Jobbermedbarn Skrevet 16. juli 2015 #41 Skrevet 16. juli 2015 Stemor sammen med far, kan gjerne kontakte helsesøster, hun kan også snakke med helsesøster alene. Nei, skolen tar ikke tak i problemstillingen overvekt + barn, kun hvis det er en bekymring som skal rettes til barnevernet. Du er klar over at helsepersonell har en strengere taushetsplikt? At stemor kan komme med sin bekymring er riktig, det kan jo alle, men helsepersonell kan ikke levere ut informasjon til noen andre enn foreldrene uten at det er helt klart at det er samtykke om det! 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #42 Skrevet 16. juli 2015 Og hva om alt hadde vært opp til KUN mor og far? Da hadde min lillesøster mest sannsynlig hatt spiseforstyrrelser nå. Skal alt være opp til far og mor til enhver pris? Jeg er sjokkert over enkelte her inne, som kan lire av seg det ene og det andre. Jeg har ikke barn selv, og er ikke stemor til noen, allikevel blir jeg provosert når bitre kvinner skal male stemor til den ondeste på jord. Som om hun er et avvik i en ellers normal familie. I de fleste tilfeller jeg har hørt om, er det faktisk mor som skaper trøbbel hvor stemor prøver å hjelpe. Det virker som at KG-mafiaens kvinner har et visst hat mot stemødre, uansett hva de foretar seg. VOKS OPP. Seriøst... Anonymous poster hash: ebe20...15b Jeg er selv stemor og jeg synes det er helt på sin plass at det er mor eller far som tar tak i dette. Hvordan tror dere helsesøster reagerer om samboeren til far eller mor kommer alene og legger ut om stebarnet sitt? Det handler ikke om å hate stemødre eller beskylde dem for å være onde, men om taushetsplikt og det at det er foreldrene som har ansvar for og bestemmelsesrett over ungene sine. Ikke steforeldre. Som stemor ville jeg ha gått inn for å servere sunn og god mat til jenta og eventuelt lure inn litt ekstra aktivitet tilpasset stedet man bor. Ut og gå tur kan alle, uansett hvor de bor. Kanskje er det en lekeplass i nærheten som familien kan gå til? Bor man ute på landet kan man gå ut i naturen og la ungene klatre og løpe. Ellers kan stemor selvsagt snakke med faren og høre hva han mener, eller med moren hvis de har høvelig grei kontakt (for ja det finnes faktisk stemødre og "biomødre" som går fint overens), men å begynne å ta tak selv og snakke med helsesøster er ikke riktig. Det foreldrenes rett og ansvar. Ser mange påstår at ikke helsesøster tar tak i vektproblematikk før det er ille, men det er ikke sant. Jeg vet om barn som bare ligger såvidt under eller over idealvekt for alderen som blir fanget opp. I første omgang får foreldrene brev om samtale med helsesøster og der kan de sammen se på kosthold og aktivitetsnivå til barnet. Kanskje finner de ut at ungen bare er litt spinkel eller litt kraftig for alderen og ellers har bra kosthold og greit med aktivitet, og så skjer det ikke noe mer. Eventuelt kan de finne løsninger sammen på sunnere kosthold og hvordan øke aktiviteten i hverdagen. I de fleste tilfeller vokser ungen på seg eller av seg vekta som den skal og er sunn og frisk. Stemor kan gjerne bry seg både med og om stebarna sine, og det er ingenting i veien for å snakke med foreldrene om sin bekymring, men hun bør ikke ta affære alene og kontakte diverse instanser alene. Det er ikke greit. Og for all del: aldri la jenta få snusen i at hun anses som stor/tjukk. Det gjør skaden mye større og kan gjøre et problem ut av noe som kanskje ikke er noe problem i det hele tatt. Anonymous poster hash: b3d35...988 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2015 #43 Skrevet 16. juli 2015 Høres ut som enkelte mødre her inne er mer opptatt av å sette stemor på plass enn barnets helse? Hvis ikke foreldrene ser faresignalene selv så bør man være takknemlig for at andre stiller opp for barnet ditt og hjelper dem med å gjøre en endring i livet som vil påvirke dem positivt både fysisk og mentalt. Anonymous poster hash: 81217...ae0 3
Sol-2 Skrevet 16. juli 2015 #44 Skrevet 16. juli 2015 Selvfølgelig kan de det. At du er uprofesjonell på jobb betyr ikke at andre er det.Anonymous poster hash: fc137...f26 [/quote. Det har ingen ting med å være uprofesjonell, det handler om å følge de vedtekter vi har i skolen. Hvis far ønsker stemor med på møte, og mor ikke ønsker det, settes det opp to foreldresamtaler på det barnet, et til hver fortsatt. Det har blitt gjort på alle skoler jeg ha jobbet på, og er de retningslinjer som er satt!
frk91 Skrevet 16. juli 2015 #45 Skrevet 16. juli 2015 Hvorfor henger alle seg opp i at det er TS sitt barn som er unormalt når det er stedatteren som er på god vei til å bli overvektig? For å sammenligne var jeg 16kg som 6åring. Overvektige barn blir ofte overvektige voksne, og det er foreldrenes oppgave å passe på for at barnet skal få sunne vaner det kan ta med seg videre i livet. Snakk med mannen din TS og hør hva han mener om saken. I utgangspunktet har ikke du noe å si om saken, men jeg håper at mannen din kan se nærmere på saken slik at hans datter blir normalvektig. 1
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2015 #46 Skrevet 17. juli 2015 Et spørsmål til brukeren Spesialpedagog: Når du sier at forelderen kan kreve at stemor/stefar deltar på møter o.l. som omhandler barnet, mener du da bare steforeldre som er gift med forelder eller mener du alle (samboere, kjærester)? Jeg nekter å tro at dersom stemor/stefar bare er pappas/mammas kjæreste eller samboer så er vedkommende juridisk forpliktet til å involvere seg i møter og utredninger som gjelder barnet. Det høres ganske drøyt ut dersom de er gift også men da er det i det minste mer forståelig. Anonymous poster hash: b3d35...988 2
Screamsilence24 Skrevet 18. juli 2015 #47 Skrevet 18. juli 2015 (endret) Samboeren min har to barn annenhver uke, jente på 9 og gutt på 12. Jeg har selv en jente på snart 9år. Datteren til samboer har lagt på seg endel siden i fjor sommer. Hun brukte 128 i klær i fjor, men i år må hun ha 146/152. Ble satt ut da vi så på bilder fra fjor. Hun er 123cm og veier 33,3kg. Magen henger over buksa, skikkelig håndtak på sidene og lårene hennes går inni hverandre. Datteren min er like gammel. 118cm og 21kg. Når det kommer til mat, så spiser hun mye og vi må stoppe henne til slutt. Elsker alt av godteri og brus. Hun spør ofte om å få saft, men vi sier at hun kan få vann. Hun sier at hun alltid er sulten og vil gjerne spise noe hele tiden. Broren hennes er tynn som en strek i forhold. Jenta mi er også slank. Jeg synes dette er vanskelig.. Hvordan går vi frem her? Vi har sunn mat.Anonymous poster hash: 00949...0b0 Men din jente er jo ekstremt liten? Du kan ikke sammenligne 2 barn på den måten, de har jo helt forskjellig benbygning og høyde/vekt? Min 6-årig gutt er 128 cm og 21 kg, mens søsteren på 5 er 115 cm og 20 kg. Kan ikke sammenligne deres kropptype. Gutten min bruker str. 128 som 6-åring pga høyden, jenta str. 116 pga kroppsbygningen som er litt mer robust (ikke overvektig). Om dette bekymrer deg veldig, så må du snakke med far. Han og barnets mor vil da vurdere om det er nødvendig å koble inn hjelp i form av kostholdsveiledning osv. Men hun skal vel til skolehelsesøster nå i august? Kanskje vente og se om hun er enig i dine antagelser? http://resource.nhi.no/resource/4290-21-vekst-jente-4-19.pdf Endret 18. juli 2015 av Screamsilence24
solfaktor1 Skrevet 18. juli 2015 #48 Skrevet 18. juli 2015 Herregud, her legger noen ut et innlegg som handler om helsa til et barn og hun får kjeft i alle kanter.. Jeg syntes det er bra at du bryr deg om dette! Prøv å bli enig med faren om at det kun er godteri på lørdager og at dere holder dere sunne i matveien. Du får i grunn ikke gjort så mye dersom barnet ikke er hos dere men det er jo greit å sette en standard når hun er med dere. Det kan jo også selvfølgelig hende at dette bare er valpefett som forsvinner med årene også Alle disse stygge kommentarene får du jo ene og alene fordi du er stemor og ikke biologisk mor. 3
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #49 Skrevet 19. juli 2015 Stemor har ingenting med å kontakte skolens helsesøster. Dette er det mor og far som skal ta tak i. Skolen vil og reagere hvis barnet virkelig er så ille overvektig..Anonymous poster hash: 719fb...08d Absolutt!! Fars venninne har ingen rett til å kontakte skolen - det er kun far og mor som tar seg av slikt. Det vil si...dersom foreldrene er oppegående mennesker...de voksne i tråden / HI er kanskje ikke helt der.Anonymous poster hash: 131f1...914 2
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #50 Skrevet 19. juli 2015 Herregud, her legger noen ut et innlegg som handler om helsa til et barn og hun får kjeft i alle kanter.. Jeg syntes det er bra at du bryr deg om dette! Prøv å bli enig med faren om at det kun er godteri på lørdager og at dere holder dere sunne i matveien. Du får i grunn ikke gjort så mye dersom barnet ikke er hos dere men det er jo greit å sette en standard når hun er med dere. Det kan jo også selvfølgelig hende at dette bare er valpefett som forsvinner med årene også Alle disse stygge kommentarene får du jo ene og alene fordi du er stemor og ikke biologisk mor. Barnet har en mor og en far. Fars venninne har ingen rett til å styre og blande seg inn i andre foreldres barn.Anonymous poster hash: 131f1...914 1
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #51 Skrevet 19. juli 2015 Hvorfor henger alle seg opp i at det er TS sitt barn som er unormalt når det er stedatteren som er på god vei til å bli overvektig? For å sammenligne var jeg 16kg som 6åring. Overvektige barn blir ofte overvektige voksne, og det er foreldrenes oppgave å passe på for at barnet skal få sunne vaner det kan ta med seg videre i livet. Snakk med mannen din TS og hør hva han mener om saken. I utgangspunktet har ikke du noe å si om saken, men jeg håper at mannen din kan se nærmere på saken slik at hans datter blir normalvektig. Stemmer, dette er en sak kun for barnets mor og far. Anonymous poster hash: 131f1...914
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #52 Skrevet 19. juli 2015 Har jobbet ved tre skoler for barn og dette har aldri vært en problemstilling. Det er en selvfølge at kun mor og/eller far og ingen andre inkluderes og inviteres til samtaler om et barn.Anonymous poster hash: 131f1...914
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #53 Skrevet 19. juli 2015 på min skole har også flere av de som har steforeldre på hver side, fått et dokument underskrevet av foresatte, som gir dem lov til å henvende seg til skole og lege på vegne av barnet. Dette ligger i elevens mappe. Vi har delt bosted og 50/50. Vi har signert advokatavtale på at kun far og mor deltar i oppdragelse og at eventuelt ny kjæreste/venn ikke har noen rettigheter overfor barnet what so ever.Anonymous poster hash: 131f1...914 1
solfaktor1 Skrevet 19. juli 2015 #54 Skrevet 19. juli 2015 Barnet har en mor og en far. Fars venninne har ingen rett til å styre og blande seg inn i andre foreldres barn.Anonymous poster hash: 131f1...914 Fars venninne faktisk... Snakk om å nedverdige stemor mest mulig. Jeg syntes det er så synd med mødre som har så mange problemer med farens nye kjæreste/samboer/kone. Jeg og moren til gutten her i huset har en veldig god tone, ble bedt med på hyttetur for ikke så lenge siden til og med. Barnas beste er vel viktigst? Det må jo være leit for et barn å skjønne at mamma ikke liker at stemor og far er sammen. Det kan være mange grunner til dette og jeg vet at det finnes både dårlige mødre, fedre stemødre og stefedre men er inne er man jo forhatt med en gang man nevner at man er en voksenperson i et barns liv som allerede har foreldre. Jeg har har både stemor og stefar selv og jeg kan ikke se for meg et liv uten noen av de. Selvom moren min ikke er sammen med stefaren min lenger så vil han alltid være like mye far for meg som det min virkelige far er. Blodsbånd er ikke så viktig, det er familie som er viktig og familie kommer i ALLE farger og former. 3
solfaktor1 Skrevet 19. juli 2015 #55 Skrevet 19. juli 2015 Fars venninne faktisk... Snakk om å nedverdige stemor mest mulig. Jeg syntes det er så synd med mødre som har så mange problemer med farens nye kjæreste/samboer/kone. Jeg og moren til gutten her i huset har en veldig god tone, ble bedt med på hyttetur for ikke så lenge siden til og med. Barnas beste er vel viktigst? Det må jo være leit for et barn å skjønne at mamma ikke liker at stemor og far er sammen. Det kan være mange grunner til dette og jeg vet at det finnes både dårlige mødre, fedre stemødre og stefedre men er inne er man jo forhatt med en gang man nevner at man er en voksenperson i et barns liv som allerede har foreldre. Jeg har har både stemor og stefar selv og jeg kan ikke se for meg et liv uten noen av de. Selvom moren min ikke er sammen med stefaren min lenger så vil han alltid være like mye far for meg som det min virkelige far er. Blodsbånd er ikke så viktig, det er familie som er viktig og familie kommer i ALLE farger og former. Huff, beklager avsporingen TS!
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2015 #56 Skrevet 19. juli 2015 Fars venninne faktisk... Snakk om å nedverdige stemor mest mulig. Jeg syntes det er så synd med mødre som har så mange problemer med farens nye kjæreste/samboer/kone. Jeg og moren til gutten her i huset har en veldig god tone, ble bedt med på hyttetur for ikke så lenge siden til og med. Barnas beste er vel viktigst? Det må jo være leit for et barn å skjønne at mamma ikke liker at stemor og far er sammen. Det kan være mange grunner til dette og jeg vet at det finnes både dårlige mødre, fedre stemødre og stefedre men er inne er man jo forhatt med en gang man nevner at man er en voksenperson i et barns liv som allerede har foreldre. Jeg har har både stemor og stefar selv og jeg kan ikke se for meg et liv uten noen av de. Selvom moren min ikke er sammen med stefaren min lenger så vil han alltid være like mye far for meg som det min virkelige far er. Blodsbånd er ikke så viktig, det er familie som er viktig og familie kommer i ALLE farger og former. Hvorfor ikke bruke betegnelsen fars venninne når stemødre her på forumet skriver biomor? Like nedverdigende begge deler. Anonymous poster hash: 719fb...08d 2
Sol-2 Skrevet 19. juli 2015 #57 Skrevet 19. juli 2015 Som stemor selv, så har de foresatte til mine stebarn, skrevet under en avtale at jeg har medbestemmelsesrett i forhold til skole og helse. Dette praktiserer alle familier ulikt. Hos oss fungerer det bra, nå har jeg kjent barna i mangfoldige år, så hos oss var det en naturlig løsning.
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #58 Skrevet 20. juli 2015 er nok en trolletråd dette ettersom TS ikke er med i diskusjonen. Her er også stedatter overvektig, og hun er på god vei til å bli lik moren sin, både i høyde og i vekt. Hver gang hun har vært litt lenge hos moren (som i ferier etc) ser vi godt at hun har lagt på seg. Jeg synes synd på henne om hun blir som moren. Jeg har selv alltid slitt med vekt og vet hvordan det er. Unner ingen det. (har ikke blitt mobbet) Og hun kommer gjerne med klær fra moren som overhode ikke passer kroppen hennes. Vi prøver å lage sunn mat, men ungene nekter stort sett å spise grønnsaker. Snop blir det heller veldig lite av ettersom de ikke spiser grønnsaker... Anonymous poster hash: f82bc...31a
AnonymBruker Skrevet 20. juli 2015 #59 Skrevet 20. juli 2015 er nok en trolletråd dette ettersom TS ikke er med i diskusjonen. Her er også stedatter overvektig, og hun er på god vei til å bli lik moren sin, både i høyde og i vekt. Hver gang hun har vært litt lenge hos moren (som i ferier etc) ser vi godt at hun har lagt på seg. Jeg synes synd på henne om hun blir som moren. Jeg har selv alltid slitt med vekt og vet hvordan det er. Unner ingen det. (har ikke blitt mobbet) Og hun kommer gjerne med klær fra moren som overhode ikke passer kroppen hennes. Vi prøver å lage sunn mat, men ungene nekter stort sett å spise grønnsaker. Snop blir det heller veldig lite av ettersom de ikke spiser grønnsaker... Anonymous poster hash: f82bc...31a Mors høyde og vekt? Jenta kan jo ikke noe for om hun arver mors høyde, det er genetisk. Vekta derimot... Hadde jeg vært faren så ville jeg tatt kontakt med mor og lagt frem et forslag om at jenta kan bo mere hos han slik at hun får et godt kosthold og aktivitetsnivå. Hvis mor ikke vil ta tak i barnets vektproblem så ville jeg ringt barnevernet. Feil kosthold som gir overvekt der foreldrene ikke er villig til å endre kostholdet er grunn til bekymringsmelding. Anonymous poster hash: 719fb...08d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå