AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #1 Del Skrevet 8. juli 2015 Vi har nettopp hatt lønnsamtaler og lønnsøkning, og hver gang så klarer jeg ikke å slå i bordet med noe. Fordi jeg er usikker på hva som er vanlig å tjene, og vi har "hemmelig" lønnspolitikk her i bedriften, så aner ikke hva de andre tjener. Men han som hadde samme jobb som meg før, er jeg rimelig sikker på at fikk mye mer enn jeg får nå. Da han fikk lån til å bygge seg hus, uten særlig egenkapital og uten kausjonist. Det har ikke jeg sjans i havet til å få. Han er omtrent like gammel, vært her bare litt lengre. Jeg er 26 år, har jobbet her i 6 år og det er en privat bedrift som går veldig bra. Jeg har ikke noe personal ansvar eller lignende, men jeg jobber hardt og gjør en veldig god jobb. Har heller ingen relevant utdanning for jobben jeg gjør. Jeg tjener nå 390 000 Er dette ok, eller er det dårlig? Jeg har en følelse av at jeg er den med lavest lønn i avdelingen. Og jeg er nok litt for lett å "kjøre over", da jeg er konfliktsky, og naiv nok til å tro at jeg vil få det jeg fortjener uten å måtte krangle meg til noe mer. Anonymous poster hash: 0570d...634 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest snoopy_93 Skrevet 8. juli 2015 #2 Del Skrevet 8. juli 2015 Det er ok vil jeg tro, selv om veldig mange tjener rundt 450 000 i året. Hadde jeg vært ferdig utdannet helsefagarbieder hadde jeg tjent ca 360 000 i året. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blådiamant Skrevet 8. juli 2015 #3 Del Skrevet 8. juli 2015 (endret) Kommer helt an på type jobb, utdanning, hvor lenge du har jobbet, tidligere erfaring, hvor vanskelig/lett det er for arbeidsgiver å erstatte deg osv. Forøvrig var snittlønna i norge for 2014 503 800 kr. ssb.no/lonnansatt Endret 8. juli 2015 av Blådiamant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Criador Skrevet 8. juli 2015 #4 Del Skrevet 8. juli 2015 Bra lønn det for å ikke ha utdannelse! SPørs jo helt hva du jobber med men likevel.. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #5 Del Skrevet 8. juli 2015 Kommer helt an på type jobb, utdanning, hvor lenge du har jobbet, tidligere erfaring, hvor vanskelig/lett det er for arbeidsgiver å erstatte deg osv. Forøvrig var snittlønna i norge for 2014 503 800 kr. ssb.no/lonnansatt Privat bedrift, ingen relevant utdanning, 6 år; som nevnt. Ellers så er tidligere erfaring skole (er som sagt 26 år, så ikke så mye en rekker) ellers litt urelevante og halvrelevante småjobber. Vil tro det er relativt lett erstatte meg, men vil jo ta noen år før en eventuelt erstatning vil ha min kunnskap og effektivitet som er tillært. Men jeg har alltid sett på min lønn som OK, men har fått noen reaksjoner fra venner når jeg har nevnt den (med tanke på hvor lenge jeg har jobbet her), og deres lønnsnivå. Føler også litt på at jeg ikke vet hva andre i tilnærmet like stillinger tjener. Men jeg har som sagt på følelsen av at jeg er den med lavest lønn. Jeg kom over fra en annen avdeling, med mye lavere lønnstrinn, så fikk en kraftig økning første året. Men ellers så har jeg fått bare minimum. /tror jeg/. Er egentlig mest nysgjerrig, da jeg ikke har stort sammenligne med. Så jeg sliter føler jeg, med å tale "min sak" i en lønnsamtale når jeg ikke har noen fakta. Annet en att jeg "gjør jobben min, og jeg gjør den bra". Jeg er ikke den som roper høyest. Men forstår jo at siden det er privat bedrift er det vanskelig dra paralleller, da det jo er veldig individuelt. / TS Anonymous poster hash: 0570d...634 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blådiamant Skrevet 8. juli 2015 #6 Del Skrevet 8. juli 2015 Privat bedrift, ingen relevant utdanning, 6 år; som nevnt. Ellers så er tidligere erfaring skole (er som sagt 26 år, så ikke så mye en rekker) ellers litt urelevante og halvrelevante småjobber. Vil tro det er relativt lett erstatte meg, men vil jo ta noen år før en eventuelt erstatning vil ha min kunnskap og effektivitet som er tillært. Men jeg har alltid sett på min lønn som OK, men har fått noen reaksjoner fra venner når jeg har nevnt den (med tanke på hvor lenge jeg har jobbet her), og deres lønnsnivå. Føler også litt på at jeg ikke vet hva andre i tilnærmet like stillinger tjener. Men jeg har som sagt på følelsen av at jeg er den med lavest lønn. Jeg kom over fra en annen avdeling, med mye lavere lønnstrinn, så fikk en kraftig økning første året. Men ellers så har jeg fått bare minimum. /tror jeg/. Er egentlig mest nysgjerrig, da jeg ikke har stort sammenligne med. Så jeg sliter føler jeg, med å tale "min sak" i en lønnsamtale når jeg ikke har noen fakta. Annet en att jeg "gjør jobben min, og jeg gjør den bra". Jeg er ikke den som roper høyest. Men forstår jo at siden det er privat bedrift er det vanskelig dra paralleller, da det jo er veldig individuelt. / TSAnonymous poster hash: 0570d...634 Jeg skjønner. Jeg har ikke peiling på lønn, men synes umiddelbart at det høres litt lavt ut. Du har vært der i 6 år og det er en privat bedrift som går godt. Du får slå i bordet med at du gjør en bra jobb og at du har vist tillit ved å faktisk jobbe der såpass lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #7 Del Skrevet 8. juli 2015 Er du organisert ? Det enkleste er som regel å ta kontakt med din egen organisasjon og få sammenliknet din egen stilling og lønn med snittet for tilsvarende i det området og den næringen du jobber. Anonymous poster hash: ada73...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angry Man Skrevet 8. juli 2015 #8 Del Skrevet 8. juli 2015 Nei det er ikke lavt. Men null utdannelse og lett erstattelig kan man virkelig ikke forvente mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2015 #9 Del Skrevet 8. juli 2015 Men hva jobber du som? Anonymous poster hash: b7956...e33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zyzz Skrevet 8. juli 2015 #10 Del Skrevet 8. juli 2015 (endret) Det spørs jo hva du jobber som. Aner ikke om det er lite eller mye iforhold til din jobb. Selv tjener jeg 250kr timen med utdannelse fra vidergående. Det sies jo ~500k i året er gjennomsnittet? Endret 8. juli 2015 av Zyzz Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #11 Del Skrevet 9. juli 2015 Jeg har ikke "null utdannelse", men den er ikke direkte relevant. Jobber i en privat IT-bedrift. Jeg er organisert. Jeg er jo erstattelig, de aller fleste er jo erstattelig. Men det vil jo ta flere år før en ny person er oppe på mitt nivå. Slik at det vil jo koste litt å bytte meg ut Anonymous poster hash: 0570d...634 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #12 Del Skrevet 9. juli 2015 Jeg har ikke "null utdannelse", men den er ikke direkte relevant. Jobber i en privat IT-bedrift. Jeg er organisert. Jeg er jo erstattelig, de aller fleste er jo erstattelig. Men det vil jo ta flere år før en ny person er oppe på mitt nivå. Slik at det vil jo koste litt å bytte meg utAnonymous poster hash: 0570d...634 Hvor vanskelig er det å forstå at med mindre du sier hva slags stilling du har, så kan ingen svare deg på spørsmålet ditt? Anonymous poster hash: b7956...e33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2015 #13 Del Skrevet 9. juli 2015 Jeg var der du er TS, samme situasjon alså, men grunnet nedleggelse av bedriften ble jeg jobbsøker og kom i kontakt med flere vikarbyrå. Da jeg fortalte dem hva jeg hadde tjent i forrige jobb, så sa alle at jeg skulle vært 80 000 til 100 000 høyere i lønn. Det fikk jeg også da jeg gjennom vikarbyrået fikk en +6 mnd mot innleie som jeg bel ansatt i etter de 6 mnd. Anonymous poster hash: 1bb14...76b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solitary shell Skrevet 9. juli 2015 #14 Del Skrevet 9. juli 2015 Det er litt under gjennomsnittet, men jeg synes ikke det er direkte lite med tanke på at du ikke har relevant utdanning. Men med tanke på at du har jobbet der i 6 år, er det kanskje litt lavt allikevel. Jeg vet dog ikke hva som er vanlig tjene i IT-bransjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nita Skrevet 9. juli 2015 #15 Del Skrevet 9. juli 2015 Det kommer jo også litt an på hvor du bor. Min erfaring er at samme type jobb gir bedre lønn i Oslo enn andre steder, sikkert fordi levekostnadene der er høyere enn ellers 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #16 Del Skrevet 13. juli 2015 Du må si hvilke stilling du har. Da kan vi svare på det. Jeg har en jobb uten utdanning. Ansatt 10 år. Ca 500.000Anonymous poster hash: 3003a...3c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TrickyCicci Skrevet 13. juli 2015 #17 Del Skrevet 13. juli 2015 Kommer an på hvor du jobber og hvilken stilling. Til sammenligning kan jeg si at jeg jobber for en stor IT-bedrift, og de som jobber i administrative oppgaver ligger rundt 400 i lønn, litt avhengig av egne lønnsforhandlinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #18 Del Skrevet 13. juli 2015 Høres lavt ut. Det er veldig lett for arbeidsgiver å ikke gi deg mer lønn om du ikke krever det. Anonymous poster hash: 7c030...349 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aule Skrevet 15. juli 2015 #19 Del Skrevet 15. juli 2015 Dette har vel vært diskutert tidligere, men gjennomsnittslønn gir ikke et korrekt bilde da noen få drar opp snittet veldig mye. Medianinntekten i Norge er 340 000 kr. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2015 #20 Del Skrevet 15. juli 2015 Dette har vel vært diskutert tidligere, men gjennomsnittslønn gir ikke et korrekt bilde da noen få drar opp snittet veldig mye. Medianinntekten i Norge er 340 000 kr. https://www.ssb.no/97014/median-inntekt-etter-skatt-etter-fylke-og-husholdningstype.kroner Anonymous poster hash: 3d3a0...591 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå