AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #21 Skrevet 14. juli 2015 Hvorfor mener du at det plutselig blir så mye dyrere når de begynner på videregående da? De var vel like arbeidsledige da de gikk på ungdomsskolen?Anonymous poster hash: be1c5...aa4 Du skjønner vel at mange må flytte for å gå skole? Og at man trenger penger til utstyr til skolen? Anonymous poster hash: 48bc2...6f4 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #22 Skrevet 14. juli 2015 Du skjønner vel at mange må flytte for å gå skole? Og at man trenger penger til utstyr til skolen? Anonymous poster hash: 48bc2...6f4 Ungdommene får fremdeles borteboerstipend der det er nødvendig. Anonymous poster hash: 4eb2f...4be 7
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #23 Skrevet 14. juli 2015 Ungdommene får fremdeles borteboerstipend der det er nødvendig. Anonymous poster hash: 4eb2f...4be Ja, takk gud for det. Utstyr trenger man som sagt. Anonymous poster hash: 48bc2...6f4
Maimira Skrevet 14. juli 2015 #24 Skrevet 14. juli 2015 Det er selvsagt trist at far i dette tilfellet nekter å forholde seg til lover og regler, foreldre har forsørgerplikt til barna er 18 år, eller ferdige med vgs, men ikke lenger enn 23 år. I et slikt tilfelle må du gå til tvangsinnkreving gjennom NAV, da stipendet ikke er ment å dekke utgifter ved at en forelder ikke bidrar etter evne/bryter loven. Anonymous poster hash: 4eb2f...4be Ja, jeg vet det. Har også forsøkt dette, med det resultat at både meg og ungdommen ble truet av far. Så for å beholde et noenlunde forhold til far så bestemte jeg at disse pengene ikke er verdt all problematikken det ble for oss. Pokkers fedre!!!
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #25 Skrevet 14. juli 2015 Skolen er gratis, bøkene får man låne og utstyrsstipendet dekker utgiften til skolepc. De aller fleste bruker pcen til å notere nå til dags, så det er minimalt med penger som trengs til skrivebøker, blyanter og viskelær... Prinsippet om gratis utdanning er mer enn ok, men at så mange nærmest får betalt for å gå på vgs synes jeg blir feil. Etter 3 år får elevene totalt 60 000 kr på konto, som for de fleste brukes på russetiden og dens forberedelser og fyll. Og det er sjokkerende mange som faktisk får dette stipendet. Det er ytterst få som virkelig trenger det stipendet. Det skal være en økonomisk støtte til de med lite penger, ikke som et plaster på såret kun fordi en har skilte foreldre.I tillegg er systemet basert på tilfeldigheter, jeg vet om to søsken i samme familie hvor den ene fikk bare utstyrstipendet (ca 900 kr), den andre fikk fullt stipend (21 000) kr. Anonymous poster hash: c2eb5...8e9 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #26 Skrevet 14. juli 2015 Klasseskille er da uungåelig, oftest skylles jo dette dårlige prioriteringer av foreldregenerasjonen, noe som i bunn og grunn blir "rettferdig". Anonymous poster hash: bdde6...649 4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #27 Skrevet 14. juli 2015 Nei, kanskje ikke det. Men det koster like mye å forsørge et barn/ungdom etter at de er fylt 18 år! Og det gjorde det ikke for ti år siden, ble de plutselig gratis den dagen de fylte 18? Vi gikk og kjøpte våre egne skolebøker for pengene fra sommerjobben som var ekstra deilig å juble for - vi kunne ikke selge dem videre siden vi var siste kullet før kunnskapsløftet og nye bøker. Ville vi ha penger til fjas så var det jobb!Anonymous poster hash: 4bb6b...c7c 4
Gjest O.G. Skrevet 14. juli 2015 #28 Skrevet 14. juli 2015 (endret) Noen bruker det nok til vas ja, men langtifra alle. For noen har stipend muliggjort at de ikke faller helt utenfor når det gjelder skolegang. Ts Anonymous poster hash: eb869...c25 Hvordan da??? Bøkene er gratis, det var de ikke da jeg startet videregående for 24 år siden. Alt annet klarte man da og betale for av egen lomme (sommerjobb). Endret 14. juli 2015 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #29 Skrevet 14. juli 2015 Du skjønner vel at mange må flytte for å gå skole? Og at man trenger penger til utstyr til skolen? Anonymous poster hash: 48bc2...6f4 Må mange flytte for å gå på vgs? Anonymous poster hash: 56c30...b99
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #30 Skrevet 14. juli 2015 Hvordan da??? Bøkene er gratis, det var de ikke da jeg startet videregående for 24 år siden. Alt annet klarte man da og betale for av egen lomme (sommerjobb). Og, det var det ikke når jeg startet på VGS for 10 år siden. Vi måtte betale for bøkene våres selv. Jeg aner ikke hvorfor det er så mye dyrere med ungdom nå enn det var for 10 år siden men venter spent på at TS skal opplyse. Søsteren min begynte seks år etter meg og fikk gratis bøker, ekstra lommepenger (jeg fikk ikke, men hun fikk). Men mødre er vell for opptatt om dagen til å kjøpe merkeklær til ungene så de har ikke råd til noe annet. Anonymous poster hash: 4bb6b...c7c 1
Gjest O.G. Skrevet 14. juli 2015 #31 Skrevet 14. juli 2015 Og, det var det ikke når jeg startet på VGS for 10 år siden. Vi måtte betale for bøkene våres selv. Jeg aner ikke hvorfor det er så mye dyrere med ungdom nå enn det var for 10 år siden men venter spent på at TS skal opplyse. Søsteren min begynte seks år etter meg og fikk gratis bøker, ekstra lommepenger (jeg fikk ikke, men hun fikk). Men mødre er vell for opptatt om dagen til å kjøpe merkeklær til ungene så de har ikke råd til noe annet. Anonymous poster hash: 4bb6b...c7c Tror stipendet er en delårsak til at så mange unge nu til dags har et enormt forbruk.
karamariell Skrevet 14. juli 2015 #32 Skrevet 14. juli 2015 (endret) Alle får utstyrsstipend, altså de får dekket skole pc'n. Skolebøker får de også dekket, men de må likevel ha skrivebøker, blyanter, viskelær, passer, linjal osv. Gymtøy må de å ha, så for de som tror at videregående er helt gratis så er det feil. De har også aktivitetsdager, å da må elevene ha gymtøy og sko på sommeren og skiutstyr på vinteren. Ofte drar de i slalombakke, og da må de ha penger til buss + heiskort. Hvis de bor sånn til at det ikke er gåavstand så blir de sittende hjemme bortsett fra når de er på skolen. Når de er 18 år så faller barnetrygden og bidraget bort, og hvis foreldrene ikke er bidragsdyktige så får ikke ungdommen dette etter at de er 18 år. Min datter klarer seg bra. Hun har jobb, men kunne ikke hatt det hvis ikke vi hadde kunne kjøre henne til og fra jobb da det nesten ikke er bussforbindelser på kveldstid og helger her. Hun får også bidrag fra far. Men det er ikke alle ungdommer som er like heldige. Jeg ser at det er enkelte som faller utenfor, og det er de jeg synes det er leit for. Ts Anonymous poster hash: eb869...c25 Man får ikke dekket skolepcen. Da jeg begynte på videregående for 2 år siden fikk alle utstyrstipend (930 kr) og et utvalg pcer man kunne velge mellom, noen billigere enn andre også kunne man også velge macbook. Jeg valgte å bruke macbooken jeg hadde fra før av, men jeg vet mange måtte ut med mellomlegg Uansett, stipend har kommet godt med til forbruket mitt generelt, og det har vært deilig å ha sluppet å gått til mamma og pappa for hver eneste ting jeg trengte penger til. Såklart hjelper det med deltidsjobb, men hvor enkelt er det å få som 16åring? Endret 14. juli 2015 av karamariell
