Gå til innhold

Lommepenger tenåring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye får deres tenåring i lommepenger? Vi har en på 15 år som mener at "alle andre" får mye mer enn han. Dere som ikke gidder å lese resten, kan dere bare svare på hva deres tenåringer får og hvor mye/hva de må betale selv?

Litt bakgrunnsinformasjon: Vi har tidligere hatt han 40% (på papiret, i realiteten har han vært hos oss mye mer), men han har nå tatt valget om å flytte på heltid til oss (til tross for adresse hos mor). Før har vi betalt 4500 kr i bidrag til mor, men mor har sagt at siden han nå bor fulltid hos oss trenger hun ikke bidraget mer. Vi har alltid betalt alt av klær, sko, abonnement, frisørtimer, data, klokke, toalettsaker, mobil etc til guttungen. Vi gjør det selvsagt fremdeles. I tillegg til forskjellige turer, aktiviteter, utstyr, busskort osv. Moren har (dessverre?) fortalt gutten at vi ikke betaler bidrag mer (regner med det har vært en glipp, eller trenger barna faktisk å vite dette?) og han mener at han skal få det beløpet i hånden siden det er "BARNEbidrag, til barna" som han så fint sier. Han har ikke fått lommepenger av mor, kun av oss.

Før, da han ikke bodde hos oss på fulltid har vi (les; far!) nok skjemt han litt bort pga dårlig samvittighet siden han ikke er like mye med oss/far som de to andre fellesbarna. Han har ALLTID hatt tilbudet om å bo hos oss fast, men pga "lang" skolevei har det vært lettere for han å bo hos mor i ukedager. Men nå, når han bor hos oss fast har vi satt ned foten og sagt at dersom han skal ha lommepenger, så bør han bidra i hjemmet. I det minste rydde etter seg selv. Lite hyggelig å komme hjem til et raidet snopeskap med papir som flyter, halvspiste sjokoladen, chips tråkket nedi teppet og brusflekker på bord når han har venner på besøk - som er omtrent hver dag. Dette mener han er blodig urettferdig fordi "ingen andre gjør det" og "alle andre får 4000 kr i mnd av foreldrene uten å gjøre noe hjemme". Dette forstår jeg selvsagt er bare tøv, da hans egne venner forteller til meg at de synes han er bortskjemt og ikke får på nær så mye som han. Penger er det snakk om HVER dag og han har en tendens til å glemme at han har fått penger dagene i forveien ;)

Vi har også tidligere gitt han penger på forskudd for at han skal hjelpe til i huset "i helgen", men dette har vi sluttet med siden han alltid har bedre ting å fore og han glemmer at han har fått penger. Vi har også prøvd å la han disponere penger selv til å bruke på klær og busskort, men han kommer alltid uten klær og fyller ikke på busskortet.

Han får MYE mer enn fellesbarna til sammen og hva de kunne drømt om. "Heldigvis" er de mine også, så der kan jeg sette foten ned. Mine barn får sjeldent nye ting. Ikke fordi vi ikke har råd, men fordi jeg ønsker ikke at de skal bli bortskjemt. De må også lære verdien av penger og må bruke sparepengene sine på ting de virkelig ønsker dersom de ikke klarer å vente til jul/bursdag. Far ønsker selvsagt å skjemme dem bort, men jeg sier NEI!

Så, tilbake til hva jeg lurte på. Hvor mye får deres tenåringer og hva må de betale selv? I min familie er det en del siviløkonomer + jeg selv studerer økonomi, så jeg har fått inn sparing, budsjett o.l med teskje. Dessverre har ikke bf "lært" det. Han er vokst opp i vanskelige og fattige kår, har klatret opp på rangstigen og sitter nå med sjefsstilling i en bra betalt jobb. Han sier han ikke ønsker at barna skal vokse opp som han - uten leker, moro og tv. Men jeg tenker en mellomting er fint?

Anonymous poster hash: 45522...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

700 i lommepenger+100 kr for telefonabonnementet.

I uken?

Anonymous poster hash: 45522...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv også gjerne hvor gamle de er og om de har en jobb.

Anonymous poster hash: 45522...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk vel rundt 500 i lommepenger (mnd).
Så fikk jeg det jeg trengte av klær + mobilabbonement. Om jeg skulle på kino så fikk jeg penger til det.

(Men altså, jeg fråtset ikke i klær. Jeg kjøpte en ny jakke når jeg trengte det, eller når den var blitt slitt)

Fikk mer penger når jeg gjorde ting i huset.



Anonymous poster hash: 498ff...0ca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tenåring, får ikke ukepenger men penger når jeg trenger



Anonymous poster hash: 90005...a5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk fire hundre per uke, pluss penger til busskort. 4k per måned er veldig mye...



Anonymous poster hash: fb9a5...a3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I uken?

Anonymous poster hash: 45522...c81

Nei i måneden. Yngste er 17. Men vi betalte jo selvfølgelig tøy, sko og buss da dette var aktuelt. Nå tjener ungdommen penger selv på ekstrajobb og kjøper slikt selv, så vi kunne ha kuttet ut månedslønnen, men vi betaler til de flytter hjemmefra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liste med jobber som kan gjøres i huset. Det står også en pris på hva de tjener på å gjøre ulike oppgaver så de kan jobbe seg til den summen de trenger. Ellers får de mobilbruk,klær,busskort å vis det er noe som kino eller noe så betaler vi det. 



Anonymous poster hash: 51991...cb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4000 I MÅNEDEN!? HVA I HELVETE. Gjør det heller slik at dere forsørger med busskort + et rimelig mobilabonnement, såfremt han ikke har mulighet til å spare opp sine egne penger. Men ærlig talt hvis han får litt penger i bursdager og lignende så kan han vel søren med lære seg å spare de! Hvis han skal på noe eller kjøpe noe tøy dere mener det er nok "verdi" i så kan han heller få litt penger av dere til det. 4k i måneden, hva fader altså. 

 

Dessuten, så kommer vel gjerne konfirmasjon om ikke fult så lenge, og da kan han hvertfall spare de pengene han får der.

 

Verken meg eller mine tre søsken er vokst opp i sånne 4k i måneden-kår, og det går betydelig bedre med oss økonomisk enn mamma og pappa-barna vi vokste opp med. Og jeg er 18.. 



Anonymous poster hash: 013b2...daf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stesønnen min jobber ikke. Får 2200kr i mnd + klær.

(Jeg betaler ikke på dette)

Anonymous poster hash: 8ba1b...66b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tenåringer. Får ikke ukepenger av foreldrene mine og har aldri fått det. Får heldigvis litt stipend av kommunen, hvis ikke hadde jeg vært one broke bitch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis gutten skal få bidraget å skal han betale strøm, forsikring og husleie også :)

 

Mine fikk mobilregningen dekket, ungdomskort ( buss)og ellers penger ved behov. Jeg vil si at jeg ga rundt 200 i uka. Men de fikk også stipend på ca 800 hver måned på vgs.

 

De fikk muligheten til å tjene penger hjemme.

Vi forsøkte også forskuddsbetaling for tjenester - dette er jo dødfødt!! Ender med at man krangler om penger som alt er gitt og brukt...

 

Det smarte er å avtale sum og KVALITET på forhånd. Min sønn hadde feks et m e g e t slapt forhold til hva det vil si å tømme en oppvaskmaskin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hells bells

Gutten på 15 får ca 1000 kr i mnd. Jeg betaler mobil,klær o.l.

Han er flink til å hjelpe til hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Det spørs nå vel om tenåringen er flink til å hjelpe til i huset det. Nå har jeg ingen tenåring i huset enda, men jeg kommer aldri til å punge ut flere hundre kroner i uka uten å få noe i gjengjeld.

Jeg fikk en femtilapp av mamma i nøden. Og jeg var IKKE flink til å hjelpe til hjemme. Synes ikke jeg burde fått en dritt jeg da, sånn som jeg huffet og bar meg hver gang mamma spurte fint om hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg fikk 100 kr i uka når jeg var tenåring for å hjelpe til hjemme (ca 8 år siden). Ellers klær når jeg trengte. Etter jeg begynte på vgs fikk jeg stipend fra lånekassen og begynte dermed å kjøpe mine egne klær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får han ikke en dritt :)

Har ingen interesse for verken å hjelpe til hjemme, eller å jobbe..

 



Anonymous poster hash: efa52...fc9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke forelder, men kan svare for meg selv. Fikk 50 spenn i uka for å rydde og vaske rommet mitt frem til jeg var 15 og fikk meg jobb og tjente egne penger (etter at pappa pushet meg i månedsvis).

 

Kommer fra en ressurssterk familie og kunne skjemt meg bort så mye måtte ønske, men de var veldig fokusert på å la meg lære verdien av penger, noe jeg syns dere også burde gjøre. 4000 i måneden synes jeg er helt fjernt, jeg kjenner 0 personer som fikk så mye per måned og det er bare 4 år siden jeg selv var 15... Sett foten ned! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt seriøst? 4000 i mnd fordi han mener at barnebidrag skal gå til barnet? :sjokkert:

Selvfølgelig skal han ikke ha de 4000 som dere nå ikke lenger betaler til barnemoren.

Disse 4000 skulle da være barnebidrag som gikk til barnet, men ikke fult og helt, da

de skulle jo da være med å dekke ting som mat, klær, bopel, strøm, tlf osv osv.

Så hvis han kommer med det argumentet igjen, så sier du bare at dersom han

skal ha 4000 i mnd så må det også dekke husleie, strøm, tlf, klær, mat m.m.

Alt dette får han jo nå av dere.

 

Så jeg mener at 500-1000 kr mnd er mer en nok. Og det kommer da an på hvor mye

han selv skal betale for via lommepenger. Det virker på meg som om dette er en ekstremt

bortskjemt tenåring som bare vil ha mer og mer, og dere bør sette ned foten nå, hvordan

skal han ellers lære seg å håndtere penger.

 

Jeg ville også satt krav til lommepengene. Han får lommepenger hvis han har utført sine

oppgaver i hjemmet. Som å rydde, vaske litt klær, ta litt oppvask, støvsuge m.m. Og

utfører han ikke disse oppgavene får han heller ikke lommepenger den måneden og må

klare seg uten. Det er bare å sette hardt mot hardt og lære han verdien av penger, og at

de ikke kommer flyvende gjennom vinduet uten at han hjelper til.

 

Lykke til. Hvis du ikke får barnefaren med på laget her kan du komme til å slite mye senere.

Da dine barn kan komme til å merke denne forskjellsbehandlingen og virkelig bli sjalu på

dette barnet. Før eller siden, så vil man merke det hvis man bedriver stor forskjellsbehandling.

Så det viktigste for deg her, snakk med mannen din, krev en endring og fortell han at det

er til barnets eget beste. Han gjør han faktisk en bjørne-tjeneste med å skjemme han bort slik.



Anonymous poster hash: ee8cf...786
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...