Gå til innhold

Overvektig stebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå må du sutte å uttale deg om noe du overhodet ikke har greie på!

Jeg er selv helsesøster og kan informere deg om at hvis en partner til en foreldre tar kontakt med oss ang et barn, så får de grei beskjed om at dette kun er foreldre til barnet som angår!

Skremmende så enkle enkelte kan være og hvor verdensmestere de liker å utgi seg som...Anonymous poster hash: b8fe7...263

Amen! Og skolehelsesøstre tar opp overvekt med foreldrene uten at det har noe som helst

med BV og gjøre...Snakket med skolehelsesøstre om dette senest i dag der jeg jobber!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så typisk av KG-høns å angripe stemor. Jeg har ikke kommentert dette i tidligere tråder, men det har irritert meg. Det som går igjen, er som regel "dette er opp til mor og far". 

Min stemor hjalp lillesøsteren min gjennom en utrolig vanskelig periode for et par år siden. Da min lillesøster var 12-13, begynte hun å spise mindre. Ingen av mine foreldre så dette, til og med ikke jeg. Men min stemor er utdannet sykepleier, og la fort merke til endringer i min lillesøsters matvaner. Hun tok tak i det, til tross for at min far nektet for at søsteren min holdt på å få anoreksia, og mamma sa at hun "bare gikk gjennom en fase". Hadde det ikke vært for at stemoren vår virkelig tok tak i det, ville lillesøsteren min endt opp med en sykdom jeg ikke unner noen.

Så hvorfor all negativiteten til stemor, og hennes datter for den saks skyld?! Hvorfor skal dette KUN gjelde mor og far, når stemor kan være like stor nytte som noen andre. Ja, det er mor og far som har hovedansvaret, men vil de heller at barnet skal vokse opp med problemer ift vekt? Hadde noen objektive passet på mine spisevaner da jeg var yngre, hadde jeg kanskje ikke hatt et så usunt forhold til mat.

Til TS; selv om du får mye (ufortjent!) kritikk, ikke ta det til deg. Det er viktig og BRA at du ser at det er et problem her med din stedatter, og at du vil hjelpe henne. Av og til trengs det en person som ikke er så jævla subjektiv og ignorant til for å skape endringer, som med min søster. Det virker som at denne jenta har et eller annet hun har uoppgjort med seg selv, siden hun har gått så drastisk opp i vekt. Det virker sånn i mine øyne.

Jeg vil anbefale deg å ta en alvorsprat med far, og få han til å snakke med mor. 

Dog er det noen barn som kan legge mye på seg i den alderen på grunn av valpefettet, og i de fleste tilfeller så vokser barna det av seg. Men du bør være oppmerksom på andre endringer, som i oppførsel og vaner generelt.

Lykke til :)

Anonymous poster hash: ebe20...15b
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Og hva om alt hadde vært opp til KUN mor og far?

Da hadde min lillesøster mest sannsynlig hatt spiseforstyrrelser nå. Skal alt være opp til far og mor til enhver pris? Jeg er sjokkert over enkelte her inne, som kan lire av seg det ene og det andre.

Jeg har ikke barn selv, og er ikke stemor til noen, allikevel blir jeg provosert når bitre kvinner skal male stemor til den ondeste på jord. Som om hun er et avvik i en ellers normal familie.

I de fleste tilfeller jeg har hørt om, er det faktisk mor som skaper trøbbel hvor stemor prøver å hjelpe. Det virker som at KG-mafiaens kvinner har et visst hat mot stemødre, uansett hva de foretar seg.

VOKS OPP. 

Seriøst...

Anonymous poster hash: ebe20...15b
  • Liker 6
Skrevet
Skolen tar tak i problemstillingen vekt+barn hvis det er store avvik, på begge sider av vektskalaen. De er faktisk til helsesøster for å veie og måle regelmessig i barneskolen, og da vil det bli oppdaget. Det er fortsatt ikke steforeldre som skal sette igang tiltak, men foreldre i samråd med helsesøster eller lege.    Anonymous poster hash: 719fb...08d [/quote Helsesøster veier barn på noen skoler i 3. Klasse, dette er ikke landsdekkende. Ettersom jeg jobber i skolen og har gjort det de siste 15 årene, svarer jeg utfra min erfaring. Vi som lærere/ spesialpedagoger henviser ikke barn til helsesøster grunnet vekt og tar heller dette ikke opp med foreldre!
Skrevet

Nå må du sutte å uttale deg om noe du overhodet ikke har greie på!

Jeg er selv helsesøster og kan informere deg om at hvis en partner til en foreldre tar kontakt med oss ang et barn, så får de grei beskjed om at dette kun er foreldre til barnet som angår!