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #33 Skrevet 14. juli 2015 Tror stipendet er en delårsak til at så mange unge nu til dags har et enormt forbruk. Enig med deg. Jeg kom for øvrig til å tenke på en annen ting. Jeg har småsøsken som begynte etter meg. De betalte 350 kroner og fikk en GRATIS PC! HEIA NORGE SITT OVERFORBRUK! Anonymous poster hash: 4bb6b...c7c 1
Gjest O.G. Skrevet 14. juli 2015 #34 Skrevet 14. juli 2015 Skolepc er jo bare teit, alle har jo pc nu til dags.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #35 Skrevet 14. juli 2015 mellomlegg På hvor mye? Anonymous poster hash: 4bb6b...c7c
karamariell Skrevet 14. juli 2015 #36 Skrevet 14. juli 2015 Skolepc er jo bare teit, alle har jo pc nu til dags. Tja, jeg skulle nesten ønske jeg investerte i skolepc, den private macen min har fått gjennomgått kraftig disse årene.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #37 Skrevet 14. juli 2015 Man får ikke dekket skolepcen. Da jeg begynte på videregående for 2 år siden fikk alle utstyrstipend (930 kr) og et utvalg pcer man kunne velge mellom, noen billigere enn andre også kunne man også velge macbook. Jeg valgte å bruke macbooken jeg hadde fra før av, men jeg vet mange måtte ut med mellomlegg Uansett, stipend har kommet godt med til forbruket mitt generelt, og det har vært deilig å ha sluppet å gått til mamma og pappa for hver eneste ting jeg trengte penger til. Såklart hjelper det med deltidsjobb, men hvor enkelt er det å få som 16åring? Man trenger IKKE en macbook på vgs. De er sammenlignet med pc dritdyre og mange studenter har ikke råd til dette engang. Man trenger ikke en fancy pc heller. Og deltidsjobb hadde jeg fra jeg var 15 år gammel. Anonymous poster hash: 56c30...b99 3
Gjest O.G. Skrevet 14. juli 2015 #38 Skrevet 14. juli 2015 Tja, jeg skulle nesten ønske jeg investerte i skolepc, den private macen min har fått gjennomgått kraftig disse årene. Spar (og be om bidrag) til ny mac.
karamariell Skrevet 14. juli 2015 #39 Skrevet 14. juli 2015 (endret) På hvor mye? Anonymous poster hash: 4bb6b...c7c http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/opplaering/Elev-PC/Modellar-og-prisar/ Du får som sagt 930 kr, også må du betale resten selv. Dette er såklart forskjellig fra fylkeskommune til fylkeskommune, men slik er det her Jeg har IKKE sagt at man trenger macbook. Jeg sa bare at det var et alternativ man fikk, og at jeg ikke gadd å legge ut til en ny maskin når jeg hadde en som var knapt ett år gammel. Men, mange i min klasse hadde mac, men jeg har gått media og det er, etter min mening, enklere å jobbe med programmene da Vel, de færreste av vennene mine har jobb, inkludert meg. Søker, men det er ikke så enkelt om man ikke har kontakter e.l. Endret 14. juli 2015 av karamariell
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #40 Skrevet 14. juli 2015 http://www.hordaland.no/Hordaland-fylkeskommune/opplaering/Elev-PC/Modellar-og-prisar/ Du får som sagt 930 kr, også må du betale resten selv. Dette er såklart forskjellig fra fylkeskommune til fylkeskommune, men slik er det her Jeg har IKKE sagt at man trenger macbook. Jeg sa bare at det var et alternativ man fikk, og at jeg ikke gadd å legge ut til en ny maskin når jeg hadde en som var knapt ett år gammel. Men, mange i min klasse hadde mac, men jeg har gått media og det er, etter min mening, enklere å jobbe med programmene da Vel, de færreste av vennene mine har jobb, inkludert meg. Søker, men det er ikke så enkelt om man ikke har kontakter e.l. Dersom man velger å gå media bør man vel være klar over at det kan kreve ekstra utgifter til utstyr. Og da får man spare til dette. Man kan bruke kontakter fra f.eks. arbeidsuka eller så kan man snakke med foreldre, tanter, onkler og lignende. Noen har mest sannsynlig en eller annen kontakt. Anonymous poster hash: 56c30...b99
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå