Trampe23 Skrevet 12. juli 2015 #22 Skrevet 12. juli 2015 Du kan umulig ha fulgt med i mediene de siste årene. Det er stort sett bare vold utført av innvandrere som det fokuseres på i media, mens vold, rasisme og mishandling utført av etniske nordmenn derimot - da er det tyst, eller de lar være å opplyse om at gjerningspersonen var etnisk norsk. Så du er virkelig helt ute å kjører nå, men det vet du vel godt, og du er vel helst ute etter å sverte innvandrere kan jeg tenke meg. Enig.
Trampe23 Skrevet 12. juli 2015 #23 Skrevet 12. juli 2015 Naiviteten lenge leve. 3. generasjons innvandrere begynner på skolen uten å snakke norsk. De reiser til hjemlandet i hver eneste ferie, og spør du hvor de kommer fra så svarer de "fyll inn land som passer". Under halvparten av elevene på barneskolen jeg jobber, stiller opp på 17.mai. "Det er ikke noe som heter 3. generasjons innvandre." Haha. Jeg ler meg skakk. Naive mennesker.Anonymous poster hash: 676cc...399 Eh, er du helt kunnskapsløs? JEG er "andregenerasjons innvandrer", dvs født og oppvokst i Norge av utenlandske foreldre. Jeg begynte i barnehage allerede før jeg fylte 1 år og lenge før mine etnisk norske venner begynte der. Jeg snakker norsk flytende, mens mitt morsmål kan jeg snakke greit. Jeg har vært på ferie i mine foreldres hjemland to ganger i hele mitt liv - og nei, jeg er ikke to år gammel! Så ikke kom hit med ditt bullshit om at "tredjegenerasjons invandrere begynner på skolen uten å kunne norsk, de reiser på ferie til hjemlandet hver ferie" osv.
WubWub Skrevet 12. juli 2015 #24 Skrevet 12. juli 2015 (endret) Tror det er fordi det har blitt så vanlig at nordmenn blir ranet, slått ned eller utsatt for voldtekter at det ikke er noen nyhet lenger. Har vært flere år på rad med voldtekts epidemier i Oslo hvor politiet har gått ut og sagt at 99% av overgriperne er av ikke-vestlig opprinnelse. Har også vært en eksplosjon av ran hvor nordmenn blir singlet ut. Jeg tror motivene er rasistisk motivert og det er leit at media velger tie for dette er ting som absolutt bør bli tatt tak i. Det er ikke rettferdig at norske kvinner ikke lenger kan gå alene på kvelden i Oslo i frykt for å bli rammet av vold bare fordi de er hvite og i manges øyene - vantro urene poteter. Endret 12. juli 2015 av WubWub 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2015 #25 Skrevet 12. juli 2015 Hvorfor kan vi ikke ha grensekontroll igjen? Hva var det som var så forferdelig med å ha kontroll over hvem som kommer inn og ut av landet, smuglervarer, osv? Hva var det så ille med visum, krav og oversikt? Anonymous poster hash: 651b6...17e 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #26 Skrevet 13. juli 2015 Eh, er du helt kunnskapsløs? JEG er "andregenerasjons innvandrer", dvs født og oppvokst i Norge av utenlandske foreldre. Jeg begynte i barnehage allerede før jeg fylte 1 år og lenge før mine etnisk norske venner begynte der. Jeg snakker norsk flytende, mens mitt morsmål kan jeg snakke greit. Jeg har vært på ferie i mine foreldres hjemland to ganger i hele mitt liv - og nei, jeg er ikke to år gammel! Så ikke kom hit med ditt bullshit om at "tredjegenerasjons invandrere begynner på skolen uten å kunne norsk, de reiser på ferie til hjemlandet hver ferie" osv. Og du representerer hele innvandrerbefolkningen i Norge? MIN erfaring fra blant annet skolen jeg jobber på, er at blant 600 elever, er det MANGE som ikke snakker tilfredsstillende norsk når de begynner på skolen. For å ta et eksempel, så er det i en klasse på 24 elever, hvorav èn elev er etnisk norsk, fem elever som ikke kunne snakke norsk når de begynte på skolen. Synes du det er uproblematisk? I to av tilfellene snakker en av foreldrene flytende norsk. I tillegg har jeg bodd i innvandrertette områder i flere år, og kunne fortalt mang en skrekkhistorie. Anonymous poster hash: 676cc...399 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2015 #27 Skrevet 13. juli 2015 Helt tyst er det ikke, men det skal en del til før pressen oppgir etnisk bakgrunn. Når det er alvorlige hendelser med romfolk, blir disse til rumenere. Ellers må man ofte lete seg fram til hva slags bakgrunn de har. Anonymous poster hash: eabe4...c53
Trampe23 Skrevet 13. juli 2015 #28 Skrevet 13. juli 2015 Og du representerer hele innvandrerbefolkningen i Norge? MIN erfaring fra blant annet skolen jeg jobber på, er at blant 600 elever, er det MANGE som ikke snakker tilfredsstillende norsk når de begynner på skolen. For å ta et eksempel, så er det i en klasse på 24 elever, hvorav èn elev er etnisk norsk, fem elever som ikke kunne snakke norsk når de begynte på skolen. Synes du det er uproblematisk? I to av tilfellene snakker en av foreldrene flytende norsk. I tillegg har jeg bodd i innvandrertette områder i flere år, og kunne fortalt mang en skrekkhistorie. Anonymous poster hash: 676cc...399 Nei, jeg har ikke påstått at jeg representerer hele innvandrerbefolkningen i hele Norge. Du skrev "3. generasjons innvandrere begynner på skolen uten å snakke norsk. De reiser til hjemlandet i hver eneste ferie, og spør du hvor de kommer fra så svarer de "fyll inn land som passer". Under halvparten av elevene på barneskolen jeg jobber, stiller opp på 17.mai."... og det var DET jeg reagerte på. Du formulerte deg veldig feil. Det virket som om du påstod at absolutt alle barn født og oppvokst med utenlandske foreldre, kunne passe under alt du skrev. Og jeg ville bare presisere at det ikke stemmer. Du kan ikke sette hele Norges innvandrerbefolkning i en og samme bås! Det er helt klart det er problematisk at mange minoritetsbarn (om jeg kan kalle dem det) begynner på grunnskolen med minimalt med norskkunnskaper, men der har deres foreldre et ansvar. Om de bruker ansvaret og sender ungen i barnehage, bør være opptil hver enkelt. Men ikke alle foreldre er like ressurssterke. Jeg mener at ressurssterke foreldre gjerne tenker litt utenfor boksen og sender ungen tidlig i barnehage, og passer på at ungen lærer å prate norsk før skolealder. Det er tross alt ressurssterke foreldre som evner til å hjelpe sine barn ned hjemmelekser og slikt. Er utrolig mange ressurssvake foreldre som ikke har den språkkunnskapen og blir nødt til å ty til leksehjelp og slikt. Men jeg må bare avslutte med å si at jeg ikke skal kommentere svaret du ga meg, for det er tross alt dine meninger og erfaringer, og dem skal du få ha. Og alle dere andre, beklager avsporinga.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2015 #29 Skrevet 14. juli 2015 Nei, jeg har ikke påstått at jeg representerer hele innvandrerbefolkningen i hele Norge. Du skrev "3. generasjons innvandrere begynner på skolen uten å snakke norsk. De reiser til hjemlandet i hver eneste ferie, og spør du hvor de kommer fra så svarer de "fyll inn land som passer". Under halvparten av elevene på barneskolen jeg jobber, stiller opp på 17.mai."... og det var DET jeg reagerte på. Du formulerte deg veldig feil. Det virket som om du påstod at absolutt alle barn født og oppvokst med utenlandske foreldre, kunne passe under alt du skrev. Og jeg ville bare presisere at det ikke stemmer. Du kan ikke sette hele Norges innvandrerbefolkning i en og samme bås! Det er helt klart det er problematisk at mange minoritetsbarn (om jeg kan kalle dem det) begynner på grunnskolen med minimalt med norskkunnskaper, men der har deres foreldre et ansvar. Om de bruker ansvaret og sender ungen i barnehage, bør være opptil hver enkelt. Men ikke alle foreldre er like ressurssterke. Jeg mener at ressurssterke foreldre gjerne tenker litt utenfor boksen og sender ungen tidlig i barnehage, og passer på at ungen lærer å prate norsk før skolealder. Det er tross alt ressurssterke foreldre som evner til å hjelpe sine barn ned hjemmelekser og slikt. Er utrolig mange ressurssvake foreldre som ikke har den språkkunnskapen og blir nødt til å ty til leksehjelp og slikt. Men jeg må bare avslutte med å si at jeg ikke skal kommentere svaret du ga meg, for det er tross alt dine meninger og erfaringer, og dem skal du få ha. Og alle dere andre, beklager avsporinga. Beklager, jeg uttrykte meg feil. Jeg trodde det var innlysende at det ikke gjelder alle. Anonymous poster hash: 676cc...399
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå