Gå til innhold

Studenter, hvor mye penger eier dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboer eide leilighet fra før som jeg kjøpte meg inn i, da overtok jeg halvparten av hans lån. Da var jeg forøvrig ikke student, det var ca et halvt år før jeg begynte i studier så da jobbet jeg fulltid, og da hadde jeg ca 400 000 i EK etter at jeg var så heldig å arve litt penger. Mye av det hadde jeg spart opp etter å ha jobbet mye på vgs og halvannet år etter det.

 

Da vi solgte den leiligheten og kjøpte ny så solgte vi for mer enn vi kjøpte for så da hadde vi også en del EK :)

 

Det er nok ikke så lett å komme inn på boligmarkedet som 20-åring, det er jo fryktelig dyrt, jeg hadde absolutt ikke klart det om jeg var alene. Du får ha masse lykke til!

Takk for svar. Jeg forstår, og takk for innspill! Jeg tenker å avvente situasjonen i minst et år, så får jeg se litt an. Forhåpentligvis får jeg jobbet en god del i ferier fremover, samt sommerferien neste år. Det er jo vanskeligere som én, men da vil jeg jo også leie ut et rom. Boligmarkedet (når det gjelder å leie) er ganske presset, noe som tillater meg å ha en ganske høy husleie. Nå bor jeg i en studentbolig med ca 4000 kr i leie, så jeg sparer jo en del her. 

Anonymous poster hash: 0cabb...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har cirka tusen kroner akkurat nå, men har for så vidt nettopp kjøpt meg leilighet.



Anonymous poster hash: b6d89...776
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rundt 100 000 kr på div kontoer. Dette er penger jeg har spart opp siden konfirmasjon og sommerjobber siden jeg var 15. Har også spart det som er igjen av storstipendet etter pensumkjøp. Lever ikke noe ekstra fint de to månedene bare fordi det kommer mer penger.

 

Det er ingenting å bekymre seg for at du ikke har mye sparepenger. Det går fort å spare opp til egenkapital når du er ferdig å studere. Ei venninne sparte 100 000 første året etter studier, alt hun gjorde var å ikke endre vaner. 



Anonymous poster hash: cd93c...86c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt over 25 000 på BSU, 20 000 på sparekonto og 2000 på brukskonto. Prøver å bruke minst mulig fra sparekontoen, men hadde mye mer før… Stipendet strekker ikke til, så jeg tar litt og litt, dessverre :( Jeg jobber heller ikke ved siden av studiene, hadde jeg gjort det hadde jeg hatt "mer å rutte med". Så det er jo litt som man velger selv. Jeg kan ikke gå på kafé og restaurant like ofte som mange andre, og heller ikke kjøpe alle klærne jeg vil ha. Men prøver å tenke på at som student har man ofte lite penger, og dette ordner seg når man får jobb senere i livet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ferdig på vgs. Har en feriekonto med 10 000 på, BSU 25 000 og en annen boligsparekonto med rundt 5000



Anonymous poster hash: 2de24...d5f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ferdigstudert.

Har 40 000 på sparekonto, 412 000 i studielån (men venter på at ca 20 000 av disse skal omgjøres til stipend).

Har alltid klart å spare opp LITT penger ved siden av studiet, selv om jeg kun har jobbet litt frilans ved siden av studiet. Jobbet litt om sommeren to av studieårene. Har alltid satt 10000kr direkte over på sparekonto hver august og januar (men litt av dette hat igjen forsvunnet til ferier o.l.) Har hatt veldig billige husleier, type 3500-4000kr (Trondheim).

Jeg føler meg tryggest med 30 000 - 40 000 på sparekonto, i tilfelle langvarig sykdom (har opplevd å være syk i ca 6-7 måneder), eller lignende uforutsette hendelser. Så lenge jeg bor veldig billig føler jeg heller ikke det er nødvendig med mer enn det stående på konto, da betaler jeg heller ned ekstra på lån.

Anonymous poster hash: 871cd...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat ferdigstudert.

Har 40 000 på sparekonto, 412 000 i studielån (men venter på at ca 20 000 av disse skal omgjøres til stipend).

Har alltid klart å spare opp LITT penger ved siden av studiet, selv om jeg kun har jobbet litt frilans ved siden av studiet. Jobbet litt om sommeren to av studieårene. Har alltid satt 10000kr direkte over på sparekonto hver august og januar (men litt av dette hat igjen forsvunnet til ferier o.l.) Har hatt veldig billige husleier, type 3500-4000kr (Trondheim).

Jeg føler meg tryggest med 30 000 - 40 000 på sparekonto, i tilfelle langvarig sykdom (har opplevd å være syk i ca 6-7 måneder), eller lignende uforutsette hendelser. Så lenge jeg bor veldig billig føler jeg heller ikke det er nødvendig med mer enn det stående på konto, da betaler jeg heller ned ekstra på lån.Anonymous poster hash: 871cd...986

Samme person igjen her..

Jeg er også en av de som sier at jeg er blakk og ikke kan bli med på ting, selv om jeg har 40 000 på sparekonto. Har jo ikke tilgang på de pengene fra bankkortet uansett, og har ikke tenkt å bruke nødspengene mine gradvis opp på øl.

Har i skrivende stund 1400kr på brukskonto som skal holde i 2 uker.

Anonymous poster hash: 871cd...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bsu: ca 5000,-

Regningskonto/buffer: ca 17000,-

Brukskonto: ca 500,-

Leier leilighet, eier bil (uten lån)

Anonymous poster hash: dd66b...4af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer rett fra arbeidslivet til studentlivet, så jeg stiller forsåvidt sterkt. Har et par studielån på bok, men lever allikevel på et studentbudsjett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student. 24 år denne måneden. 

Har 25.000 på bsu.

12.000 på Min egen buffer konto.

12.000 på Hundene sin buffer konto.

Sparer fast 1200 hver måned. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 21 år og begynner 2.året til høsten. Eier egen leiligjet (har 2,3 mill i lån), har ca 50.000,- på sparing og 6000,- på brukskonto

Anonymous poster hash: 6603f...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

150 000 som nå er lagt inn som egenkapital på leiligheta jeg og samboeren har kjøpt oss 😊 i tillegg har jeg en bil som nå skal selges, som jeg regner med å få 50 000-60 000 for

Anonymous poster hash: bba08...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 21 år og begynner 2.året til høsten. Eier egen leiligjet (har 2,3 mill i lån), har ca 50.000,- på sparing og 6000,- på brukskonto

Anonymous poster hash: 6603f...196

Har du kausjonist? 

Anonymous poster hash: 0cabb...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

19 år, student på førsteåret. 120 000kr på sparekonto, og en bil med verdi på rundt 200 000. 

Anonymkode: 37428...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 23 år, straks ferdig student.
 

Har disse midlene:
BSU: 133 500 kr.
BSU 2.0: 50 000 kr
Høyrentekonto: 183 000
Buffer: 10 000 kr


Ellers:
Studielån: 200 000
Boliglån: 2 000 000
Har kausjonist, og arvet litt penger til EK.

Anonymkode: 0f289...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

23år og snart ferdig med bachelor. Har 20 000kr på sparekonto, men gjeld til langt oppover ørene. Ca 300 000 i studielån og boliglån på 4,2 millioner. Bor og studerer i Bergen :) 

Anonymkode: 37428...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjener 350 000 ved siden av studiene og har 600k i egenkapital, men så har jeg studert lenge. Alt handler om vaner, hvor tøft studiet er, hvor tøff jobb man har, hvor mye man tjener i timen og om man har en eller flere diagnostiserte eller udiagnostiserte utfordringer som konsentrasjonsvansker, angst, depresjon etc. Ingen skam i å vente med jobb. Jeg jobbet ikke noe som helst de første to årene jeg studerte. 

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

straks ferdig med bachelor. har ca 8k på brukskonto, 80k på sparekonto, 25k på bsu og 250k investert i div fond/aksjer/krypto. eier leilighet alene med verdi 2 mill, har igjen 1 mill i lån. studiegjeld ca 300k. eier bil verdi 40k. 

er 25 år, har levd sparsomt hele livet og prioritert sparing selvom alle vennene mine har vært ute og fartet. 

Anonymkode: 1106c...734

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er fra 2015 🙄

Anonymkode: 43c77...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...