Skremmende så enkle enkelte kan være og hvor verdensmestere de liker å utgi seg som...Anonymous poster hash: b8fe7...263

jeg er selv stemor og lærer igjennom 15 år, så ja jeg vet hva jeg snakker om. Skolen henvender seg ikke til foreldre når et barn veier mer enn anbefalt, det er helsesøster sin jobb, hvis foreldrene snakker med dem. En stemor har rettigheter utfra loven. Far kan kreve at hun bla. deltar på foreldresamtaler og andre møter som er relevant for barnet. En steforeldre kan selvfølgelig gå til helsesøster med sin bekymring, vi har oppfordret mange til det og helsesøster gjør også det når vi har årlige foreldremøte. Helsesøster kan velge at den som kommer skal være anonym, og ikke bringe videre bekymringen, men kan også om det er ønsket ta det opp med biologiske foresatte. Det er gjerne interne forskjeller på skolene, men ikke kom å fortell meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om!!!!
  • Liker 3
Skrevet

jeg er selv stemor og lærer igjennom 15 år, så ja jeg vet hva jeg snakker om. Skolen henvender seg ikke til foreldre når et barn veier mer enn anbefalt, det er helsesøster sin jobb, hvis foreldrene snakker med dem. En stemor har rettigheter utfra loven. Far kan kreve at hun bla. deltar på foreldresamtaler og andre møter som er relevant for barnet. En steforeldre kan selvfølgelig gå til helsesøster med sin bekymring, vi har oppfordret mange til det og helsesøster gjør også det når vi har årlige foreldremøte. Helsesøster kan velge at den som kommer skal være anonym, og ikke bringe videre bekymringen, men kan også om det er ønsket ta det opp med biologiske foresatte. Det er gjerne interne forskjeller på skolene, men ikke kom å fortell meg at jeg ikke vet hva jeg snakker om!!!!

på min skole har også flere av de som har steforeldre på hver side, fått et dokument underskrevet av foresatte, som gir dem lov til å henvende seg til skole og lege på vegne av barnet. Dette ligger i elevens mappe.
  • Liker 1
Skrevet

"En stemor har rettigheter utfra loven"

Temmelig perifert.

Kildereferanse?

Skrevet

Da tolket du det jammen fritt.

Altså kan en ste- bli gitt rett!

Det er ikke det samme som at de har rett.

Den andre foreldren kan også motsette seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg så også nå at rundskrivet er fra 1999...

Skrevet

Rundskrivet gjelder, og den andre foresatte kan ikke motsette seg det. Dette har jeg stor erfaring med både gjennom jobb og privat!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er far sin rettighet, ikke stemor sin, det er far som kan kreve og må komme til en enighet med mor om hvordan det skal gjøres. Det er de med foreldreansvar som kan gå på foreldresamtaler og se uten har ingenting der å gjøre. Det er de med foreldreansvar som har rett på informasjon om barnet og de uten får ingenting fra noen på grunn av taushetsplikten.

Du får komme med noe mer oppdatert kilde enn en 16 år gammel kilde.

Anonymous poster hash: fc137...f26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rundskrivet gjelder, og den andre foresatte kan ikke motsette seg det. Dette har jeg stor erfaring med både gjennom jobb og privat!!

Selvfølgelig kan de det. At du er uprofesjonell på jobb betyr ikke at andre er det.

Anonymous poster hash: fc137...f26

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fjern fristelser og finn på aktiviteter eller andre alternativ. Det hun mest sannsynlig gjør er å kjedespise

Anonymous poster hash: 517ab...1d3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hm.. Barnet mitt er 7,5 år og 127 cm og 24 kg.. Hun er bittelitt over gjennomsnittet høy for alderen og litt under gjennomsnitt på vekt..

118 cm på en 9åring hørtes lite ut, sikker på at du har skrevet riktig?

Anonymous poster hash: 347e0...4fc
AnonymBruker
Skrevet

Fjern godterier på hverdager for hele familien, fokuser på vann som drikke til middag, se på familiens kosthold som helhet.

Anonymous poster hash: 02cbc...cc8

Skrevet

Man slanker vel ikke barn i den alderen, men man kan passe på at de (og resten av familien selvfølgelig) spiser sunt og ikke går opp mer slik at de vokser seg inn i vekten sin. Blir de vant til å kjedespise er det en uvane de kan dra med seg videre, og da kan det etter hvert utvikle seg til kronisk overvekt.

Min niåring er ca 132 cm høy og veier rundt 27 kg, vi veier oss normalt ikke, prøver å ikke ha fokus på vekt, bare god helse, vi er uansett en slank familie.

Minste er en helt annen type, kraftigere bygget og høyere enn søsteren var på samme alder, så det blir gøy å se hvordan hun utvikler seg. Hun er heller ikke tykk, men har en kraftigere ramme slik at hun jo blir større enn søsteren som er spedbygd.

Dette er forresten forskjellen på normal og kraftig benbygning, mer bløtvev. Det virker som en del fortsatt tror at skjellettet utgjør en vektforskjell når man har kraftig benbygning, men det er minimalt, max en kg.

Skrevet

Hm.. Barnet mitt er 7,5 år og 127 cm og 24 kg.. Hun er bittelitt over gjennomsnittet høy for alderen og litt under gjennomsnitt på vekt..118 cm på en 9åring hørtes lite ut, sikker på at du har skrevet riktig? Anonymous poster hash: 347e0...4fc

Du er inne på noe viktig der.

Når man har to jenter og den ene er langt undervektig og småvokst, så skal dennes mor være uhyre varsom med prat om den andres vekt.

Jeg ville holdt meg for god til å snakke om dette. Det vil, ganske opplagt, skape vonde følelser.

• Liker 2
Skrevet

Trolletråd!

Ja, du har nok rett i det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...