Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det farlig hvis babyer på 1 uke ligger på magen oppå oss mens vi passer på? Mens det sover?

Anonymous poster hash: 929d3...d1e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn skal ikke ligge på magen, derfor deles der ut bodyer på barsel fra tid til annen med påskiften : Denne side opp.

Anonymous poster hash: 1cae6...171

Skrevet (endret)

Ja selvfølgelig kan babyen sove sånn. Er ikke farlig.. De fleste babyer sover sånn. Jeg hadde mini der ofte. Sovna selv også. Å sove på magen for spebarn er farlig når de ligger alene. De kan falle i så dyp søvn at de ikke kan vekkes. Men av lyden av liv, dvs dine hjerteslag så faller de ikke i like dyp søvn. Jm på sykehuset sa at vi kunne sove slik. Så bare gjør det og nyt det :)

Endret av Kakaoen
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt uproblematisk at den sover slik oppå dere mens dere er våkne og passer på. 

Anonymous poster hash: 417b6...f40
  • Liker 1
Skrevet

Er det farlig hvis babyer på 1 uke ligger på magen oppå oss mens vi passer på? Mens det sover?

Anonymous poster hash: 929d3...d1e

Så lenge dere er våkne, og at det er mer unntak en regelen tror jeg det går helt fint. Men jeg ville ikke anbefalt å gjøre det om natten. 

Kos deg med baby forresten  :blomst:

Ja selvfølgelig kan babyen sove sånn. Er ikke farlig.. De fleste babyer sover sånn. Jeg hadde mini der ofte. Sovna selv også. Å sove på magen for spebarn er farlig når de ligger alene. De kan falle i så dyp søvn at de ikke kan vekkes. Men av lyden av liv, dvs dine hjerteslag så faller de ikke i like dyp søvn. Jm på sykehuset sa at vi kunne sove slik. Så bare gjør det og nyt det :)

Ikke ta dette vondt eller feil. Jeg vil bare opplyse, siden det er veldig få som har satt seg helt inn i farene med magesoving. Man burde ikke sovne med babyen liggende oppå seg, spesielt ikke hvis den ligger på magen. 24 av 25 barn som dør i krybbedød, blir funnet på magen. Og i tillegg til magesoving, er overoppheting en annen risikofaktor. Når et barn ligger oppå noen og sover, er det fare for overoppheting. Trist at jordmødre ikke er opplyst om dette. Ikke ta dette som kritikk, for det er absolutt ikke vondt ment i det hele tatt.

Men selvfølgelig går det som oftest bra. Bare for å berolige alle sammen. Krybbedødsfallene har aldri vært så lavt som nå. Ingen tall er klare for 2014 enda, men i 2013 var det 8 barn som døde i krybbedød. Så det er utrolig liten sjanse for at det skal skje noen av oss, egentlig. Men av og til, en veldigveldig sjelden gang skjer det. Og jeg tenker at selv om sjansen er minimal, er det best å følge rådene fra LUB til punkt og prikke.  :blomst:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge dere er våkne, og at det er mer unntak en regelen tror jeg det går helt fint. Men jeg ville ikke anbefalt å gjøre det om natten.

Kos deg med baby forresten :blomst:

Ikke ta dette vondt eller feil. Jeg vil bare opplyse, siden det er veldig få som har satt seg helt inn i farene med magesoving. Man burde ikke sovne med babyen liggende oppå seg, spesielt ikke hvis den ligger på magen. 24 av 25 barn som dør i krybbedød, blir funnet på magen. Og i tillegg til magesoving, er overoppheting en annen risikofaktor. Når et barn ligger oppå noen og sover, er det fare for overoppheting. Trist at jordmødre ikke er opplyst om dette. Ikke ta dette som kritikk, for det er absolutt ikke vondt ment i det hele tatt.

Men selvfølgelig går det som oftest bra. Bare for å berolige alle sammen. Krybbedødsfallene har aldri vært så lavt som nå. Ingen tall er klare for 2014 enda, men i 2013 var det 8 barn som døde i krybbedød. Så det er utrolig liten sjanse for at det skal skje noen av oss, egentlig. Men av og til, en veldigveldig sjelden gang skjer det. Og jeg tenker at selv om sjansen er minimal, er det best å følge rådene fra LUB til punkt og prikke. :blomst:

Hvor har du det fra at 24 av 25 krybbedødsfall skjer på denne måten? Både på sykehuset og hs sa de at det var ok å sovne slik. Hvis dette er sannt og en "allmenn" fakta så burde de jo ikke sagt at det går greit. Har du en kilde å henvise til? :)

Anonymous poster hash: 783e7...dfd

• Liker 2
Skrevet

Hvor har du det fra at 24 av 25 krybbedødsfall skjer på denne måten? Både på sykehuset og hs sa de at det var ok å sovne slik. Hvis dette er sannt og en "allmenn" fakta så burde de jo ikke sagt at det går greit. Har du en kilde å henvise til? :)

Anonymous poster hash: 783e7...dfd

Dessverre har jeg erfaringer med temaet krybbedød, og har vært i kontakt med landsforeningen for uventet barnedød etter at det utenkelige skjedde meg. Jeg sier ikke dette for å skremme, og det er ikke vondt ment på noen mulig måte. Jeg vil bare opplyse at selv om det er VELDIG sjelden, så kan det skje og den største risikofaktoren er mageleie.

Her er en kilde på at 24 av 25 barn blir funnet på magen.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Barnelivredderen-1921419.html

Som sagt, det er ikke for å skremme eller for å leke ''bedreviter''. Det skjer veldigveldig sjeldent, men, fakta er, mageleie øker risikoen betraktelig. Dessverre. For barn elsker jo å ligge på magen  :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre har jeg erfaringer med temaet krybbedød, og har vært i kontakt med landsforeningen for uventet barnedød etter at det utenkelige skjedde meg. Jeg sier ikke dette for å skremme, og det er ikke vondt ment på noen mulig måte. Jeg vil bare opplyse at selv om det er VELDIG sjelden, så kan det skje og den største risikofaktoren er mageleie.

Her er en kilde på at 24 av 25 barn blir funnet på magen.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Barnelivredderen-1921419.html

Som sagt, det er ikke for å skremme eller for å leke ''bedreviter''. Det skjer veldigveldig sjeldent, men, fakta er, mageleie øker risikoen betraktelig. Dessverre. For barn elsker jo å ligge på magen :blomst:

Til og med mageleie oppå våken person? Det kan jeg ikke se for meg at skal være noen risiko. Og jeg har tatt krybbedød særdeles alvorlig.

Anonymous poster hash: 419f5...e3f

Skrevet

Til og med mageleie oppå våken person? Det kan jeg ikke se for meg at skal være noen risiko. Og jeg har tatt krybbedød særdeles alvorlig.

Kos deg med baby forresten  :blomst:

Viser til det tidligere innlegget jeg skrev. Synes det er kjekt når folk leser over det jeg har sagt før de pirker. Det eneste jeg kommenterte var at det er ugunstig hvis den voksne sover.  ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det er helt normalt og naturlig for barn å ligge på magen til voksne (på magen). Så lenge den voksne er våken og følger med så barnet ikke lider av oksygenmangel.

Anonymous poster hash: 75bd4...077
AnonymBruker
Skrevet

Viser til det tidligere innlegget jeg skrev. Synes det er kjekt når folk leser over det jeg har sagt før de pirker. Det eneste jeg kommenterte var at det er ugunstig hvis den voksne sover. ;)

Leste over det du skrev, samt arikkelen. Derfor jeg spurte ang oppå en annen person, ettersom det ikke blir nevnt noe sted og det er trådens tema. At faren økes ved rent mageleie er jo udiskutabelt, derfor lurte jeg på om det var noen sammenheng med soving på noen

Skrevet (endret)

Leste over det du skrev, samt arikkelen. Derfor jeg spurte ang oppå en annen person, ettersom det ikke blir nevnt noe sted og det er trådens tema. At faren økes ved rent mageleie er jo udiskutabelt, derfor lurte jeg på om det var noen sammenheng med soving på noen

Det er nevnt flere steder. Og selvfølgelig øker risikoen hvis et barn sover på magen, uansett hvor det ligger. Hvis et barn sover på magen, på magen til en voksen, sover barnet like mye på magen som hvis barnet sover på magen i senga  :fnise:

At overoppheting er en risikofaktor er også lett å søke seg opp på.

http://www.klikk.no/foreldre/article737598.ece

http://www.aerosleep.com/no/technology/tips-on-cot-death

Jeg er for samsoving altså, det fremmer jo ammingen og gjør alt enklere. Men det er viktig med trygg samsoving. Hvis man ligger helt inntil barnet, er det sjanse for overoppheting. Dessverre, for jeg vet jo selv hvor koselig det er <3

Helsedirektoratets anbefaling:

• Barnet skal alltid sove på ryggen.
  • Barnet kan sove i en egen seng.
  • Du kan også ha barnet sammen med deg i sengen, men da må du passe på flere ting.
  • Barnet må ikke ligge for tett inntil deg.
  • Du må aldri sove sammen med barnet hvis du har drukket alkohol eller brukt medisiner som gjør deg sløv.
  • Barnet kan ikke sove i samme seng som noen som røyker.
  • Det anbefales at barnet har egen dyne eller teppe.
Endret av solitary shell
Skrevet

Så lenge den voksne er våken går det helt fint :) Men så er det også sånn at noen babyer nekter å sove på ryggen, og da er det liksom ikke så mye man kan gjøre. Min ville kun sove på magen fra han var to-tre uker gammel, ganske nervepirrende for mor og far. I begynnelsen våket vi, og satte på alarmen vår hvert kvarter natta igjennom, men det gikk jo ikke i lengden. Først når han var 7-8mnd begynte han å godta å sove på rygg, men da var han jo så stor at det ikke spilte særlig rolle lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...