, f. eks en hyttetur eller tusenfryd. I alle de årene jeg kan huske har jeg hjulpet til hjemme med diverse for å gjøre meg fortjent til månedslønnen. Anonymous poster hash: 56da7...a07
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #22 Skrevet 16. juli 2015 15 åringen får dekket mobilabonnement 199,- og han får klær når han trenger det. Utenom dette tjener han penger selv på å selge VG i helgene. Anonymous poster hash: f6f0e...cd8 1
enirt Skrevet 16. juli 2015 #23 Skrevet 16. juli 2015 når jeg bodde hjemme fikk jeg 200 i uka som lommepenger og klær, mat, mobilregning betalte foreldrene mine. fikk kontantkort på 200 i måneden da. Når jeg begynte på vgs så fikk jeg litt stipend også. Måtte alltid hjelpe til litt hjemme, gå ut med søpla, hente posten, rydde etter middagen osv, noen ganger støvsuge. Er glad jeg ikke fikk for mye penger fordi da hadde jeg ikke klart meg nå. Nå er jeg 18 år, bor alene, skal begynne på siste året på vgs til høsten og har deltidsjobb og jeg klarer å betale alt av regninger og ha det godt økonomisk fordi jeg ble lært til det. Så syntes det er viktig å ikke gi for mye fordi da går det rett i dass når ungen skal flytte ut selv og skal klare å stå på egne ben. Gi 1000 kr i måneden til lommepenger mot at han må hjelpe til med ting dere trenger hjelp til i ny og ne. 4000 kr i måneden er alt for mye. Jeg får barnebidrag av faren min fordi jeg bor alene og går på vgs og da får jeg 2000 i måneden og det går til regninger. Så hvis han skal ha 4000 i måneden så skal han betale strøm osv selv. Barna får kun barnebidraget selv hvis dem bor alene og fortsatt går på vgs fordi barnebidraget er ment til å dekke husleie, strøm og sånne ting.
xinnia Skrevet 16. juli 2015 #24 Skrevet 16. juli 2015 " At alle andre får det" er vel en frase alle tenåringsforeldre har hørt, Grunnen til at mor har fortalt gutten at far ikke betaler bidrag lenger, kan jo være at han faktisk har spurt .. syntes du fint kunne unngått den trakasseringen av mor. Far er like skyld i at gutten har blitt som han har blitt, når han tidligere har fått alt servert og mere til, så selvfølgelig tror gutten at slik blir det også når han flytter permanent. Og forvente at en tenåring skal snu om på slike gode uten protester blir som å tro på julenissen igjen.. Men altså hva de skal få i lommepenger er jo helt opptil hver enkelt, hva foreldrene har råd med og hva gutten faktisk trenger. Busskort og telefon,klær og mat er nødvendigheter som foreldrene plikter å forsørge er min mening sammen med det nødvendigste av klær og utstyr til skole etc.
Kattugla Skrevet 16. juli 2015 #25 Skrevet 16. juli 2015 Grunnen til at mor har fortalt gutten at far ikke betaler bidrag lenger, kan jo være at han faktisk har spurt .. syntes du fint kunne unngått den trakasseringen av mor. "Trakassering" altså... TS: Jeg er enig med det flertallet i tråden har skrevet; ingen barn i denne alderen får 4000 kr i lommepenger i måneden og gutten må bare innse at kampen er tapt. Det er dessuten en logisk brist at dere skal betale ham barnebidraget; nå som han bor hos dere ville det i såfall vært mor som måtte betale bidrag til far. Han selv blir jo fremdeles forsørget og har ikke krav på noe som helst. (Det spørs om han prøvde først å kreve mor om disse pengene og fant slik ut at hun får ikke bidrag lenger.) Når han forsyner seg hemningsløst av snopskapet og søler og griser uten å rydde opp etter seg, ville jeg enkelt og greit sluttet å ha brus/snop/potetgull tilgjengelig. Jeg skjønner at det vil neppe bli enkelt med en bortskjemt fjortis og curlingpappa, men sett dere ned med gutten og lag en liste over oppgaver og lommepenger og følg den slavisk helt til gutten har skjønt at når han ikke gidder å bidra hjemme så blir det ingen ekstra goder på han heller. Tenåringer har virkelig ikke vondt av å lære at for å få penger må man stå på og ikke bare gape opp. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #26 Skrevet 16. juli 2015 15-åringen vår får 400 kr mnd, pluss klær, markert på skolen og mobil. Er det no ekstra utenom gir vi henne litt ekstra. Hun har hatt ca 500kr i mnd i inntekt siste året, i år har hun også sommerjobb i noen uker. Hun har ingen faste oppgaver, men hjelper til med rydding på kjøkken, matlaging, tur med hunden og pass av yngre søsken. Vi forventer at hun hjelper til der hun kan. Vi har også avtale om at det hun tjener ikke skal brukes på tull og hun har valgt å spare. Utenom dette sparer vi deler sv barnetrygden på barna i fond som de skal få som bidrag til å kjøpe bolig.Anonymous poster hash: edd8f...61a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #27 Skrevet 16. juli 2015 *matkortAnonymous poster hash: edd8f...61a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #28 Skrevet 16. juli 2015 Fyller 18 i år og får 500 kr i måneden der 250 kr går direkte til sparekonto mens restende penger går til brukskonto. Mobilabbonoment og nødvendige klær får jeg dekket av foreldre. Ikke har jeg jobb, men er ganske skoleflink og hjelper til over gjennomsnittet(etter det jeg har oppfattet fra andre) mye til i hjemmet. Bruker lite penger generelt så har ikke behov for mer, men har fått bektreftet av foreldrene mine at på grunn av min beskjedne bruk av penger og mye hjelp i hjemmet så vil de hjelpe litt ekstra til med å få meg inn på boligmarkedet når tiden er inne. Anonymous poster hash: 9a046...aa7
solfaktor1 Skrevet 16. juli 2015 #29 Skrevet 16. juli 2015 Herregud, dette høres jo helt horribelt ut! Jeg har ikke tenåringer men jeg hadde vel kanskje gitt 200,- i uken mot at han hjalp til hjemme. Etter at tingene han skal gjøre er gjort. Jeg hadde jo selvfølgelig betalt klær osv. for han da men om han vil ha mer da får han enkelt og greit skaffe seg en jobb. Det er ingen som lærer noe fornuftig av å få over 4000,- i mnd til å gjøre hva man vil med i den alderen.. Gud vet hva han hadde brukt disse pengene på om han hadde fått de.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #30 Skrevet 16. juli 2015 Først så er barnebidrag det samme som underholdningsbidrag. Det er penger som skal sørge for at han får mat og klær, ikke at han hver måned skal få en privat liten inntekt. Han får dette av dere og han bor hjemme hos dere, hvis noen skal betale underholdningsbidrag så er det mor. (sier seg selv at han derfor ikke har krav på penger) Jeg ville forklart han i samråd med far hva et underholdningsbidrag er og at han fra før får det han trenger og derfor får som alle andre. Av penger så har jeg ikke videre noen form for "lommepenger" til barnet mitt. Hvis hun ønsker seg noe så får hun med seg penger ellers drar vi ut sammen, og hvis hun vil på kafétur med venninner så får hun med seg litt. Det fungerer helt fint og hun er eksepsjonelt flink i hjemmet med å ta sin "del" av husarbeidet. Hun klager ikke over hverken husarbeid eller ang pengeordningen. Hadde hun ikke gjort noe hjemme ville hun ikke fått noe annet enn en avisrute. Kanskje det er en ide ang å hive han ut på arbeidsmarkedet? Anonymous poster hash: 15736...4ee
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #31 Skrevet 16. juli 2015 Her får tenåringen 200 kr i uken, da må hun rydde etter seg selv, støvsuge en gang i uken, ta inn og ut av oppvaskmaskinen en gang, og holde orden på rommet. Så betaler jeg telefon og noen ganger ekstra aktiviteter hun skal på. Hun får ekstra hvis hun passer lillebroren sin og. Og mitt inntrykk er at de fleste vennene hennes, får ca det samme. Anonymous poster hash: f3b3a...c9a
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #33 Skrevet 16. juli 2015 Min søster som er 17 får nå 1000kr i mnd av min far. I tillegg betaler han mobilen hennes og min mor betaler netflix. Hun får nok i tillegg penger når hun trenger det. Hun hadde jobb tidligere, men har sluttet. Hun får egentlig penger av min far fordi jeg gjør det(jeg er en stakkars, fattig student) og han vil ikke forskjellsbehandle. Nå er hun tydligvis veldig flink til å lage middag, rydde på kjøkkenet og hun roter eller griser ikke noe. Hun er og veldig flink på skolen, trener ofte, er med venner, spiser sunt osv. Tilfelle er at min mor har(og vi har vokst opp med) vaskehjelp, så hun trenger ikke bidra på den fronten. Anonymous poster hash: 30df4...ee2
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #34 Skrevet 17. juli 2015 Min 15-åring bor hos oss på halvtid, og han får 200.-/uke. Halvparten settes inn på sparekonto, resten på bankkortet hans (og er da penger han kan disponere fritt). Vi betaler mobil, klær og sko, samt kostnader i forbindelse med idretten hans (det blir jo også en del i løpet av et år). Han har plikter hjemme: Rydde rommet sitt, tørke støv og støvsuge der, vaske badet sitt en gang/uke, lage middag 1-2 ganger/uke, støvsuge ellers, klippe plenen (måke snø om vinteren). Hvis han hjelper til med større arbeidsoppgaver utenom dette får han ekstra betalt.Anonymous poster hash: e4dd8...bef
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #35 Skrevet 17. juli 2015 Var 15 første gang jeg fikk jobb, så fikk egentlig aldri lommepenger. Fikk så klart betalt mobil og klær slik som vanlige 14åringer. Fra jeg var 15 har jeg da alltid tjent min egne penger Men egentlig synes jeg det er greit at barn er barn helt til de 18 (altså at de bryr seg om skole, ikke jobb), og det å ha råd til å være med på kino, på cafe og andre sosiale ting er ganske viktig i den alderen. 1000 kr måneden synes jeg holder i massevis Anonymous poster hash: 65a44...474 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #36 Skrevet 17. juli 2015 Min på 14 får 500 kroner i måneden. Dette får hun i utgangspunktet uavhengig av om hun bidrar eller ikke hjemme, for foreløpig har jeg hatt som prinsipp at hjemme hos oss betales ingen for å bidra med sin del til fellesskapet. Skulle det bli slik at hun overhodet ikke bidrar, vil jeg vurdere å trekke henne i månedspenger. (Søsteren på 12 får samme beløp, men jeg har vurdert å gjøre en liten forskjell på dem. Ser jo at hun på 14 har et litt større behov, iom at hun har begynt å være ute med venner i større grad.) Jeg mottar bidrag for dem begge av faren (han bor langt unna og de er der i utgangspunktet én helg i måneden, samt halvparten av alle ferier), men disse pengene (samt barnetrygden) går ikke direkte til ungene, kun indirekte. Jeg har rett og slett ikke råd til å la dem disponere disse pengene.) Jeg betaler mobilabonnementet hennes (og kjøpte telefonen hennes), men nå ønsker hun å utvide abonnementet med 100 kr i måneden. Dette må hun betale selv. Jeg betaler bussbilletter (hun bruker app knyttet til min bruker), men det er ikke veldig ofte at hun tar buss. Jeg kjøper klær jeg mener hun trenger, selv står hun for "har-lyst-på"-kjøpene. (Hva hun trenger og ikke krever jo av og til en liten diskusjon... ) Drar vi på kino, betaler jeg. Drar hun på kino med venninner, betaler hun selv. Stort sett er det slik at dersom vi er ute sammen, er det jeg som kjøper mat, drikke, is, godis. Farter hun ute med venner, betaler hun selv. Hun har bankkort, og de 500 overføres automatisk månedlig. Anonymous poster hash: ac3fa...523
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #37 Skrevet 17. juli 2015 Glemte å si at hun sitter en del barnevakt. Vil anslå at hun tjener i 4-500 i måneden på dette. Anonymous poster hash: ac3fa...523
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #38 Skrevet 17. juli 2015 Dette er tydeligvis vidt forskjellige meninger om hva som er passende. Jeg kjenner en som får nærmest ubegrenset med penger hjemmefra. Hun trenger bare å sende en tekstmelding eller slå på tråden til foreldrene sine om at hun trenger noen kroner. Så det triller stadig inn fleire hundrelapper eller 1 000 kroner inn på bank-kontoen hennes ganske ofte. I tillegg til at telefon-regningen, husleie for hybelen hennes, og fleire andre ting blir betalt direkte fra foreldrene konto.... En annen jeg kjenner får nærmest ingenting i lommepenger fra foreldrene sine, som han fritt kan disponere helt selv. Men det blir forventet at han tar husarbeidet, rydder og støvsuger hjemme, tar oppvasken og forskjellige slike ting. Foreldrene betaler jo for mat, klær og til en viss grad telefon-regninger og så videre. Hvis han trenger penger til noe, så får han også som regel dette. Men bare til en viss grad. Hvis han til stadighet vil finne på noe sammen med kompiser eller noe, så er foreldrene klare på at dette er noe han må skaffe penger til selv. Så han får ikke sitte med ett stort sugerør i lommeboken til foreldrene sine.. Anonymous poster hash: 357bc...4a4
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #39 Skrevet 17. juli 2015 Dere betaler jo alt av klær, mat, skoleutstyr, ferier. Jeg skjønner ikke hva en 15-åring behøver penger til. Ok, en hundrings til kino noen ganger i året. Jeg fikk aldri lommepenger fast, men fikk litt om jeg skulle på kino. Da jeg fyllte 18 begynte jeg å få bidraget fra far (2400kr), men da måtte jeg også begynne å betale for husleie, mat og alle andre utgifter selv. Anonymous poster hash: fc75f...1f0 1
ymotana Skrevet 17. juli 2015 #40 Skrevet 17. juli 2015 Jeg fikk lommepenger da jeg var 13- 17 år. Jeg fikk 500 kr i måneden for å støvsuge hele huset, vaske badet og vaske toalett og stuebordene en gang i uka. Jeg brukte pengene på lunsj innimellom, finne på ting med venner og slikt. Mye gikk også på sparekontoen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå