AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #1 Skrevet 13. juli 2015 Samboeren min har to barn annenhver uke, jente på 9 og gutt på 12. Jeg har selv en jente på snart 9år. Datteren til samboer har lagt på seg endel siden i fjor sommer. Hun brukte 128 i klær i fjor, men i år må hun ha 146/152. Ble satt ut da vi så på bilder fra fjor. Hun er 123cm og veier 33,3kg. Magen henger over buksa, skikkelig håndtak på sidene og lårene hennes går inni hverandre. Datteren min er like gammel. 118cm og 21kg. Når det kommer til mat, så spiser hun mye og vi må stoppe henne til slutt. Elsker alt av godteri og brus. Hun spør ofte om å få saft, men vi sier at hun kan få vann. Hun sier at hun alltid er sulten og vil gjerne spise noe hele tiden. Broren hennes er tynn som en strek i forhold. Jenta mi er også slank. Jeg synes dette er vanskelig.. Hvordan går vi frem her? Vi har sunn mat. Anonymous poster hash: 00949...0b0
Rotemor Skrevet 13. juli 2015 #2 Skrevet 13. juli 2015 Du trenger ikke gjøre noe som helst. Jeg vil tro foreldrene tenker nok på dette. Hun vokser det nok av seg.Noe barn vokser i rykk og napp. 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #3 Skrevet 13. juli 2015 Du fjerner usunn mat når hun er der. Lag heller god mat på lørdag istedenfor mat. Så tar hele fam fjelltur.Anonymous poster hash: bfbfc...b7d 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #4 Skrevet 13. juli 2015 Du holder kjeft og gjør som du bruker!! Datteren min fikk også "valpefett" i den alderen og stemor maste og maste om hvor feit hun var blitt, det ente med at hun nesten sultet seg til døde.. og slet imange år med spisevegring. Anonymous poster hash: a301e...a4e 19
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #5 Skrevet 13. juli 2015 Datteren min er like gammel. 118cm og 21kg.Anonymous poster hash: 00949...0b0 Er det normalt at åtte, snart ni åringer, veier så lite? Anonymous poster hash: fc137...f26 12
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #6 Skrevet 13. juli 2015 Eneste du kan gjøre er å ikke ha usunt i hus når hun er der, å gjør aktiviteter. Som svømming eller andre aktiviteter hvor man må bevege seg. Anonymous poster hash: 65411...a4c 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #7 Skrevet 13. juli 2015 Det var da noen svært så lave barn- spesielt ditt barn😱 Server sunn mat, og ta dem med på turer osv. Barna vokser gjerne litt utover, så litt oppover før litt utover igjen. IKKE la jenta få vite at du syns hun er stor. Og for all del; ikke sammenlign med ditt barn!Anonymous poster hash: ea376...9e1 8
Sol-2 Skrevet 13. juli 2015 #8 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Jeg ville valgt å holde det sunnest mulig når hun er hos dere, og eventuelt snakke med mor om hva hun tenker. Hvis hun går på aktiviteter, eller skal begynne på noe, ville jeg valgt en aktivitet som gjør at hun er i god bevegelse. Dessverre er det ofte slik at disse barna ikke vokser det av seg, som mange mener, og dette får følger for fremtiden deres. I skolen opplever jeg ofte at barn med noe ekstra i denne alderen begynner å forstå at de er større enn andre, og selv om skolene skryter av at de er flinke å jobbe med mobbing, opplever barn med ekstra vekt flere kommentarer jo eldre de blir. Det er også mulig å snakke med skolens helsesøster, hun vil kunne gi råd å veiledning, spesielt med tanke på å gjøre barnet bevisst på egne spisevaner. Endret 13. juli 2015 av Spesialpedagog 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #9 Skrevet 13. juli 2015 Jeg ville valgt å holde det sunnest mulig når hun er hos dere, og eventuelt snakke med mor om hva hun tenker. Hvis hun går på aktiviteter, eller skal begynne på noe, ville jeg valgt en aktivitet som gjør at hun er i god bevegelse. Dessverre er det ofte slik at disse barna ikke vokser det av seg, som mange mener, og dette får følger for fremtiden deres. I skolen opplever jeg ofte at barn med noe ekstra i denne alderen begynner å forstå at de er større enn andre, og selv om skolene skryter av at de er flinke å jobbe med mobbing, opplever barn med ekstra vekt flere kommentarer jo eldre de blir. Det er også mulig å snakke med skolens helsesøster, hun vil kunne gi råd å veiledning, spesielt med tanke på å gjøre barnet bevisst på egne spisevaner. Stemor har ingenting med å kontakte skolens helsesøster. Dette er det mor og far som skal ta tak i. Skolen vil og reagere hvis barnet virkelig er så ille overvektig.. Anonymous poster hash: 719fb...08d 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #10 Skrevet 13. juli 2015 Du fjerner usunn mat når hun er der. Lag heller god mat på lørdag istedenfor mat. Så tar hele fam fjelltur.Anonymous poster hash: bfbfc...b7d God mat i stedet for mat? Hva betyr det? Og dessuten er jeg så lei av å høre om disse fjellturene. Det er ikke alle som bor i nærheten av et fjell! Anonymous poster hash: a3d8b...cd8 6
Bettina82 Skrevet 13. juli 2015 #11 Skrevet 13. juli 2015 Høres ut som du må finne frem målebåndet. Jentene (spesielt din) høres veldig lave ut for alderen. Jeg har selv barn som er litt under snittet, men mine er likevel mye høyere enn dette! 3
Sol-2 Skrevet 13. juli 2015 #12 Skrevet 13. juli 2015 (endret) Stemor har ingenting med å kontakte skolens helsesøster. Dette er det mor og far som skal ta tak i. Skolen vil og reagere hvis barnet virkelig er så ille overvektig.. Anonymous poster hash: 719fb...08d Stemor sammen med far, kan gjerne kontakte helsesøster, hun kan også snakke med helsesøster alene. Nei, skolen tar ikke tak i problemstillingen overvekt + barn, kun hvis det er en bekymring som skal rettes til barnevernet. Endret 13. juli 2015 av Spesialpedagog 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #13 Skrevet 14. juli 2015 Jeg hadde vært mest bekymra over manglende vekt og vekst hos mitt eget barn. Anonymous poster hash: 7811e...74e 6
Luckiness Skrevet 14. juli 2015 #14 Skrevet 14. juli 2015 I utgangspunktet er dette noe far og mor velger løsning på. Dersom far/mor tar opp "problemet" med deg og ønsker deg med på deres forslag om sunn mat og aktivisering, da kan du være med å støtte det. Ellers har du ingenting å gjøre med vekten til stebarnet ditt å gjøre. Du sier dere har sunn mat, så det er bare å fortsette med det. Så får far bidra med andre forslag/gi beskjed når det er nei til saft, nok med godteri osv. Husker forresten selv da jeg gikk på barneskolen. Noen venner ble etterhvert litt "lubben" et par-noen år. De var fremdeles aktiv og spiste sikkert grei sunn mat hjemme (etter hva jeg husker etter å ha vært på besøk). Og de er i dag mennesker med em sunn kropp og sikkert godt innenfor det som regnes som normal bmi. Ikke rart det blir kroppspress og spiseforstyrrelser forresten. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #15 Skrevet 14. juli 2015 Stemor sammen med far, kan gjerne kontakte helsesøster, hun kan også snakke med helsesøster alene. Nei, skolen tar ikke tak i problemstillingen overvekt + barn, kun hvis det er en bekymring som skal rettes til barnevernet. Skolen tar tak i problemstillingen vekt+barn hvis det er store avvik, på begge sider av vektskalaen. De er faktisk til helsesøster for å veie og måle regelmessig i barneskolen, og da vil det bli oppdaget. Det er fortsatt ikke steforeldre som skal sette igang tiltak, men foreldre i samråd med helsesøster eller lege. Anonymous poster hash: 719fb...08d 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #16 Skrevet 14. juli 2015 .... Og igjen får TS - som stemor - av flere høre at dette har hun ikke noe med, det er foreldrene som må ta tak, ordne opp... Jenta er uten tvil overvektig, og jeg synes det er bra at TS er bekymret for det og vil ta tak i det. Slik jeg forstår det, så bor også denne jenta delvis hos TS og far, og da tas det vel som selvfølge at TS ordner opp med mat og det barna ellers måtte behøve på lik linje med far? Overvekt, også overvekt hos barn, er et av de store helseproblemene i vårt samfunn, og jeg tror at jenta vil tjene på det om det blir tatt tak i så fort som mulig. Som andre har skrevet - få bort usunne saker som kjeks, godteri og sukkerholdig drikke (det har ingen andre i familien vondt av heller) og lag sunn og god mat. Det kan også være lurt å passe på at man ikke lager for store porsjoner. Om man prøver å beregne slik at det blir ganske akkurat, blir man også vant til å spise mindre til måltidene. Dette er tiltak de voksne kan innføre uten å si noe som helst til barna All honnør til TS, som bryr seg om jenta og som ser at hun kan få problemer med overvekt senere. Og legg merke til at jeg sier kan. Barn vokser i rykk og napp, og selvsagt kan hun vokse av seg det noen tidligere i tråden kaller valpefett, men det viser seg dessverre ofte at overvektige barn også blir overvektige som voksne. Til slutt: Barn og barns helse er ansvaret til de voksne rundt barnet, foreldre og eventuelle steforeldre, det er ikke skolen og helsesøster som har primæransvaret her. Anonymous poster hash: b8256...6d9 13
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #17 Skrevet 14. juli 2015 Jenten har en BMI på 22. Overvekt for 9-årige jenter er (teoretisk) BMI 19-22.8, så hun nærmer seg fedme. Som TS skriver, så kan man også se godt på jenten at hun er overvektig, og hun har heller ikke et bra kosthold. Det er altså ikke snakk om ei jente som spiser sunt, vokser i rykk og napp, muskler, eller "se da, hun er overhodet ikke overvektig, spiseforstyrrelser, blablabla". Selvsagt skal man ikke si til jenten at hun er overvektig, men far kan ikke bare se på at dette skjer. Det handler ikke om slankepress, eller urealistiske idealer, passe i smale moteklær, etc, det handler om at overvekt (og etterhvert fedme) er helseskadelig. Og fortsetter hun med dette dårlige kostholdet, så vil denne vekstkurven stige! Snakk med helsesøster. Far kan gjøre dette like gjerne som mor. La være å kjøpe inn kjeks, snop, is, dessert, saft, brus etc. Vær nøye på å ha faste måltider, og ikke ha noe småspisemat lett tilgjengelig. Begrens mengden middag dere lager, slik at man ikke kan forsyne seg 2-3 ganger. Flott at du bryr deg, TS!! Håper mor og far har vett til å sette pris på det, og ikke tar det som et angrep at du sier at jenten er overvektig. Anonymous poster hash: 7e5a1...f8b 8
Britt Banditt Skrevet 14. juli 2015 #18 Skrevet 14. juli 2015 Er det normalt at åtte, snart ni åringer, veier så lite?Anonymous poster hash: fc137...f26 Syns også TS sitt barn var veldig lite. Mitt barn som nettopp har blitt fem år er også 118 cm og veier 22 kg.. Hun er riktignok stor for alderen, men likevel, TS sitt barn er fire år eldre. Syns i hvert fall ikke du skal si noe til stedatteren din, TS. Det kan utvikle seg raskt til spiseforstyrrelser om du gjør det. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #19 Skrevet 14. juli 2015 Ts lyver sikkert på alderen for å gjøre detaljene mindre gjenkjennelig. Anonymous poster hash: 8092d...ac9 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #20 Skrevet 14. juli 2015 Stemor sammen med far, kan gjerne kontakte helsesøster, hun kan også snakke med helsesøster alene. Nei, skolen tar ikke tak i problemstillingen overvekt + barn, kun hvis det er en bekymring som skal rettes til barnevernet. Nå må du sutte å uttale deg om noe du overhodet ikke har greie på! Jeg er selv helsesøster og kan informere deg om at hvis en partner til en foreldre tar kontakt med oss ang et barn, så får de grei beskjed om at dette kun er foreldre til barnet som angår! Skremmende så enkle enkelte kan være og hvor verdensmestere de liker å utgi seg som...Anonymous poster hash: b8fe7...263 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå