AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #1 Skrevet 14. juli 2015 Regjeringen har nå gjort at det blir vanskelig for enkelte å gå på videregående i.o.m at de har endret reglene for stipend. Ikke bare skal steforeldres inntekt nå regnes med, men stipendet er kraftig redusert. Inntektsgrensen er også endret, sånn at færre får stipend. Er enig i at tidligere var det kanskje noen som urettmessig fikk stipend, men med dagens system er det noen som kommer veldig dårlig ut - som barn av enslige forsørgere. Dette skaper forskjeller og vil føre til at enkelte vil slite økonomisk på videregående. Anonymous poster hash: eb869...c25
Rotemor Skrevet 14. juli 2015 #2 Skrevet 14. juli 2015 Dette er helt forferdelig. Privatskoleloven vil også gjøre at klasseskille øker kraftig og det er ingen vei tilbake der. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #3 Skrevet 14. juli 2015 Hvilke store utgifter mener du er forbundet med å gå på videregående da? Anonymous poster hash: be1c5...aa4 3
Rotemor Skrevet 14. juli 2015 #4 Skrevet 14. juli 2015 (endret) Hvilke store utgifter mener du er forbundet med å gå på videregående da? Anonymous poster hash: be1c5...aa4 Hvor kom spørsmålet fra? Har noen påstått av vgs forbindes med store utgifter? Ungdommer uten inntekt derimot er forbundet med store utgifter. Det vil være for mye forlangt at andre skal måtte forklare deg hvilken. Endret 14. juli 2015 av Rotemor 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #5 Skrevet 14. juli 2015 Hvor kom spørsmålet fra? Har noen påstått av vgs forbindes med store utgifter? Ungdommer uten inntekt derimot er forbundet med store utgifter. Det vil være for mye forlangt at andre skal måtte forklare deg hvilken. Hvorfor mener du at det plutselig blir så mye dyrere når de begynner på videregående da? De var vel like arbeidsledige da de gikk på ungdomsskolen?Anonymous poster hash: be1c5...aa4 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #6 Skrevet 14. juli 2015 Alle får utstyrsstipend, altså de får dekket skole pc'n. Skolebøker får de også dekket, men de må likevel ha skrivebøker, blyanter, viskelær, passer, linjal osv. Gymtøy må de å ha, så for de som tror at videregående er helt gratis så er det feil. De har også aktivitetsdager, å da må elevene ha gymtøy og sko på sommeren og skiutstyr på vinteren. Ofte drar de i slalombakke, og da må de ha penger til buss + heiskort. Hvis de bor sånn til at det ikke er gåavstand så blir de sittende hjemme bortsett fra når de er på skolen. Når de er 18 år så faller barnetrygden og bidraget bort, og hvis foreldrene ikke er bidragsdyktige så får ikke ungdommen dette etter at de er 18 år. Min datter klarer seg bra. Hun har jobb, men kunne ikke hatt det hvis ikke vi hadde kunne kjøre henne til og fra jobb da det nesten ikke er bussforbindelser på kveldstid og helger her. Hun får også bidrag fra far. Men det er ikke alle ungdommer som er like heldige. Jeg ser at det er enkelte som faller utenfor, og det er de jeg synes det er leit for. Ts Anonymous poster hash: eb869...c25 4
Rotemor Skrevet 14. juli 2015 #7 Skrevet 14. juli 2015 Hvorfor mener du at det plutselig blir så mye dyrere når de begynner på videregående da? De var vel like arbeidsledige da de gikk på ungdomsskolen?Anonymous poster hash: be1c5...aa4 Jeg har ikke påstått noe som helst, jeg... Dette blir jo bare irriterende.
Rotemor Skrevet 14. juli 2015 #8 Skrevet 14. juli 2015 Alle får utstyrsstipend, altså de får dekket skole pc'n. Skolebøker får de også dekket, men de må likevel ha skrivebøker, blyanter, viskelær, passer, linjal osv. Gymtøy må de å ha, så for de som tror at videregående er helt gratis så er det feil. De har også aktivitetsdager, å da må elevene ha gymtøy og sko på sommeren og skiutstyr på vinteren. Ofte drar de i slalombakke, og da må de ha penger til buss + heiskort. Hvis de bor sånn til at det ikke er gåavstand så blir de sittende hjemme bortsett fra når de er på skolen. Når de er 18 år så faller barnetrygden og bidraget bort, og hvis foreldrene ikke er bidragsdyktige så får ikke ungdommen dette etter at de er 18 år. Min datter klarer seg bra. Hun har jobb, men kunne ikke hatt det hvis ikke vi hadde kunne kjøre henne til og fra jobb da det nesten ikke er bussforbindelser på kveldstid og helger her. Hun får også bidrag fra far. Men det er ikke alle ungdommer som er like heldige. Jeg ser at det er enkelte som faller utenfor, og det er de jeg synes det er leit for. Ts Anonymous poster hash: eb869...c25 Ja, det er veldig leit at sosiale og økonomiske forskjeller skal prege, og også være årsak til at noen dermed veger bort vgs. Vi har folk som lever på fattigdomsgrensen der stipend kan være avgjørende. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #9 Skrevet 14. juli 2015 Ja, det er veldig leit at sosiale og økonomiske forskjeller skal prege, og også være årsak til at noen dermed veger bort vgs. Vi har folk som lever på fattigdomsgrensen der stipend kan være avgjørende. Å det er akkurat de det er synd på. Det er heller ikke alle som bor i byer og kommer lett til arbeid og aktiviteter, og dette faller bort når de får minimalt i stipend. Vi vil da ikke ha en gjeng med ungdommer som faller utenfor allerede som ung. Å de som mener noe annet, det er ikke moro for en ungdom å aldri passe inn, aldri kunne delta på sosiale aktiviteter fordi at de har foreldre som lever nederst på rangstigen. Ts Anonymous poster hash: eb869...c25 5
Gjest O.G. Skrevet 14. juli 2015 #10 Skrevet 14. juli 2015 Vel, det jeg observerer av stipendet er at det går til vas, intet annet.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #11 Skrevet 14. juli 2015 Ja, det er veldig leit at sosiale og økonomiske forskjeller skal prege, og også være årsak til at noen dermed veger bort vgs. Vi har folk som lever på fattigdomsgrensen der stipend kan være avgjørende. De som lever på fattigdomsgrensen får jo stipend...Anonymous poster hash: be1c5...aa4 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #12 Skrevet 14. juli 2015 VGS er blitt mye, mye billigere de siste ti årene så personlig så har jeg ikke så mye sympati for dette. Det koster nesten ingenting per dagens dato mot hva det gjorde før. Anonymous poster hash: 4bb6b...c7c 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #13 Skrevet 14. juli 2015 Det som er synd, er at foreldre uten evne til å forsørge sine barn likevel får barn. Anonymous poster hash: 2e200...a45 9
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #14 Skrevet 14. juli 2015 Vel, det jeg observerer av stipendet er at det går til vas, intet annet. Noen bruker det nok til vas ja, men langtifra alle. For noen har stipend muliggjort at de ikke faller helt utenfor når det gjelder skolegang. De som lever på fattigdomsgrensen får jo stipend...Anonymous poster hash: be1c5...aa4 Stipendet er vel så å si halvert nå siden ifjor. VGS er blitt mye, mye billigere de siste ti årene så personlig så har jeg ikke så mye sympati for dette. Det koster nesten ingenting per dagens dato mot hva det gjorde før.Anonymous poster hash: 4bb6b...c7c Selv om det heter seg at ALLE skal kunne gå på videregående, så koster det faktisk noe. Er klar over at det er billigere enn for 10 år siden, men stipend er også deretter. Det som er synd, er at foreldre uten evne til å forsørge sine barn likevel får barn. Anonymous poster hash: 2e200...a45 Helt enig. Men noen kan ha hatt forsørgerevne når de fikk barn. Mye kan skje i løpet av 15-20 år m.t.p helse og økonomi. Ts Anonymous poster hash: eb869...c25 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #15 Skrevet 14. juli 2015 Noen bruker det nok til vas ja, men langtifra alle. For noen har stipend muliggjort at de ikke faller helt utenfor når det gjelder skolegang. Stipendet er vel så å si halvert nå siden ifjor. Selv om det heter seg at ALLE skal kunne gå på videregående, så koster det faktisk noe. Er klar over at det er billigere enn for 10 år siden, men stipend er også deretter. Helt enig. Men noen kan ha hatt forsørgerevne når de fikk barn. Mye kan skje i løpet av 15-20 år m.t.p helse og økonomi. TsAnonymous poster hash: eb869...c25 Stipendet var minimalt for mange år siden og det skulle gå til å dekke de tusenvis av kronene skolebøkene kostet. Nei, ingen sympati her. Luksus.Anonymous poster hash: 4bb6b...c7c 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #16 Skrevet 14. juli 2015 Problemet med stipend slik det var, var at det var ment å være et tilskudd til sosial utjevning, men skapte et skille andre veien. Barn av aleneforeldre fikk x antall tusen inn på konto hver måned, selv om familienes samlede inntekt var langt høyere enn lavtlønte samboende foreldres inntekt var. Dette førte igjen til at det ble et sosialt/økonomisk skille mellom de ungdommene som fikk "stipendet rett i hendene", og de som måtte jobbe/be foreldrene om penger. Dette startinnlegget viser denne problematikken veldig godt. Her er det en 16-årig gutt som vil bo fast hos sin mor, fordi han da kan få mer i stipend enn han ellers ville fått dersom han deler bosted med sin høytlønte far. Min stesønn på 16 får 1800 i måned. Mannen min og eksen deler 50/50 og har 3 barn sammen. 16-åringen er folkeregistrert hos moren og ønsker å bo fast hos henne pga stipend! Moren tjener mye mer nå enn i 2009 og har samboer som er i fast jobb. Mannen min tjener 2 mill. og skjønner ikke at sønnen har rett på stipend. Tingen er at gutten gidder ikke å gå på jobb lenger pga han har nok penger + at han får det han trenger(og mye mer) fra foreldrene. Vi lurer på om det er noe vi kan gjøre uten å lage bråk. Er det mulig at barn får stipend der far tjener såpass mye ? Anonymous poster hash: 4eb2f...4be 3
Maimira Skrevet 14. juli 2015 #17 Skrevet 14. juli 2015 Kan overhodet ikke skjønne hvor dette kuttet kom fra. Hvem har funnet ut at dette er det beste for elevene? Har ringt inn og snakket med både lånekassen og nav om dette, og begge sier at stipendet er kuttet ut fordi at det er meningen at faren (ungdommer med skilte foreldre som bor hos mor) fremdeles skal betale bidrag etter fylte 18 år dersom ungdommen går på videregående. I vårt tilfelle har far nektet å betale, så jeg får ekstra utgifter pga dette. Ingen kan forvente at ungdom på videregående skole skal forsørge seg selv, så hvorfor faller bidraget da automatisk bort etter fylte 18 år? Slik som samfunnet fungerer nå burde faktisk dette ikke skje. Kan noen forklare logikken i dette?
Maimira Skrevet 14. juli 2015 #18 Skrevet 14. juli 2015 VGS er blitt mye, mye billigere de siste ti årene så personlig så har jeg ikke så mye sympati for dette. Det koster nesten ingenting per dagens dato mot hva det gjorde før.Anonymous poster hash: 4bb6b...c7c Nei, kanskje ikke det. Men det koster like mye å forsørge et barn/ungdom etter at de er fylt 18 år!
Maimira Skrevet 14. juli 2015 #19 Skrevet 14. juli 2015 Det som er synd, er at foreldre uten evne til å forsørge sine barn likevel får barn. Anonymous poster hash: 2e200...a45 Vet du hva som vil skje 15 år fremover i tid??
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #20 Skrevet 14. juli 2015 Kan overhodet ikke skjønne hvor dette kuttet kom fra. Hvem har funnet ut at dette er det beste for elevene? Har ringt inn og snakket med både lånekassen og nav om dette, og begge sier at stipendet er kuttet ut fordi at det er meningen at faren (ungdommer med skilte foreldre som bor hos mor) fremdeles skal betale bidrag etter fylte 18 år dersom ungdommen går på videregående. I vårt tilfelle har far nektet å betale, så jeg får ekstra utgifter pga dette. Ingen kan forvente at ungdom på videregående skole skal forsørge seg selv, så hvorfor faller bidraget da automatisk bort etter fylte 18 år? Slik som samfunnet fungerer nå burde faktisk dette ikke skje. Kan noen forklare logikken i dette? Det er selvsagt trist at far i dette tilfellet nekter å forholde seg til lover og regler, foreldre har forsørgerplikt til barna er 18 år, eller ferdige med vgs, men ikke lenger enn 23 år. I et slikt tilfelle må du gå til tvangsinnkreving gjennom NAV, da stipendet ikke er ment å dekke utgifter ved at en forelder ikke bidrar etter evne/bryter loven. Anonymous poster hash: 4eb2f...4be 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå