Gå til innhold

NAV gir meg mer enn andre (AAP)... Og jeg tør ikke spørre dem hvorfor! Kanskje dere vet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor havnet jeg på AAP grunnet psykisk lidelse. Jeg er under 26, og misforstod hva Ung Ufør var - jeg trodde det var noe man automatisk ble kategorisert som dersom man var under 26 og 100% arbeidsufør - derfor huket jeg av for Ung Ufør i AAP-søknaden.

Noen uker senere fikk jeg ved en tilfeldighet vite at det slett ikke var slik man ble Ung Ufør. Jeg sendte umiddelbart en mail til NAV, der jeg forklarte situasjonen - jeg var bare en vanlig mottaker av AAP. "Beskjed mottatt!" fikk jeg snart tilbake.   

Da søknaden ble innvilget, fikk jeg 12800 (netto) i måneden (nå er det 13000 grunnet inflasjonsjustering). Jeg tenkte ikke noe over dette før en kompis sa at han ikke kunne skjønne hvorfor jeg fikk 13000 og han fikk 11000, siden vi begge fikk AAP grunnet psykisk lidelse og ingen av oss hadde nevneverdig inntjening innen sykdommen.   

...Men jeg tør ikke spørre NAV, i tilfelle dette er en feil etter at jeg sa jeg var Ung Ufør. Jeg har husleie jeg må betale, tross alt, og jeg vil vite hva jeg skal si til dem og at dette i så fall er en feil, før jeg tar kontakt med dem. 

Er det slik at man får mer penger hvis man kan dokumentere langtidssykdom? For det gjorde nemlig legen min, siden jeg har vært syk av og på siden jeg var 12.
Eller er det noen annen god grunn til at jeg skulle få 13000 i måneden, når venner i samme situasjon får 11000? 

På forhånd takk!

(Og før noen maser om at jeg burde begynne å jobbe, eller noe - jeg har fått jobb og begynner snart, og skal karre meg tilbake til livet så fort det går.)

Anonymous poster hash: 41c32...a74
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har fått innvilget Ung ufør-tillegget står det i vedtakspapirene du fikk da du fikk innvilget AAP. Du kan også logge deg inn på Mitt Nav.

Anonymous poster hash: b3b29...319

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

NAV har plikt til å vurdere "ung ufør" på eget initiativ, og det skal mye til å få det. Mest sannsynlig fyller du vilkårene, og har fått vedtak på dette.

Anonymous poster hash: 43230...404

AnonymBruker
Skrevet

(Jeg er trådstarter (vet ikke helt åssen det funker med sånt når jeg er anonym)...)

Når jeg logger inn på NAV står det at jeg får AAP, og at grunnsatsen er på brutto 8 450. 
Satsen min er 845.

...Men da jeg første gang logget inn rett etter første ytelse, stod det jo Ung Ufør. Det forsvant imidlertid raskt - men det gjorde ikke penga. Og unge uføre skal jo få 2,44 g, uansett - det er omtrent 220 000 kr brutto i året. Jeg får 202 000 brutto. Skjønner ikke helt hva som skjer her.

AnonymBruker
Skrevet

NAV har plikt til å vurdere "ung ufør" på eget initiativ, og det skal mye til å få det. Mest sannsynlig fyller du vilkårene, og har fått vedtak på dette.

Anonymous poster hash: 43230...404

Er ikke ung ufør :) Bare skrev feil til NAV, som de rettet opp senere.

AnonymBruker
Skrevet

(Jeg er trådstarter (vet ikke helt åssen det funker med sånt når jeg er anonym)...)

Folk ser at du er trådstarter fordi du har samme kode som i hovedinnlegget :)

Anonymous poster hash: 0d80b...e6b

AnonymBruker
Skrevet

AAP blir beregnet etter hva du har tjent. Kanskje du har tjent mer enn vennen din? Kanskje han betaler mer skatt? 

Anonymous poster hash: f1324...5ba
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg logger inn på NAV står det at jeg får AAP, og at grunnsatsen er på brutto 8 450. 

Satsen min er 845.

...Men da jeg første gang logget inn rett etter første ytelse, stod det jo Ung Ufør. Det forsvant imidlertid raskt - men det gjorde ikke penga. Og unge uføre skal jo få 2,44 g, uansett - det er omtrent 220 000 kr brutto i året. Jeg får 202 000 brutto. Skjønner ikke helt hva som skjer her.

Det kan jo være flere muligheter her. 1, du har ung ufør tillegget og får det du skal ha. 2. noe har blitt feil og du får for mye penger.

3. er at du har jobbet mer enn kameraten din og skal ha mer penger.

Uansett, det dummeste du gjør er å unnlate å finne ut av hva dette kommer av. Hvis du uriktig mottar penger, vil det mest sannsynlig før eller siden bli oppdaget, og du må betale tilbake. 

Sjekk vedtaksbrev, snakke med nav. Noe annet er bare dumt.

Anonymous poster hash: d20e8...020

• Liker 2
Skrevet (endret)

Endret av Altum
AnonymBruker
Skrevet

Det kan jo være flere muligheter her. 1, du har ung ufør tillegget og får det du skal ha. 2. noe har blitt feil og du får for mye penger.

3. er at du har jobbet mer enn kameraten din og skal ha mer penger.

Uansett, det dummeste du gjør er å unnlate å finne ut av hva dette kommer av. Hvis du uriktig mottar penger, vil det mest sannsynlig før eller siden bli oppdaget, og du må betale tilbake. 

Sjekk vedtaksbrev, snakke med nav. Noe annet er bare dumt.

Anonymous poster hash: d20e8...020

Men shit, hva hvis det er feil, da? Dette er jo ikke min feil? Skal jeg liksom både få mindre penger OG måtte betale ned gjeld? Hjeeeeelp ; _ ;  

Nå blir jeg kjemperedd.

Ja, må vel si ifra. Men først skal jeg snakke med legen min. Kan jo hende hun skrev noe lurt på søknaden, og at det er grunnen til dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Er du usikker på om du får det du skal ha fra Nav, gjør du lurt i å sende en skriftlig forespørsel til Nav. Oppdager Nav at du har fått feil utbetalinger på et senere tidspunkt, får du krav om tilbakebetaling!

Anonymous poster hash: 2f73b...c80

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er du usikker på om du får det du skal ha fra Nav, gjør du lurt i å sende en skriftlig forespørsel til Nav. Oppdager Nav at du har fått feil utbetalinger på et senere tidspunkt, får du krav om tilbakebetaling!

Anonymous poster hash: 2f73b...c80

Grøss og gru! 

Snakker med legen min først, kan hende hun skrev noe lurt i søknaden. 

Men ja, her må jeg ta tak, ser jeg. 

Huttemegtu, håper alt er på stell.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får AAP.. ingen jobb erfaring, bortsett fra et år som var under frikortet (ved siden av studie). 

Jeg har nå 6 930 i brutto. 

sats: 693 (hva nå det betyr). 

Trekkes 1 384 ,- i skatt (er det for mye eller for lite?). 

Jeg får da 13 860 brutto (to utbetalinger) i måneden. 

Anonymous poster hash: 3d031...f10
AnonymBruker
Skrevet

Grøss og gru! 

Snakker med legen min først, kan hende hun skrev noe lurt i søknaden. 

Men ja, her må jeg ta tak, ser jeg. 

Huttemegtu, håper alt er på stell.

"skrev noe lurt". Det spiller ingen rolle hva hun skrev. Så lenge du ikke har rett på tilleggsstøtte, som f.eks pga barn, du må gjøre om leiligheten pga fysiske ting (hørselshemmet, funksjonshemmet etc). 

Du har ikke jobbet noe tidligere - ergo får du minstesatsen. Slik som meg. 

Hvorfor han får mindre.. det kan være pga sparepenger, ALT skal tømmer, også BSU. Da jeg gikk hos nav så hadde jeg 2 kr på konto (bokstavelig talt). 

Jeg levde på underkant av 600 kr (stipend), et år hadde jeg litt mer, variert ut i fra hvor mye jeg klarte å jobbe pga psyken og skolen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men hvordan i helsike skal man leve på 11-13 000 i måneden?? Jeg har det dobbelte (ikke fra nav, men jobb) og unner meg sjeldent noe ekstra i hverdagen. 

Anonymous poster hash: 2dc4b...f87
  • Liker 2
Skrevet

I fjor havnet jeg på AAP grunnet psykisk lidelse. Jeg er under 26, og misforstod hva Ung Ufør var - jeg trodde det var noe man automatisk ble kategorisert som dersom man var under 26 og 100% arbeidsufør - derfor huket jeg av for Ung Ufør i AAP-søknaden.

Noen uker senere fikk jeg ved en tilfeldighet vite at det slett ikke var slik man ble Ung Ufør. Jeg sendte umiddelbart en mail til NAV, der jeg forklarte situasjonen - jeg var bare en vanlig mottaker av AAP. "Beskjed mottatt!" fikk jeg snart tilbake.

Da søknaden ble innvilget, fikk jeg 12800 (netto) i måneden (nå er det 13000 grunnet inflasjonsjustering). Jeg tenkte ikke noe over dette før en kompis sa at han ikke kunne skjønne hvorfor jeg fikk 13000 og han fikk 11000, siden vi begge fikk AAP grunnet psykisk lidelse og ingen av oss hadde nevneverdig inntjening innen sykdommen.

...Men jeg tør ikke spørre NAV, i tilfelle dette er en feil etter at jeg sa jeg var Ung Ufør. Jeg har husleie jeg må betale, tross alt, og jeg vil vite hva jeg skal si til dem og at dette i så fall er en feil, før jeg tar kontakt med dem.

Er det slik at man får mer penger hvis man kan dokumentere langtidssykdom? For det gjorde nemlig legen min, siden jeg har vært syk av og på siden jeg var 12.

Eller er det noen annen god grunn til at jeg skulle få 13000 i måneden, når venner i samme situasjon får 11000?

På forhånd takk!

(Og før noen maser om at jeg burde begynne å jobbe, eller noe - jeg har fått jobb og begynner snart, og skal karre meg tilbake til livet så fort det går.)

Kanskje du er liberalist, og skaper deg en historie som understøtter din politiske ideologi som liberalist?

AnonymBruker
Skrevet

Før oppjusteringen så hadde jeg 6800 brutto (det er da én utbetaling). 

Grunnbeløpet fra 1. Mai er 90 068 (året) - 7 506 (måned). Minstesatsen er da Grunnbeløpet x 2.

AnonymBruker
Skrevet

"skrev noe lurt". Det spiller ingen rolle hva hun skrev. Så lenge du ikke har rett på tilleggsstøtte, som f.eks pga barn, du må gjøre om leiligheten pga fysiske ting (hørselshemmet, funksjonshemmet etc). 

Du har ikke jobbet noe tidligere - ergo får du minstesatsen. Slik som meg. 

Hvorfor han får mindre.. det kan være pga sparepenger, ALT skal tømmer, også BSU. Da jeg gikk hos nav så hadde jeg 2 kr på konto (bokstavelig talt). 

Jeg levde på underkant av 600 kr (stipend), et år hadde jeg litt mer, variert ut i fra hvor mye jeg klarte å jobbe pga psyken og skolen. 

Men minstesatsen er jo ikke på 16800 brutto, som jeg får! Jeg skjønner ikke dette. Hadde jeg i det minste fått Ung Ufør-summen på 220 000 brutto i året, hadde jeg skjønt hva som var galt. Jeg får utbetalt et sted midt mellom grunnbeløp og Ung Ufør, ser det ut til...

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men hvordan i helsike skal man leve på 11-13 000 i måneden?? Jeg har det dobbelte (ikke fra nav, men jobb) og unner meg sjeldent noe ekstra i hverdagen. 

Anonymous poster hash: 2dc4b...f87

Hos meg så går det ikke. Jeg mottar bostøtte som er på 3000 kr i måneden. Da har jeg nok til å klare meg helt greit. Jeg bor billig og sparer inn der jeg kan. 

Uten bostøtte så har jeg i underkant av 500kr per uke. Det går, men blir ufattelig trangt. Men, samtidig så går det ikke, for jeg må ha medisiner og buss (har ikke penger til bil). Jeg løper frem og tilbake mellom NAV, fastlege, psykolog og spesialister på sykehuset. Jeg må "snylte" på familie og venner for å spare inn 100kr daglig (buss koster 50 vær vei). 

Vinteren er verst, for da er strømregningen høyere og jeg bruker aldri varmovnen. For jeg har rett og slett ikke penger til det. Strømen er "felles" så om naboen bruker tre ganger så mye strøm, så må jeg fortsatt betale mer. Om jeg også bruker tre ganger så mye, ja da må jeg betale enda mer. så jeg sparer litt ved å ikke bruke ekstra strøm om vinteren. Te lys og pledd, det gjør at jeg overlever. 

Tiden før jeg får innvilget frikort er tungt, har fortsatt litt igjen, og jeg kan ikke senke skuldrene før det skjer. Har måttet sluttet på medisiner i perioder fordi jeg har rett og slett ikke penger til å kjøpe de. 

Må også spre behandlingen og møter alt etter som hvor mye penger jeg har, og da tar ting tid. 

Jeg har rett og slett ikke penger til å dra til psykolog to gang i uken + nav og fastlege en gang i uken. 

Jeg har nå prøvd å leve slik i over et år. Skal sende inn en søknad om å få buss dekket, ihvertfall deler av det. Og nei, jeg kommer ikke til å ta bussen i hytt og pine, kun til og fra dit jeg må. 

Du blir ikke rik av å leve av AAP, og heldigvis så er det håp om at jeg kan komme meg ut i arbeid en dag. Og jeg vil ut i arbeid så fort som fy. 

Har hørt at minstesatsen hos uføre er like ille. Ikke fader om jeg skal leve slik resten av livet. Da hopper jeg heller utenfor en bru. Da piner jeg meg heller igjennom en dritt jobb i 5-10 år før jeg må bukke under for sykdommen. Før det, aldri i livet!! 

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

Satsen min er 845.

845 x 260 = 219.700 kroner

90.068 x 2,44 = 219.765 kroner

Har du en dagsats på 845 kroner får du 219.700 kroner i året! :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...