Gå til innhold

Har bloggbølgen nådd toppen?

Ophelia85

Anbefalte innlegg

Det kommer stadig flere blogger på markedet, om alt fra mote til matlaging. Sponsorene står (enn så lenge) i kø, og bloggerne reklamerer villig vekk.

Men hva med leserne? Tidligere hadde de største bloggene over 100 000 lesere hver dag, men nå har 1. plass på blogglisten kun 44 000 lesere.

Er folk i ferd med å gå lei? Til tider kan det å lese en blogg minne om en eneste lang reklamepause, og jeg merker at det ikke fenger meg lenger. Hva syns dere?

Endret av Ophelia85
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg merker selv at blogg er mindre interessant, nettopp fordi det reklameres så mye på bloggene og mye virker lite troverdig. På grensen til latterlig hvor utrolig godt et produkt er, for så å bli et nytt produkt som er favoritt i neste øyeblikk. Blir lei rett og slett. I tillegg har det blitt mer tydelig hvor lite ekte bildene og hverdagen er. Det er jo bare tilgjort?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest frk_Molly

Min interesse for blogg har i hvertfall sunket en del. For en tid tilbake leste jeg MANGE blogger, i dag leser jeg 3. Mange blogger er tilnærmet identiske, og det går mye i det samme. Det er begrenset hvor spennende jeg syns det er å vite hva fremmede spiser til lunsj, at de har trent, kjøpt friske blomster og hva de har på seg. All reklamen virker fake og tilgjort, og har egentlig motsatt effekt på meg. Syns bare det blir komisk når 5-6 blogger i løpet av en uke skryter det samme produktet opp i skyene fordi det er så maaagisk. Det blir så gjennomskuelig og lite troverdig. Som du sier, det er lite fengende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rose11

Jeg leser ikke toppbloggere pga all reklamen. Orker ikke. Ikke synes jeg de har gode blogger og gidder derfor ikke å bruke tid på å lese de.

Gjør ingenting om bloggbølgen dør ut.

Endret av Rose11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer stadig flere blogger på markedet, om alt fra mote til matlaging. Sponsorene står (enn så lenge) i kø, og bloggerne reklamerer villig vekk.

Men hva med leserne? Tidligere hadde de største bloggene over 100 000 lesere hver dag, men nå har 1. plass på blogglisten kun 44 000 lesere.

Er folk i ferd med å gå lei? Til tider kan det å lese en blogg minne om en eneste lang reklamepause, og jeg merker at det ikke fenger meg lenger. Hva syns dere?

Grunnen til at lesertallet har ''sunket'' er at det tidligere ble rangert på topplisten etter antall sidevisninger, nå går det etter unike ip-adresser. Det vil si at hvis hele ungdomskolen i en kommune er inne på bloggen til mammatilmichelle, telles det bare som en leser. Tidligere var det mye juks, og mange kjøpte trafikk, det er ikke like enkelt nå. Antall sidevisninger bruker å være omtrent litt over dobbelt av unike lesere, iallefall på min blogg. Så jeg tipper at det er omtrent like mange blogglesere som før. Men enig i deg at folk burde begynne å gå lei av mye av det snart, de fleste blogger er veldig kjedelige og ensformige synes jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blogg var gøy da folk brukte det som dagbok og ikke helt skjønte at "hele verden" kunne lese det.

Nå er for det meste bare reklame, fotografbilder og skryting, og det er kjedelig i lengden.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker bloggere som har noe virkelig substansielt å skrive om. Noe de brenner for, eller noe de er flinke til/har kunnskaper om, og som de formidler med genuin entusiasme. De må i tillegg være gode skribenter og poste jevnlig for at jeg skal fortsette å følge dem fast.

Jeg er innom norske blogger fra tid til annen, men de jeg leser fast er hhv en dansk, en fransk, en amerikansk og en tyrkisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

... ser nå at jeg ikke strengt tatt svarte på spørsmålet. :ler:

Slik jeg ser det vil bloggere som ikke egentlig har noe reelt å skrive om, men bare iscenesetter fiktive settinger om sin angivelige hverdag som tynne rammer for reklame/produktplassering i lengden ikke kunne fortsette med dette. Leserne blir stadig mer mediekompetente, selv de yngste (de er vel de meste mediekompetente av alle ;)), og de lar seg rett og slett ikke "lure" så lett lenger. Dvs de lar seg ikke avspise med hva som helst av tynt og intetsigende innhold.

Om dette bare er noe jeg håper mer enn noe jeg tror er jeg imidlertid ikke helt sikker på.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode poeng her. Men ellers er det vel vanlig at lesertallene daler veldig på sommeren sånn generelt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill så langt! Syns det er en interessant diskusjon.

Mange gode poeng her. Men ellers er det vel vanlig at lesertallene daler veldig på sommeren sånn generelt?

Joda, det er det nok. Men tallene er allikevel mye lavere enn de var for noen år siden (noe av det skyldes sikkert måten lesere regnes på, slik noen nevnte), og avstanden mellom 1.-3. er marginal. Før hadde Fotballfrue nærmest dobbelt så mange lesere som nr. 2 på listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at lesertallet har ''sunket'' er at det tidligere ble rangert på topplisten etter antall sidevisninger, nå går det etter unike ip-adresser....

Jeg har forstått det slik at Blogglisten har brukt unike lesere hele tiden. Iallefall de siste årene. Når mener du at de gikk over fra sidehenvisninger til unike lesere? :)

Iallefall viser tallene fra Blogglisten at antall lesere hos carolinebergeriksen.no (CBE) har gått jevnt nedover det siste halve året jeg har fulgt med (jfr. vedlagte oversikt). Så det er ingen tvil om at lesertallene har sunket hos den som ble regnet som den største bloggeren tidligere (med rundt 100.000 unike norske og utenlandske lesere i 2013). Jeg kan ikke si noe om hvordan utviklingen har vært hos de andre. Kanskje noen vet?

Oversikt over antall lesere hos CBE for perioden januar - juli 2015:

28.01.-  03.02.:  Rang 1,4 / 67.160 norske og utenlandske / 58.753 norske  
04.03. – 10.03.: Rang 2,3 / 58.974 norske og utenlandske / 51.199 norske 
11.03. – 17.03.: Rang 2,4 / 57.145 norske og utenlandske / 49.404 norske  
25.03. – 31.03.: Rang 3,6 / 54.400 norske og utenlandske / 47.017 norske  
01.04. – 07.04.: Rang 3,7 / 48.487 norske og utenlandske / 41.768 norske  
08.04. – 14.04.: Rang 2,6 / 55.335 norske og utenlandske / 48.406 norske  
15.04. – 21.04.: Rang 3,5 / 52.248 norske og utenlandske / 47.319 norske  
22.04. – 28.04.: Rang 3,1 / 52.355 norske og utenlandske / 45.702 norske  
29.04. – 05.05.: Rang 3,4 / 55.370 norske og utenlandske / 48.512 norske  
06.05. – 12.05.: feil pga to dager som ikke teller med 
13.05. – 19.05.: Rang 4,2 / 53.577 norske og utenlandske / 47.247 norske  
20.05. – 26.05.: Rang 4,4 / 53.864 norske og utenlandske / 47.472 norske  
27.05. – 02.06.: Rang 3,6 / 50.893 norske og utenlandske / 44.648 norske  
03.06. - 09.06.: Rang 4,9 / 50.992 norske og utenlandske / 44.725 norske  
10.06. - 16.06.: Rang 5,1 / 48.071 norske og utenlandske / 41.752 norske 
17.06. - 23.06.: Rang 4,0 / 47.222 norske og utenlandske / 40.963 norske  
24.06. - 30.06.: Rang 4,8 / 47.069 norske og utenlandske / 40.182 norske  
01.07. - 07.07.: Rang 4,3 / 45.222 norske og utenlandske / 37.871 norske  
08.07. - 14.07.: Rang 4,6 / 42.633 norske og utenlandske / 34.933 norske 
Endret av Asti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at troverdighet og lesertall henger sammen, og at de bloggerne som opplever nedgang bør ta det på alvor, men hittil ser det ut som de lever i en "boble", der de ikke helt har tatt innover seg dette. Viser til  Høgskolelektor innen markedsføring ved BI, Cecilie Staude sier – http://www.kjendis.no/2015/07/03/kjendis/bloggere/blogging/okonomi/rod_loper/39941324/– at det er de mest ærlige bloggerne som vil overleve. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser bloggene til venner og bekjente, gjerne de som bor et stykke unna. That's it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper virkelig det. Var mye bedre å lese blogg før, da handlet det ikke om å tjene mest mulig penger men om å skrive dagbok på nettet. Nå tenker 99% av alle bloggerne på å tjene mest mulig penger, og det har blitt drit kjedelig å lese. 

Favorittbloggene mine som ikke fulgte reklametrenden var Hedda, Komikerfrue og Sophie Elise, men nå i det siste har jeg helt sluttet å følge med på de to første og leser bare SE sin fast. Virker ikke som bloggerne lengre bryr seg om å skrive fra hjertet men bare om å fylle opp lommeboka si raskest mulig..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rose11

Håper virkelig det. Var mye bedre å lese blogg før, da handlet det ikke om å tjene mest mulig penger men om å skrive dagbok på nettet. Nå tenker 99% av alle bloggerne på å tjene mest mulig penger, og det har blitt drit kjedelig å lese. 

Favorittbloggene mine som ikke fulgte reklametrenden var Hedda, Komikerfrue og Sophie Elise, men nå i det siste har jeg helt sluttet å følge med på de to første og leser bare SE sin fast. Virker ikke som bloggerne lengre bryr seg om å skrive fra hjertet men bare om å fylle opp lommeboka si raskest mulig..

Enig. Det var mye bedre før. Da det ikke var mye reklame og penger. Nå er jo flere blogger bare en stor reklame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som noen andre her allerede har nevnt så er det jo sommer, og da bruker lesertallene å være lavere, så det må også tas med i betraktningen.

Men jeg sitter selv med inntrykket av at folk ikke lenger er like interesserte i å lese om alt det "rosa" og heller vil ha litt mer substans, så lenge det ikke går for mye i dybden slik at det blir mye å lese. For fortsatt er det litt sånn at blogg = bilder, og tekst skal helst bare supplere bildene. Dessverre, for meg som elsker å skrive :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser mindre blogg enn før, nå kun en fagblogg og et par sladderblogger/rosablogger - av kikkermentalitet. Synes Ellos-katalogblogger er utrolig boring.

Litt reklame er greit for min del - men ikke i annethvert innlegg g om hva som helst. For litt siden skulle jeg kjøpe en ny fjelltursekk og googlet, og kom inn på en flott blogg skrevet av en fjellelsker, som hadde fått denne sekken til testing og så skrev en anmeldelse, som fremstod skikkelig ærlig - både negativt og positivt. Det hadde jeg sansen for - og kjøpte sekken.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Leste alle toppblogger før. Nå leser jeg ingen, føler ikke at jeg går glipp av noe heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drevet og snoket på en del av de her som er på den såkalte topplisten og diverse kjendisblogger i sommer og jeg mener å merke at mange av kommentarene de får er litt hånlige i undertonen og at de blir reelt utfordret i kommentarfeltet istedet for rein bøll. Tror ikke alle de nystartede bloggerne vil ha like lang fartstid som f.eks Fotballfrue og Anna Rasmussen, så jeg håper de har noe i bakhånd tilbake den dagen Rom faller. 

Ellers da så er jeg personlig kritisk til gjengen som blogger hos UB og Blogg.no. 

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...