Gå til innhold

Adventskalenderen!!!!

Gjest Hilde K S

Anbefalte innlegg

Gjest Hilde K S

Jeg vet at jeg er tidlig ute, :-) men hvordan gjør dere det med adventskalenderen?

Jeg hadde tenkt at de i år skulle få presang hver sin dag.

I hvilken prisklasse bør man legge seg?

:nisse::nisse::nisse::nisse::nisse::nisse::nisse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt tidlig , kanskje... :wink: :-)

Vi lager også egne små pakker - legg merke til at ordet små er uthevet!!!

Barn av i dag får så mye så jeg synes og mener at gavene til kalenderen bare skal være symbolske...

F.eks: (...og her spiller selvfølgelig alder inn!! :wink: )

* rosin-eske

* dele opp et lite puslespill i mindre deler slik at det blir et ferdig bilde på julaften!

* kinderegg

* viskelær

* blyanter

* hårstrikker/spenner o.l

* klistremerker

* sjokoladebit innimellom!!

* i fjor fant jeg en kjempefin snurrebass i tre til 5 kr!

... du får sikkert maaaange flere tips, og er du ordentlig utålmodig ( :wink: ) bruker du søkefunksjonen her inne!!! Da finner du masse fra i fjor!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare gi et tips fra vår hjemmelagede kalender da vi var små. Mamma laget ofte morsomme rebuser som viste vei til hjemmestedet for dagens gave. Veldig spennende, og rebusdagene var alltid de beste! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel brukt små-biler,litt godteri,frukt og sånne små rosin esker.

I år skal jeg bestille kalender-gaver fra Atelje Margaretha (www.margaretha.no ) Men denne pakken passer ikke til barn under 3 år. Hviss du vil sjekke ut pakken kan du søke på art. nr. 44-9066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å finne noe stort som jeg deler opp i 24 små pakker. (med fire unger med hver sin kalender blir det endel pakker)

Som lego, puzzlespill, tegnesaker osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Minnes debatten i fjor.....da var det normalt med cd-spiller osv....Haloooo i en kalender.

da er vel stasen og meningen borte med kalenderen?

nei, her og andre plasser blir det brukt små nisseting, fine viskelær, små morsomme ting som bare koster noen kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som liten hadde jeg alltid adventskalender. i den var det bare små gaver, aldri snakk om store ting som cd'er eller barbie-dukker :roll: i nummer 1 var det alltid kalender nummer to, gjerne den kalenderen som hørte til julekalenderen på NRK. etter nummer 1 var det små gaver; en smågodt, en fargestift.. mot slutten hadde mamma kjøpt inn en pose med freia sjokolade, en sånn med små julenisser, kongler, små kuler og en stor julenisse i sjokolade. den store julenissen fikk jeg alltid på julaften, de andre småsjokoladene var spredt utover den siste uka. kjempekoselig og ikke så altfor dyrt heller :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vil bare gi et tips fra vår hjemmelagede kalender da vi var små. Mamma laget ofte morsomme rebuser som viste vei til hjemmestedet for dagens gave. Veldig spennende' date= og rebusdagene var alltid de beste! :-)

Hehe. Det gjorde samboeren min til meg et år også. Fortsatt litt barnslige vi... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke barnslig med adventskalender vel..!? Syns det er kjempekoselig jeg! I fjor kjøpte jeg diverse småting til samboer'n, i år hadde jeg tenkt til å lage ett gavekort til hver dag. F.eks. massasje, frokost på senga, romantisk middag osv...

Da jeg var liten pleide mamma bestandig å lage kalender. Det var aldri stort eller dyrt, men utrolig koselig! Hun samla opp igjennom hele året, hun, kjøpte småting som hun fant "her og der". Innimellom hadde hun kommet over noe på tilbud, sånn fikk hun råd til "litt større" ting en gang i blant. Ikke bare-bare med mange barn i huset!

Skulle nesten ønske jeg kunne bli lita jente igjen. Gleda meg alltid til advent...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en familie som har en litt alternativ kalender. De har 4 unger og de har en kalender. Den ene dagen kan det være at de skal bake pepperkaker en annen dag kan det være en film de har kjøp til hele familien, lage jule pynt osv.. Hoved saken er at de bruker litt ekstra tind med ungene. kjempe koselig! Må inndrømme at da jeg bodde i samme by som dem var jeg ofte i desember :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mine store barn synes det er koselig med kalender.

Bruker ikke store ting.. stort sett ... men av en eller annen grunn har det de siste årene endt opp med en litt stilig boxer på julaften.. :wink:

Har også lagt sokker og andre ting de trenger der.. - så noen dager blir det litt større - mens andre dager bare er en bitteliten ting som 1 dumle eller noe sånt..

Da de var mindre - var det gjerne en liten boks lego - som ble delt på flere dager - tegnestifter - eller et kinderegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er litt på siden da jeg ikke vil gi deg noen konkrete tips om ting til kalenderen. Min mamma syntes det ble vanskelig ett år å finne på 24 små ting før den 1. dsember. Så det som da ble gjort var at jeg fikk henge opp en ting pr dag frem til den 24. for så å plukke alt ned. Full suksess :) Hvem har ikke sett ungene kjede seg grønne på formiddagen? Dette fungerte veldig bra fra jeg var ca 5 år. Må kanskje legge til at jeg ikke var vant til å få sjokoladekalender :wink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Med 3 små unger i huset ble tanken på adventskalenderen bare et ork. Vi bor på landsbygda og der er det jo litt begrensa utvalg i småting til kalenderen.. Et annet problem som oppstod etter ørten kindereggdeler, viskelær osv. var når vi skal rydde rommet til de små. De går jo formelig og trør og vasser i smådeler som ligger strødd. Følte vel at det skulle mer og mer til i pakkene for at de liksom skulle bli overraska og glade.

Derfor tok vi et familieråd i fjor. Ungene (5,7,2) fikk spørsmål om de syntes det var greit med hver sin sjokoladekalender i tillegg til en kalender med "koselapper" i som trekkes hver sin dag. Her satte vi av en liten kosestund om kvelden til hele familien, hvor vi f.eks. leste koselige julebøker som vi hadde lånt på biblioteket, skrev ønskelister, såg juletegnefilmer osv. Denne halvtimen hver kveld var utrolig koselig. Vi dro ut telefonen og roen senket seg før leggetid. Ungene var elleville, og vil ha akkurat samme opplegg i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere kjøpt ferdig pakke med "Kalendermiks" for enten jenter eller gutter, som består av 24 små gaver som du selv pakker inn. Det har de hatt i hvert fall 2 år nå på noen bensinstasjoner, noen Rema-butikker og muligens Nille. Mye dill, passer godt for barn mellom 3 og 7 år, tipper jeg, men slikt som barn synes er gøy; klistremerker, blyanter med fjærpynt, nøkkelringer, samlekort, juksetatoveringer og masse stæsj... Kostet kr. 98,- og MYE billigere og kjappere enn om jeg selv skulle flydd rundt og lett etter billige gaver (ingen CD-spill i kalenderen her, nei!!) eller om de samme tingene hadde vært solgt hver for seg...

Funket hos meg! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, sånne ferdige poser med kalendergaver har jeg dårlig erfaring med. Bare skrot jo!

I fjor kjøpte jeg et "ponny-sett" som besto av en liten stall, to små ponnyer og diverse utstyr (liten ponny-hårbørste(!), pokal, etc. I alt 12 små ting. Resten fylte jeg med sokker, hårstrikker og andre små ting som allikevel trengtes.

Syns det var lurt med lapper som beskriver en aktivitet man kan gjøre ilag om kvelden. Det barna blir aller mest glad for er vel eksklusiv tid med familien. Tror jeg skal adoptere dette iår :)

Forøvrig Hilde KS :fy: det er aaaltfor tidlig, du gir meg juleangst med sånne tråder i september :tunge1::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til en familie som har en litt alternativ kalender. De har 4 unger og de har en kalender. Den ene dagen kan det være at de skal bake pepperkaker en annen dag kan det være en film de har kjøp til hele familien' date=' lage jule pynt osv.. Hoved saken er at de bruker litt ekstra tind med ungene. kjempe koselig! Må inndrømme at da jeg bodde i samme by som dem var jeg ofte i desember :ler:[/quote']

Dette hørtes så flott ut!

Jeg lager ikke kalender til barna, for jeg synes det er mer enn nok gaver både i desember og resten av året. Jeg vil de skal glede seg så fælt til pakkene på juleaften så de nesten svimer av.... Vi bruker å ha BarneTV-julekalender (bare tekst/bilde - ingen gave), og de har ikke etterlyst noe mer.

Men idèen her synes jeg var helt suveren og helt i tråd med hva jeg synes julen skal handle om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, det blir litt mye pakker. Har tidligere år pakket inn sokker, truser, klemmer og andre slike ting de hadde fått uansett til halvparten av dagene. De andre pakkene har vært ny badehette, for i dag skal vi i svømmehallen. Liten kjevle den dagen vi skulle lage pepperkaker, kinobilletter, ny kakeform den dagen vi skulle lage kakemenner, glitterbånd og lys til luciadagen osv.

Men i år skal jeg kutte ned på gavene, for det blir alt for mye. Jeg skal ha mer "aktiviteter". Kjekke ting vi skal gjøre sammen.

Tror jeg skal gå inn i dagboken min og planlegge kalenderen nå jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen alternativ kalender er denne som min tante bruker til sine tre barn:

De har en helt enkel bilde kalender (jesus motiv) som henger på veggen. På golvet rett under denne kalenderen setter de en korg. Annenhver dag får barna åpne en luke og finne et klesplagg, leke eller noe annet som de legger i kurven. Lille julaften legges tingene i korga over i en pose. Så drar de til byn og legger denne posen under juletreet til frelsesarmeen sin innsamling.

Denne blir varianten blir med i vår kalender, på en litt annen vri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...