Gå til innhold

Supra har spire!


Supramundane

Anbefalte innlegg

Jeg er så hååååpløs på å tippe. Og så veksler jeg mellom å tro at jeg får en jente og gutt ca annenhver dag. Flertallet tror vi får gutt, så da hadde det jo vært artig med jente "bare fordi".  :fnise:

 

Jeg sliter veldig på morgenen, og timen er klokken 10 i morgen. Har gruet meg til å stå opp tidlig OG kjøre bil i nesten 1.5t. Så samboeren har bestilt hotell til oss i stedet! Så vi setter oss straks i bilen for å bade i hotellbasseng og spise middagsbuffet.  :fnise: Syns han er fin som bare ordner sånne ting for at jeg skal ha det greiest mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ultralyd var megaskuff med tanke på kjønn, i alle fall. Hun fikk sjekket det som har med helsen å gjøre, og sa at dette ser jo ut som en flott og frisk baby. Det visste vi egentlig fra før, men alltid greit å høre. Kjønnet var verken babyen interessert i å vise frem, og jordmor var ikke interessert i å lete. Hun sa at det var for lang avstand mellom utstyret og babyen til at hun kunne få sett skikkelig. Takk for den.  :ler: Hun var veldig opptatt av hvor overvektig jeg er, og at jeg er nødt til å gå på oppfølging på sykehuset pga det - i tillegg til sukkertestene jeg må ta (TO GANGER TIL!)..... :transe:

 

Kvaliteten på det ene bildet vi fikk, og det vi kunne se på skjermen, var helt håpløst dårlig. Da vi var på privat i uke 12 kunne vi se alt klart og tydelig, vi kunne til og med telle fingre og tær. På oul på sykehuset var alt egentlig bare en stor smørje. Jeg slet med å i det hele tatt se at det var en baby inni der syns jeg...

 

Så vi har bestilt en ny time til privat førstkommende fredag, jeg klarer faktisk ikke vente med å finne ut!

 

 

Det som har vært litt sånn rart er at blodprøvene mine viser en crp som stiger, sammen med noen verdier som går på hvite blodlegemer hvis jeg forstod rett. Fastlegen min sendte meg et merkelig brev om at han ikke helt skjønte hva dette var, og at han hadde bedt fødeavd se på det og ta kontakt med meg. Hvis jeg følte meg dårlig på noe vis måtte jeg ta kontakt med en gang... Javelllll.... Ikke lenge etter at vi var på oul så ringte overlegen på føden og spurte haugevis av spørsmål, og hun var ikke så fornøyd med at jeg ikke hadde møtt lege da vi var der, kun jordmor. Men den ordinære ultralyden hadde jo ikke noe med brevet fra legen min å gjøre. I alle fall ble det satt opp en time på sykehuset førstkommende torsdag til både jordmor og lege. Aner ikke helt hva vi skal gjøre da, men fint at de følger opp! Jeg føler meg i fin form bortsett fra denne "%#!#% kvalmen som aldri går over.

 

 

 

På onsdag er jeg 20+0 og nå må jammen denne trollungen begynne å gi meg tegn på liv i magen snart!  :bond:  :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krysser fingrene for at dere får en bedre opplevelse og finner ut av kjønn på fredag da!

 

Vi fikk også bedre bilder når vi var på tidlig UL privat i uke 12 enn på OUL, kanskje det har noe med at de ikke nødvendigvis har de nyeste utstyret på sykehusene, og at alt går i rutine, mens om du sjekker privat så bruker de litt mer tid nettopp på de tingene foreldrene synes er gøy, som kjønn og bilder..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj så kjedelig at du fikk en sånn oul! Vet ikke om du fulgte dagboka min så veldig mye når jeg var gravid, men jeg fikk også veldig mye pes for det av sykehuset. Det rare var at det var jordmødrene som var verst. Legene sa ikke så mye på det..:P ang. Crp. Har den steget mye? Hva ligger den på? Jeg var mye inn og ut av sykehuset etter operasjon mens jeg var gravid og ingen skjønte noe av hvorfor jeg hadde forhøyet Crp (på rundt 20-25 ). Jeg var fortvila siden ingen fant ut av noe særlig, helt til jeg møtte på en lege som kunne mye om svangerskap.han fortalte at det er vanlig at Crp stigerlitt (noen mer enn andre ) under graviditet og at de før i tiden faktisk brukte Crp som en indikasjon på graviditet! Kanskje det er noe sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Off, så lenge siden jeg har vært her! Sist gang jeg skrev var i uke 20, og nå er jeg i uke 32. Utrolig rart å se!

Fortsatt like kvalm, så det er jo bare topp! Vi har funnet ut at vi venter en gutt, og han er veldig, veldig aktiv i magen til alle døgnets tider. Om jeg står/går/ligger spiller ingen rolle, han er med. :P Jeg har også fått påvist svangerskapsdiabetes, men det har gått veldig greit å kostholdsregulere. Fikk mye tips og hjelp fra Kakaoen i starten, det hjalp veldig!

Har jobbet 13% (!) siden november på grunn av denne kvalmen, var riktignok 100% sykmeldt før den tid. Nå er jeg på nippet til å kaste inn håndkleet for godt, siden det bare blir verre og verre. Jordmor sa at det var vanlig at hormonelt relaterte plager tok seg mer og mer opp mot slutten, så jeg gleder meg til de siste 7 ukene kan man si. :P 

 

Ellers har jeg begynt å få mange tanker rundt fødsel, og ikke minst barseltiden etterpå. Jeg aner ikke hva jeg går til, og kontrollfreaken i meg liker det dårlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med gutten, Supra! Kjempekjekt å høre :) Stakkars deg som har vært kvalm så lenge. Hos meg og de fleste gir det seg etter 1. trimester. Men 7 uker igjen, nå skjer det snart. Kjempespennende :) Hva med å lese deg litt opp på fødsel og barseltid? Det hjelper kontrollfriker, tror jeg ;) Kan anbefale Mamma for første gang av Gro Nylander, den hjalp i alle fall meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med spire! (Nå er jeg treg :erter:)

Bare 7 uker igjen ja. Nå kommer det til å gå fort! Jeg synes at tida gikk skikkelig fort når jeg egentlig tenker på det, men når jeg stod oppi det de siste dagene så gikk det sååå sent. :ler: 
Jeg hadde hyperemsis i graviditeten og kjenner til det å være kvalm og syk hele tiden. Gud jeg gjorde jo ikke noe annet i perioder. Håper formen holder seg og hvis du føler for å kaste inn håndkleet så gjør du det. Du skal ha overskudd når baby kommer også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det unna ja! 

Gratulerer med gutt da! Gutter er gøy! (ikke for det.. jeg vet jo ikke hvordan det er å ha jente, sikkert like gøy det.. :fnise:)
Kjedelig å høre at du fortsatt er kvalm... Får håpe for din del at JM tar feil og at det ikke blir verre. 

Fødselen blir som fødselen blir, og når det kommer til barselstiden så kan du kanskje forberede deg på et følelsesmessig kaos. Jeg ble i alle fall fryktelig overveldet, og de første ukene husker jeg nesten ikke en gang, bortsett fra at jeg gråt for alt mulig rart hele tiden. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at det blir en gutt da!! Har dere fått ordnet alt av babyutstyr og ting? 

Kjedelig å fortsatt være kvalm. 

Alle sa til meg at det er bare å prøve og ikke grue seg til fødselen fordi man vet aldri hvordan den blir uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Harlekin skrev:

Gratulerer så mye med gutten, Supra! Kjempekjekt å høre :) Stakkars deg som har vært kvalm så lenge. Hos meg og de fleste gir det seg etter 1. trimester. Men 7 uker igjen, nå skjer det snart. Kjempespennende :) Hva med å lese deg litt opp på fødsel og barseltid? Det hjelper kontrollfriker, tror jeg ;) Kan anbefale Mamma for første gang av Gro Nylander, den hjalp i alle fall meg.

Tusen takk! Jeg hadde en eller annen ide om at det skulle bli en jente, men det har han bevist på mange ultralyder at er feil nå. ;) For en eller annen grunn vil de vise frem tissen hans på hver vekstkontroll, "SE HER E DA EIN GUT JA!". :P

7 uker igjen føles helt sprøtt! Skal definitivt sjekke ut boken, bestilte den med en gang. :) 

18 timer siden, Saltsild skrev:

Gratulerer så mye med spire! (Nå er jeg treg :erter:)

Bare 7 uker igjen ja. Nå kommer det til å gå fort! Jeg synes at tida gikk skikkelig fort når jeg egentlig tenker på det, men når jeg stod oppi det de siste dagene så gikk det sååå sent. :ler: 
Jeg hadde hyperemsis i graviditeten og kjenner til det å være kvalm og syk hele tiden. Gud jeg gjorde jo ikke noe annet i perioder. Håper formen holder seg og hvis du føler for å kaste inn håndkleet så gjør du det. Du skal ha overskudd når baby kommer også :) 

Jo tusen takk! Hyggelig :D

Jeg er litt der at ukene flyr, mens hver enkelt dag går supersent? Sikkert fordi jeg føler meg drittdårlig.. Men jeg føler jeg nettopp var på tidlig ultralyd i uke 9 liksom. Kan ikke fatte at jeg straks er i uke 33. De sier at jeg har hyperemesis også, men jeg har ikke hatt den mest ekstreme varianten i alle fall. Kastet opp et par-tre ganger på morgenen, men utover dagen får jeg i meg mat og drikke! Er uansett drittlei av å kaste opp. Det er noe av det verste jeg vet!!

 

15 timer siden, Beccy87 skrev:

Her går det unna ja! 

Gratulerer med gutt da! Gutter er gøy! (ikke for det.. jeg vet jo ikke hvordan det er å ha jente, sikkert like gøy det.. :fnise:)
Kjedelig å høre at du fortsatt er kvalm... Får håpe for din del at JM tar feil og at det ikke blir verre. 

Fødselen blir som fødselen blir, og når det kommer til barselstiden så kan du kanskje forberede deg på et følelsesmessig kaos. Jeg ble i alle fall fryktelig overveldet, og de første ukene husker jeg nesten ikke en gang, bortsett fra at jeg gråt for alt mulig rart hele tiden. :klo:

Det første jeg tenkte da jeg fikk høre at det ble en gutt er at bleieskift er enklere! :P Jeg fikk en bror da jeg var 15 og en søster da jeg var 16, og å bytte bleier med utovertiss tok mye mindre tid. :P Følte jeg aldri ble ferdig med å tørke på jenta, mens gutten var fort gjort. Haha, jaja. Det er nå bare en liten ting :P

13 timer siden, MissStiles skrev:

Så gøy at det blir en gutt da!! Har dere fått ordnet alt av babyutstyr og ting? 

Kjedelig å fortsatt være kvalm. 

Alle sa til meg at det er bare å prøve og ikke grue seg til fødselen fordi man vet aldri hvordan den blir uansett. 

Alt av utstyr minus madrass, babycall og tripptrapp med newbornsete er i hus. Ellers har vi fordelt alt utover og har handlet jevnt og trutt. Stellebordet har kommet på plass på badet, så hver gang jeg er på do sitter jeg og tenker på at herregud, snart skal jeg stå her og faktisk stelle en baby! :P 

 

Når det gjelder fødsel så må jeg helt ærlig si at jeg ikke er bekymret. Det er litt den følelsen av at "ignorance is bliss". Jeg vet ikke hva jeg går til, og når jeg kommer dit så har jeg ikke annet valg enn å "stå i det". Jeg har en grei nok smerteterskel, og hvis min mor fikset det to ganger så skal nå jeg fikse det og.. Hun er en pyse. :P Det jeg føler mest på er mangelen på kontroll. Hvis en stilling er ulidelig, og de skal tvinge meg til å føde i den. Og dette med at svangerskapsdiabetesen medfører at de må ha måling på hele tiden, så jeg får for eksempel ikke bruke badekar/dusj, og det var noe jeg så for meg helt fra starten. Jeg tåler generelt dårlig tvang, da. Redd for at jeg skal få helt panikk og klikke. :P

Barselstiden grugleder jeg meg til. Det blir rart å håndtere en så liten baby igjen, og ikke minst ha det fulle ansvaret. Da jeg fikk søsknene mine var jeg veldig involvert, men jeg hadde jo ikke ansvaret. Kjenner at jeg er glad for at jeg har ventet med barn til jeg ble "voksen" (føler meg ikke alltid som det men). Jeg hadde ikke taklet det så bra for ti år siden. Nå er jeg 30 og er nok tryggere på meg selv. I tillegg har samboeren vært ekstremt støttende gjennom hele svangerskapet, og han er så ufattelig klar for å bli far. Vi har hverandre, så dette må nå gå greit. Jeg tror det handler om frykten for det ukjente og at det er skummelt helt til man er der (og kanskje litt til) uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sju uker igjen bare! :hoppe: 

Jeg var også bekymret for det med kontroll under fødselen, men for meg var det helt naturlig å bare følge kroppen da jeg først var der. Og de tvinger deg nok ikke til å føde i en stilling hvis den er ulidelig. Jeg lå på ryggen nesten hele tiden, og under pressriene ba de meg prøve å stå på alle fire. Klarte det bare i to pressrier eller noe sånt før jeg ba om å få snu meg igjen, og det var helt greit. Man hører de få historiene om idiotiske jordmødre, men ikke alle de som har hatt helt flotte jordmødre som gjorde jobben sin akkurat slik den skulle gjøres. :) 

Barseltiden er fantastisk deilig og krevende på en gang, og man må bare være forberedt på at det kan være utrolig slitsomt. Det er uansett fullstendig altoppslukende, og det er bare å være forberedt på at man ikke får lest bøker eller strikket eller vært spesielt sosial den første tiden. Men det med å ha hovedansvaret tror jeg kommer helt av seg selv altså, etter tre dager føles det som om du har passet på ham i evigheter allerede. :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

46 dager til termin! Sprøtt!

Jeg tror nok at det blir sånn du sier juliane. Tror hovedproblemet er det ukjente, og at å mangle kontroll generelt er skummelt. Men jeg er positiv i bunn, hvis jeg kan si det sånn. Gleder meg helt vannvittig til å få ut denne lille fyren. Gleder meg til å se samboeren bli pappa! Sukk, jeg blir rørt bare av å tenke på det! :fnise:

På forrige vekstkontroll var han 2300g ca, pittelitt over snittet. Men med skikkelig tjukke kinn! :rodmer: De antyder at jeg blir satt i gang til termin uansett nesten, hvis det ikke skjer noe av seg selv. Absolutt alt av ting er klart her nå, så det er bare snakk om å få tiden til å gå. Fikk den boken "Mamma for første gang" av Gro Nylander i posten, så den skal jeg lese gjennom mens jeg venter. Fikk og låne en fin bok av jordmor, fra 80-tallet med grafiske illustrasjoner. Artig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er offisiellt høygravid! Nå er det under 40 dager til termin.. veldig rart. Og fint!

Har vært på samtale med helsesøster i dag. Jeg syn det var så ukomfortabelt at en fremmed skulle komme hjem til oss etter fødsel, jeg sliter med å snakke åpent med folk jeg ikke kjenner. Så vi (og pappaen) hadde en veldig fin samtale i dag. Godt! :)

Merker at jeg sliter litt med at jeg ikke klarer alt jeg vil. Å vaske tøy og fylle/tømme oppvaskmaskinen er heldagsprosjekter. Alvorlig talt, jeg blir helt utmattet. I tillegg er det så vondt å bøye seg! Ikke bare bekkenet, men det er vondt å bøye seg/brette magen liksom. Det irriterer meg, for jeg har lyst til å bidra mer enn jeg gjør nå. Grr! :icon_frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Siden det er over midnatt er det nå 22 dager til termin. Sprøtt. Slimproppen gikk for et par dager siden men ellers er det ingenting som tyder på at noe er i gjerde. Sånn rent bortsett fra den enorme magen da. :P

Syns det meste er vondt og tungt nå, så jeg ser egentlig frem til neste fase.... Selv om den også er LITT skummel. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende. Håper det skjer noe snart da. Husker også at jeg synes det var veldig tungt på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...