Gå til innhold

Avspasering....

Gjest Madden

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilke lover som gjelder i forhold til oppsparing av fritid (avspasering)?

Kommunen jeg jobber i hevder de utroligste ting i forhold til reglene for avspasering, men henviser ikke til noe regelverk. De kan heller ikke dokumentere sine påstander..noen som har erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jobber i staten og der er det "Statens personalhåndbok" som regulerer fleksitid o.l. Har kommunen kanskje noe tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtid kan avspaseres time mot time, mens overtidstillegget SKAL utbetales. Gjelder staten: Fellesbestemmelsene § 13.

Når det gjelder kommunen, så tror jeg bare det er lokale avtaler. Sjekk hos Fagforbundets tillitsvalgte. De skal vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips..tillitsvalgte visste ikke, men hun skulle sjekke forbundet!

Kommunen har "spist opp" avspaserings timene mine, da jeg ble sykmeldt i samme tidsrom som avspaseringen var avtalt uthentet. Kan ikke helt skjønne at det er lov da.. jeg ble akutt innlagt på sykehus en uke før den avtalte avspaseringen, og sjefen fikk beskjed samme dag at jeg ble sykmeldt en stund. I ettertid sier de at avtale om uttak av timer er bindende, og derfor går de tapt uansett...Temmelig urettferdig spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg vet det føles urettferdig, men avspasering får man ikke tilbake/til gode slik som man får ferie tilbake/til gode når man har vært sykmedlt. Avtalt avspasering er bindende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis avspasering behandles på samme måte som ferie så kan vi se på Ferieloven. Der står det klinkende klart følgende:

§ 9. Ferieavvikling under sykdom, permisjon, arbeidskamp mv

(1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv)

Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. [...]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er redd kommunen din har rett.

Avtalt avspasering fåes ikke tilbake selv om man blir syk i avspaseringstiden. Avspasering er IKKE det samme som ferie, og følger derfor ikke Ferieloven.

En lærer er her et godt eksempel på det:

La oss si han har "lærerferie" fra 20. juni til 15. august.

Hvis han blir sykmeldt mellom 20. juni og 30. juni, samt 1. august til 15. august, får han ingenting tilbake, selv med sykemelding fra lege. Denne tiden er nemlig definert som avspasering.

Kun sykdom med legeattest i lærernes definerte ferie mellom 1-30. juli gir rett til erstatningsferie.

Beklager, men sånn er det, og tror neppe kommunen din har en bedre lokal avtale på det!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skikkelig dårlig deal spør du meg...jeg har med andre ord jobbet gratis for kommunen i fire netter jeg da..siden jeg hadde bedt om fire netter avspasering..og ble syk en uke før jeg skulle ta det ut!? Helt utrolig at det går an...Kommunen tjente godt på det..verre med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig lærer er et dårlig eksempel, all den tid lærerene har særavtaler opp i mente.

På min arbeidsplass mister man ikke avspasering.

Jeg ville tatt utgangspunkt i ferieloven og smelt den i bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om lærerne har "særavtaler opp i mente", så har de aldri klart å få særavtale om dette, gitt!

Sykdom i lærernes avspaseringstid gir ingen rett til "erstatningsavspasering".

Det står ikke i noen regelverk. Nettopp derfor!

Men selv om det er slik, så betyr ikke det at jeg synes det er greit. Jeg mener at sykdom i avtalt avspasering, slik trådstarteren opplevde, burde gi rett til ny avspasering. Det ville vært god arbeidsgiverpolitikk.

Men det kan jo være andre yrkesgrupper som har klart å få en ordning ang. dette.

Hva med Nordsjøarbeiderne? De har jo mye avspasering. Noen som vet om de får det igjen, hvis de er syke noen dager mens de er i land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, ja, slik kan man selvsagt se det.

Men avspasering satt i system ("obligatorisk") for overtid ellers i året, skulle ikke gi noe dårligere vern mot å få den tiden tilbake ved sykdom enn om man avtaler "frivillig" avspasering. Tvertimot! Da har man jo ikke noe valg, men MÅ avspasere.

Men jeg mener at avspasering er det samme, enten man gjør det "frivillig" eller "obligatorisk". Begge deler er jo for at man har jobbet for mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du avtalt avspasering og blir syk, ja da mister du avspaseringen din. Når det er sagt er det jo mulig for arbeidsgiveren og ikke stå så tverr på dette da, men faktisk gi litt slakke til sine arbeidstakere....og på den måten få mye mer igjen for det i form av arbeidsglede :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både lærere og nordsjøarbeidere har "obligatorisk" avspasering. Det er ikke "frivillig" avspasering.

Samme her.. Jeg jobber som bibliotekar i vgs, og har samme "ferie"/avspasseringsavtale som lærerne. Altså tre ukers sommerferie, ferie i vinterferien og avspassering de andre feriene/feriedagene. Skikkelig surt å bli syk i høst eller påskeferien, eller første eller siste del av sommerferien, men det er ikke noe jeg kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Helt klart MrsL! Når arbeidsgiveren viser så dårlig holdning overfor de ansatte kan en ikke akkurat vente at vi står i kø for å yte vårt ytterste for dem..Mange er svært misfornøyde med svarene kommunen har gitt i anledning denne saken, og lignende saker, mest fordi de ikke viser til noe lovverk eller særskilte regler, men svaret fra dem er: Slik er det bare! (akkurat som unger svarer forøvrig..når de ikke har flere argumenter å komme med!)

Har etterlyst flere ganger å få oversikt over hvilke bestemmelser som gjelder, slik at en kan ta forholdsregler for å bli snytt for timer senere. Det som er urettferdig er jo også at avspaseringen må avtales helst en mnd. i forveien. På den måten vil det jo aldri lønne seg å ta ut mer enn en enkelt dag i slengen..ellers står en jo i fare for å jobbe gratis ofte..om en skulle være så uheldig å bli syk! :tunge1:

Har ikke tenkt å gi meg på dette helt enda..Først og fremst vil jeg ha innsyn i hvilke bestemmelser som gjelder. Siden ferieloven åpenbart ikke gjelder, så må det finnes andre regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset, skal sjekke om jeg kan få tak i en jeg! Skal ha møte med tillitsvalgte i morgen, og hun skal ha forhørt seg med NSF, så da får vi vite litt mer om hva vi kan forvente oss fra det holdet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overtid kan avspaseres time mot time' date=' mens overtidstillegget SKAL utbetales. Gjelder staten: Fellesbestemmelsene § 13.[/quote']

Iflg. arbeidsmiljøloven skal overtid kompenseres med minst 40%.

Det betyr at 1 time er 1time og 24 minutter dersom du tar det ut som avspasering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...