Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Har du noe som helst belegg for den påstanden?

Det var mønstergjenkjenningstester Rushton brukte, og KUN det. Det hadde du sett om du så videoen. Jeg finner heller ingen som har noen seriøs kritikk av Rushton. De anklager ham for mye, men ingen tar ham på metodene og resultatene hans. 

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/019188699090185T

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0092656689900299

Hvis du ikke har funnet kritikker av Rushtons arbeid, så har du ikke lett særlig grundig.

Det tok meg ikke et minutt engang.

Du kan forsøke å google Rushton critique, så skal du se du får napp. Og de er til dels temmelig knusende.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At enkelte grupper av mennesker har lavere IQ enn andre er et faktum. Det er også et faktum at IQ-tester er svært gode mål på den såkalte g-faktoren, som er viktig for det meste av kognitiv aktivitet.

Det som er spørsmålet er hvor skyldes miljø og hvor mye skyldes arv. Gitt de dårlige levekårene i store deler av Afrika, samt hvordan f.eks. svarte barns IQ utvikles når de vokser opp i velstående hjem, er det mye som tyder på at miljø er viktig. 

Anonymous poster hash: d38e9...470
  • Liker 1
Gjest Walden
Skrevet

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/019188699090185T

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0092656689900299

Hvis du ikke har funnet kritikker av Rushtons arbeid, så har du ikke lett særlig grundig.

Det tok meg ikke et minutt engang.

Du kan forsøke å google Rushton critique, så skal du se du får napp. Og de er til dels temmelig knusende.

Altså, alle teorier som ikke er bankers ding dong 100% etablert som sannheter, som f.eks evolusjonsteorien, virkningen av antibiotika etc, er utsatt for kritikk. Selv 99,99%-sannheter som klimaforandringer blir utsatt for kritikk fra enkelte hold. Slik fungerer forskning. 

Jeg finner det faktisk svært interessant at Rushton blir såpass LITE kritisert, og at kritikken er såpass mild og forsiktig. 

Jeg er enig i at en viss del antakelig må krediteres miljø. Svarte i USA har en snitt-IQ på 85, som er betydelig høyere enn den man finner i Afrika (70). Men ingen forskning har uansett miljø funnet en gruppe med svarte som har snitt-IQ på 100, som hvite. 

Skrevet (endret)

Altså, alle teorier som ikke er bankers ding dong 100% etablert som sannheter, som f.eks evolusjonsteorien, virkningen av antibiotika etc, er utsatt for kritikk. Selv 99,99%-sannheter som klimaforandringer blir utsatt for kritikk fra enkelte hold. Slik fungerer forskning. 

Jeg finner det faktisk svært interessant at Rushton blir såpass LITE kritisert, og at kritikken er såpass mild og forsiktig. 

Jeg er enig i at en viss del antakelig må krediteres miljø. Svarte i USA har en snitt-IQ på 85, som er betydelig høyere enn den man finner i Afrika (70). Men ingen forskning har uansett miljø funnet en gruppe med svarte som har snitt-IQ på 100, som hvite. 

Artiklene er ikke milde og forsiktige. I akademiske kretser er en formulering som "We find that the methods employed and data obtained by the cited studies are seriously flawed." å regne som flengende kritikk. Det ville kanskje være en forsiktig formulering i kommentarfeltet i VG.

Men det som i realiteten sies her er at "Studiene er ikke verdt en dritt, og Rushtons konklusjoner er sludder".

Mild og forsiktig? I think not.

Endret av Mann 42
  • Liker 4
Gjest lurven
Skrevet

Selvfølgelig er ikke gjennomsnittlig IQ i afrika på 70. Man må være ganske dum for å tro på det. :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Sier bare.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ben_Carson

Benjamin Solomon «Ben» Carson sr., (født 18. september 1951) er en amerikansk spaltist og pensjonert nevrokirurg. Han er kjent for å være den første kirurgen som har lykkes i å separere siamesiske tvillinger sammensluttet ved hodet. I 2008 ble han tildelt Presidential Medal of Freedom av president George W. Bush. Etter å ha levert en tale på National Prayer Breakfast i 2013, ble han en populær figur i Det republikanske parti for sitt syn i sosiale spørsmål og på den føderale regjeringen.

Og han er svart.

TS er dum.

Obama er 1000 ganger smartere enn Bush, selv om Bush kommer fra en aristokratisk familie. 

Slike ting kan ikke måles på den måten. Alle er forskjellige.

Anonymous poster hash: 5dbcd...37b
  • Liker 2
Gjest Walden
Skrevet (endret)

Selvfølgelig er ikke gjennomsnittlig IQ i afrika på 70. Man må være ganske dum for å tro på det. :fnise:

Sier bare.

https://no.wikipedia.org/wiki/Ben_Carson

Og han er svart.

TS er dum.

Obama er 1000 ganger smartere enn Bush, selv om Bush kommer fra en aristokratisk familie. 

Slike ting kan ikke måles på den måten. Alle er forskjellige.

Anonymous poster hash: 5dbcd...37b

?

Helt uforståelig og usammenhengende...

Endret av Bond
AnonymBruker
Skrevet

Første setning i artikkelen din sier at "rase" er et sosialt konstruert begrep.

De utseendemessige trekkene som folk bruker for å skille mellom forskjellige raser, er svært overfladiske. Og går man litt dypere så er det langt mer påfallende hvor like vi er, enn hvor forskjellige vi er.

Forøvrig så er det et sterkt sammenfall mellom rase og kultur, og det er prinsipielt temmelig problematisk å skille mellom de to. Det har alltid vært kjerneproblemet i "arv og miljø"-problematikken at biologi og miljø interagerer og påvirker hverandre gjensidig.

Jeg finner det ganske vanskelig å tro på at noen rase har en innebygget øvre grense for intelligens. Men jeg kan godt se hvordan det kan være mulig at medlemmer av en rase også defineres inn i et sosialt stratum som hemmer deres utvikling akademisk, sosialt og økonomisk. Gjør man så IQ-tester av den gruppen, så er det ikke overraskende at man finner at de har en lavere IQ enn individer som har vokst opp under bedre forutsetninger. Ta tenker jeg ikke bare på det kulturelle oppvekstmiljøet, men også det rent fysiske. Eksponering til miljøforurensninger, som bly og andre tungmetaller, f.eks.

Her er et ekstremt eksempel, artikkelen inneholder også noen uttalelser om konsekvensene av miljøforurensning fra f.eks blyholdig bensin.

http://www.irinnews.org/report/61521/zambia-kabwe-africa-s-most-toxic-city

Og så kan det hende alle svate i USA doper seg, og at det er grunnen til at de er overlegne innen idretter som sprint og basketball...

Anonymous poster hash: 0f838...44e

Gjest Walden
Skrevet

Og så kan det hende alle svate i USA doper seg, og at det er grunnen til at de er overlegne innen idretter som sprint og basketball...

Anonymous poster hash: 0f838...44e

Lite sannsynlig at det er noe mer doping i basket enn i f.eks mer hvite idretter som baseball. 

Er jo faktisk i baseball det er rullet opp dopingskandaler, og ikke i NBA, selv om det garantert forekommer der også. 

I de seinere år så har jo hvite vist seg å være minst like eksposive som svarte. Verdens beste dunker (blitt egen gren innen basketball med roadshows osv) er i dag hvit og POLSK!

Årsaken til at svarte er gode i basketball, bedre enn hvite, er fordi det er så sykt mange svarte som spiller basketball. Nesten alle svarte er innom basketball en eller annen gang, i mens hvite er mer diversifiserte. Hvite driver med tennis, seiling, fotball, baseball, basket, klatring, fisking, etc etc etc..i mens svarte stort sett spiller basket. Klart det blir jævlig mange gode basketspillere da. 

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Det er en klar sammenheng mellom god score på IQ-tester og utdanning.

En buskmann i Afrika er hverken utdannet i matematikk eller bruker den logiske delen av hjernen til enhver tid, så så lenge ikke disse IQ-testene er tilpasset de de tester, vil de få slike utslag.

Anonymous poster hash: fc9c2...466

Endret av Bond
Skrevet (endret)

Det er en klar sammenheng mellom god score på IQ-tester og utdanning.

En buskmann i Afrika er hverken utdannet i matematikk eller bruker den logiske delen av hjernen til enhver tid, så så lenge ikke disse IQ-testene er tilpasset de de tester, vil de få slike utslag.

Men en innfødt som har levd hele livet sitt i bushen kan være ekstremt god på ting som er relevante DER. Noe som gjør at f.eks aboriginere i Australia kan overleve i villmarka i lange perioder, med bare enkle hjelpemidler og vettet sitt.

Man må se på hva hjernen EGENTLIG er. Den er et organ som hjelper oss til å navigere i verden. Den er ganske fleksibel, så under noen omstendigheter utvikler den en evne til å drive med logiske syllogismer, ordleker og gjenkjennelse av geometriske mønstere, andre steder utvikler den evnen til å navigere over åpent hav uten kompass, og bare basert på subtile hint fra bølgenes retning, stjerner og lukta av vinden, eller evnen til å krysse enorme strekninger av villmark med lite annet enn en stav, en ildbue og en kalebass til å hjelpe seg med.

Folk som overlever i utfordrende omstendigheter kan neppe kalles dumme. Sett Rushton ned i den australske Outback og se hvor smart han føler seg der.

Endret av Bond
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men en innfødt som har levd hele livet sitt i bushen kan være ekstremt god på ting som er relevante DER. Noe som gjør at f.eks aboriginere i Australia kan overleve i villmarka i lange perioder, med bare enkle hjelpemidler og vettet sitt.

Man må se på hva hjernen EGENTLIG er. Den er et organ som hjelper oss til å navigere i verden. Den er ganske fleksibel, så under noen omstendigheter utvikler den en evne til å drive med logiske syllogismer, ordleker og gjenkjennelse av geometriske mønstere, andre steder utvikler den evnen til å navigere over åpent hav uten kompass, og bare basert på subtile hint fra bølgenes retning, stjerner og lukta av vinden, eller evnen til å krysse enorme strekninger av villmark med lite annet enn en stav, en ildbue og en kalebass til å hjelpe seg med.

Folk som overlever i utfordrende omstendigheter kan neppe kalles dumme. Sett Rushton ned i den australske Outback og se hvor smart han føler seg der.

Jeg sa også da at om man skal teste IQ, får man tilpasse testen i forhold til de man tester, det ser du om du ser over det jeg skrev, en gang til ^^

Skrevet

Jeg sa også da at om man skal teste IQ, får man tilpasse testen i forhold til de man tester, det ser du om du ser over det jeg skrev, en gang til ^^

Og derfor er det temmelig meningsløst å sammenligne folkeslag på den måten som Rushton gjorde.

Skrevet

Tråden ryddet for personangrep, samt hatefullt innhold. 

Bond, forumansvarlig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...