Gå til innhold

Studenter, hvor mye penger eier dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ei 21 år gammel jente som er student, jobber ikke ved siden av studiene, fordi jeg ikke føler jeg får tid. 

Har per i dag 14 000 kroner på sparekonto, 3000 kroner på brukskonto. 17000 kroner er altså alt jeg eier. Føler det er litt lite :( 

 

Hvor mye er vanlig for studenter å ha? Mange som sier "jeg har bare 1000 kroner på konto", men da har de fleste en sparekonto som de ikke nevner, med en betydlig sum innpå. 

 

Men hvor mye eier du sånn totalt? 



Anonymous poster hash: 4aaec...b9b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes du har ganske bra på konto.

Studenter er ikke rike, så enkelt er det. Synes du du har for lite penger, får du skaffe deg en jobb



Anonymous poster hash: ab73d...f68
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingenting. Ikke noe på sparekonto. Studerer i utlandet og har virkelig fått oppleve valutakursendringene. 



Anonymous poster hash: 62392...364
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Da jeg studerte levde jeg mnd til mnd, i tillegg til at jeg hadde en "liten" sparekonto (rundt 40 000). Leide leilighet og hadde lite utgifter utover det. Synes det var uproblematisk fordi jeg visste det var for en begrenset periode i livet og at økonomien ville ta seg opp straks jeg ble ferdig og startet i jobb. 

 

Synes ikke det er noe urovekkende ved økonomien din. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er ei 21 år gammel jente som er student, jobber ikke ved siden av studiene, fordi jeg ikke føler jeg får tid. 

Har per i dag 14 000 kroner på sparekonto, 3000 kroner på brukskonto. 17000 kroner er altså alt jeg eier. Føler det er litt lite :(

 

Hvor mye er vanlig for studenter å ha? Mange som sier "jeg har bare 1000 kroner på konto", men da har de fleste en sparekonto som de ikke nevner, med en betydlig sum innpå. 

 

Men hvor mye eier du sånn totalt? 

Anonymous poster hash: 4aaec...b9b

 

Begynn å jobb. Du får ikke mer på konto hvis du ikke jobber. Jeg har ingenting til overs. Jeg sulter ikke, men har 0 kr til overs etter mat og husleie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Student på 6. året, snart ferdig :) 

 

Har rundt 4 500 på brukskonto, 12 000 på bufferkonto, 170 000 på BSU og 130 000 på sparekonto. 

 

Men, jeg har hatt deltidsjobber nesten hele veien. BSUen starta jeg første året på vgs, sparekontoen for 3 år siden. På det meste har jeg hatt 5 deltidsjobber i løpet av et år, flere overlappende til tider. 

Jeg er sparsom, liker budsjetter og regnskap og drikker veldig mye mindre enn mine medstudenter. 

Jeg er visstnok ikke "vanlig". 

 

Men det går bra :) 

Vi er alle forskjellige, og prioriterer forskjellig. 

Jeg har ikke foreldre som stiller opp med penger hverken hver måned eller som egenkapital, så jeg har klart meg selv siden jeg starta på vgs. Hadde jeg sluppet så hadde jeg gjort det, lett. 



Anonymous poster hash: b0905...2f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir snart 25 år og skal til på mitt 6 år som student. Per nå har jeg 110 000 kr på BSU og 4000 på sparekonto, men dette blir litt mer både på BSU og sparekonto når jeg får siste lønningen for sommeren. To av årene som student har jeg jobbet litt i studietiden, bortsett fra det har jeg bare jobbet veldig mye om sommeren og ofrer altså mye av sommerferien for å kunne spare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå 11000. 8000 av dem skal gå til depositum nå



Anonymous poster hash: 75327...eff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å jobb. Du får ikke mer på konto hvis du ikke jobber. Jeg har ingenting til overs. Jeg sulter ikke, men har 0 kr til overs etter mat og husleie. 

Jeg føler ikke jeg har tid til å jobbe… Blir veldig stresset hvis jeg må fyke fram og tilbake fra skole, jobb og trening (spiller håndball, derfor obligatoriske treninger). Jeg vet jeg ikke får mer penger hvis jeg ikke jobber. Jeg overlever jo jeg også, men er litt bekymret for at jeg ikke har noe ekstra. 

Anonymous poster hash: 4aaec...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drøyt 140 000 på bsu og sparekonto. Men med tanke på hvor mye jeg har i studielån, så eier jeg vel i teorien ingen penger.



Anonymous poster hash: 17444...117
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Student på 6. året, snart ferdig :)

 

Har rundt 4 500 på brukskonto, 12 000 på bufferkonto, 170 000 på BSU og 130 000 på sparekonto. 

 

Men, jeg har hatt deltidsjobber nesten hele veien. BSUen starta jeg første året på vgs, sparekontoen for 3 år siden. På det meste har jeg hatt 5 deltidsjobber i løpet av et år, flere overlappende til tider. 

Jeg er sparsom, liker budsjetter og regnskap og drikker veldig mye mindre enn mine medstudenter. 

Jeg er visstnok ikke "vanlig". 

 

Men det går bra :)

Vi er alle forskjellige, og prioriterer forskjellig. 

Jeg har ikke foreldre som stiller opp med penger hverken hver måned eller som egenkapital, så jeg har klart meg selv siden jeg starta på vgs. Hadde jeg sluppet så hadde jeg gjort det, lett. 

Anonymous poster hash: b0905...2f4

 

Litt sånn er jeg også. Har ikke kjøpt en eneste flaske alkohol siden påsken. Er sjelden ute på byen, og prøver å kjøpe minst mulig klær som jeg ikke MÅ ha, slik at jeg heller har nok penger til god mat, og så bruker jeg jo litt penger på håndballen. 

Anonymous poster hash: 4aaec...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20 år og har studert i ett år. 

 

350 000 kr totalt på sparekonto/aksjefond/barnefond. 

 

20 000 kr på BSU (har med vilje og viten ikke brukt denne noe særlig da boligkjøp antakeligvis kommer en god del år før denne blir fyllt opp). 

 

Akkurat nå har jeg 500 kr på regningskonto (der lånet kommer) og 500 kr på brukskonto. Jeg har betalt husleie for juli og venter lønn på om lag 10 000 kr. 5000 kr av disse skal rett på sparekontoen da jeg har "lånt" 5000 kr herfra tidligere. 

 

Akkurat nå er jeg hjemme i en måned, og da har jeg ikke noen matutgifter, så jeg går ikke i minus før jeg drar tilbake til studiestedet. Regner med at lånet kommer i starten av august slik det gjorde sist.

 

Til høsten skal jeg få en deltidsjobb ved siden av studiene (som jeg ikke hadde 1. studieår for å ikke ta på meg for mye), så da får jeg vel muligheten til å spare i enda større grad.  



Anonymous poster hash: 0cabb...d03
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har drøyt 140 000 på bsu og sparekonto. Men med tanke på hvor mye jeg har i studielån, så eier jeg vel i teorien ingen penger.

Anonymous poster hash: 17444...117

 

Ja, det er sant. Jeg har jo også studielån, og kommer til å få MYE mer i studielån når jeg er ferdig med all studeringen. Har mange år igjen :( Derfor er jeg litt bekymret ang. økonomien. 

Anonymous poster hash: 4aaec...b9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 000 på brukskonto, 30 000 på sparekonto, eier leilighet og bil, men jeg deler jo leiligheten med samboeren min, så bokostnader i mnd blir rimeligere enn en del av de jeg studerer med faktisk. Jeg har også jobbet mye ved siden av studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja, det er sant. Jeg har jo også studielån, og kommer til å få MYE mer i studielån når jeg er ferdig med all studeringen. Har mange år igjen :( Derfor er jeg litt bekymret ang. økonomien. 

Anonymous poster hash: 4aaec...b9b

 

Studielån har de fleste, og dette er ikke noe å bekymre seg nå for en student. Studielån er også det beste lånet å ha, så det skal du ikke bekymre deg noe over. 

Anonymous poster hash: 0cabb...d03

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 000 på brukskonto, 30 000 på sparekonto, eier leilighet og bil, men jeg deler jo leiligheten med samboeren min, så bokostnader i mnd blir rimeligere enn en del av de jeg studerer med faktisk. Jeg har også jobbet mye ved siden av studiene.

Hvordan var det å komme inn på boligmarkedet som student? Hvor gamle var dere, hva hadde du i egenkapital og hvor mye jobbet du? Jeg ønsker å komme meg inn på boligmarkedet nå etter hvert, men det blir litt vanskelig da jeg står på mine egne bein som 20-åring.

Anonymous poster hash: 0cabb...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Hvordan var det å komme inn på boligmarkedet som student? Hvor gamle var dere, hva hadde du i egenkapital og hvor mye jobbet du? Jeg ønsker å komme meg inn på boligmarkedet nå etter hvert, men det blir litt vanskelig da jeg står på mine egne bein som 20-åring.

Anonymous poster hash: 0cabb...d03

 

Samboer eide leilighet fra før som jeg kjøpte meg inn i, da overtok jeg halvparten av hans lån. Da var jeg forøvrig ikke student, det var ca et halvt år før jeg begynte i studier så da jobbet jeg fulltid, og da hadde jeg ca 400 000 i EK etter at jeg var så heldig å arve litt penger. Mye av det hadde jeg spart opp etter å ha jobbet mye på vgs og halvannet år etter det.

 

Da vi solgte den leiligheten og kjøpte ny så solgte vi for mer enn vi kjøpte for så da hadde vi også en del EK :)

 

Det er nok ikke så lett å komme inn på boligmarkedet som 20-åring, det er jo fryktelig dyrt, jeg hadde absolutt ikke klart det om jeg var alene. Du får ha masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har drøyt 140 000 på bsu og sparekonto. Men med tanke på hvor mye jeg har i studielån, så eier jeg vel i teorien ingen penger.

Anonymous poster hash: 17444...117

 

Hehe, glemte helt den delen jeg :P 

Studielånet er en god del høyere enn det jeg har på sparekonto, så egentlig går jeg i minus totalt sett.. 

 

TS: I forhold til jobb, prøv å få deg en studentstilling, som stud.ass eller lab.ass eller hva som er relevant for studiet ditt. Det er bare noen få timer, krever veldig lite, og det er på campus. Så ingen løping rundt :) 

Anonymous poster hash: b0905...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ca. 4000kr på brukskonto, 55000kr på bsu. Ellers så er det jo studielånet da.....

Men etter sommerjobbing nå, så vil jeg få litt mer inn på sparekontoen :)

 

Bor hos mine foreldre da, så jeg har ikke akkurat så mange utgifter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor hjemme da, og jobber ved siden. Har 25tusen på bsu, rundt 7tusen på brukskonto og snaart 30tusen på sparekonto. Men har også betalt nærmere 60-70tusen på skole det siste året også. Tok opp fag som privatist, men antall timer skole utgjorde 100% skole. Skal sies at det meste av pengene er fra feriepenger og skatten da.

Anonymous poster hash: 1c01f...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...