Gå til innhold

Mannen min er overvektig og orker lite

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag innså jeg alvoret. Vi har flyttet til rekkehus, og det er en skråning bak huset. Denne skråningen ønsker nabodama på 80 år at han klipper. Han gjorde det en gang tidligere i sommer, og sier at han trodde han skulle dø etterpå. Nå i helgen ville gamlemor at han skulle gjøre det igjen, og han nektet (til meg), sa at han aldri ville gjøre det igjen, at han ikke orker. Jeg tvang han til å gjøre det. Og han ble også denne gangen helt ødelagt. Han sier han føler nesten at han kommer til å dø, at hjertet hans skal stoppe, for han blir så sliten. Han ser stjerner og planeter, og han klarer ikke å snakke.

Det er fire hus i rekka, og vi har sett både en ung gutt og en mann på rundt 80 år, som har klippet skråningen uten store anstrengelser. Jeg sier til mannen min at dette er galskap, og at han MÅ gjøre noe med det. At det er bra for han å klippe gresset. At han kan se på det som trening.

Jeg har alltid visst at han er overvektig (175 cm/95 kg/veldig stor mage) og lat. Men jeg har trodd at han overdriver når han puster og peser og stønner, og ikke orker noe. Men i dag fant jeg ut hvor ille det er. Han vil gå bort til naboen og si at han aldri mer skal klippe skråningen fordi han ikke orker. Jeg syns det er veldig pinlig hvis han gjør det, med tanke på at mannen på 80 klarte det lett. Jeg syns forsåvidt det er ganske unødvendig å klippe denne skråningen som ikke er i bruk, eller synes så godt, men det er en annen sak.

I dag ble jeg faktisk ganske redd for å miste han for tidlig. Vi har en sønn på fire år.

Ønsker egentlig tips til hva jeg kan gjøre for å få han til å legge om livsstilen. Mitt første trekk var å si at vi skal på skogtur i morgen, og da ble det protester, men han gikk med på det etterhvert.

Anonymous poster hash: 2f926...6cf

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er kostholdet hans? Jeg gor utifra at han ikke beveger seg uten det nødvendige?

Kosthold og trening er nøkkelen, samt hans vilje. Han må ønske en endring selv.

Anonymous poster hash: 83809...3bd
  • Liker 6
Gjest Gjest_frisk
Skrevet

Legg om kostholdet for hele husholdningen, ettersom dere bor sammen. Jeg vet ikke hvem av dere som sørger mest for matinnkjøp og tilberedning, men du kan i alle fall gjøre en forskjell på de dagene du tar deg av det. Han må så klart ville selv også, hvis ikke så stikker han jo bare på butikken og handler godteri og junk selv, men jeg vil tro det er lettere å foreta en kostholdsendring når dere er sammen om det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke begynne å mate ham litt sjeldnere?

Anonymous poster hash: eeaf9...8a6
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som han burde tatt seg en tur til legen for å sjekke om han har høyt blodtrykk, hjerteinfarkt, diabetes osv, når du beskrev hvor andpusten han blir av lite anstrengelser. Hvis han i tillegg får en advarsel ifra legen, kan det også vekke han og videre inspirere han til å gå ned i vekt. 

Fint at du ser alvoret i det. Håper du får mannen din med på en endring! Stor mage/livvidde er farlig.

Anonymous poster hash: 83809...3bd
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dette leder over til det neste interessante spørsmålet. Hvordan presterer en slik en på soverommet?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette leder over til det neste interessante spørsmålet. Hvordan presterer en slik en på soverommet?

Det er virkelig ikke noe vi behøver å vite.

Anonymous poster hash: 61aa3...45f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke begynne å mate ham litt sjeldnere?

Døde av latter av denne! :D

Anonymous poster hash: bac7e...ec6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be nabodama om å klippe skråningen selv, eller leie inn hjelp til det. Alternativt anlegge steinbed eller noen lettstelte busker der.

Anonymous poster hash: bc4f9...16b

• Liker 2
Gjest loveli
Skrevet

Min overvektige ex var slik som pustet og peste av den minste lille ting. Også overvektig 110kg/180cm. Men han hadde gjennomsnittlig stor pikk som han visste å bruke! Beste sex'en noen gang! (Ikke ironi). Han jobba seg halvt ihjel under sex, fokus på meg, ga meg masse nytelse osv osv. Han holdt ut kjempelenge også.

Så.., kan det ha noe med motivasjon å gjøre mon tro? ;) ;)

Skrevet

Du kan jo si til han på en pen måte at du håper han gjør en innsats for å gå ned i vekt. Pga helsen. Han vet jo at du liker han uansett, siden du tross alt ble sammen med han og at dere har et liv sammen (hvis han var sånn når dere møttes)

Ellers kan jo du klippe gresset, eller enda bedre- hun som maser om at mannen din må klippe det! (rar dame!)

• Liker 2
Gjest Gjest_frisk
Skrevet

Det handler jo ikke om den gressflekken som ikke blir klipt. Det var bare det som fikk TS' øyne opp for alvoret i helsetilstanden til mannen. Tråden handler jo om at hun er bekymret for hans liv og helse og ønsker at han skal komme i bedre form og bli sunnere så han kan leve lengre og bedre

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

TS

Takk for mange svar :)

Han fikk påvist høyt kolesterol for et år siden, og ble satt på medisiner. Han fikk beskjed om å gå på dem i 9 mnd og så ta ny sjekk. Han sluttet etter 9 mnd, men kom seg ikke til lege før Tre mnd senere, og da var verdiene høye igjen. Vet ikke om det ble lavt. Så nå går han på medisiner igjen, to typer. Han har høyt blodtrykk, men ikke altfor høyt. Han har tatt en full helsesjekk hos lege, og legen har sagt at han bør ned i vekt.

Det er jeg som kjøper og lager maten. Og han spiser faktisk ikke så usunn mat, men skulle ønske han kunne fordele maten bedre. Han står opp ca 6. Spiser fire brødskiver med sunt pålegg kl 12. Og middag kl 17-18. Han spiser lite godteri, men er veldig glad i fet mat. Vi spiser for det meste vanlig, sunn mat. Men han tar gjerne på ekstra ost på pastaen og slikt. Og så drikker han endel alkohol.

Han hater å røre på seg. Har stillesittende jobb, og rører minimalt på seg hjemme.

Vi har hatt denne samtalen hundre ganger. Han vet akkurat hva jeg mener, og han vet hva som er problemet, men han vil ikke. Han orker ikke. Sier det ødelegger livskvaliteten hans.

(Og ang sex, nei, vi har dessverre ikke det.... :( )

AnonymBruker
Skrevet

I dag innså jeg alvoret. Vi har flyttet til rekkehus, og det er en skråning bak huset. Denne skråningen ønsker nabodama på 80 år at han klipper. Han gjorde det en gang tidligere i sommer, og sier at han trodde han skulle dø etterpå. Nå i helgen ville gamlemor at han skulle gjøre det igjen, og han nektet (til meg), sa at han aldri ville gjøre det igjen, at han ikke orker. Jeg tvang han til å gjøre det. Og han ble også denne gangen helt ødelagt. Han sier han føler nesten at han kommer til å dø, at hjertet hans skal stoppe, for han blir så sliten. Han ser stjerner og planeter, og han klarer ikke å snakke.

Det er fire hus i rekka, og vi har sett både en ung gutt og en mann på rundt 80 år, som har klippet skråningen uten store anstrengelser. Jeg sier til mannen min at dette er galskap, og at han MÅ gjøre noe med det. At det er bra for han å klippe gresset. At han kan se på det som trening.

Jeg har alltid visst at han er overvektig (175 cm/95 kg/veldig stor mage) og lat. Men jeg har trodd at han overdriver når han puster og peser og stønner, og ikke orker noe. Men i dag fant jeg ut hvor ille det er. Han vil gå bort til naboen og si at han aldri mer skal klippe skråningen fordi han ikke orker. Jeg syns det er veldig pinlig hvis han gjør det, med tanke på at mannen på 80 klarte det lett. Jeg syns forsåvidt det er ganske unødvendig å klippe denne skråningen som ikke er i bruk, eller synes så godt, men det er en annen sak.

I dag ble jeg faktisk ganske redd for å miste han for tidlig. Vi har en sønn på fire år.

Ønsker egentlig tips til hva jeg kan gjøre for å få han til å legge om livsstilen. Mitt første trekk var å si at vi skal på skogtur i morgen, og da ble det protester, men han gikk med på det etterhvert.

Legebesøk og utredning  er det første han må gjennom!!! Han kan ha alvorlig sykdom

Anonymous poster hash: cfa04...808

• Liker 3
Skrevet

TS

r. Han har høyt blodtrykk, men ikke altfor høyt. Han har tatt en full helsesjekk hos lege, og legen har sagt at han bør ned i vekt.

Det er jeg som kjøper og lager maten. Og han spiser faktisk ikke så usunn mat, men skulle ønske han kunne fordele maten bedre. Han står opp ca 6. Spiser fire brødskiver med sunt pålegg kl 12. Og middag kl 17-18. Han spiser lite godteri, men er veldig glad i fet mat. Vi spiser for det meste vanlig, sunn mat. Men han tar gjerne på ekstra ost på pastaen og slikt. Og så drikker han endel alkohol.

Han hater å røre på seg. Har stillesittende jobb, og rører minimalt på seg hjemme.

Vi har hatt denne samtalen hundre ganger. Han vet akkurat hva jeg mener, og han vet hva som er problemet, men han vil ikke. Han orker ikke. Sier det ødelegger livskvaliteten hans.

(Og ang sex, nei, vi har dessverre ikke det.... :( )

Late faen er det han er, det er jo det du beskriver her for oss.Samme om han får råd og oppfølging av legen, også medisinsk om han ikke gidder følge det opp.

Enten får du han til å ta noen tak selv, feks kjøpe en ergometersykkel og stå over han mens han trener, eller kaste den late fjolla ut.

Mye mulig det kan tas forbehold for en depresjon her i tillegg, noe som kan gjøre han passiv, men tror trening vil kunne få han i gang igjen, på alle vis. 

Han skal tross alt være en ektemann, ikke en lat og doven hund!

• Liker 5
Skrevet (endret)

Gidder ikke? Dårlig livskvalitet av å ikke dynke maten i ost og fett og skylle det ned med øl? Noen trenger å våkne opp!

Jeg hadde nektet å se mannen min drepe seg selv sakte, men sikkert med drittmat og null bevegelse. Iallefall når dere har barn. Hva forbilde er dette for ungen? De medisinene kan han kaste om han tar et valg om å leve en bedre livsstil, men han prioriterer heller seg selv og sine dårlige vaner. Det er ren og skjær egoisme når han står med en fot i graven med skyhøyt kolesterol og blodtrykk.

Her hadde jeg satt foten ned og tatt over kostholdet og krevd at hele familien skal på kveldstur sammen hele sommeren. Ingen unnskyldninger. Øl er ikke noe man skal trenge å drikke ofte når en har barn og iallefall ikke mer enn et par for kosens skyld på lørdagskvelden. Ost kan dere bare dropp frem til han klarer å kontrollere inntaket.

Endret av Nariko
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

95kg på 175cm er da ikke så ille? Høres mest ut som livsstilen hans gjør ham ekstremt utrent. Om han går noen turer i uka, gjerne med litt motbakker, og dere begynner ha sex igjen regelmessig går det seg nok til.

Er selv 135kg på 180cm. Veldig overvektig, med andre ord, og merker fort at jeg sliter litt i motbakke med gressklipper om jeg ikke har trent/bevegd meg på en stund. Men jeg vet og hvor lite som skal til for å komme over det. Og da er det ikke noe problem å gå fjellturer eller drive med gressklipping. Han må skjerpe seg, rett og slett.

Hvis ikke; dump ham.

Anonymous poster hash: a4144...189

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Siden det er han du er bekymret for, så går jeg ut fra at du er i grei form selv? Klipp skråningen du, da vel?

Anonymous poster hash: a80b7...804
  • Liker 2
Skrevet

Siden det er han du er bekymret for, så går jeg ut fra at du er i grei form selv? Klipp skråningen du, da vel? Anonymous poster hash: a80b7...804

Du har mistet hele poenget....

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har mistet hele poenget....

Ja, jeg skjønner jo det, men likevel...

Skjønner at poenget var at hun er redd for helsa hans, men å spørre om det her inne gir jo bare ultimatum og dump-svar.

Anonymous poster hash: a80b7...804

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...