AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #1 Skrevet 24. januar 2015 Min stesønn på 16 får 1800 i måned. Mannen min og eksen deler 50/50 og har 3 barn sammen. 16-åringen er folkeregistrert hos moren og ønsker å bo fast hos henne pga stipend! Moren tjener mye mer nå enn i 2009 og har samboer som er i fast jobb. Mannen min tjener 2 mill. og skjønner ikke at sønnen har rett på stipend. Tingen er at gutten gidder ikke å gå på jobb lenger pga han har nok penger + at han får det han trenger(og mye mer) fra foreldrene. Vi lurer på om det er noe vi kan gjøre uten å lage bråk. Er det mulig at barn får stipend der far tjener såpass mye ?Anonymous poster hash: 37e84...cdc
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #2 Skrevet 24. januar 2015 Ja det er mulig. Stipend skal i teorien jevne ut sosiale forskjeller mellom barn av aleneforsørgere og barn med samboende foreldre. (I praksis fungerer dette i veldig mange tilfeller mot sin hensikt på grunn av det du beskriver i ditt innlegg) Jeg er litt usikker på hvor grensen går, men barna til de av mine bekjente som er bostedsforeldrer, og har en inntekt på mindre enn 500 000 (inkludert barnebidrag) får fullt stipend på vgs, uavhengig av bidragsyters inntekt. Anonymous poster hash: 89a5e...4c2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #3 Skrevet 24. januar 2015 Dette blir det en endring på nå. Og de skal legge sammen mor og fars inntekt. Når de skal regne ut om barnet har krav på stipend. Dette synes jeg er veldig synd, har snart et barn på videregående. Og min inntekt er 170 000 i året. Far betaler 2500 kr i bidrag. Ellers betaler han ikke en krone til sitt barn. Tar henne heller aldri med på noe som koster penger. Men han tjener greit, så dermed vil ikke min datter få stipend. Hun har heller ikke mulighet til å jobbe ved siden av, da hun holder aktivt på med en idrett. Dermed er det jeg som må betale busskort, lommepenger og penger til klær, samtidig som alt annet. Stipendet hadde jo hjulpet mye på min økonomi. Men samtidig så ser jeg, at ofte blir det jo feil. Da far tjener mye, og faktisk bidrar mer til barna sine, enn hva faren til mitt barn gjør. Anonymous poster hash: 97260...443
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #4 Skrevet 24. januar 2015 Jeg fikk aldri stipent da jeg bodde hos far fordi han var gift på nytt. Min lillesøster som bor hos mor fikk fult stipend enda mor tjente litt over det far og stemor tjente til sammen. Søkte også om borteboerstipend for å flytte litt nærmere skolen da transporttilbudet jeg fikk til og fra skolen tok 2 timer og 58 minutter (bil = 30 min), men fikk avslag fordi reisetiden etter oppgitte rutetider må være på 3 timer eller mer før du kan få. TO fuckings minutter altså. Anonymous poster hash: e33d7...735
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #5 Skrevet 24. januar 2015 Dette blir det en endring på nå. Og de skal legge sammen mor og fars inntekt. Når de skal regne ut om barnet har krav på stipend. Dette synes jeg er veldig synd, har snart et barn på videregående. Og min inntekt er 170 000 i året. Far betaler 2500 kr i bidrag. Ellers betaler han ikke en krone til sitt barn. Tar henne heller aldri med på noe som koster penger. Men han tjener greit, så dermed vil ikke min datter få stipend. Hun har heller ikke mulighet til å jobbe ved siden av, da hun holder aktivt på med en idrett. Dermed er det jeg som må betale busskort, lommepenger og penger til klær, samtidig som alt annet. Stipendet hadde jo hjulpet mye på min økonomi. Men samtidig så ser jeg, at ofte blir det jo feil. Da far tjener mye, og faktisk bidrar mer til barna sine, enn hva faren til mitt barn gjør. Anonymous poster hash: 97260...443 Jeg sjekket på lånekassens sider nå, og ser at du har rett, reglene endrer seg nå i 2015. Det er veldig trist at dette skal gå ut over barn der den ene forelderen ikke bidrar etter evne, slik som i ditt tilfelle, men i det store og hele tror jeg denne endringen kan bidra til en mer fornuftig fordeling. Anonymous poster hash: 89a5e...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #6 Skrevet 24. januar 2015 Denne tabellen er kanskje interessant. (Hvor mye stipend kan barna få ut i fra foreldrenes samlede inntekt) Anonymous poster hash: 89a5e...4c2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #7 Skrevet 24. januar 2015 Min stesønn på 16 får 1800 i måned. Mannen min og eksen deler 50/50 og har 3 barn sammen. 16-åringen er folkeregistrert hos moren og ønsker å bo fast hos henne pga stipend! Moren tjener mye mer nå enn i 2009 og har samboer som er i fast jobb. Mannen min tjener 2 mill. og skjønner ikke at sønnen har rett på stipend. Tingen er at gutten gidder ikke å gå på jobb lenger pga han har nok penger + at han får det han trenger(og mye mer) fra foreldrene. Vi lurer på om det er noe vi kan gjøre uten å lage bråk. Er det mulig at barn får stipend der far tjener såpass mye ?Anonymous poster hash: 37e84...cdc Hvorfor legger du deg oppi dette? Skal dere sørge for at gutten mister stipendet og tvinge han ut i arbeid? Har du kanskje selv egne barn som ikke får stipend og er bitter pga det? Anonymous poster hash: 70413...002 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #8 Skrevet 24. januar 2015 Min stesønn på 16 får 1800 i måned. Mannen min og eksen deler 50/50 og har 3 barn sammen. 16-åringen er folkeregistrert hos moren og ønsker å bo fast hos henne pga stipend! Moren tjener mye mer nå enn i 2009 og har samboer som er i fast jobb. Mannen min tjener 2 mill. og skjønner ikke at sønnen har rett på stipend. Tingen er at gutten gidder ikke å gå på jobb lenger pga han har nok penger + at han får det han trenger(og mye mer) fra foreldrene. Vi lurer på om det er noe vi kan gjøre uten å lage bråk. Er det mulig at barn får stipend der far tjener såpass mye ?Anonymous poster hash: 37e84...cdc Først: for en smålig stemor du er!!! Så: stipendet er basert på inntekten til begge foreldrene. Avslutningsvis: for en ussel person du er.Anonymous poster hash: fbff7...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #9 Skrevet 24. januar 2015 Med en FAR som tjener (angivelig) 2 mill i året er det helt utrolig at stemor ønsker å konspirere mot at stesønn får noen hundrelapper i måneden for å kompensere for mors økonomi.Anonymous poster hash: fbff7...6f1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #10 Skrevet 24. januar 2015 Jeg sjekket på lånekassens sider nå, og ser at du har rett, reglene endrer seg nå i 2015. Det er veldig trist at dette skal gå ut over barn der den ene forelderen ikke bidrar etter evne, slik som i ditt tilfelle, men i det store og hele tror jeg denne endringen kan bidra til en mer fornuftig fordeling. Anonymous poster hash: 89a5e...4c2 Man vil aldri få en ordning som ikke vil slå urettferdig for enkelte. Da jeg gikk på videregående, så var det behovsprøvde stipendet faktisk helt nødvendig for en del, da vi måtte kjøpe alle bøker, mot nå hvor bøker lånes ut gratis. Fra ungdommen er 18 år, kan denne søke om utvidet bidrag til ferdig videregående, og da går pengene til ungdommen. Bidraget også før ungdommen blir myndig skal jo uansett dekke ungdommens behov. Anonymous poster hash: d6fb1...887
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #11 Skrevet 24. januar 2015 Man vil aldri få en ordning som ikke vil slå urettferdig for enkelte. Da jeg gikk på videregående, så var det behovsprøvde stipendet faktisk helt nødvendig for en del, da vi måtte kjøpe alle bøker, mot nå hvor bøker lånes ut gratis. Fra ungdommen er 18 år, kan denne søke om utvidet bidrag til ferdig videregående, og da går pengene til ungdommen. Bidraget også før ungdommen blir myndig skal jo uansett dekke ungdommens behov. Anonymous poster hash: d6fb1...887 Det er jeg enig i, men slik det har vært til nå, der kun bostedsforelders inntekt var gjeldende, ble ekstremt urettferdig for de som hadde samboende, men likevel lavtlønte, foreldre. Anonymous poster hash: 89a5e...4c2 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2015 #12 Skrevet 24. januar 2015 Smålig? Gutten har mer enn han trenger og han får mye fra faren. Hvis han trenger noe så får han det. Og jeg er glad at mannen min er en ansvarlig og snill far! Dette er bare noe vi diskuterte hjemme. Det er veldig rart at barn som har alt får stipend. Som sagt far betaler alt for ungene. Vi tenker at det er barn der ute som virkelig trenger de pengene. ts Anonymous poster hash: 37e84...cdc
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2015 #13 Skrevet 24. januar 2015 Dette blir det en endring på nå. Og de skal legge sammen mor og fars inntekt. Når de skal regne ut om barnet har krav på stipend. Dette synes jeg er veldig synd, har snart et barn på videregående. Og min inntekt er 170 000 i året. Far betaler 2500 kr i bidrag. Ellers betaler han ikke en krone til sitt barn. Tar henne heller aldri med på noe som koster penger. Men han tjener greit, så dermed vil ikke min datter få stipend. Hun har heller ikke mulighet til å jobbe ved siden av, da hun holder aktivt på med en idrett. Dermed er det jeg som må betale busskort, lommepenger og penger til klær, samtidig som alt annet. Stipendet hadde jo hjulpet mye på min økonomi. Men samtidig så ser jeg, at ofte blir det jo feil. Da far tjener mye, og faktisk bidrar mer til barna sine, enn hva faren til mitt barn gjør. Anonymous poster hash: 97260...443 Du kan fanden ikke mene det er lånekassens ansvar å holde ungen din med lommepenger??? 2
Flekk Skrevet 24. januar 2015 #14 Skrevet 24. januar 2015 Nei. Det er vgs. Man får lommepenger av staten på opp til 2tusen, nå skal det bli 3tusen etter sommer. Å nå kunne fyke ut i voksenlivet med 90tusen i startkaptial etter 3 år vgs, som alle andre som ikke får stipend og lommepenger må gå 3 år for, synes jeg er kjempe IDIOTISK. Jeg måtte bruke konfirmasjonspenger og slik siden jeg ikke fikk lommepenger av mor (stefar tjente mye, men ga meg aldri noe, og fikk ikke stipend). Det verste er at de som fikk stipend også fikk dekket busskort, lommepenger og slik av foreldre og i tillegg sa at de fikk bare 2tusen av lånekassen (per måned i 3 år) og de pengene forsvinner jo så fort Åh, dumme ordning. Jeg vil også ha startkapital dekket av staten. Viss noen sier at jeg bare kunne fått meg jobb - det kunne også de som fikk stipend gjort Det er alltid noen som skal si at de ikke hadde HATT SJAAANGS til å fullføre vgs uten stipendet.. ALtså LOL. Inn i anusen min altså. Du trenger busskort. NEI du trenger ikke klassetur. Det er ikke flertall av klasser som drar på lærerik viktig klassetur. Du får utstyrsstipend til å dekke utstyr. Bøker er GRATIS. Nei, det er ikke synd på deg når du ikke kan spise kantinemat til 30kr hver dag. Foreldrene dine har forsørgelseplikt for deg, og dersom de bryter den er det barnevernssak. Til og med de som er uføretrygdet. Det handler selvsagt om prioriteringer, men det har jo mange av den norske befolkningen helt feiloppfattet hva som er selvfølge her i livet. It's a hard knock life altså 1
Flekk Skrevet 24. januar 2015 #15 Skrevet 24. januar 2015 Nei. Det er vgs. Man får lommepenger av staten på opp til 2tusen, nå skal det bli 3tusen etter sommer. Å nå kunne fyke ut i voksenlivet med 90tusen i startkaptial etter 3 år vgs, som alle andre som ikke får stipend og lommepenger må gå 3 år for, synes jeg er kjempe IDIOTISK. Jeg måtte bruke konfirmasjonspenger og slik siden jeg ikke fikk lommepenger av mor (stefar tjente mye, men ga meg aldri noe, og fikk ikke stipend). Det verste er at de som fikk stipend også fikk dekket busskort, lommepenger og slik av foreldre og i tillegg sa at de fikk bare 2tusen av lånekassen (per måned i 3 år) og de pengene forsvinner jo så fort Åh, dumme ordning. Jeg vil også ha startkapital dekket av staten. Viss noen sier at jeg bare kunne fått meg jobb - det kunne også de som fikk stipend gjort Det er alltid noen som skal si at de ikke hadde HATT SJAAANGS til å fullføre vgs uten stipendet.. ALtså LOL. Inn i anusen min altså. Du trenger busskort. NEI du trenger ikke klassetur. Det er ikke flertall av klasser som drar på lærerik viktig klassetur. Du får utstyrsstipend til å dekke utstyr. Bøker er GRATIS. Nei, det er ikke synd på deg når du ikke kan spise kantinemat til 30kr hver dag. Foreldrene dine har forsørgelseplikt for deg, og dersom de bryter den er det barnevernssak. Til og med de som er uføretrygdet. Det handler selvsagt om prioriteringer, men det har jo mange av den norske befolkningen helt feiloppfattet hva som er selvfølge her i livet. It's a hard knock life altså altså det var ikke til deg ts, bare generell utblåsning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå